Sweet… Farr 25 OD
Ser ju inte helt tråkig ut…
7.62 x 2.47 x 1.80 m
930 kg varav 453 kg i kölen
Farr Design #667
The Farr 25 is a new sportboat with excellent performance yet be easy to handle and operate. FYD developed its beautifully shaped hull alongside Volvo 70s with an exceptional ballast ratio of 50%, a light displacement of only 930kg (2050lbs) and a displacement to length ratio of 77. These parameters with 37m2 (400ft2) of upwind sail area make Farr 25 to have smoothhandling upwind performance while the 64m2 (690ft2) well proportioned spinnaker providing plenty of downwind horsepower. Farr 25 is also optimized for IRC handicap rule.
The hull and deck shell are sandwich composite structure with e-glass skins in an epoxy resin employing variable core thickness. The laminate is consolidated with a three hit process —both skins and core vacuum bagged separately— to achieve repeatable, high quality and light laminates. Hull and deck are supported with various structural elements, higher density foam and additional reinforcements giving required stiffness without excessive weight. The shell is coated with a polyurethane paint system for a superior coating in minimal weight.The keel is a fixed, a maintenance free “T” configuration with a lead bulb as in most high tech racing yachts. The keel is assembled with a single bolt making keel assembly and disassembly extremely easy. The bulb shape takes advantage of the recent CFD research FYD has conducted, optimized for performance in round the buoys racing and delivers improved lift efficiency upwind and tight reaching.
The keel fin is all carbon fiber, fin spar constructed in pre-preg carbon over a foam mandrel, giving incredible stiffness and strength in a very lightweight package. The complete keel fin assembly weighs a mere 18 kg’s allowing more weight to be packed into the bulb for a lower VCG providing exceptional performance. Keel fin also incorporates a kelp cutter installation.
The Farr 25 features a carbon rudder stock in a female molded carbon/foam blade. The blade shape is of a high aspect ratio for maximum lift efficiency and minimum drag. The foil section is one of FYD’s proprietary custom shapes, with excellent stall characteristics for maximum control in power reaching conditions.
The single spreader rig and box boom from Southern Spars are all carbon. The bowsprit is also carbon fiber.
The large, comfortable cockpit has all the sail controls within easy reach of the crew. The deck is kept clear from lines and hardware is recessed where possible to minimize nuisance. Deck hardware is supplied by Harken.
A relatively high freeboard and simplified internal structure provides for a spacious, open interior with sitting headroom on berths port and starboard of the companionway.
A low aspect keel trunk allows for easy movement throughout the cabin. Propulsion is provided by a 6hp outboard, which is conveniently stowed in and deployed through a well in a locker in the cockpit sole.
The maximum draft is 1.8m, which does allow the boat to be trailered on its keel throughout Europe and the US. The 930 kg Farr 25 is easily launched and lifted via a club crane with the installed single point lifting arrangement.
Info från Sailing Anarchy, OD Design Ltd och den här turkiska sidan.
Tipstack till Patrick Lindblom.
Jocke_R
Jan 24, 2009 @ 19:55
Kunde de inte ha gjort så den mätte in som GP 26 när de ändå var i farten?? Det hade ju innburit marginella skillnader bara
Peter Gustafsson
Jan 24, 2009 @ 20:27
Så klart av kommersiella skäl. Nu kan man bygga en egen klass med egna förutsättningar och 100% kontroll.
Sedan är inte GP 26 en klass idag. Och skulle det vara det, så skulle en “standardbåt” bli omodern på 12-18 månader (som Pogo 40 i Class 40 eller en två år gammal TP 52).
Tipset är att det byggs lika många Farr 25 på tre månader som det har byggts GP 26 på tre år. Synd, men det verkar inte finnas tillräckligt intresse för en boxregel för båtar under 40 fot.
Vad är det som gör att du skulle tycka det var bättre om den var en GP 26?
tollstoj
Jan 24, 2009 @ 22:47
Den var fräck!!
Innför skrotningspremie eller skänk alla gamla Expresser till något utvecklingsland.
Precis lagom storlek på båt!
tolljstojs vårdare
Jan 25, 2009 @ 13:01
Haha… lyssna inte på tollstoj, han har precis rymt från säter… Ser ni honom så kontakta mig..
/Tollstojs mentalvårdare
tollstoj
Jan 25, 2009 @ 18:24
Ömma tår hos 30 årsjubilerande Express folket
Öresund Regatta, Anders
Jan 25, 2009 @ 22:57
Här är ett annat alternativ till Express.
http://www.allinflatables.com/shopping/boats/sail.html
Fredrik
Jan 25, 2009 @ 23:38
Expressägare är inte speciellt känsliga för kritik, även om vi hellre diskuterar kryssegenskaper än t ex halvvindsegenskaper. Sedan undviker vi gärna även ämnen som rodertryck – det är jobbiga saker när det blåser mycket. Annars är vi nog som folk är mest. Dvs vi hade nog kunnat tänka oss att byta upp oss till en FARR25a. Dvs om bytet är 1:1 mot en express och att mellan 40-50 andra gör det samtidigt här i Sverige.
Sillstryparn
Jan 26, 2009 @ 08:27
Tror Expressen som klass kommer att leva betydligt längre än denna dagslända.
(Ja, jag vet att Mumm 30/Farr 30 inte var någon dagslända).
Expressen har redan gått 30 år som entypsklass, hela tiden med stora fält och hård konkurrens.
Kul att det går att få raca i hård konkurrens med bara 100 papp som investering.
Varför skall man punga ut med 8-10 gånger denna summa för att segla i ett mindre fält?
Visst går det fortare i knop räknat, men vad spelar det för roll när man seglar entyp?
o
Jan 26, 2009 @ 16:51
synd om det är så att sverige inte är ett land som utvecklas
Erik B
Jan 26, 2009 @ 16:59
Om man med utveckling menar att sluta använda stor bokstav och punkter så vet jag inte om jag behöver det ;-)
Sen finns det mycket utveckling även inom en klass. Kommer ni ihåg vad Kurt Gelin skrev om Expressen efter första One of a kind? Omöjlig att kryssa med i hårdvind. Det beteendet har klassen utvecklat bort! LYS-talet har åkt upp ett par pinnar och båten kan ändå hävda sig på större kappseglingar.
Farr 25 OD ser jättekul ut. Lite av en modern Banner 28 som jag gastade mycket på 1980-talet. Breddd och vikt gör att den faktisk är trailerbar. Drar 1.800 kg efter Volvon med mitt BE-kort.
Jocke_R
Jan 26, 2009 @ 18:06
Peter: Den kanske kunde hjälpa till att dra igång klassen på samma sätt som Hobie Tiger gjorde med F18.
Om det är en schysst design och bra byggkvalite så kan den nog leva längre. Man kan ju faktiskt uppgradera båtar oxå.
Hade man gjort den som en GP 26 hade man ju distansierat sig lite mer från melges 24 (en fot till) med kanske lite tydligare möjlighet till “offshore” och även enkel inmätning till ORCi.
Dessutom på längre sikt tror jag båten har ett större värde som avdankad regelbåt snarare än utdöd entypsklass.
Patrick L
Jan 26, 2009 @ 20:27
Jocke: Varför tror du att en båt har en bättre framtid som avdankad regelbåt än som entypsklass? Personligen tror jag tvärtom. Hade inte båtar som Mumm…flåt Farr 30, Melges 24 och andra varit strikta entypsklasser har jag väldigt svårt att se var uppsidan skulle ligga (förutom loggsiffrorna då…). Just det faktum att “gamla” båtar fortfarande är gångbara på högsta internationella nivå i de klasserna, att viktspreadarna är mycket små och att inga större meck är tillåtna är väl sånt som gör att de fortfarande är intressanta?
Peter Gustafsson
Jan 26, 2009 @ 21:13
Jocke, att Farr inte bekymrar sig om GP 26 eller ORCi kan vara en ledtråd i sig…
Jag kan se trenden i att vissa varumärken (Melges, Farr, Laser, X-boats) är mycket duktiga på att bygga entypsklasser och utnyttjar detta för att växa. Om Melges 32 snor folk från Farr 30 och Farr 40, kan ju detta vara ett sätt att sno tillbaka de som kört Melges 24 :-)
Mikael Vesala
Jan 26, 2009 @ 21:14
Japp, skitläcker. Snyggare än Melges 24. Kanske är den mer allround än melges med mer bly på bulben? = funkar bättre i lys..
Passar mig perfekt ,men inte min plånbok..
Öresund regatta, Anders
Jan 26, 2009 @ 22:17
Är det någon som fixat turkiskan?
“mili karbon elyaftan üretilecek.” ??
Betyder ovanstående att den är utrustad med elefantsnabel i carbon?
Vad kostar en ny Express?
MiniMe
Jan 26, 2009 @ 22:21
Anders, det var en känslig fråga. (pris för ny Express…) ;-)
Patrick L
Jan 26, 2009 @ 22:34
Finessas prislista uppger 379 500 kr för en ny Express utan segel och att ett segelställ går på 43 700 kr.
Öresund regatta, Anders
Jan 26, 2009 @ 23:54
Jag förstår inte att vi svenskar är så rädda för att ta oss an de klassbåtar som är vassa internationellt.
Varför bryr sig någon om CB66 och 606 när det finns Laser SB3?
Varför seglas det i Express när det finns J-24?
Varför får inte Melges 24 fäste?
H-båt är ju också en klass som är väl förankrad internationellt. Många tycker den är tråkig. Det är den inte. Man burkar i alla fall på rätt håll. :-)
Jag har seglat både Express och H-båt efter min Laser. Olika segling båda är kul men det är ju alla mästerskapen i H-båt, DM, SM, NM och VM som gör att H-båten ger möjlighet till helt annan utveckling.
Lite nyckeltal borde hjälpa Svenska Seglarförbundet att rensa i SM-status träsket. Ställ krav på att klasserna är internationella annars blir det RM. Då kommer vi också att samla de bästa seglarna i de internationella racen.
Peter Gustafsson
Jan 27, 2009 @ 07:06
Broschyr med mer info.
Leino
Feb 4, 2009 @ 03:32
Anders. Bra ide att bara ha SM-status i internationella klasser. Vill man satsa lite halvhjärtat o segla på hemmaplan tills man känner sig redo för att tävla internationellt så finns ju bara H-båt att välja på. Alla andra klasser som är stora internationellt finns ju bara ett fåtal i Sverige. Så länge vi inte får ihop hyfsade startfält i de internationella klasserna så kommer vi också sällan att höra talas om svenskar som seglar VM, EM m.m.
sukru
Feb 25, 2009 @ 17:30
Hi all,
Check the web site,
http://www.farr25.com
Niclas
Apr 15, 2010 @ 14:06
http://segelochpaddel.blogspot.com/2010/04/farr-25-od-seglar.html