Parismässan | JPK 998
Här har vi veckans gissningsbåt, franska JPK 998, som från början var tänkt som en ersättare till M30 på den franska touren. Men man måste nog modifiera den något (peke) för att få den att passa nya specen.
Sweet är den i alla fall!
9.98 x 2.99 x 2.10 m
2700 varav 1350 kg i kölen
Kryss: 66 m² + spi : 110 m²
Prix TTC 118.960€
Datablad + spec + presspack.
Artiklar: Voiles et voiliers + Voile magazine.
© B.Y.Leglatin
Dec 12, 2008 @ 15:58
Lite VO70 linjer tycker jag
PÅ med peke samt att man kombinerar volvo pentan med el motor framdrivning på något vis så har den hittat hem
snyggare än Hp1030 tycker jag
Dec 12, 2008 @ 16:04
Mycket pengar med dagens Eurokurs.
Hur svårt kan det vara att fälla in drevet i skrovet som på VO70?
300kg lättare än X99 och HP1030.
Elmotor eller ingen motor alls på en racer är mer rätt,
diesel hör hemma i familje/cruisingbåtar.
Plywoodskrov utseendet verkar vara det som gäller idag,
Frågan är om inte mirror jollen ska anses som modern idag.
Dec 12, 2008 @ 16:23
Hej,
Vad skiljer denna båt ifrån M30 igentligen? De ser väldigt lika ut!
Vad är nytt på denna båt?
Dec 12, 2008 @ 16:24
Grejen med diesel är att man kan köra race offshore. Att köra Fastnet eller Tour de France med elmotor är nog inte gångbart (ännu). Dels måste man ha en viss gångtid enligt säkerhetsreglerna, men man måste ockås ladda batterier till nav, com, ais, lanternor och annat tjafs…
Mycket pengar, men det kanske inte går att bygga en sådan här båt så mycket billigare?
Dec 12, 2008 @ 16:53
Minitransat är på G att skriva in i reglerna att ingen bränsledriven generator är tillåten för laddning av batterierna. Kan de klara sig från Madeira till Brasilien, ca 14 dygn för de snabbaste, så vore det konstigt om det behövs motorladdning till korta race på några dygn.
Tror dock många vill ha en motor som gör mer än tar dem in o ut från bryggan så dieseln lär nog leva kvar ett tag.
Vela Blog Mistro - JPK 998 - pure fun
Dec 12, 2008 @ 16:59
[…] Scoperto grazie a Blur.se […]
Dec 12, 2008 @ 17:03
Sweet!
Jag blev lite förvånad att det är så mycket bredare corda på kölbladet jämfört med M30? Tappar man inte höjdtagning på det? Eller kompenseras det av att kölbladet verkar ha mer aspect?
Så där väldigt lik M30 är den väl inte mer än i sittbrunnen, Calle? JPK:n har fathead och chines istället för “vanlig” roach och flare. Skall bli intressant att se hur mycket det gör prestandamässigt. Det ger väl högre formstabilitet vilket är bra på en smalare båt antar jag (JPK:n är ju 9 cm smalare än Mummen). Båten är ju även lite längre vilket höjer farten på kryss. Och så har den ett (väldigt litet) fast peke för att få större undanvindssegel. Detta resulterar i mer segelyta (66 vs 58 på kryss och 147 vs 126 på undanvind), men samtidigt väger ju JPK:n 650 kg mer än M30:n och det gör ju att SA/D ändå är bättre på Mummen – lite förvånande kan jag tycka när det var lättvindsegenskaper man var ute efter, men kanske är det kopplat till lägre besättningsvikt? Någon som kan båtkonstruktion som kan förklara?
Sedan vet jag inte vad som ingår i priset men en ny M30 är betydligt billigare i baspris (M30 baspris = USD 122k ≈ EUR 92k). Då ingår förvisso inte transporten från USA.
Men som sagt. Sweet är den.
Dec 12, 2008 @ 17:07
Jag har en idé, den är att kombinera dieseln med elmotorn från oz marin
allt på samma axel, långa transporter diesel, korta el drift.
Under transport segling laddar man batteribank med fritt roterande propeller . race mode fäll in skiten i skrovet
fixas nog ganska lätt med lite viskokopplingar polhems knutar och annat skit.
Volvo penta+ Ozmarine+ Haldex= ny helhetslösning
vad tror ni om något sådant?
Dec 12, 2008 @ 20:06
God miljötanke. Dock bör vikten klart övervägarna “fördelarna” med detta arrangemang… Man måste nog flytta “batteripacken” i slagen annars…
Dec 15, 2008 @ 11:29
Är det någon som kan se märket på fallpåsarna som sitter i båten? Dvs dem man ser på bilderna från mässan.