Things That Make You Go Hmmmm
En stolt Maxi 77 ägare som är så rädd om sin pärla, att han monterat en anordning så att han blir varnad innan han kommer för nära klippor vid tilläggning i naturhamnar.
(För vem vill ha förfulande jack och repor framtill?)
En träkäpp “omsorgsfullt” inplastad med färgmatchad epoxy i stäven och som i nedre änden har en fastspikad cykel-lyse-hållare och en nästan bra inpassad back-sensor från Biltema.
Den genomtänkt löst hängande elsladden kan nog även fungera som någon form av tell tales…
Det fina plastarbetet har han hämtat inspiration till, från sitt epoxybehandlade skrov.
Jag kan garantera att om man snubblar in under hans båt, så river man sönder kläderna mot bottenfinishen. Den såg ut som en grankotte undertill. Förmodligen målad med spackelspade.
Givetvis låg han med masten kvar över vintern. Inte bara det… han hade seglen kvar på bommen utan kapell. Och svenska flaggan vajade på aktern..
Då kan man ju tro att han skall arbeta lite med förfining av finishen inför sjösättningen. Men, nej… Dagen efter var han sjösatt och låg vid bryggan.
Jag anar en paradox…
Har man en båt i fint skick, så ökar skälen till att skaffa ett sådant arrangemang i fören. Men samtidigt minskar viljan att förmå sig att skaffa det.
Den här redaren hade ju faktiskt kunna spara in på elektronikinvesteringen och nöjt sig med att plasta in träribban som parkeringsskydd.
Genast väcks frågan… Hur reagerar man som skeppare, om man ligger i halvfylld naturhamn i skymningen och “den där” kommer inglidande… Behjälplig, eller ta skydd?
/Skepparn
Tipstack till Magnus Sjögren.
Apr 24, 2009 @ 15:53
Är det inte en Ohlson 22?
Apr 24, 2009 @ 16:16
Hahaa, måste va ett skämt!
Apr 24, 2009 @ 16:19
Det är inte så enkelt som man kan tro, sensorn är kopplad till en data-box som ger följande funktioner:
1. automatisk iläggning av ankaren när han närmar sig berget.
2. varningssummer i sittbrunn (likt backsensorn på bilen)
3. automatisk fällning av stävstege 3 meter från berget
4. förtöjningstampar i berget skjuts ut, ca 5 meter fråmåt så de ligger på berget när båten är framme
5. automatisk fyllning av flytväst vid kollision (uppblåsbar väst)
6. automatisk larm till sjöräddningen vid kollision
7. sjösättning av livflotte vid kollision
8. automatisk skjutning av nödraketer vid kollision, är riggade på pushpit
9. jobbas även på en utskjutningsfunktion av hela sittbrunnen vid kollision, lanseras nästa år.
Apr 24, 2009 @ 18:18
Ja se vårkänslor kan ta fram vad som helst tydligen
Apr 24, 2009 @ 18:53
1. Detta är inte en Maxi 77:a
2. Snälla fixa fler bilder
3. Har du koll på hur han ligger till med patentprocessen? :=)
Apr 24, 2009 @ 19:08
Är inte det där en Olsson 22:a?
Apr 24, 2009 @ 21:46
Hej
Klart det är en Ohlsson 22a
Ja allt är ju möjligt att göra.. LER
Apr 25, 2009 @ 13:29
Puma-tröjan går till Dan! ;-)
Så klart är det en Ohlson 22:a.
Jag erkänner mig skyldig till det som ursprungligen var ett internt mail till några vänner/kollegor, kring ett roligt foto jag tog i samband med sjösättningen.
Blundern med fel båttyp berodde på att jag endast såg just fören, då jag inte vågade mig längre fram med kameran då ägaren satt i sittrunnen och jobbade febrilt med kabeldragningar och elinstallationer.
Dagen efter passerade jag förbi “pärlan” där hon nu ligger vid bryggan och tog ett par nya foton på de övriga top of the line installationerna.
Vad sägs om kombinerad elkabel och fock-inhaul…
Vertikalt monterad disc-antenn på pushpit…
Platsgjuten flagga… (ja, plats, inte plast)
Viktoptimerat motorfäste (upphisningsfunktion borttagen)…
Kombinerad livboj och rorsmansryggstöd…
Gaffatejpsmonterat fönster…
Grönmossaodling på akterspegeln…
Men tänk vad lycklig han kan vara; slippa ligga sömnlös “IRC eller ORCi… IRC eller ORCi… IRC eller ORCi… IRC eller ORCi…”
Apr 25, 2009 @ 18:19
Ser det inte lite ut som om sensorn hamnar under vattenlinjen – och i så fall egentligen är ett billigt/smart/enkelt framåtseende ekolod… Bara man håller sig i till vatten som är genomskinligt – lär inte funka i Mälaren…
//Ingvar
Apr 25, 2009 @ 18:40
Någon måste intervjua båtägaren!
Dessutom har den blivit “viral” och är veckans stora fråga runt om om på Internet: http://messingaboutinboats.typepad.com/sailing/2009/04/anyone-know-what-this-is.html
Apr 25, 2009 @ 21:13
Peter, nu blir jag orolig. Har du koll på båtmodeller.
Apr 26, 2009 @ 17:51
Sensorn (eller vad det då är) sitter på tämligen utsatt plats. Undrar just hur många naturhamnsbesök den hinner med.
Gissningsvis ryker den i det ögonblick hoppilandkalle gjort fast förtamparna iland och hoppar tillbaka ombord på fördäck för att sträcka upp. En nätt kyss från en varm skärgårdshäll blir nog slutet för anordningen, i vilket fall som helst.
Apr 27, 2009 @ 09:06
Intervjua båtägaren..?? Hörr´ni man får inte raljera över sån´t. Han/hon är säkert nöjd med sitt framåtseende ekolod. Plastic-Padding har ett grönt spackel med glasfiber i. Det har nog gått åt några tuber till Mrs. Ohlsson.
Lite högaktuellt Twostar race-trim finns annars på:
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
StefanK
Nov 1, 2009 @ 23:29
Så här efter säsongen kan jag meddela att den extrautrustade Ohlson 22:an åter står på landbacken.
Vid närmare inspektion syntes inga kollisionsskador i fören, så krocksensorn har ju haft önskad effekt!
Någon form av skav-skada tycks dock ha inträffat midskepps på styrbord fribord.
Men skepparen har åtgärdat detta genom att smeta på gunnebogrön epoxy över ett område på den benvita gelcoaten.
Den här gången har båten täckts (från masten och akterut) med presenning.
En snabb titt under täcket avslöjade att det är kvarsittande flaggstång med flagga som får agera aktre presenningsstötta. Fiffigt.
Dec 5, 2009 @ 19:48
schööön!
Aug 2, 2014 @ 01:14
Vi hade det tveksamma nöjet att ligga bredvid vad som måste vara denna båt i Mariehamn för ett par veckor sedan.
Båten har på senare tid försetts med nya rutor i furu-plywood(?!) och målats Plupp-blå med minst sagt dålig finish.
Jag noterade även att knapen i fören hotade med att släppa taget om båten eftersom de aktre skruvarna hade tappat sitt fäste i däck. Vidare hade en dekal med texten “Säg ja till Jesus” klistrats på skottet bredvid nedgångsluckan och en annan, med ett bibelcitat, på masten under en handfull SSRS-diton. En skrynklig Slagsta Marina-vimpel förde en tynande tillvaro på ett stag.
Skepparen själv verkade inte vara riktig normalbegåvad och man undrar hur hemfärden, som inleddes klockan 5 på morgonen under största förvirring, fortlöpte.
Aug 2, 2014 @ 13:40
Vete f-n om jag ställer upp på denna typ av uthängning. Alla människor har olika förutsättningar och tankar och inget att göra sig rolig åt. Och framför allt inte på detta oerhört publika sätt…
Aug 2, 2014 @ 14:39
Jag håller med Niklas.
Aug 4, 2014 @ 09:05
Denne er også litt “ut av boksen”, dog er arbeidet her noe mer gjennomført.
http://www.seilmagasinet.no/regattasystem/regatta/livenews/2809/DJUNKRIGG.jpg
Aug 5, 2014 @ 14:48
Vi hoppas på ett fotomontage….
Aug 6, 2014 @ 10:06
http://minbaad.dk/nyhed/archive/2014/03/february/article/norsk-opgradering-af-x-99/?cHash=5cb330e4d07032168f06d04a568075bc
Mar 8, 2018 @ 11:04
jag blir så trött på alla gnällspikar som gör sig roliga på andras bekostnad. Låt folk göra som dom vill.