Spurt mot Boston
Nu är det bara 600 distans kvar till Boston och Ericssonbåtarna ligger i topp igen, tack vare Tele Blues för tidiga gipp under stealth mode? Ytterligare ett bevis på att man är snabbare än sina konkurrenter, för den här sträckan har ju varit ett enda långt dragrace. Och så fort det blev lite tryck så gasade Ericssonbåtarna ifatt. Analyser?
Johan
Apr 24, 2009 @ 07:53
Tror det kommer bli ruggigt tätt mellan teleblå och e3. Iaf så tycker jag det ser så ut vid en titt några timmar framåt i tiden på hur vinden då ser ut. I övrigt tycker jag det är väldigt roligt med E3an. Intrycket man får är att de har en väldigt go stämning ombord. Tyvärr rår de nog inte på E4 i detta race men att förhoppningsvis kan de hålla den blåa bakom sig iaf.
mattias allroth
Apr 24, 2009 @ 09:45
Galet läckra bilder Mr Morin bjussar på !
Gillar speciellt dom med långa slutartider ;)
Coolt !
Hoppas E3:an klarar av att hålla TB bakom sig hela vägen i mål nu när dom gjort det så galet bra att segla ikapp och om.
// matte
http://www.swe39.com
Rolle
Apr 24, 2009 @ 14:20
kana man få tag i bilderna i större format på något vis?
Peter Gustafsson
Apr 24, 2009 @ 14:57
Bilderna är “For EDITORIAL USE only, please credit: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race”.
Jag skall kolla vad vi kan göra för att få fram dem lite större så att man kan använda dem, för t.ex. skrivbordsbakgrund.
Aasmund
Apr 24, 2009 @ 23:06
Hva sies om det her fra den seneste oppdateringen; ETA: Ericsson 3 26. april kl. 12.58.36 – Telefonica Blue 12.59.23 – Ericsson 4 13.41.04. Kan man be om mer spennende finish? :-) Go for it boys!!
Bertil Engdahl
Apr 25, 2009 @ 02:54
På den här VOR-resan har en ny navigationsstjärna fötts. Läs Aksel Magdals kommentarer på Seilas.no. Han visste när han skulle gippa och var lika förvånad nu över Tele.B:s tidiga gipp, som han var i Stilla havet när gänget seglade söderut och han gasade “fel väg” norrut. E 3 är inte snabbast men har en intelligent navigatör och en “nordisk” lagkänsla.
Harald H
Apr 25, 2009 @ 03:38
Og nå er E3 i ‘stealth’ modus i 12 timer. Spennende no, men det ville vært enda mer spennende hvis vi som tilskuere kunne kikke i Aksel Magdals kort de nærmeste timene.
Harald H
Apr 25, 2009 @ 03:38
Og nå er E3 i ‘stealth’ modus i 12 timer. Spennende nok, men det ville vært enda mer spennende hvis vi som tilskuere kunne kikke i Aksel Magdals kort de nærmeste timene.
Calle P
Apr 25, 2009 @ 06:42
Käns som att Aksel är mer skeppare än navigatör…
Kan norge skaka fram en egen båt i nästa VOR så borde Aksel få skeppar rollen.
Peter Gustafsson
Apr 25, 2009 @ 09:37
Varför tycker du att det känns så?
Att göra en grym navigatör eller trimmer till skeppare gör knappast en båt snabbare. Tvärtom. Vem skall navigera på den norska båten om Aksel skall vara skeppare tycker du?
KingKong
Apr 25, 2009 @ 10:00
Haha, kul kommentarer. E3 är enligt ERT fältets snabbaste båt allround, ingen som förnekar detta. Det är lätt att se smart ut när man går fort.
Den enda båten som kunde ta risken att lämna fältet på förra etappen var E3 som bara hade allt att tjäna, inget att förlora på totalen.
De andra båtarna är klart långsammare och stressas till strategiska och taktiska misstag och chansningar, om annars, allat annat lika, blir de garanterat omkörda tillslut.
Aksel som skeppare?? Ha!
Rolle
Apr 25, 2009 @ 12:29
Aksel sköter sitt jobb som navigatör bra, men att sätta upp han direkt i skepparposition skulle nog inte ge någon nytta för båten tror jag. Skepparpositionen innebär den mest ansvarstagande positionen ombord när det gäller frågor som behandlar båten/besättningen (inte bara navigation/rutter)
Magnus Olsson med sin erfarenhet och den rutin han erhållit med åren är i mina ögon perfekt för skepparrollen. Han har erfarenhet av svåra beslut och vet vilka chanser man slutligen kan ta och vilka inte. Credsen för stillahavsgippen går nog inte bara till aksel som lade fram möjligheten utan också åt Magnus som slutligen gav den unga killen chansen.
Hur gick det med bilderna?
Calle P
Apr 26, 2009 @ 06:16
Normaltrukar navigatören säga åt vilket håll man skall segla.
Det Aksel för utom detta är att sätta press på besättningen att segla fort. Gå upp på däck och beordra segel byte är knappast navigatörens roll.