Skip to content

63 Comments

  1. Gerhard
    Feb 14, 2009 @ 14:29

    Kul projekt och bra att den seglas av bara ungdommar, men ni är lite gamla :)
    Grabbarna seglar en Manzanita 1/4-tonnare och har till sommaren en medel ålder på knapt 19 år. Dom seglade sin första Tjörn runt med två 15 åringar en 16 åring och två 18 åringar som är det yngsta man får vara som skeppare.
    Skulle vara kul om fler ungdomar satsade på kölbåt, lycka till.

    Reply

  2. ?
    Feb 14, 2009 @ 14:50

    Varför köper man en sån här båt när man kan få en entypsbåt, typ melges el.likn för samma pengar. Inte kan det va för att familjen ska följa med. Hur kan dessa “sällskapseglingar” (Lidingö, Tjörn, Feardern, Ornö) vara så otroligt intressanta?

    Reply

  3. Erik B
    Feb 14, 2009 @ 15:30

    Lycka till med nya båten som verkar ännu roligare än den förra.

    Hade själv Aphrodite 22 nr 4 första halvan av 1980-talet. Jättekul i riktigt lätta och hårda vindar. Mellanvind saknade den lite vattenlinje men i 15-16 m/s så kryssade vi ifatt ett gäng Expresser på en höstsegling. Då seglade vi på 1,02 eftersom jag hade tomt (dvs inte hade rörkojerna) i förpiken.

    Reply

  4. ErikG
    Feb 14, 2009 @ 15:33

    2; Kanske för att det är roligare att segla än att vinna,nåja vinner under LYS/SRS gör man nog inte med en melges heler, men så värst många att segla med/mot finns det knappast av den typen heller.
    Att segla i stora startfält är roligare än små tycker jag ialla fall.

    Reply

  5. jj
    Feb 14, 2009 @ 16:14

    #2. Visst är melges en entypbåt, men jag har aldrig sett fler än en samtidigt på någon kappsegling i Stockholm i alla fall. Jag tycker det verkar grymt med fällköl, det öppnar upp för nya möjligheter att kappsegla för en rimlig peng på båda kusterna. Men det vill nog till att det blåser lite för att den ska segla upp till mättalet.

    Reply

  6. ?
    Feb 14, 2009 @ 16:39

    Melgesen är bara ett exempel -det finns andra entypsklasser. Att Lys-seglingar finns är nog bra i familjesammanhang och jag förstår dom anväder familjens båt till just det, men att köpa den här typen båt för att segla sällskapseglingar verkar befängt.
    -men kanske är det obehagligt att segla mot andra på samma villkor…

    Reply

    • Stefan Hallberg
      Jul 3, 2019 @ 19:55

      Kul, jag har gastat på en Elliott i Karlstad för många år sedan. Kan det vara samma? 🙂

      Reply

  7. M
    Feb 14, 2009 @ 16:54

    Det finns väl inget så utvecklingshämande som entypsklasser vad gäller båtkonstruktioner. Möjligtvis med Tornado som undantag.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Feb 14, 2009 @ 16:55

    Jag hade kanske också köpt en Melges, men att avfärda all LYS-segling som “sällskapsegling” eller “familjesegling” är nog lite fördomsfullt?

    När det är 45 båtar i R36-klassen på Færderseilasen, så är det både bättre racing (och duktigare seglare) än i de flesta entypsfält. Dessutom är kalaset bättre :-)

    Reply

  9. Oskar
    Feb 14, 2009 @ 17:48

    ?, Vi tittade på Melges 24 och liknande. Men det finns inga stora fält i Sverige. Dessutom kostar en bra Melges ca: 400,000kr, det gjorde inte denna. Möjligtvis CB66, men 5 race och ett SM är inte värt 240,000kr. Vi har haft hemmahamn i Vänern, där finns ingen entyp alls varken Express eller H-båt. Därmed ingen att träna med/ emot.
    Nej vi tycker inte det är obehagligt att segla mot andra på samma villkor. Vi har b.la seglat några CB66 regattor, entyp i Salona 37R (12st) i medelhavet, mathrace med J24.

    Vilka seglingar är inte sällskapseglingar?

    Reply

  10. Mattias Heiding
    Feb 14, 2009 @ 18:09

    OBS!
    Rättelse är på sin plasts!

    En mycket bra Melges24 kostar 250.000:-, bygg nr ca 200-270.
    En som man får pilla lite med får man för 200.000:-, bygg nr <–200.
    Ang. LYS och Melges har ju båttypen vunnit klassen i Tjörn Runt två gånger, samt tvåa på PaterNosterRace osv osv.
    Snart dags för Punta ala och +70båtar på linjen, det blir grejer det!
    Möta våren i Italien…”som man skall ha det när man har det som sämst”……

    Reply

  11. Patrik
    Feb 14, 2009 @ 19:03

    #2&6=?
    Varför skall alltid denna typ av barnsliga kommentar gömma sig bakom ett anonymt nick… ?
    Bry dig inte Oskar, jag tycker båten är fräck och dessutom finns acceptabla kojer ombord vilket inte Melgesen kan erbjuda så därför passar denna båt bättre till det ni skall ha den till.

    Reply

  12. J
    Feb 14, 2009 @ 19:08

    Borde det inte alla tycka att det är kul när yngre gäng drar runt på lysseglingarna? Att inleda med att sparka fart i någon billig liten båt som inte är dyr att kitta med bra segel och sedan växla upp till något fränare precis som Oskar och hans gäng gjort är ju helrätt. Tänk om fler jolleseglare ville göra så. Det vore bra för återväxten som ju inte är direkt lysande. Detta eviga tjat om att entyp är bättre är rätt trist och gör säkert att många avskräcks från att dra ut på banan med farsans gamla båt eller vadhelst som finns tillgängligt.

    Reply

  13. Martin
    Feb 14, 2009 @ 19:20

    Cool båt med stor “villhavarning”!!!
    Kul med ett ungt gäng som satsar. Lycka till boys!!!

    Reply

  14. Mikael Vesala
    Feb 14, 2009 @ 21:25

    #2
    Bevare mig för dina trångsynta kommentarer, de gagnar inte seglingssporten.
    Håll dig till ditt entypsseglande om du tycker det är roligt, respektera att andra föredrar SRS/lys.
    En fräck båt som är trailerbar OCH går att bo i med lite vilja är en bra inkörsport för seglare som inte är födda och curlade in i kappseglingsvärlden.
    Det hade nog aldrig blivit nåt kappseglande för mig, om enda alternativet hade varit entyp från början.

    Reply

  15. MA
    Feb 14, 2009 @ 21:53

    Jag känner till dessa grabbar. De är unga och har en gedigen jollebakgrund, så nog har de gjort sina timmar i entyp! Duktiga seglare som vi säkert kommer att läsa/höra mer av vart det lider! En bra skola som säkert lider till storbåtssegling! Jobba på grabbar!

    MA

    Reply

  16. Brorsan
    Feb 14, 2009 @ 23:37

    Helt rätt!
    Fler av den här sortens båtar till sverige!

    Reply

  17. Leino
    Feb 15, 2009 @ 02:46

    Är det alltså samma båt som för något år sedan låg i Karlstad och var med på TR?
    En väldigt allround båt, trailerbar, beboelig. Funkar säkert utanför skärgården med vilket inte entypsklasser i den prisklassen gör.

    Reply

  18. Daniel
    Feb 15, 2009 @ 03:40

    Skönt köp grabbar, tror nog vi skall kunna sänka en och annan kall på denna skuta också :)

    Reply

  19. Hans
    Feb 15, 2009 @ 11:16

    Vore kul att få veta vad denna snabba lysmaskin har för lystal idag?
    Hur lyskommitten resonerar när de sätter 5 % under en Melges på en sådan uddabåt?
    Hörde nämligen någon prata om att de nu har fått sänkt lystal till 1.23 från att ha börjat med 1.28.

    Vann inte båttypen sportbåtsklassen på Tjörn Runt för ett par år sedan, då hade den om jag inte minns fel 1.24?

    Lycka till killar! Fräck båt!

    Reply

  20. Hans
    Feb 15, 2009 @ 11:25

    En begagnad ( 2- 3 år gammal ) topp-cb 66:a som man kan vinna SM med kosta ca 150 000.- inkl. alla segel och trailer.

    Cb 66:an är är ju ingen direkt bra lysmaskin, så jag tror ni gjort ett bättre val för att ligga i lystoppen i varje fall.

    Det är viktigt att man jämnför nytt med nytt och begagnat med begagnat.

    Ha en fin dag.

    Reply

  21. Jesper S
    Feb 15, 2009 @ 11:36

    Grymmt grabbar! Jag kan agera barlast vid lämpligt tillfälle ;)

    Reply

  22. Brorsan
    Feb 15, 2009 @ 12:10

    Det snackas en del om pengar hit och dit nu, ungefär hur mycke går en sådan här på? 250? Fler “moderna expresser” till våra vatten!

    Reply

  23. Thomas
    Feb 15, 2009 @ 16:24

    #9:
    Antalet entypsseglingar för CB66 ser ut ungefär så här för 2009:
    5 Cupseglingar, 1 SM, Minst 2 entypsseglingar på västkusten och 3-5 entypsseglingar på Ostkusten. Lägg till detta ett antal organiserade träningar, så är det fullt upp hela sommaren från April-December. Jag håller dock med Hans om att LYS-talet ej är helt rätt, men det är det väl ej på ngn sportbåt!!
    Till gänget som köpt E770:an: Fräck båt och rolig satsning!! Kör så det ryker!!
    //Thomas

    Reply

  24. MiniMe
    Feb 15, 2009 @ 18:16

    #19 är en båt snabbare om den är udd? Vad säger andra respitsystem om de två båtar? Elliot 770 är ingen one off och seglas på annat håll något mer flitigt. Vad den kommer att få för SRS-tal kan bara spekuleras.

    Reply

  25. Hans
    Feb 15, 2009 @ 19:17

    A) Någon som vet om den är snabbare eller långsammare än en Melges 24? Jag tror den går ganska lika.

    B) En Melges 24 planar väl inte i 5 m/s ? Kanske är den då lite snabbare därför.

    Reply

  26. Olsson
    Feb 15, 2009 @ 21:01

    Ser riktigt fint ut! Verkar va rolig båt!

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Feb 15, 2009 @ 21:06

    Överallt där de seglar mot varandra mäter Melges 24 lite högre. Från samma mätetal till att Melgesen skall vara 6% snabbare. I PHRF har Elliot 770 108-114 vilket är som en X-99 (1.25) och lite snabbare än X-332 (1.23).

    LYS på just det här exemplaret har över åren sänkts från 1.29 (2001) till 1.23.

    Den har av någon anledning varit sparsamt kappseglad, men det är väl en båt som antingen vinner eller kommer sist beroende på väder (ovh mindre beroende på LYS). Man har en hög sämre placeringar men också några rktigt bra:
    2001 – 2:a i klassen på TR (1.29)
    2006 – 1:a Jäverön Runt (1.23)
    2006 – 1:a i klassen på TR (1.23)

    Mitt tips är att den kommer in på 1.23 och att den får höjt till 1.25 till säsongen 2010 efter att killarna kört hårt i år :-)

    Reply

  28. Mikael Vesala
    Feb 15, 2009 @ 21:43

    Hittade en artikel om den, fast den har ni väl redan hittat..
    http://www.elliott-marine.com/pdfs/elliott770/elliott770_2.pdf

    Vet nån närmaste ÅF ?
    Enl. artikeln har den tydligen tillverkats i Ungern..

    Reply

  29. MiniMe
    Feb 15, 2009 @ 22:04

    Ja, i New England har den PHRF 114 samma som X-99 men så har även J/80 114 och Farr 31:an har 81 dvs. ska vara betydligt snabbare. Norlin 34 (1,18) har de på 117 dvs endast obetydligt långsammare.

    Tyskarna och Österike har de på YS 92. som jämförelse så låg Melges 24:an på 87 (ändrades till iår och nu ligger Melges 24 på 90) där bedöms med andra ord Melges något snabbare än Elliott 770.

    I japan seglade Elliott 770 ORC I med ett GPH på 650,2 ifjol.
    2003 hade irländare ett IMS GPH på 620.
    Man kan väl alltid hitta varför ett respittal ska vara rätt eller fel (fel bruka vara enklare…) ;-)

    Reply

  30. Andre´B.
    Feb 16, 2009 @ 08:29

    Har pratat lite med Pelle L. om Melges…
    Priset för en konkurenskraftig båt tordes snarare hamna över 300.000 än under. Dagens värde på svenska kronan påverkar ju en del med. Sedan är frågan vad vi har att träna mot här hemma. De bästa svenskar har fullt upp för att hänga med norrmännen. Och de i sin tur har tufft att komma i topp 30 på ett VM…
    Som vanligt så får man bestämma sig på vilken nivå man kan segla. Är det roligare att komma 45, 50 på ett Melges VM/EM eller topp 15 på ett Express SM?
    Elliotten har nog en hel del seglings och uppmärksamhetsglädje i sammanhanget… *ler*
    Rörande medelålder. Tror att vi hade en medelålder på 26 när vi vann Gotland Runt -92 med 1-tonnaren Antheor. När man vann med 1/2-tonnaren -89 tordes medelåldern legat under 23…
    Mvh. Andre´

    Reply

  31. Hans
    Feb 16, 2009 @ 08:33

    Det går inte att jämföra mätetal mellan olika båtar rakt av.
    Vissa regler gynnar – andra missgynnar båttyper,segelsättningar, breda båtar, sänkköl, peke etc. etc.

    Enligt PHRF skulle då t.ex att Norlin 34. X99 och Melges 24, Elliot 770 segla ganska lika.

    Mätregler fungerar bra mellan båtar som är ritade och optimerade för en viss mätregel.

    Lys har ju här en klar fördel.

    Reply

  32. Martin
    Feb 16, 2009 @ 10:12

    Intressant diskussion om melges.
    En begagnad kan man få från 180000.
    Med ganska små medel blir den het igen även om ett ställ segel kostar.
    Båtarna håller mycket bra.
    Norrmännen är riktigt vassa, en besättning vann amatör klassen på vm förra året och en kom ca. 10 på kw
    En melges är kul/snabb att segla i alla vindar och riktningar, vilket inte är särskilt vanlingt!!

    Reply

  33. Fredrik
    Feb 16, 2009 @ 11:00

    #30 – Kul att du pratat med Pelle L, men varför referera till honom här? Försöker du köpa dig trovärdighet?

    Vad man skall segla beror precis som du säger på vad man har för ambition med sin segling. Visst är det roligt att vinna, men var tror du man utvecklas mest som seglare? Att segla mot de bästa i världen eller mot de bästa i viken/sverige?

    Men är man inte i topp i sverige så kan man säkert lära sig lika mkt i sverige, men om man är i toppen i sverige eller vill segla mot andra seglingskulturer/uppleva ngt nytt, så verkar melges vara ett kanonalternativ.

    Att melges inte har fått fotfäste i sverige beror historiskt säkert på priset. Men nu går det att komma över konkurrenskraftiga båtar till överkomliga priser. Att klassen har blivit stor i Norge gör även att man kan segla mot hyffsat stora fält utan att behöva åka genom hela europa. (Norrmännen hoppas att samla runt 40 båtar på ett antal regattor nästa år.) Att klassen varit liten i sverige fram till nu måste inte betyda att den inte kan växa till sig i framtiden. I synnerhet nu när VM går i Tallin nästa år och EM i norge året efter det …

    Sedan tror jag att de bästa norrmännen kom ca 20:e plats på VM 2008, vilket är typ där de bästa amatörbesättningarna brukar komma på internationella mästerskap i melges.

    Reply

  34. Fredrik
    Feb 16, 2009 @ 11:15

    Oj, blev visst lite tråkig ton på mitt inlägg. En smily någonstans i början hade lättat upp det. Sorry …

    Reply

  35. Brorsan
    Feb 16, 2009 @ 16:41

    Hur kommer de sig att folk har blivit så bekväma av sig att de behöver minst 80 kubik innervolym för att över huvudtaget överväga att bo över i båt? För 30 år sedan semestrade folk i folkbåtar, if och annat smått. Jag Är förvisso inte lika gammal och erfaren som många andra här, men jag har semestrat ett antal sommrar i en express, 5 personer + 27kilo hund, oftast 1,5 veckor på raken.

    Numera har vi en mani 30, och visst, utrymmet invändigt är självklart större, men inte spelar det särskilt stor roll, man får fortfarande sova på kojjerna i “salongen”, det finns inga dörrar (bortsett från toan).
    Men allt annat blir fasligt mycke större, jobbigare och dyrare. Bottenmåla, täcka av och på, diverse saker som behöver bytas ut.

    Nä, när jag blir tillräckligt kapitalstark, samt får/tar mig tid för båt igen så blir det helt klart något i stil med elliot 770 eller Thomson 770 eller 8sc. Just för att kunna semestra (dock en aning spartanskt) i en båt som är lättdriven och som kan bjuda på adrenalinkickar, samtidigt som den är förhållandevis billig och lätt att underhålla. Att det dessutom måste vara kalaskul att kappsegla den här typen av båtar och att det går att komma in i alla vikar tack vare den djupa sänkkölen, det gör ju inte saken sämre.

    Min fråga till er, varför blir folk så bekväma av sig att de skaffar sig stora flytande sommarstugor, som sedan ligger vid bryggan större delen av sommaren för att det inte är särskilt kul att sticka ut o dagsegla den?

    /Brorsan

    Reply

  36. Andre´B.
    Feb 17, 2009 @ 00:04

    Fredrik,

    Att jag refererade till Pelle är att jag pratade med honom om just Melges för några dagar sedan. Vi har en båt här i Kalmar och Pelle har ju seglat lite Melges. Sedan vill jag gärna säga det att jag seglat med Pelle och Björn i både stort och smått sedan -92. Allt ifrån J24, 1-ton och 606 till Express, ILC 40, Vo 60 och 11:a. Och nu senast i mästarnas mästare -2008.

    Jag själv har seglat med och mot de flesta och inte utan framgångar. Jag har byggt, reparerat och seglat kappseglingsbåtar sedan mitten på 80-talet. Handlar alltså inte så mycket om att “köpa sig trovärdighet”.

    Visst, det går säkert att få fart i en gammal båt. Men i slutändan handlar det ändå om att köpa sig fart. Det handlar om en ganska stor budget inte minst avseende segel. I Melges kommer de bästa med nya segel varje regatta. Ingen skulle vara gladare än jag om en svensk båt skulle vara framgångsrik men sannolikheten är liten. Och ofta är det så att skulle en svensk båt bli ett hot så blir den oftast nedtryckt av konkurenterna. En (av många) anledningar till att Dan Lovén slutade segla J24 internationellt…

    Sanningen är väl att det kostar pengar att kappsegla. Och ändå finns det inga garantier för framgångar. Men det hjälper…

    Reply

  37. Mikael Vesala
    Feb 17, 2009 @ 08:50

    Andre´ B : Blev lite nyfiken där på “nedtryckt”.. Kan du beskriva på vilket vis man skulle bli nedtryckt för en som inte varit med i de sammanhangen? Fula trix eller..

    Reply

  38. Pelle P
    Feb 17, 2009 @ 10:18

    Måste hålla med #37; jag är nyfiken på en beskrivning!

    Reply

  39. KalleA
    Feb 17, 2009 @ 11:09

    #36, vad pratar du om???

    Reply

  40. Leino
    Feb 17, 2009 @ 11:17

    #35 Brorsan. Bra fråga! Jag undrar också…

    Reply

  41. Peter W
    Feb 17, 2009 @ 12:18

    Det finns fler bobara snabbseglare – mer eller mindre okända i Sverige. Vi köpte en Bull 7000 i fjol i Danmark. Den finns i ca 80-90 ex spritt i världen men de flesta i England där många är byggda. Konstruerad av Greg Young, NZ. Gå in på http://www.youngyachtdesign.com där finns lite bilder o info. Traibar, sänkköl med bulb, Lys 1,24. Seglar för att det är kul och det är roligare när det rör på sig och försöker vara med på lite “tisdagsseglingar”.

    Reply

  42. Pelle P
    Feb 17, 2009 @ 14:43

    Ett förtydligande; håller med Andre´B om den ekonomiska insatsen i ett seriöst (=ngn som satsar och har som mål att vinna tex VM i Melges) projekt; skaffa båt är en del i det hela. Sedan kommer de STORA och tråkiga utgifterna; 2-3 ställ segel/år, reservdelar (kan lova er, en Melges-mast är inte billig…), kanske ett nytt transportkapell osv listan kan bli lång… Gick ändå inte in på kostnader för extrapersonal som coacher, vädergubbar mm.

    Reply

  43. Andre´B.
    Feb 17, 2009 @ 15:09

    Får väl försöka besvara det där med “nedtryckt” även om det finns de som bättre kan berätta hur det låg till. Det är ju några år sedan…

    Får väl börja med att säga att Dan Lovén är (var) en av Europas bästa J-24 rorsmän. Även om standarden var relativt hög bland oss som seglade J-24 runt -92, -93 så var Dan Lovén bäst. Detta var välkänt även nere i medelhavet. Italienarna visste om det och såg Danne som största hotet på EM och VM. Det var därför ganska lätt att på ett EM låta de sämre italienska båtarna bevaka och täcka Dan medan den bästa italienska båten kunde få fri vind runt banan. De svenska båtar som var med var inte lika bra på att hålla undan dessa båtar för Danne.

    Det säger sig självt att det inte är speciellt roligt att segla mästerskap under sådana förhållanden och att man tröttnar på att kappsegla. Att segla “fair” är inte lika självklart i medelhavet som här uppe i norden. Finns säkert fler exempel på detta. Alltid tråkigt när det handlar om mer än rätt båt, rätt segel och bra seglande för att kunna vinna ett mästerskap…

    Andre´

    Reply

  44. Leino
    Feb 18, 2009 @ 04:01

    Peter W. Jag var också o kollade på Bull7000 i Dk. Antagligen samma båt, fanns iofs en till där då. Kanonfin båt verkade det att vara. Helt otroligt mycket segel o bo-båt för dom pengarna. Den skulle vara kul att mäta sig mot på Bohusracet ;-) Får vi se dig där?

    Reply

  45. MiniMe
    Feb 18, 2009 @ 08:35

    # 43 det är fair segling men det är en form av lagsegling och förekommer väl i en del andra sporter också, cykel, formel1 mm.
    Värre blir det om en annan sämre seglare får i uppdrag att ramma med syfta att skada den duktiga seglares båt från det andra teamet för att den inte ska kunna fortsätta segla. Ett effektivt sätt att få bort motståndare. Visst blir den sämre seglare diskat men det hjälper inte den som inte kunde fortsätta med den skadade båten. Det har förekommit…

    Reply

  46. Andre´B.
    Feb 18, 2009 @ 09:59

    MiniMe,
    Det är väl ungefär vad Dan Lovén utsattes för. Man vinner inga guld i protestrummet. Det är en tråkig, smärtsam och bitter erfarenhet inte bara för honom och det har fått andra att tappa sugen på att kappsegla med…

    Reply

  47. Leino
    Feb 18, 2009 @ 10:11

    Så länge det inte är lagkapp så är det inte fair i segling även om det är det i andra sporter. Tyvärr så har hetlevrade medelhavsbor en annan uppfattning kan jag mycket väl tänka mig.
    De står också mycket gärna mitt i vägen när de tittar på rally o kastar sig undan precis innan de blir överkörda, de har en lite annan livssyn liksom.

    Reply

  48. Hans
    Feb 18, 2009 @ 11:27

    Angående vikten E 770

    Längst upp på denna sida står det att båten väger 1150 kg.

    Vad jag hittat på andra sidor så väger den 820 kg?

    Vilket är korrekt?

    Reply

  49. Peter Wilén
    Feb 18, 2009 @ 13:57

    Leino, inget Bohusrace – inte i år, kanske kommer jag å kollar målgången – jag lär vara i närheten av B.Malmön då i alla fall. Peter W

    Reply

  50. Fredrik W
    Feb 18, 2009 @ 15:16

    #48 Hans Enligt Tidigare Lys mätbrevet så väger båten 1050 men den ska då vara inmätt utan Rigg och nödvändig utrustning i båten så Det känns rimligt att båten ska Väga 1150kg

    Reply

  51. Patrik
    Feb 18, 2009 @ 18:02

    Nog står det 820kg på säväl Eliot770 tillverkarens som andra sidor…?
    Nog låter 1050/1150 mer rimligt , men det har ju mycket med att göra hur mycket den har i kölen jämfört med en Melges.
    Den har dock mer inredning, vad är skrovet plastat i för material ?
    Melgesen är ju gjord helt i kolfiber och seglar väl upp till sitt LYS 1,27 i lätt och hård vind på alla bogar, tappar egentligen bara lite just innan planingströskeln då vattenlinjelängd är avgörande.

    Reply

  52. Martin
    Feb 18, 2009 @ 18:53

    Melges skrovet är inte i kol!!!

    Reply

  53. David
    Feb 18, 2009 @ 19:02

    Den aktuella Elliot 770 vägdes in i samband med DH-mätning något av de första åren den var i sverige. Vägningen gjordes med Skånska seglarförbundets dåvarand våg om jag inte missminner mig.

    En liten rättelse rörande Melges 24. Den är inte byggd i kolfiber. Har för mig att det är vakumbakad vinylester, men jag kan ta fel där.
    Mast, peke och fenor är däremot gjorda av kol.

    I jämförelse mellan dessa båtar bör man inte stirra sig blind på längden. Titta istället på volym och våt yta.

    Vänligen
    David

    Reply

  54. Andre´B.
    Feb 19, 2009 @ 16:06

    En fråga, är det samma båt som hade hemma hamn i Kalmar 2002 och som deltog i tjörn Runt samma år?
    Mvh. Andre´

    Reply

  55. .
    Feb 19, 2009 @ 21:25

    #54 Svar JA.

    Reply

  56. Magnus
    Feb 25, 2009 @ 10:00

    Helt rätt val tycker jag, eliott ritar ju alltid bra båtar. Vad jag hört så ska väll E770 bli os båt 2012 som dam matchbåt. Då kanske det blir fart på den båten här i sverige också.

    Reply

  57. Erik B
    Feb 25, 2009 @ 15:41

    Helt rätt att Elliot får med en båt i OS men det är 6-metersmodellen!

    Reply

  58. Ensomgickimål
    May 10, 2009 @ 14:28

    Hur gick det på Lidingö Runt Oskar ?

    Reply

  59. Hans
    May 11, 2009 @ 16:16

    Ser skumt ut i resultat-listan, bara massa ###### på seglad o beräknad tid för Skoting och några till…..
    DNS/DSQ???

    Reply

  60. entillsomgickimål
    May 11, 2009 @ 16:48

    brööt

    Reply

  61. Ensomgickimål
    May 11, 2009 @ 18:06

    DNF :D

    Reply

  62. J
    May 12, 2009 @ 09:24

    Och på vilket sätt är det kul då?
    Ny oprövad båt och riktigt mycket vind. Då tycker inte jag att det är så konstigt. ¨
    Själv har jag under en och samma säsong fått två roderhaverier under kappsegling, trist men rodret var ruskigt lätt. Till slut blev det lagom tungt=).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.