Kelt Cognac Yacht Designs 1-4
First price, the exclusive Kelt Tour du monde X.O Grande Champagne Cognac.
Below are the first four designs in our Kelt Cognac Yacht Design Challenge. Please feel free to comment and ask questions, and I’m sure the designers will be at hand to answer. What’s cool? Strange? Innovative? Or just crazy?
More designs will follow in a week or two.
Design #1 | first out is a small 19ft carbon retro/luxury/gaff/clipper-dinghy from a established designer.
Design #2 | a radical design from a young designer. It started out as a Class 40 but then became something rather different.
Design #3 | a modern 11 meter cruiser/racer.
Design #4 | a 30′ speedster with a swing keel driven by the Harken pedestal. Sweet!
Mar 5, 2009 @ 10:44
Tycker 11-metarn var sleek! Har den några speciella features, förutom nedsänkta ratten?
Mar 5, 2009 @ 12:36
Tanken med “11-metarn” är en lättseglad racer-cruiser. Deplacementet ligger kring 3.5t, segelyta och WL som en 36ft. Smal WL för goda lättvindsegenskaper, vasst förskepp. Undanvindsegenskaper genom lågt deplacement, utan att behöva bredda akterskeppet, ger liten våt yta och ett balanserat skrov även vid krängning.
Mar 5, 2009 @ 14:19
Hmm. 3.5 ton är väl inte helt omöjligt, men väldigt lågt jämfört med andra R/C i den storleken som ligger kring 5 ton. (Varav cirka 2 ton ballast.)
Jag gillar idén, men är rädd att när man börjar kolla på viktskalkylen och köra lite VPP, så ser man att båten blir för vek för att bli riktigt snabb och kunna bära så mycket segel. Å andra sidan kanske man borde göra båtar med mer segelyta och reva tidigare rent generellt.
Mar 5, 2009 @ 15:51
Dagens R/C:s på 5t är definitivt inte byggda för att vara lätta. Kolla på SC37:an, låg vikt och fortfarande en hel del inredning.
Min egen båt, 33ft one-off, 3.7t, byggd med full inredning och inget kolfiber, 1.4t i kölen.
3.5t är ingen omöjlighet om man skippar varmvattenberedare och annat tjafs!
För mycket segel? Är väl som sagt bara att reva… ;)
Mar 6, 2009 @ 12:17
Jo, jag håller med. Det går, men det är inte enkelt.