Sweet… Flying Tiger 13.8
Seilas har fått koll på FT 13.8 – gillar inte när de är först :-). Man kollar ju inte in Flying Tiger-forumen på Sailing Anarchy så ofta. Och när man väl gör det, så ångrar man sig nästan… ganska mycket skitsnack.
Påminner om ett svensk/danskt projekt? Snabba, kul och billiga båtar (i olika storlekar) som seglarna älskar med där det går så där med produktion och tidsplaner. Och ganska mycket snack i olika forum.
Feb 6, 2009 @ 10:25
Lingner en gammel J…;-)
Feb 6, 2009 @ 10:38
Jag måste säga att jag ser inte alls likheterna med J/båtar förutom at den har ett peke då. Den är rätt mycket lättare för sin längd än vad J-båtar brukar vara. Frågan är om den är stor nog för att funka i IRC med sitt relativt låga deplacement. Tyvärr tror jag inte för det är en sweet båt.
Feb 6, 2009 @ 12:36
Wow ! nu gick jag igång.
Feb 6, 2009 @ 14:01
Minner om BB13,5, som Danskene kom med for 20 år siden,
Den kan sikkert kjøpes i Norge for ca 250.000,-
Feb 6, 2009 @ 15:02
NOR 9340, YOOHOO! BB13,5 one off. Hans Jørgen H. Strand. KNS. hvit/sølv. 1,51
Någon som har bild?
Feb 6, 2009 @ 15:21
http://www.provest.no/Seiling.htm
Var ikke så lenge siden den lå ute til salgs, men da med ett annet navn.
Tips! Spør Thomas Oksmo, Quantum Norge
Feb 6, 2009 @ 15:43
Hejsan…snygga flytvästar på bilderna….
Härlig båt. Denna är sweet. Synd att man måste köpa den ifrån Kina.
Varför kan inte det gå att tillverka den här? Vakuninjecerad,innermodul i plast med kojer, mm
Då borde väl arbetskostnaden gå ner betydligt ochmaterialpriset borde vara liknande oavsett Kina eller EU? Arbetskostnadsdiff = fraktkostnad från kina?
Hoppas på att få se liknande båtar EU tillverkade.
Denna har ju ungefär samma deplacement som A40 ….
Kul med nya båtara:-)
Feb 6, 2009 @ 18:43
BB13,5an på bilderna måste vara gamla Turkisk Peber som var rosa på sin tid. Tappade även bulben lite spektakulärt precis på mållinjen vid ett Sjaelland Rundt för många år sedan och hamnade upp och ned. På den tiden seglade vi 717 one off.
Fin båt.
Feb 7, 2009 @ 22:32
Kommer ihåg när den flöt med kölfenan i luften, strax norr om mållinjen, när vi påbörjade transportseglingen hem. Var det inte 1991? Hette den inte Albyl eller något liknande då, kanske förväxlar jag namnet med något annat Danskt projekt.
Feb 8, 2009 @ 10:22
Snygg båt, men varför inte en modern form på storseglet?
Feb 8, 2009 @ 10:48
10 För att kunna ha häckstag istället för backstag. Många försök har gjorts att slippa båda delar, Cb66 t.ex. men den fick sina backstag till slut ändå. Cheetah30 har vant som går att spänna ytterligare, det enda system jag sett som funkar någotsånär.