NORLYS Regler 2009
NORLYS Regler 2009 för oss som seglar i Norge.
SEILmagasinet har en bra sammanfattning: gennakerstorlek, 5 valfria försegel, shorthanded-LYS även i vanliga seglingar.
NORLYS Regler 2009 för oss som seglar i Norge.
SEILmagasinet har en bra sammanfattning: gennakerstorlek, 5 valfria försegel, shorthanded-LYS även i vanliga seglingar.
Dec 13, 2008 @ 10:40
Begränsningar i dukmaterial på assy och symm?
Dec 13, 2008 @ 15:48
Gissar på att vi får reda på SWELYS reglerna 2009 i Mars om inte ett trendbrott är på gång..
Shorthandavdraget tycker jag är mest intressant.
Sen tolkade jag det som att Gennakeravdraget är borta eller har jag fel ?
Dec 13, 2008 @ 23:24
Patrik, läs 6.4 f). gen.-avdraget finns tydligen kvar.
Jag är förvånad att det finns en del hänvisningar till SSF’s SweLYS. Om jag minns rätt så infördes väl NORLYS och SweLYS för att markera att det är två separata system.
Det blir intressant hur NORLYS tänker lösa det med LYS C och LYS R. I vår distrikt provade vi med familje-klass eller senare cruisingklass med samma tanke, dela klass efter kunskapsnivå. Tyvärr hamnade en del gamla rävar i familjeklassen med följd att den klassen miskade i storlek från år till år.
Dec 14, 2008 @ 00:31
Under NORLYS kan en symmetrisk eller assymetrisk spinnaker kun være laget av vevd polyamid, dvs. nylon. Så har man jo tillatt Code 0 og definere dette som en assymetrisk spinnaker, men med fritt dukvalg. Dette er helt klart en inkonsekvens som det kan bli diskusjoner av. Dersom man konsekvent hadde holdt fast ved nylon som materiale så ville det være mer fair for den som har et begrenset budsjett.
Diskusjonen om hvordan man skal praktisere LYS C og LYS R, pågår fortsatt. Som MiniMe skriver så har det vært en tendens til at den samme båttypen havner i forskjellige klasser. I dag er det i følge NORLYS frivillig for en båteier hvilken klasse man melder seg på i, dersom begge klasser finnes. Det har i noe tilfeller resultert i at flere har forsøkt, og noen har klart, å bytte klasse, etter at startlisten er satt opp. Med det reneste kaos som resultat.
Jeg er personlig sterk tilhenger av at det er båttypen som skal være avgjørende for om den havner i LYS R. Dersom en eier av en båt som klasses under LYS C, ønsker å seile LYS R, skal dette selvsagt være tillatt. Men at noen kjøper en First 34.7, J109, First 40.7 etc. for å seile i LYS C, tror jeg ikke noe på. Hvis man vil kappseile og forsøker å finne klasser med svakest mulig konkurranse får man heller seile Turklasse eller LYS u. spinnaker.
Det kan også være relevant å se tilbake på begrunnelsen for at man startet med LYS R. Det var altså noe keene seilere men 80 talls båter, som ble fraseilt av nyere båter i typiske sløreseilaser. Da innførte man begrepet Seilfaktor. En formel som gir underlige utslag og lite egnet som definisjon. Formelen benyttes heller ikke lenger til noen form for inndeling.
Jan 10, 2009 @ 00:09
Shorthandavdraget i NORLYS hyllades här i bloggen ett antal gånger men vad är det egentligen och hur slår det i praktiken? Alla båtar under 1,50 i LYS får -0,01 över 1,50 får de -0,02 från det ordinarie LYS-tal.
I praktiken innebär det att H-båt får samma avdrag som X-37. Pogo 40, som är konstruerad shorthand-båt, får till och med större avdrag än en Farr 40 OD som troligen är mindre lämpat som shorthandbåt än Pogon.
Vad är syfte med ett generellt avdrag då? I rena shorthand tävlingar kommer det väl inte ha någon betydelse då alla får samma avdrag. Är det blandad så får en del mindre båtar som kanske tom ha 2 personer som ideal besättning också sänkt lys. Vilket betyder att dessa båtar får i praktiken sänkt LYS för fyll besättning. Är det bra eller dåligt med ett generellt shorthandavdrag får väl var och en avgöra själv men det känns mer som politik än en förbättring?
Jag såg förresten att det finns shorthand GPH i ORC I- mätbreven. det skulle vara intressant att se hur det slår för de olika båtar.
Peter, skulle inte det vara något att analysera? Vilka typer av båtar är utifrån ORC I gynnade i shorthand-tävlingar? Hur värderar ORC I två-manna besättningar för de olika båtar?
Jan 10, 2009 @ 07:56
MiniMe, det är en utmärkt fråga. Jag vet att några av de som läser här har programvara för att göra dessa körningar… och de kanske inte har nåt att göra nu i helgen :-)
Jan 10, 2009 @ 15:05
shorthand GPH finns på varje mätbrev.