Skip to content

24 Comments

  1. MA
    Jan 14, 2009 @ 09:23

    Verkar ha lite dålig bärighet i fören? Varför ställer de inte några gubbar i trapets? Ser ut som det behövs?

    Reply

  2. Mattias
    Jan 14, 2009 @ 10:17

    Inte så konstigt med den gennakern. Blir ju ganska trångt akterut.

    Reply

  3. Clifford
    Jan 14, 2009 @ 10:39

    . Den ser ju inte så tunn ut i fören. Jag skall kolla närmare på denna i helgen, i D-dorf.

    Reply

  4. MA
    Jan 14, 2009 @ 11:06

    Men är det inte så att en modern gennacker skall lyfta fören? Verkar ju knepigt att två fullvuxna karlar skall sitta i knät på varandra, och en hänga akterut! Som jag ser det är den aningen för bärig i aktern och något för tunn i förskeppet, alternativt en taskig gennaker! Väntar med spänning på din rappor från D-dorf!
    Hävdar ändå att det vore bättre med en eller två i trapets på denna storlek av båt!

    Reply

  5. Clifford
    Jan 14, 2009 @ 11:18

    Du har nog rätt, men betalar man över 400 Tkr skall man väl inte behöva hänga utanför båten? Fast med trapetz isf canting så hade den ju varit 100 billigare…

    Reply

  6. Calle P
    Jan 14, 2009 @ 11:48

    Förstår inte riktigt den här hysterin kring sportbåtar.
    Vill man segla fort på riktigt finns det ju flerskrov istället…

    Reply

  7. High As A Kite
    Jan 14, 2009 @ 12:03

    “Förstår inte riktigt den här hysterin kring sportbåtar.
    Vill man segla fort på riktigt finns det ju flerskrov istället…”

    Ja det har jag oxå funderat på…

    Reply

  8. Micke
    Jan 14, 2009 @ 12:40

    Eller vill ni åka fort… Så finns det snabbare fordon på land…

    Reply

  9. MA
    Jan 14, 2009 @ 13:19

    eller i luften…..

    Reply

  10. Tomas
    Jan 14, 2009 @ 13:31

    En Class III-jakt till exempel, +50 knop både på is och land, bara att byta medarna till hjul på sommaren.

    Fråga CQ-6 kan den kryssa? :-)

    Reply

  11. Björn N
    Jan 14, 2009 @ 16:25

    Shit va cool!
    Denna tilltalar mig. Fast jag skulle vilja ha den i 9 m version med beboeligt innerutrymme. (Och en liten el-motor.)

    Reply

  12. JJ
    Jan 14, 2009 @ 18:00

    Kostar den 400k ? låter dyrt. Förstår inte varför man skulle lägga så mycket på en sån, dessutom låter det komplicerat med svängköl. Den är nog mera till för att skryta om för båtgrannarna. Vill man segla fort finns ju flerskrov som någon ovan sa, en multi23 får man för 300k nånting och den är nog betydligt snabbare på alla bogar.

    Reply

  13. Bosse
    Jan 14, 2009 @ 18:26

    Eller varför inte en Vega?

    Reply

  14. Henke
    Jan 14, 2009 @ 18:29

    #11. Menar du en HP1030!?

    Reply

  15. Jocke_R
    Jan 14, 2009 @ 19:36

    Åh en liten båt med gennaker, precis vad som saknas på marknaden. Hoppas de bildar en entypsklass också.

    Reply

  16. Jimmy
    Jan 15, 2009 @ 04:15

    Alla typer av segelfarkoster har väl sin tjusning, och tanken med denna är ju uppenbar, att segla fort med en liten enskrovsbåt utan trapets, jag tycker det ser ut som de har lyckats. Sen att detta koncept inte passar alla är ju en annan sak. Om alla bara ville segla så snabbt som möjligt till så lite pengar som möjligt så skulle ju alla segla Formula Windsurfing! ;)

    Reply

  17. JV
    Jan 15, 2009 @ 09:21

    Hur är svängkölen fastsatt i skrovet ? Går det lika enkelt att traila som en CB66 eller C55 där man bara vevar upp kölen och kör ?

    Reply

  18. Stefan Blom
    Jan 15, 2009 @ 12:50

    Liknar Backam21:an eller vad det projektet hette/heter. Vad har hänt med den måtro?

    // Stefan

    Reply

  19. Erik B
    Jan 15, 2009 @ 15:13

    Backman 21

    En artikel finns att läsa på:
    http://www.segling.biz/Backman_21___ett_steg_i_ratt_riktning_A-1465763_DXNI-1308741_.aspx
    … och det är Mats Göthlin som testat och skrivit…

    Reply

  20. Björn N
    Jan 15, 2009 @ 16:59

    Japp. Backman 21 är också en cool båt.
    HP1030 ser väldigt lovande ut. Oroande att dom verkar gå i putten bara. Annars är den det närmsta den perfekta segelbåten jag sett. (Enligt mitt tycke.) Archambault 31 ser också lovande ut, men HP:n blir ju klart vassare. (Om den mäter kass i IRC tycker jag är helt ovässentligt. Bättre att få en båt som seglar fort (och inte är 2-skrov).
    Men jag är mest ute efter en “HP 950”. Kan jag dock få en HP1030 för 700 lakan (färdig båt) så köper jag den vilken dag som helst. (Intresserade säljare får gärna höra av sig.)

    Reply

  21. Erik B
    Jan 15, 2009 @ 17:22

    Du får kika på Fox 950 eller Akilaria 950 som tidigare setts på blur.se …

    Reply

  22. Erik B
    Jan 15, 2009 @ 17:23

    Vill du ha 9,5 meter så kan du kika på Fox 950 eller Akilaria 950 som tidigare setts på blur.se …

    Använd sökrutan i högermarginalen!

    Reply

  23. Björn N
    Jan 15, 2009 @ 22:07

    Tack för tipsen!
    Jag har kollat lite på dessa, men jag gillar inte open-konceptet. (Otur att man ska va så jä-la picky.) Men 1030 “is the shit” i mitt tycke. (Som naturligtvis också delvis är ett resultat av att de priser som nämnts tidigare.)
    Jag vill ha en båt som är både semesterbåt och riktigt kul att kappsegla… J/109 är inte heller dum. Och för den delen skulle även en J/105 funka. Så kommer den där förbannade plånboken och sätter begränsningar. Kanske slutar det med en Dehler 29 men då kan jag nästan lika gärna sitta kvar i min 80-tals holk.

    Reply

  24. Clifford
    Jan 20, 2009 @ 20:39

    Nu har jag sett den live, ser riktigt bra ut. Mycket hög kvalitet på plastarbetet och snyggt detaljutförande. Canting-kölen manövreras av en hydrualpump som drivs av två små batterier (vikt som en nätmelon ungefär), de räcker till 100 slag. Manövern sker genom ett tryck på en knapp i rorkulten, det tar 10 sek till maxläget.
    Att den ser ut att ha dyktendenser beror på att den i princip helt saknar “rocker”, samma problem har man med för raka IC-kanoter när de kommer upp i riktigt höga farter. Helhetsintrycket är att detta är nåt mkt roligare och bättre koncept än CB66…………

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.