Loïck Peyron sparkad
Loick Peyron verkar ha fått sparken av baron de Rothschild och Gitana-teamet. Båten är såld till ett spanskt team i Barcelona (kolla in deras upplägg – mycket intressant och något att ta efter?). Även Paprec-Virbac verkar vara på väg till Spanien, som kan bli nästa stormakt i IMOCA 60-cirkusen. Engelsmännen knep ju tre av sex topplatser i Vendee Globe, så man kan bryta fransmännens dominans.
Baron Benjamin de Rothschild and Loïck Peyron, the exceptional skipper of Gitana Eighty and team manager of the stable since 2006, have jointly decided to bring their collaboration to an end. This decision, though it occurred a few weeks after the retirement from the Vendée Globe due to a dismasting, is in no way linked to the damage in this race. Instead it has been guided by the future developments planned for the team, which don’t correspond with the wishes of the skipper from La Baule. Indeed, in 2009, given the current economic context and the desire to get back to a more coherent structure, it has been decided that the fleet’s sail area will be reduced and, most significantly, entail the sale of Gitana Eighty.
Richard D.
Feb 18, 2009 @ 14:40
Läst lite på olika ställen och “sparkad” känns lite överdrivet..
Snarare går de skilda vägar.
Peter Gustafsson
Feb 18, 2009 @ 14:58
Ja, så klart finns det minst två vinklingar på det här. Ibland kan det heta att man fick ont i knät :-)
Gitana-teamet verkar nu satsa på flerskrov och iShares. Säkert har Peyron också en plan för vad som skall hända framåt.
Carl
Feb 18, 2009 @ 15:48
Det finns ju faktiskt situationer där två ledande personers uppfattning om kommande strategi och utveckling inte går ihop. Bara för det blir man inte sparkad, ofta väljer två parter att avbryta samarbetet vilket inte behöver innebära att man skiljs som ovänner eller att endera parten blir sparkad. Spekulationer är enbart spekulationer, inte sanningar eller kvällspressen.
/C
njåå...
Feb 18, 2009 @ 17:44
“Ont i knät” har under de flesta av Atlant Ocean Racings projekt överskrift på sparkade skeppare(började faktiskt med The Card och Roger Nilsson, innan Atlant, men med samma aktörer…), sen Assa, några trimmis projekt mm.
Alla vet att Lewander fick sparken…..
LS
Feb 18, 2009 @ 22:23
Tyvärr är det väl så att de kommersiella kravställarna och det seglingsmässiga inte alltid går hand i hand. Med de stora budgetar som det rör sig om i sådana här tävlingar gäller det ju att “leverera”. Om resultaten inte blir det som förväntats är det lätt att de som administrerar och leder själva projektet blir stressade och av denna anledning gör olika drastiska förändringar. Bygger säkert på en känsla av att det är bättre att göra någonting är att vara passiv… Vilket ofta i slutändan visat sig vara mindre smart… Tyvärr har vi ofta en kultur både inom sporten och näringslivet som är sådan. Man hänger hellre den som systematiskt jobbar med små förbättringar och inte lyckas än den som gör vansinniga omorganisationer….
Richard D.
Feb 19, 2009 @ 17:24
Vad gäller Peyron så levererades det med marginal tills masten klev av..
M
Feb 19, 2009 @ 20:51
LS: förmodligen en kommentar som är ganska så irrelevant i detta sammanhang, men svepande generaliseringar är ju alltid enklare.
och “säljande” rubriker också Peter ;-)
Mikael
Feb 20, 2009 @ 10:16
Sparkad på knät?
Peter Gustafsson
Feb 23, 2009 @ 23:26
Ryktet säger att han är på väg till BMW Oracle…