Related Posts
Newport Bermuda Race on J/111 Blur
Finally had some time to put together a video from our race to Bermuda. Full race report here.
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]
Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
18 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Johan
Jan 24, 2009 @ 18:57
Skall vi tippa på att detta var bra mycket värre än att knäcka bommen på vägen till Indien. Blir nog svårt att få ett tillräckligt plant storsegel så att det duger i hård kryss…
Skipper Worse
Jan 24, 2009 @ 19:20
Notera att vakten bara sitter och tittar en bra stund när det hänt – lite sega var de nog.
stigj
Jan 24, 2009 @ 19:32
De reagerar ju som vanligt folk när något oförutsett händer.
Tror inte vad de ser innan katastrofen är helt uppenbar.
Johan
Jan 24, 2009 @ 19:38
Sen när det smäller till sådär så kollar man nog en extra gång innan man reser sig upp. Ingen idé att kasta sig upp direkt innan man ens fattat vad som hänt. Dumt att komma i kläm ifall fler saker är på väg ner osv..
Tycker dock att de väldigt fort börjar prata med varandra. Det får väl anses vara första steget för att kunna göra något åt det hela.
Pecka
Jan 24, 2009 @ 19:56
Inte så konstigt att de är litet sega, snacka om mental nedbrytning att ligga och kryssa på ett kalt däck som översköljs med vatten typ hela tiden. Men, men de har ju valt själva att ställa upp på detta race.
Trist olycka, de hade väl max tryck på outhaul för att planka ut.
PelleL
Jan 24, 2009 @ 20:01
Jag tycker dom reagerar rätt fort ändå……..De gånger jag varit med att tappa master och bommar så har reaktionstiden varit rätt lång….man tror inte sina ögon helt enkelt
Henke
Jan 24, 2009 @ 20:21
…och så var de bara tre!
Just nu seglar tydligen bara T-Blå, E3 & E4 mot målet. Resten av gänget har kroknat. GD har ambitonen att fortsätta vad det lider.
P
Jan 24, 2009 @ 20:30
E3 har hängt på T-blue nu, men E4 ser ut att fega lite… :)
Stefan Blom
Jan 24, 2009 @ 20:37
Coolt att E3 valt att sticka ut mot öppna havet medan E4 ligger kvar i “gömman”.
De måste verkligen lita på material våra Nordiska vänner :-)
// Stefan Blom
Peter Gustafsson
Jan 24, 2009 @ 20:39
Japp… hårda bud. Ungefär som första dygnet på Vendee Globe; att kryssa i rejäl sjö är inget för moderna undanvindsracers.
Det var som någon sa, att man antagligen skulle kunna räkna hem att ta båten på fraktfartyg i stället för att försöka segla den här etappen.
tollstoj
Jan 24, 2009 @ 20:49
Ja många gånger är gränsen mellan katastrof eller succé hårfin,
sitter och håller tummarna att ingen katastrof händer.
Dead slow ahead!
Fundering
Jan 24, 2009 @ 22:13
Storskotet kommer långt ifrån skothornet vid bottenrevat. Att koppla storskotet till skothornet borde avlasta bommen en hel del !!
Håller seglet för det !?
Joachim
Jan 24, 2009 @ 23:13
Å så frågan om hur det kunde hända… Konstruktionsfel? Puma hade revat, när det hände på förra sträckan var det revat då med? Verkar som brottet är där akterliket kommer ner. I så fall är inte bommen lika stark när man revar fast den kanske borde vara starkare eftersom rev ju används i hårdare väder.
Erik B
Jan 24, 2009 @ 23:21
När det är orevat så sitter skotet där akterliket kommer ner. Vid revning flyttas akterliket fram men skotet är kvar. Då uppstår en sidkraft som den smala/höga bomprofilen inte verkar klara. Kanske läge att göra den formad som ett plus i genomskärning?
Gustaf
Jan 24, 2009 @ 23:49
Fan va surt, det är bara att hoppas på att dom kommer igen.
Det tog 10 sekunder från det att bommen gick sönder tills dess att besättningen började röra på sig. Jag tycker nog att det är ett ganska snabbt agerande. Men det är klart att sitter man skönt tillbakalutat vid datorn i Sverige och “seglar” så hade nog reaktionsförmågan varit
5 sekunder.
Heja E3!
/Gustaf
Peter Gustafsson
Jan 25, 2009 @ 08:44
Ingen båt verkar ha provat trysail? Borde ju löst just det här problemet…
i alla fall fram tills att killen som designade bommarna “gör om och gör rätt”.
Martin
Jan 25, 2009 @ 10:33
Har bestämt för mig att storen skotas i en och samma revlina som även drar akterliket neråt och går in i bommen i en slits precis akter om akterlikets nya punkt på bommen. Denna sitter revlina sitter på ett lås i bommen (på samma sätt som alla fallen sitter på lås i masttoppen, och det ser ut som att bommen har gått av precis där detta lås sitter. Rätta mig om jag har fel. Har även för mig att puma har en mer americas cup style mast(längre och smalare) är t.ex. Ericsson båtarna. vet ej när det gäller bommen.
PelleL
Jan 25, 2009 @ 10:56
Telefonica Black skiftade till trysail vilket tog 3 timmar men det hjäpte ju tyvärr inte…..det börjar bli ett “demolition derby” i klass med vendee globe =(