Watski Kattegat 2 Star 2009 | deltagare
Watski Kattegat 2 Star 21-22 augusti är ju en av alla de shorthandedseglingar som redan är fulla. Just nu 113 båtar på listan vilket är 13 fler än maxgränsen.
Lite kul att se vad det är för båtar som kör. 18 svenska båtar, varav några trogna Blur-läsare. Största klass är Molich X meter med 7 båtar. X-yachts står för många båtar, men den här gången komer 6 J/båtar från J/80 till J/120.
Arcona 400 – Luna, DEN 85 (Lars Caspersen & Bo Hjort Nielsen, Roskilde Sejlklub)
Arcona 430 – Karla, DEN 1 (Tim Kristoffersen & -, VSB)
Banner 34 – Hilda, D 37 (Magnus Sjögren & Isak Andersson, Klagshamns båtklubb)
Bavaria 33 – Argo, 506 (Johnnie Rørvig & Ninna Buch Petersen, K.A.S.)
Bavaria 35 Match – Kaxi, SWE 606 (Göran Ek & Karl-Henrik Jönsson, Lomma LBS)
Bavaria 37 Cruiser – Noa, DEN 607 (Bo Jørgensen & Per Kristensen, HAS)
Bavaria 50 Vision – Izi Nau, B 50 (Lars Hansen & Claus Staffe, roskilde)
Bianca 107 – Malou, D 107 (Jan Olesen & Rasmus Hartung, SKB)
Bianca 111 – Go Crazy, D 51 (Jan B Sørensen & Henrik Uddesen, Sundet)
C-12 – Garfield, DEN 1 (Niels Ulstrup & Sten Jørgensen, holbæk)
Cayenne 42 – Fiona, DEN 88 (Henrik Vrønding Nielsen & Henrik Jull Nielsen, Øresund Sejlklub Frem)
Centerline 40 – Ocean Dancer, 2 (Torben Slumstrup & Stig Lima, Sundet)
Centerline 40 – Tian, 9 (Jann Klausen & Brian Andersen, SGS)
Contrast 362 – Josefina, SWE 225 (Johan Wickman & Sten Blomstergren, LBS)
Corsair – Maran, SWE 58 (Christel Nyqvist & Søren Pehrsson, RHSS)
Dehler 34 – Aquila, 420 (Michael Neumann & -, Lynetten)
Dehler 34 – Kalif, 298 (Ole Jessen & Ole Engblom, Lynetten)
Dehler 343 – Dagmar, DEN 352 (Preben Beck & Oplyses Senere, KDY)
Diva 38 – La Loca, SWE 440 (Ulf Leeman & -, ÄSSS)
Diva 39 – Catch Me, 114 (Søren Eggeriksen & Steen Mørck, kdy)
Dragonfly 920 – Muleta, D 60 (Jan Zeuthen & Ditlev Skanderby, KDY)
Dufour 34 – Dupont, DEN 249 (Mads Elleskov & , HAS)
Dufour 40 – Siam, DEN 121 (Jan Toft Rasmussen & Rasmus Poulsen, Vedbæk)
Dufour 44 CR – Jeanne D´Arc, DEN 21 (Erik & Lars Kragh-Hansen, KDY)
Dufour 45 – Annibeth, TBC (Peter Simonsen & Peter Trock Jansen, KDY)
Dynamic 43 – ?, 62 (Søren Rosvall & Per Paag, Nivå bådelaug)
Dynamic 43 – Dynamic Charter, DEN 75 (Ole Knudsen & Dan Nielsen, Marselisborg)
Faurby 36 – Celeste, DEN 76 (Jon & Daniel Hedenborg, Roskilde)
Faurby 36 – Nordstjernen, DEN 20 (Niklas Joensen & Poul Byberg, Kastrup Sejlklub)
Faurby 393 – Heady, 3798 (Vagn Bjerre & Lars Bertelsen, KaS)
Faurby 393 – Marianne, DEN 15 (Karsten Møller-Hansen & Peter Gorm Christiansen, KAS)
Faurby 396 – Avalon, DEN 11 (Søren Kaare-Andersen & Casper Münter, Vedbæk)
First 27.7 – Tyrik, 498 (Rolf Engels & Lars Jörnvi, Malmö segel sällskap)
First 31.7 – Veja, SWE 449 (Mattias Bodlund & Matilda Andersson, Lynetten)
First 34,7 – Slim Shady, DEN 14 (Jørgen Krogh & Christian Hedlund, KDY)
First 40 – Bm-Yachting, GER (Peter Beck Mikkelsen & Mads Christensen, SYC)
Grand Soleil 43 – Laura, DEN 30 (Lennert Petersen & Mikkel Farver, Roskilde Sejlkjlub)
Hanse 341 – Afrodite 2, DEN 157 (Søren Dalgas-Madsen & Claus Fæster, Skovshoved)
Hanse 400 – Malaika, DEN 426 (Michael Staufeldt & Keld Thilqvist, Sundet)
Hanse 400E – Oli-Eto, 61 (Carsten Busk & Carl -Johan Nordh, Gilleleje)
Hanse 400E – Tiramisu, DEN 161 (Jesper Bonnesen & , Lynetten)
Hanse 401 – Monique, D 31 (Michael Nielsen & Kim Johansen, Marbæk)
Hanse 430 – Lufthanse, DEN 430 (Bo Hold & , Fredericia Sejlklub)
IMX-40 – Pralex, DEN 73 (Mads Barner-Christensen & , KDY)
IOR 1/2 Ton – Antheor, SWE 9155 (Jan Carlander & Werner Schmidt, Lomma)
IOR 3/4-ton – Lipstick, 1034 (Carsten Toudal & Jesper Larsen, Nibe Sejlklub)
J/80 – Abn Sue, DEN 113 (Jens Kristian Andersen & Otto Strandvig, Vallensbæk sejlkub)
J/97 – Team Bådmagasinet (Lars Kiær & Søren Øverup, KDY)
J/105 – Indigo Af Norrsken, SWE 248 (Lennart Andersson & Joakim Linander, RHSS)
J/109 – N.Joy, DEN 109 (Mark Flindt & Niels Sørensen, Hellerup Sejlklub)
J/110 – Josephina, SWE 1 (Anders Roth & Torsten Bergh, Limhamns segelsällskap)
J/120 – Mad Dog, USA 156 (Jørn & Jes Gram-Hansen, kaløvig)
JOD 35 – Olaseglarskola.Se, SWE 10817 (Ola Bruno & , HYC)
JOD 35 – Spindrift, FRA 004 (Paul Gaskell-Brown & Ann-Sofie Gunnarsson, Malmö SS)
Lagoon 380 – Juliver (Henning Kjær & Jesper Nørgård, HBK)
Luffe 37 – Kind Of Blue, DEN 122 (Stig Myler & Henning Seehausen, Vedbæk Sejlklub)
Luffe 37 – Sutten, DEN 177 (Morten Galskov & Anders Friis, kdy)
Luffe 4004 – Ca Va!, DEN 723 (Jens E. Thage & K. Jensen, Marbæk)
Luffe 4004 – Cassiopeia, DEN 25 (Michael Sund-Nielsen & , Dragør)
Luffe 4004 – Esmeralda, DEN 27 (Per Vilmar & Jesper Høegh, Dragør)
Luffe 4004 – Yosemite, DEN 33 (Michael Ring & Mads Ring, Vedbæk Sejlklub)
Mathis 35 – Søfinans, DEN 1282 (Frank Lavrsen & Jacob Andersen, Randers Sejlklub)
Maxi 999 – Angelo, DEN 86 (Henry Angelo & Thomas Hernø, Nivå Bådelaug)
Maxi 999 – Escape, 74 (Bjarke M. Christensen & Michael Birk, SKB)
Molich X meter – Barbara, D 36 (Johnny Henriksen & Chris Evers, KDY/Vedbæk)
Molich X meter – Free Lance, D 45 (Dan Bork & Jesper Bork, Helsingør Amatør Sejlklub)
Molich X meter – Hippie, DEN 25 (Henrik”Hønse” Paulsen & Kristian Dalsgaard, KDY)
Molich X meter – Huginn, D 10 (Søren Overbeck & Mads Overbeck, KAS/HS)
Molich X meter – James Last, D 4 (Christian Becket & Michael Stenvang, Helsingør)
Molich X meter – Savage Rose Vi, D 26 (Anders Jessen & Mikkel Askman Jensen, Sletten)
Molich X meter – Styrbjørn, D 2 (Claus Allan Bruun & Michael Kørner, Hornbæk)
National Bird 48 – Havana, N 1 (Mugge Harck Lauridsen & Allan Jeppesen, KDY/Triton)
Oceanis 373 – La Belle, SWE 193 (Per & Annaperi Erlandsson, Lommabukten)
Omega 42 – Pingvino, DEN 302 (Hans-Peter Johansen & Morten Nielsen, Dragør)
Omega 42 – Sexan, SWE 4 (Ulf & Emil Nilsson, Lommabuktens Segelsällskap)
One Off/UR30 – Poetry In Motion, DEN 1 (Niels-Erik Jørgensen & Ulf Røgeberg, KDY)
Phantom 42 – Miamaja, 48 (Michael Koppelhus & Stig Arentoft, Helsingør Amatør Sejlklub)
Quantum Sails 45 – Susanne, DEN 1 (Jan Hansen & Helle Jespersen, Lynetten / KDY)
Seacart 30 – Cremefræs, DEN 112 (Peter Boldsen & Martin Broesbøl, Egå Sejlklub)
Stern 33 – Silver Surfer (Jens Peter Hervil & Jens Christian Jensen, Hundested)
Sun Fast 32i – Hakuna Matata, 693 (Jørgen Ivar Christensen & , Hørby Bådlaug)
Sun Odyssey 39i Performance – Myrna, DEN 91 (John & Helene Holst, Vallensbæk)
Swan 45 – Tarok 7, DEN 9503 (Erik Berth & Jacob Berth, KDY)
Victory 42 – Victoria, Den 117 (Mads Staunskjær & Hans Sandgren Jakobsen, Helsingør)
Vivace – Evosion, DEN 1 (Lars From & John Nielsen, Ringkøbing sejlklub)
X-119 – Carmen, SWE 7 (Göran Wiking & Hans Lundström, Lommabuktens Seglarklubb)
X-119 – X-Factor, DEN 58 (Jens Magleby & Karsten Møller Andersen, KAS)
X-332 – Pelex, DEN 42 (Per Kristiansen & Asger Dahlgaard, HAS)
X-332 – Xonline, SWE 10427 (Lars-Erik & Marcus Sylvin, HYC)
X-342 – Pretty Flamingo, DEN 37 (Flemming Sejr Hansen & Peter Kjærgaard, Frem)
X-35 – Viatempo, (Jan Madsen & Mads Madsen, H.A.S.)
X-362 Sport – Freja, DEN 193 (Henning & Thor Gudmand-Høyer, Vedbæk Sejlklub)
X-362 Sport – Xdream, DEN 167 (Allan Ibsen & Dan Ibsen, KDY)
X-37 – Hansen, DEN 68 (Michael Møllmann & Jan Hansen, KDY)
X-40 – Demetrio, 59 (Lars Bo Appel & Lars Netterstrøm, sundet)
X-40 – Sirena, DEN 51 (Peter Buhl & Henrik Glahn, KDY)
X-40 – X²Box, DEN 88 (Henrik Jørgensen & Jens Almdal, KDY)
X-412 – Detox, DEN 232 (Kristian Madsen & Henrik Nielsen, Rungsted)
X-412 – Diva, DEN 84 (Søren Rasmussen & Søren Larsen, Gilleleje)
X-43 – Varix, D 94 (Lars Rasmussen & Anders Lawaetz, Vallensbæk)
X-43 – Xar, SWE 24 (Rikard Roth & Stefan Hardebo, FBK)
X-46 – Xpense, DEN 42 (Thomas Kiær & Emil Kiær, kdy)
X-50 – X-Dream, 26 (Peter Blyme & , KDY)
X-562 – Tina, DEN 1256 (Michael M. Andersen & Preben Christiansen, KDY)
X-95 – Emma Gad Igen, DEN 1138 (Henning Wermuth & John Bagh, Århus Sejlklub)
X-99 – Zuxu2Star, DEN 597 (Claes Thunbo Christensen & Christian Thaulow, Taarbæk Sejlklub)
X-99 – Mijola, DEN 455 (Lars Christian Jensen & Peter Buch, Sundet)
X-99 speciel uklasset – Nupx, DEN 56 (Flemming Hansen & Lars Knudsen, KDY, Rungsted)
Ylva – Clara, DEN 8 (Line Markert & Andreas Christensen, Øst)
Ylva – Frøken 34, D 34 (Allan & Bjørn Kloster, Roskilde sejlklub)
Ylva – Mirah, DEN 54 (Annette Fentz & Peter Christensen, Gilleleje Sejlklub)
Ylva – Sieglinde, DEN 60 (Jesper Bonde Petersen & Bo Bertelsen, Sundet)
– (Anders Hansen & Michael Pinotti, Malmö Segelsällskap)
Mar 8, 2009 @ 20:07
Banner 34 – Hilda, D 37 (Magnus Sjögren & Isak Andersson, Klagshamns båtklubb)
Är också en svensk båd……..
Mar 8, 2009 @ 20:23
Fandt min nye båd på http://www.blur.se :-)
Mar 8, 2009 @ 20:29
Tack Anders, är det du som håller båtvalet öppet?
Mar 8, 2009 @ 20:34
Det skall mycket spännande – är i full gång med att uppdatera båten så den skall passa för shorthanded lite bättre.
Mar 8, 2009 @ 21:18
Den andra JOD 35:an, Spindrift, är också svensk.
Mar 8, 2009 @ 21:29
Silver Surfer, den ser ju jättefin ut. Grattis!
http://www.parnuyachts.com/stern_33%27.htm
Mar 8, 2009 @ 21:42
Vi är 17 svenska båtar.. Rolf Engels & undertecknad skall köra 2star.dk i Rolfs Beneteau 27.7 -Tyrik i år. Vi tog min Luffe i fjor men saknade gennackern. Rolf seglar för Malmö Segel Sällskap och jag för Lommabuktens Seglarklubb. LBS kommer att köra en ny 24h i Öresund i år – LBS Fyrtorn 2-handed -26-27 juni. Vi sjösätter seglingen de närmaste veckorna – jag återkommer med mer info – men 24 härliga timmar i hela Öresund utlovas – pitstop i danska Nivå – Mer info kommer..
Mar 8, 2009 @ 22:12
24 timmar i Öresund?
Då måste det var bleke och motström? :-)
Mar 8, 2009 @ 22:47
Vi anmälde oss i höstas innan vi visste vilken båt vi skulle segla.
Vi skall segla med Kracer 40r så klart.
Planerat första träningspass, 12 april.
Mar 8, 2009 @ 23:49
Silver Surfer – http://www.stern33.dk
Mar 9, 2009 @ 08:37
Trenden verkar klockren. Race med få besättningsmän fyller startlistorna långt innan deadline för anmälan. skall i år köra mitt första “Double-handed” och är otroligt spänd på starten. Vi kör i år Bohus-racet 26-28/6(som ju redan har 30 anmälda). Lagom långt (170Nm), kustnära och mitt i sommaren kännns ju som en bra “Double-handed-intro”.
Nästa år kanske det blir fler Double-handed.
Mar 9, 2009 @ 12:00
Kul att Molich X har fått ett uppsving. Har seglat en på 3 tim 15 min mellan Skagens pir och Trubaduren.
Mar 9, 2009 @ 12:06
Hur får man inblick i respit-förutsättningar för Lagoon 380?
Mar 10, 2009 @ 07:48
Vad är det som gör doublehanded så poppis? Är det så enkelt att det är smidigare få ihop besättning eller är det annat också?
Mar 10, 2009 @ 12:52
Är milt sagt väldigt enkelt att få ihop en besättning *s*
Sedan är tävlingsformen relativt ny vilket även väckt intresse. Fast till Anholt kunde de lika gärna seglat singlehanded. Avståndet är ju inte längre…
Roligt att se att en gammal Kalmarbåt är med. 1/2 tonnaren Antheor som vann det mesta som gick att vinna i slutet på 80-talet…
Mar 10, 2009 @ 14:10
Jag tror att det är ett antal saker som gör att shorthanded-segling drar folk. Många av dem finns med som framgångsfaktorer för all typ av segling:
Enkelt & lättillgängligt. Det är enkelt att komma till start med den båt man har. Eller den båt min kompis har… Lägre tröskel för både båt (jag behöver inte ha en superoptimerad båt med nya segel, för det är andra saker som avgör) och besättning (jag behöver inte ha proffs på olika positioner, utan väljer att segla med någon som jag trivs med).
Kul. Det är ofta en kul utmaning att köra dessa typer av race. Oavsett om man gör det i en CB-66, 707 eller Farr 40. Det är roligt att få användning av alla sina kompetenser snarare än att vara en lite kugge i ett maskineri (även om det är kul på ett annat sätt). Sedan brukar det vara bra kalas!
Välkomnande. Min känsla är att fokus ligger på annat än att vinna, och där alla har sina egna mål med att vara med. Och det är helt ok! Det är en hjälpsam stämning där man delar med sig. Jag upplever en markant skillnad mellan ”full besättning” där alla sitter med sina egna team i båtarna, och shorthanded där man umgås mycket mer (man är ju förbannat trött på sin egen kompis). Det är mycket lätt att komma med i ”gänget”, vilket det inte är vid bryggan i Sandhamn före Gotland Runt!
Fairness! Jag får en känsla av att deltagarna i shorthandedsegling är mer öppna mot varandra. Dels är man beroende av varandra om något händer på havet, och det är mycket lite fula trix eller skitsnack på bryggan.
Buzz. Så klart hjälper det till att man har en positiv spiral, där många (både nya och etablerade seglare) hjälper till att övertyga sina seglarkompisar.
Mar 11, 2009 @ 07:18
Tack,Peter.
Så är det nog – lite mer spännande och gemytlig,kompisbetonad stämning bland deltagare, kan jag tro.
Mar 11, 2009 @ 08:06
… men så borde ju all kappsegling vara!?
Mar 11, 2009 @ 19:50
Om jag får säga det…
Efter att från västkusten ha “kappseglat” till och från Gotland Runt ett antal gånger “shorthanded” för att hinna komma till start så föredrar jag en båt med full besättning. Jag är öppen för att segla en båt som är byggd för “shorthanded racing”. Men att segla en Farr 40 shorthanded känns inte riktigt. Speciellt med tanke på segelkontot för dylik båt. Det går inte att komma ifrån att slitaget avseende segel är större vid ett shorthanded seglande än “fully crewed”. Och slitna segel påverkar prestandan menligt när det sedan kliver ombord en besättning…
Visst gör varje ägare vad han eller hon själv vill med sin båt. Och det respekterar jag fullt ut. Och det är alltid roligare att båtar seglas än ligger i hamn. Men de ägare som räknar att segla både shorthanded och fully crewed och som inte har någon större segelbuget bör kanske lägga en liten tanke på vad som motiverar en besättning att segla deras båtar. Dåliga segel får de flesta bra besättningar att leta upp andra båtar…
Aug 22, 2009 @ 11:00
Nu är de flesta i mål: http://watski2star.dk
Resultat: http://watski2star.dk/uploads/Resultatliste_4.pdf