Skip to content

5 Comments

  1. Björn N
    Mar 5, 2009 @ 10:44

    Tycker 11-metarn var sleek! Har den några speciella features, förutom nedsänkta ratten?

    Reply

  2. /HenrikB
    Mar 5, 2009 @ 12:36

    Tanken med “11-metarn” är en lättseglad racer-cruiser. Deplacementet ligger kring 3.5t, segelyta och WL som en 36ft. Smal WL för goda lättvindsegenskaper, vasst förskepp. Undanvindsegenskaper genom lågt deplacement, utan att behöva bredda akterskeppet, ger liten våt yta och ett balanserat skrov även vid krängning.

    Reply

  3. Björn N
    Mar 5, 2009 @ 14:19

    Hmm. 3.5 ton är väl inte helt omöjligt, men väldigt lågt jämfört med andra R/C i den storleken som ligger kring 5 ton. (Varav cirka 2 ton ballast.)

    Jag gillar idén, men är rädd att när man börjar kolla på viktskalkylen och köra lite VPP, så ser man att båten blir för vek för att bli riktigt snabb och kunna bära så mycket segel. Å andra sidan kanske man borde göra båtar med mer segelyta och reva tidigare rent generellt.

    Reply

  4. /HenrikB
    Mar 5, 2009 @ 15:51

    Dagens R/C:s på 5t är definitivt inte byggda för att vara lätta. Kolla på SC37:an, låg vikt och fortfarande en hel del inredning.
    Min egen båt, 33ft one-off, 3.7t, byggd med full inredning och inget kolfiber, 1.4t i kölen.
    3.5t är ingen omöjlighet om man skippar varmvattenberedare och annat tjafs!
    För mycket segel? Är väl som sagt bara att reva… ;)

    Reply

  5. Björn N
    Mar 6, 2009 @ 12:17

    Jo, jag håller med. Det går, men det är inte enkelt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.