Nya SweLYS/SRS-tal 2009
Det sker just nu förändringar i tabellen. Den övergripande trenden verkar vara sänkt på sportigare båtar som haft “säkerhetsmarginal” och höjt på båtar som skövlat på kappseglingsbanorna ett par år.
Här är de vi har koll på hittills:
Höjda
Albin Nova = 1.16
Aphrodite 22 = 1.02
Arcona 400 = 1.33
Banner 30 = 1.15
BB 10 M = 1.21
Crown 31 = 1.17
Express = 1.12
H-båt = 1.08
Inferno 31 = 1.16
M 30 = 1.15
S-30 (-93) = 1.20
S-30 (classic) = 1.18
Sveakryssare = 1.16
Trio 80 = 1.04
Sänkta
11:Metre = 1.32
Arcona 370 = 1.29
First 27.7 = 1.17
Hansson 31 = 1.20
J/92 = 1.24
Platu 25 (fd. Beneteau 25) = 1.20
X-35 = 1.33
X-37 grund köl = 1.29
X-37 medium köl = 1.30
X-37 djup köl = 1.31
Nya
A 35 = 1.31
Arcona 460 = 1.45
Bavaria 30CR = 1.08
Bavaria 36CR = 1.17
Bavaria 37CR = 1.19
Bavaria 42CR = 1.27
Bavaria 42CR djup köl = 1.27
Dehler 33 = 1.23
Dehler 34 SV = 1.27
Elan 31 = 1.17
Elan 40 = 1.32
Farr 30 (Mumm 30) = 1.36
Farr 40OD = 1.47
First 34.7 = 1.27
First 44.7 grund köl = 1.42
Grand Soleil 37 = 1.31
Hanse 370 = 1.26
Hanse 370e = 1.27
Hanse 400 = 1.32
Hanse 411 djup köl = 1.29
Hanse 411 grund köl = 1.27
J/109 = 1.30
J/120 = 1.37
J/92S = 1.25
Jeanneau One Design 35 = 1.27
Maxi 1000 = 1.16
Maxi 1050 = 1.22
Maxi 1100 = 1.26
Najad 355 = 1.23
RS Elite = 1.16
Sun Fast 35 = 1.23
Swedestar 370 = 1.28
X-34 = 1.27
X-382 = 1.28
X-43 = 1.38
Feb 12, 2009 @ 13:18
S 30 (-93) +0.02?! Måste vara fel. Har inte S30-classic 1.17 nu står det 1,19 dock oförändrat enligt http://www.ssf.se/tk/LYS/VisaLysdetalj.asp?636
H-båt +0.01
Feb 12, 2009 @ 13:23
Tabellen verkar uppdateras “as we speak” så det kan se lite konstigt ut…
Feb 12, 2009 @ 13:24
Förresten – borde ni inte jobba i stället för att leta förändringar i tabellen :-) :-) :-)
Feb 12, 2009 @ 13:29
Arcona 370 +0.01
Jobba kan man göra sen. Det här är ju jätte spännande. Jag har klarat mig hittills.
Feb 12, 2009 @ 13:41
För oss ostkustseglare: M30 1.15 (+0.01)
Feb 12, 2009 @ 13:45
BB10 +0.01
Hur fungerar det med klassregel, är bara svenska klassförbunds klassregler giltiga?
Feb 12, 2009 @ 13:48
Klassbåtar kan ha klassregler antagna av ISAF, Skandinaviska Seglarförbundet eller SSF
Feb 12, 2009 @ 13:49
Och lugna ner er….det finns fortfarande fel i tabellen……det blir inte klart förrän på måndag.
Feb 12, 2009 @ 13:51
Gött!
X99 ner en pinne (-0.01) till 1.24…
Janne E. X99 SWE22 Stino
Feb 12, 2009 @ 13:55
Sveakryssare +0.01 …Ser dock inte att X99 fått sänkt, ännu i alla fall.
Feb 12, 2009 @ 14:05
Vilka tävlingar ligger för grund för denna justetring? Eftersom jag blivit “drabbad” av höjt tal är jag väldigt intresserad av detta eftersom jag med mina erfarenheter anser att höjningen av min båt typ är felaktig.. Ställer antagligen in Lidingö runt o Ornö runt med det beslut som presenterats här.
/Inte nöjd
Feb 12, 2009 @ 14:09
Banner 30 – höjd
11:meter – sänkt
Feb 12, 2009 @ 14:17
Hmm.. När vann en Express en LYS segling senast ?
Feb 12, 2009 @ 14:46
Får hoppas att Maxi racer o Scampi får höjt dom med så att man kan segla jämt mellan express o Maxi racer o tex scampi . Maxi racer har ju både fock o Genua i övrigt likvärdig båt.. Konstigt då om dom har samma lystal.. Vi får väl se.. Om Maxi racer höjs den med.
Feb 12, 2009 @ 14:57
#11
Möjligen skulle svaren bli mer pricksäkra om du nämnde vilken båttyp du tänker på.
Båten behöver inte ha presterat bra i statistiken under -08, för att det skall ge genomslag i listan. Den kan ha presterat bra tidigare eller följt med någon närbesläktad båttyp upp ett pinnhål.
#13
Låt mig gissa på senhösten någon gång.
Nu under vintern har den nog inte skördat några större framgångar.
/David
Feb 12, 2009 @ 15:02
1,25 kör jag.
Feb 12, 2009 @ 15:03
Vi seglade vår förra båt under 3 säsonger. Under de åren lystalet med 0,02. Sista året vann vi klassen i alla starter, det gjorde vi inte första. B.la Lidingö Runt, Feardern, Tjörn Runt.
Så Ceasar du får nog sluta segla Lidingö och Ornö!!
Feb 12, 2009 @ 15:06
#13
11 Januari…iofs i Norge men ändå..=)
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=407612&cat=4915
Feb 12, 2009 @ 15:28
Bra att komitten har börjat sänka moderna båtar som åtminstone jag anser ligger lite högt i förhållande till lite äldre båtar. Hoppas också man tittat på sportbåtsklassen som känns rätt tufft bedömda. Inte ofta man ser en sportbåt i topp, såvida det inte är extremväder eller bana med endast sträckbogar.
Jaja, LYS-komitten har det ej lätt. Hur dom än gör blir någon besviken.
//SWE
Feb 12, 2009 @ 15:32
#1 mig att veta seglas S-30:orna med klassregler som tillåter en gennaker utan minimi-bredd och materialbegränsning. Detta möjliggör att seglar med ett Code0 vilket inte var tillåten enligt LYS-reglerna. Nu är Code0 tillåten enligt SRS om klassregler eller mätbrev så säger. Är det fel att Code0 ger ett höjt SRS-tal?
http://www.s30.se/omforbundet/S30bladet2008-1.pdf
Feb 12, 2009 @ 16:47
Ceasar!
Du kan ju alltid göra som ökat lys och fixa för stora segel ist.
Feb 12, 2009 @ 16:55
14 Micke, Express hade 1.11, MaxiRacer1.12. Expressen väger 1200kg om jag minns rätt, MaxiRacer nästan 1700. Enligt känd segelmakare med meriter i båda klasserna är båtarna väldigt likvärdiga, Expressen lite snabbare upp till 12m/s o MaxiRacern som är mycket styvare lite snabbare över 12m/s. Blåser väldigt mycket oftare under 12 o lys ska enligt grundtanken beräknas på vindstyrkor mellan 4-12m/s om jag minns rätt, kanhända övre gränsen var ännu lägre.
Skulle tro Expressen faktiskt förtjänar sin höjda pinne.
Feb 12, 2009 @ 17:12
Expressen väger minst 1500 om det inte var 1700, Racern väger väl 1800kg.
Racern ær snabbare i lættvind oxå med Genua.
Alltid en svår bedömning, beror på seglarna ombord så klart som alltid.
Förstår inte varför du menar att Expressen förtjänar sin extra pinne.
Om det skall baseras på LYS kappseglingen de senaste åren så är det knappast så att Expressen dominerar detta..eller ?
Svårt nog att segla upp till 1.11 på LYS seglingar.
Feb 12, 2009 @ 17:25
Är Arcona 370 sänkt eller höjd? På båtdatabladet står det sänkt till 1.29 men här på blur står det höjd till 1.31.
Feb 12, 2009 @ 17:27
Roade mig precis med att räkna om förra årets Tjörn Runt med de nya LYS-talen. Första förändring i listan hittar vi på 26:e plats där en X-37 knaprar sig upp från en 29:de plats. För egen del konstaterar vi en knapring i listan med med 2 pinnar till en hedrande 183:e plats… ;o) Peter, ni hoppar också upp en placering!
Hade vi å andra sidan låtit bli att gå på grund hade vi knaprat oss betydligt högre upp. Hade vi dessutom varit duktigare seglare hade vi nog kunnat göra ännu bättre. Detta spelar nog större roll än om man inför en decimaö till i LYS-talet, skulle jag tro.
Konstaterar också att om man ökar vårt LYS med 0,01 ramlar vi ner cirka 20 pinnar och omvänt upp 20 pinnar om man drar av 0,01. Men vad är egentligen rätt? Hur stor skillnad hade det gjort om vi hade bytt våra segel till ett nytt kolfiberställ t.ex.?
Vi kom nära nog mitt i fältet och seglar alltså som “medelsvensson” och ganska exakt “på vårat LYS”. Blur seglar något sämre än medelbåten i förhållande till sitt LYS och “seglar på” 1,26, snarare än 1,30. Vinnaren, Mats Johansson däremot seglar upp sin Starbåt till smått otroliga 1,26 (drygt) mot verkliga 1,14…
Feb 12, 2009 @ 17:28
Drygt 1700 väger en Express.
Finns fler båtar man borde höja, Albin 78, Rival 22….
Feb 12, 2009 @ 17:30
#24 DG, WTF… Arcona 370 var höjd till 1.31 alldeles nyss vilket inte kändes konstigt i relation till Elan 37, X-37 eller Salona 37.
Jaja, då blir ju den fajten ännu hårdare i år då.
Feb 12, 2009 @ 17:42
Leino
Expresserna väger ca 1800 överlag kg dvs likvärdigt med Maxi racern. Maxi racern har möjlighet till genua expressen endast fock.
Vilka övriga parametrar påverkar lystalet?
/Micke
Feb 12, 2009 @ 17:48
Crown 31 höjd 1.17
Benetau 25 sänkt 1.20
Banner 30 höjd 1.15
Mer kommer nog… ;-)
Feb 12, 2009 @ 18:10
Finngulf 31 höjd till 1,16.
Finngulfen är en Crown 31 där E är minskat med 15 cm…
Feb 12, 2009 @ 18:19
Samma lys! Våra segel var inmätta och helt OK, enligt SWE och Norlys.
Seglen blev kontrollerade av norsk mätman efter Feardern och innan Lidingö Runt!
Feb 12, 2009 @ 18:36
Arconan skall sänkas…
Ni har missat några:
Hanson 31 -0.01
Trio80 +0.01
Nästa övning blir att leta reda på de nya båtarna i tabellen….;-) men alla är inte inlagda än
Feb 12, 2009 @ 18:40
Bra resultat kan ju aldrig bero på att folk seglar sina båtar väl. Alltid kul när typer som “Samma lys” försöker sprida osanningar. Trist men vanligt bland folk som inte seglar så ofta men tror de har koll på läget.
Feb 12, 2009 @ 18:41
Varför skall Arconan sänkas?
I både ORCi och IRC så är en Arcona 370 snabbare än GS-37, Elan 37 och X-37, men i SweLYS/SRS så skall den med 1.29 vara 1-3% långsammare!!! Helskumt,
Dessutom vann ju Arcona 370 (alltid välseglade Shanty) LYS-cupen här på västkusten!!!
Så det måste vara några nötter som inte lyckats få fart på sina båtar på ostkusten som har kört en övertalningskampanj… eller blev det en förhandling där man bytte en pinne med Arcona 400 :-)
Jaja, då blir ju vår fajten med Shanty ännu hårdare i år då.
Feb 12, 2009 @ 18:46
Finns även en Arcona 370 på vänern som inte luftas så ofta men alltid presterar mycket bra när den tas ut. Knepigt!
Feb 12, 2009 @ 18:59
Ryktet säger att några 370or är plastade på annat sätt än standard vilket skulle kunna förklara en del, men är skumt om de kör på tabellstandardLYS/SRS….. borde vara svårt att sova efter en bra placering i en sån båt.
Feb 12, 2009 @ 19:19
Kan det kanske vara så att NÅGON i Lys-kommitén själv seglar Arcona 370!?
Feb 12, 2009 @ 19:36
personligen förstår jag inte varför man skriver under anonym signatur… vågar man inte stå för vad man skriver så är det bättre att vara tyst.
Feb 12, 2009 @ 19:41
#36 den där typen av rykten/sanningar finns i alla klasser speciellt i självbyggda 70- och 80-talare där ägaren själv plastade men även om X-99’or. Läste i boken om Peter Norlin om de första Scampi och hur de var byggda. Kan en tidig Scampi segla enligt tabell standard?
Feb 12, 2009 @ 19:44
Källan är en som jobbar i plastbranchen
Feb 12, 2009 @ 19:47
Kan tekniska kommitèn presentera underlaget för höjningarna/sänkningarna? Det skulle ju underlätta för att förstå en hel del i mina ögon konstiga ändringar och även undanröja en hel del konstiga påståenden här på sidan..
Feb 12, 2009 @ 19:48
Jasså, man höjer Inferno/Finngulf/Crown 31? Man kan ju undra på vilka grunder…
Feb 12, 2009 @ 19:49
tråkigt när en båt som First 27.7 aldrig fått chansen då den som ny hade ett fantasiLYStal som helt klart hämmade försäljningen på en tuff/fin båt som tyvärr är alldeles för tung för sina linjer.
Feb 12, 2009 @ 19:54
På i stort sett alla båtvarv (utom möjligen Bavaria) kan man mot merkostnad få båten plastad på annat sätt än original.
Detta vet alla som är insatta i varvsbranchen !
Ovan är en av anledningarna till att jag är förespråkare till att alla kappseglande båtar skall ha mätbrev.
Feb 12, 2009 @ 19:57
Instämmer men SRS kommer inte tillföra något utan då måste mer noggrannare inmätning ske.
Feb 12, 2009 @ 20:08
Pelle L.
Varför saknas Gennakermått på J105 ?
Varför har Melges 24 Spinnakermått (har aldrig sett nån med detta segel) ?
Feb 12, 2009 @ 20:30
Vet någon hur Inferno/Crown/Finngulf 31 har klarat sig i Sverige, länk till resultat?
Feb 12, 2009 @ 20:30
OK! Hade fel vikter i huvudet, vet inte varifrån jag fått dem. Faktum kvarstår, statistiken måste ju tydligen stödja min teori om att Expressens vekhet gör den snabbare än MaxiRacern i allt utom hårdvind. Skrovform spelar ju en viss roll för farten.
Feb 12, 2009 @ 20:43
Om man tittar på Expresserna så ligger de för både år 2007 och 2008 alla, utom en st på seglade tider som motsvarar högre LYS än 1,11, jämfört med medel båt/LYS. Sämsta båt noterar väl ner på cirka LYS 1,07 medan bästa är uppe på 1,25. Medel 2007 såg ut att ligga kring 1,20 och 2008 runt 1,16.
Frågan så om vi jämför mot Maxi Racer…
2008 var det 4 med i TR 2 seglade bättre än LYS 2 sämre.
2007 däremot var det fler med och då blir det övervikt för dem som seglat bättre än LYS, men inte riktigt lika tydligt som för Expresserna. Tendensen är ju att Expresserna ser vassa ut…
Feb 12, 2009 @ 21:16
I tabellerna står inget (ja eller nej) bakom kolfibermast.
Betyder det att det att kolmast ej påverkar Lys-talet.
Detta ligger ju i så fall mer i linje med övriga mätsystem än vad som tidigare gällt för Lys då ju kolmast blivit hårt straffad.
Feb 12, 2009 @ 21:24
Leino
Expressen har en vattenlinje på 6,6m och ett depl på 1,72ton
Maxi Racer har en vattenlinje på 7,10m och ett depl på 1,6ton
Lägg också till att Maxi Racern har genua… Anledningen till att Expresserna eventuellt gått bättre i lys-seglingar tror jag är att det är en betydligt hetare klass med fler båtar och större fält, vilket genererar i duktiga seglare.
Feb 12, 2009 @ 21:32
Ack om det vore så enkelt att bedöma fart-potentialen i en båt genom att titta på bara vattenlinjelängden och deplacementet :)
Nu när man har läst igenom kommentarerna börjar det verka litet som på börsen. Det är snart inflation på LYS-talen, och börsras med påföljande devalvering på gång här. Hoppas att läget generellt sett hålls ganska stabilt. Det är i allas vårt intresse att systemet fortsätter.
Feb 12, 2009 @ 21:32
xc,
Vad skall vi med båtdesigners till ifall det enda som räknas är vattenlinje och deplacement?
Feb 12, 2009 @ 21:33
Tackar vet jag entyp!
Feb 12, 2009 @ 21:47
Det är bara att acceptera sitt lys-tal och segla därefter!!!
Svårare en så är det inte.
Feb 12, 2009 @ 21:59
Vad skall ni segla i år Oskar ?
Feb 12, 2009 @ 22:57
Prøvde å søke i lys tabbelen, men fant ingen GS37. Noen som kan si meg hvorfor?
Feb 12, 2009 @ 22:58
Peter
Du kan väl inte utgå från att du ska ha samma SRS tal som du hade SWELYS i fjol. För ingen har väl fått mätbrev än?
Vår Dehler 34 SV är med i tabellen. Jag gjorde en liten beräkning vad det kommer att göra mot H-båtarna för oss på Torsdagsracen i Malmö Segel Sällskap.
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/02/srs-talen-borjar-komma-i-tabellen.html
Feb 12, 2009 @ 23:05
Äh.. Expressen är värd 1.12, båten är snabbare än den varit tidigare, då folk lånar runt de där köl-profilerna och fixar till sina skeva polen-kölar. Sen är det sjukt duktiga seglare som seglar dem utan bottenfärg, och då blir det automagiskt 1.12 :)
Feb 12, 2009 @ 23:23
Skitsnack om expressens höjda lys fanimej om nåt skulle vi haft kvar samma som innan, jävla skämt om att spotta upp den en hundradel.
Kan visst hålla med om att den oftast seglas av heta rutinerade seglare men likaväl kan den seglas av nobodys som precis köpt och då seglar den inte upp till ett o 11 inte ens på långa vägar.
Det tar flera års aktivt seglande för att få superfart och höjd i expressen för att segla upp till tidigare lystal och jävligt rätta förhållande.
Ska inte sticka under stolen att vi har vunnit på lys ett antal gånger i sundet med vår swe 39 men det har oxå seglats jävligt många race och lagts många timmar i båten.
Förresten !
Hur många köper inte en nyare gennakerpekskuta idag och tror dom ska vinna lysrace med den direkt förresten och sen blir dom snea när det går åt helvete ;)
En som skulle ha högre lys e minsann IF-båt oxå om nu express o h-båt fått sina höjda allt annat e skandal oxå.
Cumulus skulle oxå ha högre och många andra båtar från “förr” som fortfarande syns på lysracen.
Feb 12, 2009 @ 23:28
läs #8…….det är inte klart än……tyvärr görs uppdateringarna i databasen öppet och efter hand. Jag vet inte varför men det finns säkert ett skäl…….sen finns det massor med gamla fel och dessutom skall formatet på båtdatabladen göras om så det är mycket som händer………God Natt
Feb 12, 2009 @ 23:34
#60 Mattias, jag blir inte sne… jag blir skitförbannad. Men jag har många bättre ursäkter än LYS-talet. Förresten verkar vi gå fortare när vi har en Allrothare ombord!
#58 Anders, jag utgår inte från någonting… men med tanke på hur mycket jobb jag har åsamkat LYS-kommittén den här våren så befarar man ju det värsta :-)
#57 Erik, GS37 är inte så vanliga så att de får vara med i tabellen.
#55 Ökat Lys, helt rätt. Det är bara att ta vad man får och köra med det. Men det verkar vara ett uppskattat diskussionsämne.
#36 Patrik, jag ville inte implicera att det vara något konstigt med Arcona 370. Bara att den seglar minst lika bra som andra moderna 37-fotare, mäter typ 1.040 i IRC och 616 i ORCi vilket snarare pekade på 1.30-1.31. Och flera båtar har ju gjort bra resultat under 2007-2008, så det var bara en sänkning som stack ut. Inget annat.
Feb 12, 2009 @ 23:36
mattias allroth: Som du själv uttrycker det, Fanimej, så om du spacklar upp din svajköl lite och lutar din mast några grader bakåt så dina urblåsta lakan går skota hem, så skulle du kunna segla på på 1.15 om du ville. Sen brukar ju lys inte räknas utefter sämsta “nobodys” i klassen som du drar in i diskusionen ;)
Feb 12, 2009 @ 23:50
Det låter som det finns potential i Maxi Racern? Hade någon gett den samma behandling som Expressen fått de sista 10 åren så borde det finnas ganska mycket att plocka ut?
Spackla upp köljäveln, ta ut ett SRS-mätbrev med bara fock, på med nya Fusion M och sex man på railen (med mätbrev så är det ju ingen entypsbåt längre) så äger man i allt över 6 meter.
Kanske skall dra igång diskussionen om den optimala SRS-racern för folk som inte skäms för att tokoptimera gamla båtar. Till och med Dennis Connor har ju haft det som specialitet;
Feb 13, 2009 @ 02:27
På vilka kappseglingar har båtarna som har fått höjt lys “sopat” banan med sina konkurenter och de även under ett par års tid?
Feb 13, 2009 @ 06:19
Jag tycker att min bat skall fa sankt med -.02 och alla andra batar skall fa hojt med 0,01. Da ar jag nojd ;-)
Annars tanker jag inte tavla under 2009! (ironi)
Feb 13, 2009 @ 07:49
MaxiRacern har fått samma behandling. De 20 båtar som varit aktiva har så gott som allihop optimerad köl, alla har lutat masten. 6 man på railen hjälper inte, med 4 man ombord så sitter det ofta 2-3 i lä. Kan tänka mig att den har lite fördel shorthanded kontra Expressen då den inte så ofta har nytta av 4 man i lovart.
Feb 13, 2009 @ 07:52
#65 Det är hemligt ;-)
SSF lämnar inte ut några beslutsunderlag! Men tryck på era klubbar att de verkligen rapporterar in resultaten till SSF så att beslutsunderlagen blir bättre.
Men jag hoppas fortfarande att de ändrar sig och publicerar de rena båtdata respektive båt har. När Standard- och Klassbåtar har offentliga mått borde det inte vara några problem att publicera även Mätbrevsbåtarnas mått.
Feb 13, 2009 @ 08:30
På tal om Expressens LYS. Jag har en polare som ägt en 6-7 st olika Expresser. Vi har seglat med och mot varandra lite och kan konstatera att det skiljer otroligt mycket i fart/höjd mellan olika båtar. Här har vi ju kunnat jämföra med samma besättning och allt. En av dessa båtar seglade betydligt sämre än en Accent (LYS 1,03) på kryss och kunde på en kortare bana komma ikapp och lite förbi på undanvinden, men det var inte mycket. Den bästa kunde glida ifrån varenda båt på kusten (kändes det som). Tyvärr hann vi aldrig kappsegla den där snabba båten….
Feb 13, 2009 @ 08:39
Pelle L .. Borde ine 606àn få höjt lys? Den borde räknas som sportbåt eftersom den planar i högre vindhastighet, kolla den 606à som placerade sig högt på Tjörn runt för 2-3 år sedan…
Feb 13, 2009 @ 08:40
707 som seglar runt på 1.09. Där har vi en riktig lys-racer!
Feb 13, 2009 @ 08:55
Patrik, Vi har köpt en One Off båt från Nya Zeeland.
7,7*2,5m djup 1,75 och vikt 1200kg. 1,8m peke i kol.
Storen 30m2 och fock 14m2 gennaker 70m2, Så vårt SRS brev visar nånstans 1,23-1,25. Så det blir tuffare i år.
Feb 13, 2009 @ 08:58
Ja just det.. Comfort 26 är ju en riktig lysraket, hoppas det händer något med det talet..
Feb 13, 2009 @ 09:34
Expressens lys ? Tycker det verkar helt Ok med 1,12 på Express. Men Maxir R bör även den åka upp en pinne till 1,13. Jag har seglat båda och vunnit Lidingö Runt 2 ggr i LYS gr 3 med min tidigare Maxi Racer (senast 2008). Har då hamnat i toppen/mitten av Expressfältet enl lys. Maxin är snabbare i lättvind med sin genua och längre vattenlinje. Annars ganska lika express i fart.
Men som många skrivit, det finns lysraketer som bör upp några pinnar, If båt, Albin 78 + Cumulus, NF båt, Comfort 26 och Crown 31 som ju åkt upp. Men det nog ett omöjligt pussel att få ihop det så det blir rättvist, entyp rules… Tobbe numera Dehler 29.
Feb 13, 2009 @ 09:41
#72 Oskar, den låter ju sweet, och välkommen till den mörka, asymmetriska, sidan. Får du <1.25 så är du hemma… du borde vara snabbare än en Melges 24 i lätt/mellanvind?
Vi ser fram emot lite coola bilder till peter@blur.se!
Feb 13, 2009 @ 10:39
Ser att sveakryssaren får köra med 2st spinnare och en gennaker i
samma segling.
Hur kommer sig detta?????
Feb 13, 2009 @ 11:09
Tänkte bara ge ett litet bidrag till debatten om Express vs Maxi Racer. Jag har seglat dem en hel del (har bl a vunnit SM i båda klasserna).
Intuitivt skulle man kunna tro att Racern klår Expressen i lättvind (tack vare sin genua) och att skillnaden minskar ju mer vinden ökar. I själva verket är det tvärtom. Min bestämda uppfattning är att Expressen är snabbare upp till kanske 4-5 sekundmeter, och att Racern tar över ju mer det ökar. I riktigt hård vind är den klart snabbare och mycket mer lättseglad – på alla bogar (inte minst undanvind).
Hur kan det komma sig att Expressen är så snabb i lättvind? Alla ”siffror” talar väl för Racern? Nej, egentligen gör de inte det. Den avgörande faktorn i lättvind är nämligen hur mycket våt yta man släpar med sig, och det är ju något som inte redovisas i vare sig broschyrer eller LYS-tabeller.
Om du tar en runda på någon uppläggningsplats och tittar på båda båtarna kommer du se att skroven skiljer sig jättemycket från varandra. Expressen är smal och rund, Maxi Racern bred och flat.
Totalt sett tycker jag att den där hundradelen som har skiljt hittills är ganska rimlig. Att Expresserna oftare toppar resultatlistorna på LYS-tävlingar tror jag beror på att de totalt sett seglas bättre. Det finns helt enkelt fler duktiga Expresseglare än duktiga Maxi Racer-seglare.
Feb 13, 2009 @ 11:22
#76…Troligen skrivfel…tack för uppmärksamheten
Feb 13, 2009 @ 11:28
Peter,
Du borde kräva ersättning av Seglarförbundet för all input som kommer via blur.se om SRS/LYS. Gissar att deras hemsida blir frånseglad av blur med en faktor 1:300. Kanske dags att publicera SRS-tal för hemsidor ;-)
Feb 13, 2009 @ 11:31
Hvorfor finns det i Sverige Twostar 36 med forlenget hekk (38) och blykjøl, som har samme LYS som standard båt?
Hvilken har fel LYS?
Etter 4 sesonger med standardbåt, vil jeg ocså ha lengre båt och optimerat kjøl (vikt och profil)..
Noen som vil bytte?
Tormod
Feb 13, 2009 @ 11:44
Hej, jag kanske ha missat något men schablonavdragen för t.ex. fast propeller eller folding är alltså borta?
Exempel; En SK 30/Smaragd/BB10 som är klassad utan motor ska ha samma LYS som en SK 30/Smaragd/BB10 som har motor och fast/foldingpropeller?
Då måste de båtägarna med standardbåtar/klassbåtar alltså övergå till att bli märbrevsbåtar och få samma LYS-sänkning med 1-2% som tidigare gällde?
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 13, 2009 @ 11:55
Jag gick igenom listan och tror att jag har hittat den ultimata LYS-raketen.
SK30 (efter 1936) har ju 1.20 i LYS. Det intressanta är att ”Lotus Skärg.kr” – som ju är just en SK30, ritad i början av 80-talet – ligger på 1.16. Det är möjligt att den inte är världens snabbaste 30:a, men den kan ju inte gärna vara fyra procent långsammare än en trälåda från 30-talet.
Feb 13, 2009 @ 14:18
Thomas,
i de onsdagsseglingar vi seglat med min Maxi Racern var vi betydligt snabbare än Express i riktigt lätt vind, 1-2 ms på kryss och ner till spinnbog där det var i princip lika. För att slippa doppa den breda aktern på Maxin så trimmade vi fram all vikt.
Men håller med dig om hårdvindsegenskaperna, där är Maxin lättare/ styvare att segla genom sitt bredare skrov. Jag har jag inte seglat båt mot båt mot de bästa Expresserna så jag kanske har fel… Tobbe
Feb 13, 2009 @ 14:32
Hur är Maxi R gentemot J24 och hur ligger lyset på denna (J24)? J24 har 1,11
Feb 13, 2009 @ 14:48
Det är inga jätteskillnader vi talar om. En bra seglad Racer slår en sämre seglad Express i alla väder (och vice versa).
Feb 13, 2009 @ 15:15
Seglade mycket mot Draken i sommras vi gick exakt lika fort.
Nu är det väl bara entyp som gäller. H-båt 499
Feb 13, 2009 @ 16:00
Lysraket,
R8 ( säkert alla R båtar ) tillv före ett visst årtal eller har gaffelrigg har tid fått sitt lys minskat med 0,10 . Vi seglade Sandhamn Open skärgård för några år sedan, då var en R 8 med som fick LYS 1,15 ( istf 1,25 )! Vet att vissa skärgårdskryssare hade samma förmån då, det hade något med gaffelrigg eller tillvår att göra..Verkar lite schablonmässigt. Hoppas det kommer korrigering i nya tabellen.
Feb 13, 2009 @ 16:03
Jag har tydligen fått en tabellbåt… http://www.ssf.se/tk/LYS/VisaLysdetalj.asp?1667
Nu får ni leta upp alla nya båtar. Det är ju fredag kväll dagen för alla hjärtans dag, så ni har väl inget annat att göra :-)
Feb 13, 2009 @ 17:05
Någon som kan svara på mina (?) om “propelleravdrag” på #81?
Stefan K
Feb 13, 2009 @ 17:11
http://www.blur.se/2009/01/30/lys-blir-srs-svenskt-respitsystem/#comment-37173
Feb 13, 2009 @ 17:25
Pelle,
det var svar på min fråga, tack.
Feb 13, 2009 @ 21:08
När ni nu talar om skillnader mellan Maxi Racer och Express i olika förhållanden rekommenderar jag varmt att ni läser Joakims presentation från havskappseglarnas vårdag 2007 här i finland. Hej Joakim :) (Och Tom/Jan från Drumsö) Joakim jämförde precis dåvarande IMS och LYS mot varandra och hur huvudlöst det kan bli när man seglar i olika förhållanden. Låt inte det finska språket begränsa er, utan se på kurvorna på sidan 8/11:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=145&Itemid=82 (PPT, 27kB).
Sida 8/11 presenterar båtar som H, min FE83 (hårdvindsbåt (maxiracer?)) samt en hop andra. När man ser på kurvorna på sidan 8 inser man att LYS-komittéen inte har världens lättaste uppgift framför sig. När man ser på tabelllen borde då H ha ett LYS på 1,0 @ 2 knots, 1,05 @6 knots och 1,07 vid över 10 knots. Vår båts IMS/ORC motsvarighet i olika vindstyrkor säger 0,95 vid 2 knots, 1,05 @6 knots samt 1,13 @20 knots. Konstigt att vi vinner hårdvindstävlingar i LYS? :)
När man ser på kurvorna ser man ganska tydligt varför vi önskar oss litet vind i LYS-seglingarna. Tyvärr saknas Expressen från nämnda kurvor, men det är inte så svårt för var och en att gräva ett IMS/ORCi-cert för en Express och lägga in det i kurvorna. Min uppfattning är att Expressens kurva är som H-båten, men en aning högre. Formen dock liknande, om inte mer som Inferno 31.
Se på kurvan hur Inferno 31 (Crown 31, Finngulf 31?) beter sig mot de andra i samma kurva.
LYS är en instegsregel, vars största (och enda?) fördel tabellen gör att standardbåtar kan delta utan förberedelser. Låt oss hålla det så tycker jag. Sen när man börjar protestera varandra på mått eller inte mera litar på konkurrenterna är det kanske redan dags att fundera på nästa handikapp-mätregel. Må det då vara IRC, ORC(i) eller någon annan må så vara. Jag hoppas innerligt att man nu inte försöker göra LYS/SRS till en alltför allvarlig regel. LYS har haft en styrka som har gjort att regeln här i finland har stått emot både ORC-Club initativt (jo, det lanserades i tiderna att ORC-Club skulle ersätta LYS) och andra regler, bara av den enkla orsaken att en björndel av den nuvarande fleeten seglade som tabellbåtar. Vilket har fungerat helt ok sist och slutligen. De som klagar på bristerna i LYS är redan så initierade i handikappsegling att de borde ta the next step. Eller segla OD :)
Feb 13, 2009 @ 21:22
# 76 som Pelle sade så kan det finnas fortfarande fel i tabellen. Jag ser också att det finns en del gamla “synder”. tydligen blir nu seglare mer observanta vad som står i tabellen och det är väl bra.
Sveakryssare har klassregler och så står det även i tabellen. Jag tolkar det så att det är en klassbåt och då gäller klassreglerna i alla fall, oberoende vad som står i tabellen. Det finns endast några få undantag från den principen. Undantagen finns i SRS-regeln för klassbåtar.
Feb 13, 2009 @ 22:20
Har inte Smaragderna legat väldigt högt i resultatlistorna år efter år? T.ex på Tjörn Runt
Feb 13, 2009 @ 23:03
Hej
är det någon som vet vilket lys-tal eller motsvarande som min drömbåt J/145 har?
Feb 14, 2009 @ 10:07
Harald,
Joakims diagram har man ju tittat på förr, men man undrar ju vad som är använt som referensbåt. Det ser ju ut som om Infernon är den ända som är snabbare vid lätta vindar, men jämfört med vad?
Är det för IMS3 t.ex. Comfortina 32 enligt sidan före diagrammet?
I så fall så är ju alla dessa kurvor jämför med den vilket ju för diagrammet i ett annat ljus. Då är ju Infernon den enda som är snabbare i lättvind än comfortinan, medan alla andra har inverterade prestandakurvor.
Harald, dina s.k. borde-Lys @ viss vindstyrka torde i så fall bara vara gentemot just Comfortinan och inte gentemot medelbåten(vi saknar visst IMS/ORCi-brev på just den).
Men kanske jag har förstått Joakims fina grafer helt fel…
Feb 14, 2009 @ 10:24
#95 Rasmus, Lars Meijer som nu har J/133 Sofia hade ju en J/145 ett tag. Han hade då 1.55 i LYS. Tittar man på IRC-tal så måtsvarar de LYS på mellan 1.51 och 1.57.
Just nu finns nog bara Axel Wallenbergs J/145 Ilderim i svensk ägo.
Feb 14, 2009 @ 11:40
#96 tittar gätrna mer noggrann på graferna. det spelar ingen roll vilken referens som är tagen men graferna visar tydligt att varje båttyp har sin egen kurva. Kuerna för de flesta följer visst en mönster men tittar man lite mer noggrann så ser man att alla kurvor är olika och inte bara förskjutna.
Feb 15, 2009 @ 12:45
Quiz!
Hörrní kom igen nu! SRS SWELYS skulle ju vara enkelt för arrangörer och seglare..
Söndagsquiz: Vad får en SK30 (utam motor) för SWELys, och vad får en SK30 med motor/foldingpropeller (som ställer upp i t.ex. Tjörn Runt) för SWELys?
Principfrågan finns i #81
StefanK
Feb 16, 2009 @ 10:39
Nu borde även listan på nytillkomna båtar vara komplett?
Något anmärkningsvärt?
Kanske att Håkan Södergren-ritade Swedestar 370 med 1.28 är något långsammare än konkurrenterna (Arcona 370, Elan 37, Grand Soleil 37, Salona 37 och X-37). När båten var ny började man på 1.31…
#57 Erik, nu är GS37 med i tabellen. Och med lägre LYS än i Norge.
A 35 = 1.31
Arcona 460 = 1.45
Bavaria 30CR = 1.08
Bavaria 36CR = 1.17
Bavaria 37CR = 1.19
Bavaria 42CR = 1.27
Bavaria 42CR djup köl = 1.27
Dehler 33 = 1.23
Dehler 34 SV = 1.27
Elan 31 = 1.17
Elan 40 = 1.32
Farr 30 (Mumm 30) = 1.36
Farr 40OD = 1.47
First 34.7 = 1.27
First 44.7 grund köl = 1.42
Grand Soleil 37 = 1.31
Hanse 370 = 1.26
Hanse 370e = 1.27
Hanse 400 = 1.32
Hanse 411 djup köl = 1.29
Hanse 411 grund köl = 1.27
J/109 = 1.30
J/120 = 1.37
J/92S = 1.25
Jeanneau One Design 35 = 1.27
Maxi 1000 = 1.16
Maxi 1050 = 1.22
Maxi 1100 = 1.26
Najad 355 = 1.23
RS Elite = 1.16
Sun Fast 35 = 1.23
Swedestar 370 = 1.28
X-34 = 1.27
X-382 = 1.28
X-43 = 1.38
Feb 16, 2009 @ 19:00
Det är väl bara swedestaren som är en fockbåt av dom nämnda?
Feb 16, 2009 @ 19:21
Nja..A 35, Dehler 34SV,Farr 30, Farr 40, RS Elite, X-34, J/92S
Feb 16, 2009 @ 19:47
Jag tror Alex menade de andra 37-fotarna som jag jämförde med. Men att bara köra fock behöver inte betyda att båten blir långsammare (och där funkar Pelles båtar som bra exempel).
Förresten, innebär X-382 SAV att detta är en fockbåt (FB 4.66 m)? Kör inte alla dessa med de absolut största genuornana som går att få fram. :-)
Med de nya reglerna (utan fockavdrag) borde det inte vara någon skillnad på SGV ovh SAV?
G = Båt som kan anmälas med K
A = Båt som inte kan anmälas med K
Feb 16, 2009 @ 20:14
382:an är nog fel och det är de gamla koderna fortfarande, tyvärr. Den som läst reglerna kan se att vi gjort om koderna så att position 1 kan vara S (spinnaker) eller -, position 2 kan vara G (gennaker) eller – och position 3 är som förut V, F eller -. Det blir en helt ny databas för båtdatablad och mätbrev snart och då kommer de nya koderna också.
Feb 17, 2009 @ 17:15
#103 X-382 är rättat och har SGV (FB 4,66 och FP 6,95)……
Feb 18, 2009 @ 12:01
Hej, om vi nu ska ta rättningar i SWELys så är det ett litet fel i båtdatabladet på Dehler 34DD.
Kölen är gjord bly/järn.
(Ca. 75% av vikten finns i blybulben)
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 18, 2009 @ 12:14
Hade tidigare en riktigt nice båt, Banner 28 (HR). Finns även som LR.
Precis som X-79, Banner 30 m.fl. så var Banner 28 en föregångare till dagens, lätta o snabba båtar med raka skrovlinjer, i motsats till de hemska “vattenplågarna” från IOR tiden.
Varför finns inte Banner 28 med i SWELys? Det måste finnas c:a 100 tillverkade, de flesta seglas i Danmark.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 18, 2009 @ 23:20
Appropå Banner, så var jag så nära att köpa en Banner 23 när den kom.
Var nere i Danmark och hade bestämt mig. Men sedan damp det årets LYS-regler ner och då skulle den inte få vara med och kappsela med kölbåtarna… så det var bara att lägga ner. Det kanske inte var bättre förr?
Feb 19, 2009 @ 00:08
Nostalgivarning..!
Peter, Banner 23 var ju en ännu extremare båt o jag har viss förståelse för att den “jolleklassades”. Provseglade du 23:an? När det gäller Banner 28 så hade jag o bl.a. ErikB mycket skoj i den på massor av race. Jättetrevlig båt. Funkade bra till familjesegling också faktiskt.
Vi toppade 17 knop en gång på Mysingen med bara fock&stor på väg upp till dåvarande Scandicap-Race. Som vi f.ö. klassvann (K-klassen) o totalvann 1983. Vi hade en hel del andra Banner 28, o X-79:or o 717 o tampas med o värsta konkurrenterna var några vassa BB10:or.
Varvet Ib Nielsen Fiberbåde (som låg precis intill X-Yachts) köptes tydligen upp av Jeppesens sedan.
Men varför finns inte Banner 28 med i tabellen, den är iallafall lika mycket kölbåt som en X-79.
StefanK
Feb 19, 2009 @ 10:01
En kul sak har inträffat här på Blur. Man kan få svar från Seglarförbundets represen-tanter (eller heter det represen-farbröder? ;-)
Har vid några tillfällen genom åren mailat till Seglarförbundet och frågat saker men ALDRIG fått något svar. Här på Blur ställer däremot Seglarförbundets folk upp och svarar villigt. Kul !!!
Feb 19, 2009 @ 14:01
Erik B och alla andra…..jag svar gärna på spörsmål som gäller regler men jag kommer aldrig att svara på frågor om varför en viss båt har ett visst SRS/LYS-tal, finns med i tabellen…=)
Feb 19, 2009 @ 15:50
PelleL, frågan om varför en viss båt har ett visst SRS/LYS-tal behöver ju knappast SSF redovisa eftersom principen för fastställande har en massa mjuka obestämbara parametrar inkl. titt på andra systems mätdata/mätetal. Detta är nog inte riktigt det som ErikB avser i #110.
Att däremot öppet redovisa en Certifikatbåts/Mätbrevsbåts mått och segelföring/bestyckning är ett fullt rimligt krav för att kunna bedöma om en konkurrents båt t.ex. verkligen är inmätt med en ½ meter längre spinnbom eller en jättegennaker.
Detta är ett klart rimligt krav och har inte någon bäring på varför ett visst SRS/LYS-tal är satt.
För Klassbåtar/Standardbåtar finns ju den rimliga “kontroll möjligheten” redan idag.
När det gäller rimliga krav på transparens/öppenhet så kanske SSF borde fundera ett varv till i denna fråga.
Offentlighetsprincipen gäller alla offentliga myndigheters handläggning/beslut, och i det här fallet så borde nog SSF ha allt att vinna på att införa samma enkla princip som gäller i hela det offentliga Sverige.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 19, 2009 @ 17:17
Du har helt rätt….och alla mätbrev kommer att finnas på nätet till allmänt beskådande….=)
Feb 19, 2009 @ 17:34
Hur var det Fylking sa???
ÄNTLIGEN !!!
May 18, 2009 @ 11:07
Sveakryssaren +0.02!
1973-2003 LYS 1.13 SGV
2004 höjdes Sveakryssaren från 1.13 SGV till 1.16 SG- då man tog bort folding i standard och tillät Spinnaker och Gennaker i samma race.
2005 sänktes LYS-talet till 1.14 SG- och Gennaker var ej tillåtet.
2006 Infördes Gennaker i klassregeln igen men LYS-talet låg kvar på 1.14
2009 LYS/SRS höjdes till 1.16 igen.
Ordföranden i Sveakryssareförbundet har talat med SSF och fått besked att det beror på en prestandahöjning.
Jag kan förstå om höjningen beror på att klassregeln tillåter val mellan Gennaker och Spinnaker under racet, men prestandahöjning med +0,02? HALLÅ
May 18, 2009 @ 21:43
Hej, SRS 2009 är ju satt på klassregeln och då ska ju enbart en 6hk motor medföras(=snurra). Har man inombordare+folding så borde det kanske innebära med ett Cert. -0,1%.
1,16 på en 36 fots segelbåt med ett smalt slankt skrov med rena linjer och som väger under 4 ton låter inte speciellt högt även om man tar hänsyn till den långa kölen.
Lite nostalgi..;
J-24 som jag o min bror seglade tidigare, hade L-O Norlin satt på LYS 1,03 (1978). Det var nog värsta felbedömningen som jag har sett. Vissa konstuktörer insåg nog inte riktigt vilken potential en modern lätt båt med rena linjer hade, jämfört med de förhärskande “IOR-bulorna” som folk köpte i parti o minut.
Nu har J-24 dragit iväg till 1,11… fast det är klart nu får man ju ha mylargenua..
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
May 19, 2009 @ 13:19
1978 ja, här handlar det om 2008. Sveakryssaren har haft samma LYS i 35 år…
Något har gjort att SSF gjort denna ändring, men det lär knappast vara en prestandaökning, eller har Sveakryssarna börjat löpa amok på kappseglingsbanorna?
May 20, 2009 @ 12:14
Det kanske är någon som har börjat rejsa med Sveakryssaren efter alla år? En fräsch Svea på ostkusten som jag vet vinner nästan varenda LYS-kör som dom är med i. Duktiga är dom också förståss.
J-24 hade förmodligen en annan mer kappseglingsinriktad kundkrets redan på 70-talet så då rättar sig lystalet till sig rätt snabbt.
Mega 30/Runn Racer 912 hade 1,11 över 20 år. Sedan blev det 1,14 i ett “snäpp” för bara några år sedan. Det finns många exempel på stora ändringar. Min Banner 28HR hade 1,10 när jag köpte den 1981. 1,18 tror jag man får nu…
Det är nog bara o vara tacksam för den tid som varit..
StefanK
May 20, 2009 @ 12:25
Ändingen i Svean LYS-tal är orsakad av ändringar i dess klassregler.
May 20, 2009 @ 23:17
Sveakryssaren med lite moderna segel o prylar är tveklöst en riktig Lysraket…
Kolla bara.. ;-)
Byxelkroken (över 100 båtar):
2008- 8:a totalt
2007- 1:a totalt
2006-1:a totalt
Arkö-Runt (nästan hundra båtar):
2008-4:a totalt
2007-4:a totalt
2006-1:a totalt
Inga problem med det lystalet.. ;-)
Thomas, f.d. Sveaseglare
May 22, 2009 @ 01:20
#120 Var det inte rätt att den fick påslag???
May 22, 2009 @ 12:52
#121 Rätt eller inte vet jag inget om men är inte förvånad efter det lilla jag sett av dem. Vet om ett par andra doldisar som får vara anonyma. Jag tycker systemet är bra och att den inbyggda segheten är värd priset.
May 24, 2009 @ 20:26
3502 med 1,15 är inte standard Sveakryssare. Om de seglar fort ska de måhända ha ett högre mätetal, men det borde inte drabba Sveakryssare som följer klassregeln…
Jun 4, 2009 @ 16:18
Den snabba Svea som jag sett har +0,1% endast för att man flyttat framförstaget något. I år är det väl 1,16 antar jag? Annars så är denna en helt standard Svea enligt uppgift. Dom är duktiga med sin Svea, skulle nog vinna många seglingar även med 1,18…
//StefanK
Feb 2, 2010 @ 00:17
Upp till bevis! SRS 2010 1.17 för en standardsvea.
De får väl köra entyp istället…
Vad tycker ni om nya SweLYS/SRS? | BLUR
Jan 5, 2010 @ 12:12
[…] tycker. Rösta nedan!LYS blir SRS (Svenskt Respitsystem)Hejdå SweLYS! (hamnen.se)Shorthanded SRSNya SweLYS/SRS-tal 2009 View PollSHARETHIS.addEntry({ title: "Vad tycker ni om nya SweLYS/SRS?", url: […]
Februari 2009 | wrap up | BLUR
Dec 30, 2013 @ 17:40
[…] Nya SweLYS/SRS-tal 2009 – 114 kommentarer […]
Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
Dec 30, 2013 @ 17:41
[…] Nya SweLYS/SRS-tal 2009 (124) […]