Skip to content

19 Comments

  1. Erik B
    Jan 5, 2009 @ 17:28

    Tror inte att man ser många kolfiberbommar eller vinchpedistaler på de svenska “klenoderna”.
    KUL!

    Reply

  2. Anders
    Jan 5, 2009 @ 18:09

    Ombord på Hans Drakenbergs Anahita är det ganska mycket som inte är orginal.

    Reply

    • Fredrik
      Aug 19, 2010 @ 22:04

      Anahita är nog bästa exemplet på “tokhottad”, men även Britt-Marie (SK95 men mäter inte längre in i klassen) faller nog ganska nära. Enda skälet till att du inte ser mer kolfiber bommar är att alla “classic” regler straffar användande av kolfiber. Vi funderar dock på en ny spinbom och jag vet att Ballad går i liknande tankar.

      Reply

  3. Jan
    Jan 5, 2009 @ 18:42

    Tarantella II(Swan 37) i Finland har ju varit med en tid och har även under senare år haft en hel del framgångar. Kanske inte lika “Sweet”(?) som Ragtime men även där ser man kolfiberbommar.

    Reply

  4. T-son
    Jan 5, 2009 @ 18:59

    Jag säger bara “Hur coolt som helst!!”

    Reply

  5. peter
    Jan 5, 2009 @ 19:21

    SK 95 Britt-Marie som en som pimpats av bla Ridder&Bergström får nog anses kvala in i kategorin. Den har ju bla 4 m djup bulbköl, park avenue inspirerad bom mm.

    Reply

  6. Martin B
    Jan 5, 2009 @ 20:09

    De verkar ju gå undan de där.
    Har för mig att även SK95 Kerma har spinnbom i kolfiber, dock så är den målad av konstnär(?) för att se ut som trä, och det gör den verkligen.

    Reply

  7. Patrik
    Jan 5, 2009 @ 20:53

    Skitskoj att se hur man kan hålla liv i en gammal båt med löpande uppdateringar, om det dessutom var en tokinnovativ båt när den var ny gör bara det hela ännu skojigare.
    Hipp hipp hurra för alla som vårdar sina båtar.

    Skräckexemplet åt andra hållet är Tre Kronor som ligger och förfaller i Göta Älv, där var överbyggnads modifieringen något man helst vill gråta åt.

    Reply

  8. Calle P
    Jan 5, 2009 @ 21:49

    Handikapsegling… Roligt men…
    Har själv haft en båt som exelerade under speciela förutsättningar. Då var det enkelt…

    Sedan är det nog så att pengarna finns i sthlm och då behöver man bara tänka på GR som mest. Inte Bass strait direkt

    Reply

  9. Mats V
    Jan 6, 2009 @ 00:04

    Flytvästar? Kanske inget för dom “down under”…

    Reply

  10. Philip
    Jan 6, 2009 @ 00:22

    Jag tror jag blivit kär… VO 70, Wild Oats, TP 52, RC 44 i alla ära men jag säger bara REGTIME går det att inte älska?

    Reply

  11. SK95SWE8
    Jan 6, 2009 @ 01:34

    SK 95 Gerdny har kolfibermast från Marström blev en helt annan båt med den nya masten. Så nog lönar det sig att pimpa den gamla skönheten.

    Reply

  12. Öresund Regatta, Anders
    Jan 6, 2009 @ 22:37

    Tokhottade båtar i Öresund är Anders Borgs och Pontus Johnssons Ohlsson 22 med en upp och nervänd J-24 rigg med utanpåliggande roder och ytterliggare järn svetsat på kölens undersida. Ohlson har också fått peke och en mega gennaker. Ragtime är ganska konventionellt hottad i jämförelse.
    Ett annat gäng med tokhottad båt är ju Kracer. Lasse Hanséns gamla vrålåk från början på 80-talet som fått vingar.

    Reply

  13. Bosse
    Jan 7, 2009 @ 17:44

    Öresund Regatta, Anders. J24 rigg med utanpåliggande roder. Hur ser det ut med roder på masten?

    Bosse :-)

    Reply

  14. martin
    Jan 7, 2009 @ 17:45

    Danska broskraparen H2O, signal/ buksesnedkaren borde kvala in.
    byggd på 80-talet i kallbakad mahogny och modifierad i omgångar.
    Har under en aftonmatch i rungstedt med kunder ombord loggat över 30 knop.
    vann kullaseglingen med 5-6 man i hårdvind, slog bland annat very bright.
    så kan det gå när man fyller en stor snabb båt med snipe seglare från esbergärde.

    Reply

  15. martin
    Jan 7, 2009 @ 17:46

    H2O såldes för ett tag sedan är det någon som vet var den tog vägen??

    Reply

  16. Öresund Regatta, Anders
    Jan 7, 2009 @ 20:43

    Bogense
    “Ulrik Meyer Nielsen og Kim Asmussen, har nemlig købt den store båd, som fra i dag kl. 13.00 får hjemhavn i Bogense, lige ud for Røgeriet på Vestmolen, i stedet for i Rungsted ved Øresund.”

    Kör Palby Fyn Cup så kommer den att köra om er 2009.

    Reply

  17. Anders R
    Feb 5, 2009 @ 23:41

    OT: Vad heter de tvärställda spinnbommarna och när används de? På långa/smala båtar inser jag, men går det att säga var gränsen går?

    / Kort och tjock med lång och smal båt

    Reply

  18. Fantomen
    Feb 6, 2009 @ 09:31

    De kallas jockey-pools och använd för att öka vinkeln i långskeppsled för gajjen

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.