Skip to content

38 Comments

  1. Joche
    Jan 9, 2009 @ 14:39

    Cool idé!

    Heller inget problem att testa. Bara köra detta upplägg paralellt med det officiella för att se hur det funkar. Det finns ju andra inofficiella tävlingar i tävlingen. Funkar detta Scunk Project så kanske det blir stort.

    Reply

  2. Nicklas
    Jan 9, 2009 @ 14:54

    Vill man så kan man få riktigt lågt lys på de stora tävlingarna med andra ord… Känns som det att kommer utnyttjas!

    Reply

  3. john
    Jan 9, 2009 @ 15:33

    Nicklas: systemet måste ju bygga på att man tävlar i en hyggligt homogen grupp, dvs kvällsseglingar och liknande annars kommer det inte att funka. Det bör ju generera ett mer frekvent deltagande i dessa aktiviteter då alla vill “samla bonus”.
    Du kan inte segla kvällseglingar mot tre andra båtar hela säsongen och sen i den enda stora tävlingen sänka ditt lys – det är ju massor av båtar som inte deltagit i er cup och haft samma möjlighet. Däremot kan man ju tävla mot de andra tre med sänkt lys – som en tävling i tävlingen.

    Reply

  4. Anders R
    Jan 9, 2009 @ 15:42

    Om en hundring skulle innebära ett hundra svenska kronor skulle det ju bli hardcore! Seglingen behöver ju bli lite coolare =)

    Reply

  5. Anders R
    Jan 9, 2009 @ 15:43

    Fast då skulle man ju köra utdelning efter varje race… så blir det poker på riktigt.

    Reply

  6. Något för våra tisdagsseglingar? « Norrköping Segelklubb
    Jan 9, 2009 @ 16:42

    […] tråden på blus.se http://www.blur.se/2009/01/09/poker-lys/ Vad tycker du om idéen med Poker-LYS för t.ex. kvällskappseglings-serier där varje deltävling […]

    Reply

  7. Björn N
    Jan 9, 2009 @ 16:43

    Idéen skapar ju en del debatt kring LYS i alla fall….

    Reply

  8. Claes
    Jan 9, 2009 @ 17:41

    Poker är ju en variant.
    Golf en annan…
    Fungerar inte det Amerikanska Yardstick så att även besättningens resultat/handicap vägs in så att beroende på erfarenhet och tidigare resultat så får likadana båtar olika handicap.
    Borde ge samma fördelar/problem som golfens handicap.

    Reply

  9. High As A Kite
    Jan 9, 2009 @ 19:10

    Eller kör vi knark lys.
    Ju mer knark man ätit ju lägre lys.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jan 9, 2009 @ 19:22

    Jag hade faktiskt börjat skissa på ett inlägg kring vilka droger man tog i olika båttyper, men jag har aldrig vågat publicera. Kanske någonting ni kan spåna på (som ändå sitter och surfar på after-work).

    Reply

  11. Jocke
    Jan 9, 2009 @ 20:02

    Kom igen då Peter… vi vill veta drogkulturen på olika båtar.

    ///Jocke

    Reply

  12. Calle P
    Jan 9, 2009 @ 20:12

    Var hittar man den inofficella listan :-)

    Reply

  13. Tompa
    Jan 9, 2009 @ 22:24

    Segla hög på kryssen! Låg dagen efter.

    Reply

  14. Micke
    Jan 9, 2009 @ 22:48

    Men det vet vi väl alla att segling är den enda sport där bakfylla räknas som träningsvärk…

    Reply

  15. Calle P
    Jan 9, 2009 @ 22:53

    golf?

    Reply

  16. Krister
    Jan 9, 2009 @ 23:44

    Kanske skulle man kunna ha en maxgräns på hur mycket du kan höja/sänka ditt lys i förhållande till det lys du seglade på vid förra tillfället. På så sätt tvingar man ju seglarna till att planera sitt lyssättande. /KA

    Reply

  17. Håkan
    Jan 10, 2009 @ 11:09

    Jag tror mer på T-Lys (?) som en del klubbar använder.
    Det funkar som golfhandikapp och varje seglare för ett lokalt korrigeringsvärde mellan 0-1. Med denna siffra multipliceras standardlys. En nybörjare kanske har 0,8-0,9 och de bästa närmare 1.
    Kan en familje-Maxi 77 med oerfaren skeppare få 0,9*1,04= 1,04*0,9= 0,94 så kanske det lockar ut nybörjarna på banan.
    Detta funkar bara lokalt och borde rätt enkelt kunna skötas av en (två?) person(er) i klubben.
    Det hela bygger på att du seglar med var du har och efter din normala förmåga. Seglar du bättre än normalt kommer du högre upp och seglar du sämre än normalt kommer du längre ned.
    Fördelen är att de sämre seglarna med sämre material kan möta bättre båtar på tex kvällsseglingar.
    De bättre båtarna får en sporre att få så högt T-Lys som möjligt.
    Blanda inte ihop detta med rättvisa utan detta är endast ett sätt att bredda sporten.

    Nån som har prövat?

    Reply

  18. skärp er
    Jan 10, 2009 @ 12:16

    är man nybörjare så får man ta att man inte vinner, träna träna så ger det resultat, höj ribban vartefter erfarenheten kommer.
    i början kommer man sist, sedan kanske man siktar på att komma på övre halvan och därefter sikta högre.
    inget djävla snack om golf hcp !!!!

    Reply

  19. nirilli
    Jan 10, 2009 @ 12:26

    Ja men då kan man en segling då man är underbemanad (några av gastarna är bortresta) välja ett väldigt högt LYS man placerar ju sig inte ändå för att ha till godo när hela gänget är ombord. Du kan kort sagt välja när du vill placera dig.

    Reply

  20. andreas i Missmatch
    Jan 10, 2009 @ 12:26

    I SSVÄ har man under 2008 satsat på reducering för de med få seglare ombord. Ensam ger avdrag på 0,02. Är man 2 pers ger det avdrag på 0,01….Jag tycker det genererat flera seglare som sticker ut o kör trots de är 2 st….Men som med alla bra ideer är det vissa som reagerat och tyckt detvarit orättvist. Att det hämmar tävlingssporten osv…

    Men min uppfattning är att vi i SSVÄ har et uppsving på kölbåtsseglingen(nej ännu inte på jollesidan…) och det är kul med starter på ca 15 båtar.

    Hoppas föreningen tar ett liknande beslut för detta året….

    Reply

  21. Claes
    Jan 10, 2009 @ 21:41

    Tycker att SSVÄ har visat att reducering av LYS för de med få seglare ombord ger fler som är med och tävlar, vilket är vad vi alla är intresserade av. Golfen har ju som bekant ett handicap system som fungerar och där kan vi prata om sponsring och prispengar. Varför skulle detta vara så omöjligt inom seglings sporten?

    USSailing hanterar flera olika system så det finns exempel att lära av. (Americap II, IRC, IMS, PHRF, Portsmouth, MORC och ORR )
    Åtminstone Portsmouth Yardstick och ORR kan ge olika handicap beroende på besättning.

    Om det fungerar, varför inte följa SSVÄs exempel?

    Reply

  22. Håkan
    Jan 10, 2009 @ 22:54

    Till skärp er:
    Jag förstår inte?
    Det är inte VM vi talar om!
    Har du en Maxi 84 med gamla segel blir du inte särskilt ledsen om du blir slagen av enX-35 med 8 gubbar på railen och kevlarsegel.
    Om nu de i Maxi 84 seglar väldigt bra kan inte de lyckas vinna för en gångs skull, kan inte de i X-35:an unna dem det???
    Det gäller väl att få ut dem som aldrig kommer vinna men tycker det är kul ändå?
    Skall alla som ställer upp vinna får det bli som i Danmark, 4 båtar per startgrupp = Skittrist!
    Sen kan man diskutera avdrag för få i besättningen och funkar det är det bra men jag tror man måste få ut dem som aldrig kommer sagla särskilt bra och tycka det är kul ändå. Ett sätt kan vara att ge dem handikapp, är det så fel???

    Reply

  23. skärp er
    Jan 11, 2009 @ 00:40

    håkan, du har fel anser jag.
    det kan ju vara så att det är båtar som seglar exempelvis VM eller andra större retattor som även seglar hemma på fjärden, eller hur.
    jag tror inte att maxi 84:an med risiga segel blir särskilt ledsen när han får stryk av “VM-båten” hela tiden.
    de har troligtvis olika ambitioner vilket avspeglar sig i resultatlistan, vill maxi 84:an med risiga segel gå bättre får gänget vandra den hårda vägen, som det ska vara.
    segling är tillräckligt komplext som det är utan att man ska pilla med handicaptalen beroende på vad det är för folk ombord.
    det gör mer skada än nytta. LYS ska vara den enkla regeln för alla.

    Reply

  24. skärp er
    Jan 11, 2009 @ 00:49

    håkan jag anser du har fel.
    Det är inte VM, men det kan mycket väl vara så att en båt som seglar VM, NM, SM eller andra större regattor är med och seglar lys i hemmaklubben.
    Jag tror inte att maxi 84:an med risiga segel och tveksam bottenfinish blir så konfunderad över varför han får stryk av “VM-båten” Det handlar om olika ambitionsnivåer.
    Vill de gå bättre så får de vandra den hårda vägen så som det ska vara. Segling är tillräckligt komplext som det är utan att börja pilla med handicaptalen vid olika besättningar. LYS ska vara den enkla regeln för alla. Ändra detta och det skadar anser jag.

    Reply

  25. MiniMe
    Jan 11, 2009 @ 02:51

    Jag tycker att det med shorthanded är intressant och driver frågan i regionen. Det kan lönar sig att ha shorthanded klasser tror jag. På kvälls-och klubbseglingar kan det också vara bra att locka med en eller två bonus poäng. Jag tror dock att generella avdrag är mer orättvisa än inga avdrag alls. NORLYS har det visserligen men som jag nämnde i ett annat inlägg är det troligen endast politik. En 606 och c55:a får samma avdrag när de segla standardbesättning som en X-37:a. En Pogo 40 får i Norge större avdrag än en Farr 40 fast Pogon är anpassat för shorthand-segling. Det känns inte seriös att införa avdrag utan har kollat vad hur en minskad besättning påverkar.

    ORC I har shorthand GPH på sina mätbrev. Jag vet ej hur det slår men det skulle vara intressant hur det skår där. Jag vill påstå att storleken har mindre betydelse än hur lätt eller svårt det är att segla en båt.

    T-LYS kan vara rätt intressant tycker jag. jag skulle dock ge ett startvärde för nybörjare på mellan 0,85-0,90 och lämna 1,00 för de som har gjort sig förtjänt för det (som i golfen).

    Reply

  26. Bosse
    Jan 11, 2009 @ 09:03

    Hur många båtar är det som egentligen är med på klubb/kvällseglingar här på Västkusten.
    Inte emot LYS debatten i sig, tror att den som allting annat måste vidareutvecklas.
    Men är det den vidareutvecklingen som gör att Kvälls och Klubbseglingar ökar?

    Bosse

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Jan 11, 2009 @ 09:36

    Bosse, du jobbar ju hårt med att få Expressklassen att växa, så du vet ju vad som krävs. Hårt slit och engagemang!

    Och min personliga teori är att det handlar om en kombination av aktiva seglare, klubbar, förbund, respitregler och media.

    I Oslofjorden finns det massor av aktiva seglare, alla de stora klubbarna (inklusive KNS) är engagerade i såväl kvälls/helg-serier som 1-2 stora LYS-race per år, både NorLYS och NORC jobbar häcken av sig för att få ut fler båtar på havet och både Seilas och SEILmagasinet jobbar före, under och efter regattorna. Kombinationen ger såklart resultat.

    Jämför detta med Göteborg, så förstår du varför ingenting händer här. Klubbarna (med något undantag) är inte engagerade, LYS har döds/tråkstämpel, ingen båttidning vill engagera sig (trots påstötning från arrangörer).

    Därför tror jag det hade varit nyttigt om LYS (eller vilken jävla breddregel som helst) fick en nytändning och insåg sin roll i sammanhanget.

    Och jag tror att det skulle gynna Expresseglarna också om folk i Hinsholmen eller Björlanda började kappsegla med sina gamla båtar, för att sedan upptäcka att det finns en aktiv entypsklass.

    Allt hänger ihop.

    Reply

  28. Leino
    Jan 11, 2009 @ 13:43

    24 MiniMe, du menar nog LYST va? tror också det är en bra ide.
    Likaså många klasser som i DK, hellre 17 klasser med 4 i varje klass än 2 klasser med 4 i varje. Jag tror det skulle öka deltagarantalet. Har känslan av att i DK ställer man upp med den båt man har för att där seglar man mot likvärdiga båtar.

    26 Bra talat Peter!

    Reply

  29. Nisse
    Jan 11, 2009 @ 14:08

    Leino,

    hur tänkte du nu ?

    17 klasser med 4 i varje är ju i sig en vesäntlig ökning av deltagarantalet jämfört med 2 klasser med 4 i varje ?

    Mvh

    /N

    Reply

  30. Bosse
    Jan 11, 2009 @ 18:36

    Visst, håller med Dig Peter om att det är kombinationer av ting som gör att saker tickar.
    Expressen kanske inte är representativ för ett 100% LYS resonemang, eftersom vi också kan köra entyp.
    Men det verkar som tidpunkten och placeringen för racet har stor påverkan för deltagarantalet.
    Frågar jag mina killar och tjejer så är det tummen ner för att transport segla. Generellt. Det skall vara snabbt att komma ut till starten. Att “blåsa” 2 dagar på race plus trp segling är sådär poppis. Fast det finns de som tycker det är helt ok. Visst, vi var 15 båtar sista helgracet i Hjuvik. 25 st (tror jag som startade) på Tjörn Runt. Sammanlagt var det 36 olika Expresser som deltog i något race i Cupen 2008. Det var bra.
    MEN, största intresset var kvällsseglingarna hos LDSS i Långedrag förra säsongen. Min uppfattning. Det kom bara fler och fler båtar. Två sista racen var det 15 båtar varje gång. Och det vara bara båtar från de hamnar som kunde ta sig till Långedrag som var med. Givetvis. Och det var fortfarande så att det fanns båtar kvar vid GKSS, Fiskebäck osv som inte kom ut någonting förra året.
    Menar med ovan att det är jätteviktigt att hitta en bra klubb (LDSS), hitta bra hamnar (GKSS osv) som båtarna kan ligga i. Göra ett koncept kring kvällseglingen, vips så verkar det bli populärt.
    Pratade ett tag i styrelsen om att bara köra Cupen med Tjörn Runt och kvällsseglingarna i Långedrag…Skippa alla race på helgerna. Kanske väl radikalt. Blir inte så.
    Kruxet verkar vara tidsåtgången, man har bara så många timmar till kappseglingen.
    Så den delen av LYS snacket som går ut på att köra med reducerad LYS tal om man inte är full besättning, den tror jag på. Verkar som short och singel segling kommer att växa pga av att man inte får ihop besättningen. Får man då lite kompensation på LYStalet och kan vara med, jättebra.
    Sedan den delen som Du nämner Peter, hitta bra klubbar att köra i. Jätteviktigt. Vi är helnöjda med att GKSS och LDSS är så vänliga mot Expresserna.

    Bosse

    Reply

  31. Bosse
    Jan 11, 2009 @ 18:48

    Hur blir det om klubben inte är positivt inställd? Seglade förut längre söderut på Västkusten. Onsdagsseglingarna blev populärt. Kom fler och fler båtar. Hamnen skänktes en kran så att ännu fler båtar skulle kunna vara med. Syftar på trailerbara segelbåtar CBs, Starar osv.
    Det som hände var att den stora rampen gick sönder, visst det fanns en liten ramp som var i princip kass. Hamnen beslutade att kranen fick vara. Fanns ett par riktiga eldsjälar i klubben, men de hölls tillbaka. Min uppfattning.
    Konsekvens. Onsdagsseglingarna dog ut nästan helt och hållet…..
    Trailerbåtarna flyttade. Det kom inga nya båtar. Man kände att kappseglarna i klubben var jobbiga och en belastning. Tråkigt. Men så kan det gå om det inte finns engagemang i styrelsen. Att rampen gick sönder var inte någons fel, men att det tog en hel säsong att få den reparerad var lite slött….

    Bosse

    Reply

  32. Leino
    Jan 12, 2009 @ 00:21

    Nisse. Jag menar att i Danmark där man delar in i måånga klasser ställer fler båtar upp. Kan tyckas löjligt med 17 vinnare men jag tror fler ställer upp om de känner att de har en chans att vinna i vilket väder som helst och då blir det många klasser för att få liknande båtar i var klass.
    I Sverige brukar man dela in i så få klasser som möjligt. Man seglar då ofta båtar mot varandra där placering är given på förhand vid en viss vindstyrka.
    T.ex en Rhapsody är ju uträknad på förhand i lättvind, med fler klasser kan man köra kölbåt hårdvindsbåt LYS1.10-1.20 o få intressantare segling där resultat speglar prestation o inte bara väder.

    Reply

  33. Leino
    Jan 12, 2009 @ 00:34

    Om man delar in i bara två klasser så kommer ofta bara de som tror sig ha en chans att vinna. Hårdvindsbåtar stannar inne då det är lättvind o vice versa.

    Reply

  34. Nisse
    Jan 12, 2009 @ 10:29

    Leino,

    OK, då förstår jag.

    mvh

    /N

    Reply

  35. Andreas i Missmatch
    Jan 12, 2009 @ 16:41

    Hur många aktiva kvällsseglingar finns det på västkusten?
    Jag var med i Fiskebäck med David I och där var det ca 12-15 båtar o bra fart på Måndagar. Slören hette klubben. Dessutom spännande navigering då många grund o kobbar/skär rundades.

    Om vi kunde mappa vilka klubbar som kör segling och när detta görs kanske fler deltagare kan deltaga om seglingarna är öppna.

    I SSVÄ är det kostnadsfritt och alla är välkomna. Fikan efteråt kostar en 20:a ca 15 båtar, allt från maxis till 11:OD och en del R36…Vi seglar renodlat kryss/läns banor…

    Men var mer kan man segla?

    Reply

  36. Håkan
    Jan 12, 2009 @ 21:02

    Leino, jag håller inte med!
    Hellre få stora klasser än många små…
    Jag vinner hellre där klassen är 15st än 4:a…
    På samma sätt kommer jag nog hellre näst sist av 25 än 3:a av 4.
    Men smaken är som baken…
    Tänk er att lägga säg 24 timmar transportsegling för tex Tjörn Runt om det var 100 klasser med 4 i varje! Fy vad tråkigt…
    Men för det seglingen framåt är jag med
    Hellre 17 klasser med 4 i varje än två klasser med 4 i varje…

    Segling i Helsingborg
    2 klasser 10-20st/gång, kanske 15 i snitt?

    Mvh /

    Reply

  37. Leino
    Jan 13, 2009 @ 00:00

    Håkan. Vi tycker nog likadant ungefär. Jag bara spånar om hur man får ut fler på kappsegling.
    24 timmar transportsegling till TR ;) Jag hade 5 dygn transportsegling hem till Åhus efter TR då jag var med.

    Reply

  38. Johan
    Jan 22, 2009 @ 00:09

    Börja inte krångla till det och börja med handicap lys osv
    Jag är skeptisk till omvänt LYS. God tanke om man startar på en tilltänkt slutordning efter lys, men då bör man alltid räknar om segladtid efter LYS-tabellen. Särskilt i Lys-cupen. Det tråkiga med omvänt LYS är startsituationerna försvinner för många båtar och det tycker jag är ett måste för en "riktig" kappsegling. Minst sex-tio båtar per startgrupp. Att starta själv med 0.90 eller 1,50 är ju knappast inspirerande "segling" med konkurrerande båtar.
    Man måste lära sig att få stryk för att bli bättre. Börja med handikapp med samma båt är bara fånigt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.