Skip to content

23 Comments

  1. Krister
    Apr 29, 2009 @ 08:55

    Jäpp, en stor ökning för ORCi, starkare än någonsin?

    Reply

  2. Johan R
    Apr 29, 2009 @ 09:25

    Kul att SWE/LYS växer, det kan vara räddningen för bredden på svensk havskappsegling.

    Reply

  3. Carl f
    Apr 29, 2009 @ 09:32

    Håller med Johan R, det är ju roligare med färre och större klasser, skönt att det verkar skötas automatiskt.

    Carl
    http://madambla.blogspot.com/

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Apr 29, 2009 @ 10:24

    Och så var de 44 – “The Blur Effect” :-)

    SweLYS/SRS – 28 båtar
    Abalone / Scanner 391 Joakim Bergström
    Agile / Dehler 36 Kjell Bergman
    Agnes Maria / Dufour 34 HR Måns Mannerfelt
    Alapocas / Linjett 33 Johan Nordström
    Alfrida / Linjett 33 Per-Olof Nilsson
    Anthem / Tripp 54 Sune Fogeltröm
    Björnsnabben / J/80 Björn Wennerström
    Chape Reebok / Wasa 34 Curt Larsson
    Condor of Sweden / Oceanis 430 Richard Broman
    Dehlirious / Dehler 34 S/V Ola Burmark
    Engla / Swan 42 Kess Simmasgård
    Filippan 2 / Windex 92 Team Räknäs
    First Blue / Beneteau First 40,7 Kent Argus
    Giselle / First 36.7 Peter Witt
    Hutschlange / Hanse 370e Richard Malmborg
    K-Yote 51 / Mumm 36 Christer Jönzén
    Katarina 2 / Dehler 39 J/V Hans Holmqvist
    La Ganadora / Arcona 370 Johan Kull
    Mimmi / First 435 Björn Westerholm
    Modintryckoffset / Gambler 40 Carl Johan Marnell
    Naomi / First 31.7 Tobias Hemmingsson
    Penelope af Westerås / Jeanneau Sun Odyssey 39ds Jan Jarrolf
    Respect / Aspect 40 Rolf Tannergård
    Sofia XV / J 133 Lars Meijer
    Team Saven / Arcona 400 Olle Axelsson
    Team Styrbord / First 50 Jonas Sandberg
    Varuna / First 40.7 Johan Pontén
    Victoria / Diva 39 Olle Hermanson

    IRC (Endorsed) – 8 båtar
    A Team / A31 Per Engdahl
    Artemis / Grand Soleil 43B Paul Turner
    Citroen Racing / Archambault A40rc Heikki Keert
    Dondo / Archaumbalt A40 Olof Rytövaara
    Farr Out / FINNGULF 43 Timo Kotilainen
    Outsider / Elliott 52ss Tilmar Hansen
    Ran / IRC 52 Niklas Zennstrom
    Vivien / Finngulf 43 Pekka Nieminen

    ORC Club – 2 båtar
    Royal Blue / One Off Maxi Jonas Martin-Lof
    Victoria / Swan Christoph Michalski

    ORC Club Classic – 2 båtar
    Clipper / R 12 Hans-Allan Eliasson
    Friendship II / One off Hilding Mattsson

    ORC International – 1 båt
    Viola / Arcona 430 Stefan Engström

    Övriga
    Barcarole V / Taswell 49 Per Eric Ekblom
    Cebina / Grand Soleil 40C Eirik Bjargo
    Escape / X-35 Peter Pohl

    Reply

  5. Gustaf L
    Apr 29, 2009 @ 11:05

    2 TP52! Ran och Artemis

    Reply

  6. Berndt F
    Apr 29, 2009 @ 11:16

    Krasst kan man väl se en viss försiktighet kring anmälningsläget GR vad det gäller IRC o ORCi, ‘skrubbar’ man utländska båtar är det ju enbart 1 ‘svensk’ båt anmäld i IRC och 1 i ORCi. Syns även på uttagandet av certifikat i år, enbart 9 cert i ORCi och 6 i IRC…. varför ?

    Reply

  7. PelleL
    Apr 29, 2009 @ 11:24

    Jag tror många velar mellan vilken klass dom skall segla i…..Jag är väldigt kluven inför LYS på GR….det är superkul och bra att många “vanliga” båtar deltar men LYS är inte “up to the job” om seriösa kappseglare i stor utsträckning bestämmer sig för att köra LYS. Vi har gått ett steg i år och det blir ett till nästa år med certifikaten men det seglas alldeles för lite (i Sverige) i mätta system som IRC och ORCi.

    Reply

  8. Stefan Peterson
    Apr 29, 2009 @ 11:59

    Vad gäller uttagandet av certifikat så kommer nog en del. Men SSF har passat på och smyghöja avgiften när SHF fakturerar medlemskap separat. Därigenom så skjuter man lite på viljan att ta ut cert.

    Stefan

    Reply

  9. Larsa
    Apr 29, 2009 @ 12:00

    Det blir het kamp om totalvinsten för EGR som ju utses i ORC-i enligt gällande anmälningslista ;) Jag satsar mina pengar på Stefan!

    Nu till mer allvarliga frågeställningar:

    Förhoppningsvis så är det OK att tex RAN får köra IRC som hon är anmäld i och optimerad för. Men detta är ju ej OK enligt NoR:
    – Grand Open (mätregel ORC Club GPH 1.199
    – IRC Endorsed Certificate, mättal 0.900 – 1.199

    Någon som har inside info om KSSS HKK har tänkt om och låter stora IRC båter köra i en IRC 0 klass och slippa att segla Grand Open?

    Reply

  10. Jag
    Apr 29, 2009 @ 13:32

    Tror bara att arrangören missat detta, Men hette inte hans nya båt den lite större varianten Ran och den mindre 50 fotaren Artemis.
    I vilket fall som helst lär han ta LH.

    Reply

  11. Patrick L
    Apr 29, 2009 @ 14:39

    Artemis är inte TP52:an med samma namn utan en Grand Soleil 43 BC. Sweet den också men som sagt inte en TP52. Namnet är däremot rätt uppfordrande här i Sverige :-)

    Reply

  12. Sven
    Apr 29, 2009 @ 15:28

    Rent intuitivt är det något som inte är optimalt med dessa olika klasser. Vi har en massa bokstavskombinationer som specialisterna kan rabla och begriper, men som publiken inte fattar ett dugg av. Det är ju värre än att hålla reda på världsmästartiteln i tungvikt, där det finns minst tre bokstavskombinationer av världsmästare. Vem orkar bry sig?
    Följande klasser /indelningar gäller:
    – SweLYS/SRS
    – IRC
    – ORC Club
    – ORC Club Classic
    – ORCi
    – Övrigt
    – och så detta med Grand Open
    Därtill olika banor.
    Jag tror att detta i längden inte håller. Man har försökt avskaffa LYS, som är ett empiriskt Kalle Anka-system som ger god träffsäkerhet åt stora entypsklasser mätta över 5 år med många olika grader av deglingskompetens, men som ger oförutsägbara villkor i mindre eller nya klasser.

    Ok, nu ökar intresset inom GR just på grund av att LYS är enkelt att begripa och utan administration. Så det är rätt av KSSS eftersom det skapar mer anmälningar. (Men långsiktigt är det åt helskotta. )Det ger inte sportsliga villkor och tillsammans med övriga bokstavskombinationer ger det fullständig obegriplighet åt sporten. Visst kan sponserer lockas inom BTB, men bredare kundgrupper måste vara svårt att attrahera om det sportsliga sas kommer i bakgrunden. Klart sportspegeln hellre visare en fotbolls- eller handbollsmatch, det är raka rör som gäller. Men segling blir för svårt att göra spännande när regelsystemen är för komplexa.

    Jag har själv nollkoll på respitsystem, men känner att en lika viktig fråga som att komma till rätta med styrningen av Svensk segling måste vara att skapa tydliga och enkla regler för havs- och respikappsegling. Där har ändå entyp en fördel avseende villkor. Som princip borde följande gälla: Max två bokstavskombinationer.
    1. Elitklass (jag skiter i vilken bokstavskombination)
    2. Breddklass (jag skiter i vilken bokstavskombination)
    Blir det fler bokstvskombinationer slutar man att bry sig. Det måste kunna gå att enas om vilka grundläggande principer som ska gälla. Sedan gäller det att skapa två system som är begripliga och går att administrera.
    Ska jag tävla som breddseglare med ett enklare respitsystem, eller är jag en elitseglare som vill ha båten inmätt mer exakt. Kostnaden är inte oviktig, men heller inte central. Du betalar för något du har nytta av, men inte något som du inte begriper. Det vore därför självklart att SSF ar täten i en sådan utveckling och går in och sponsrar en sådan utveckling (i stället för att ta betalt). Det gäller att locka in fåren i fållan, då gäller principen:
    Enkelt, rolig och kostnadseffektivt.
    Exempelvis skulle man inför detta GR åka dit med några mätmän och erbjuda gratis eller rabatt på inmätning av alla LYS-båtar, så att de sas får en möjlighet att anmäla sig i en annan klasss nästa år.

    Det måste gå att hitta ett respitsystem för bredd (numera LYS), som i högre grad bygger på båtens potentiella egenskaper, men ändå passar breddseglare. Varför inte införa ett system där man x antal timmar före start, eller dagen före, ger alla tävlande rätt att gå runt och mäta varandras båtar, och att alla mätbrev ligger uppkopierade helt publikt före start. Vi är vana att döma varandra och på så sätt skulle man kunna få ner kostander för inmätning. Detta på heder och samvete får en helt ny betydelse om du alltid råkar ut för risken att en konkurrent stegar ombord och frågar:
    Du Sven, jag tänkte kontrollera din masthöjd, vi skickar upp en kille med ett måttband. Eller Du Sven, vi tänkte kolla din segelgarderob. etc. Det borde vara en självklarhet att man som seglare är intresserad av andras båtar och avvägningar. Klart man ska stega över och fråga och kolla/mäta. Då lär man sig dessutom något. (För alla kommer kolla toppbåtarna) Bara möjligheten till förbättrad kontroll och uppföljning gör att inmätningsfasen kan förenklas och utföras av seglaren själv. Med risken att bli upptäckt kommer ingen på tanken att fuska. Just bara en tanke. Misstänker att frågan är en lika klassisk som evigt olöslig fråga, därför intressant.
    Sven

    Reply

  13. Micke
    Apr 29, 2009 @ 15:57

    Hej
    Som seglare väljer jag den regel där det är flest båtar och där det är lättast att mäta in båten samt där familjebåten kan hävda sig.

    Vem vill ställe upp med en Volvo på racingbanan när de övriga med F1 bilar.

    MVH
    Micke

    Reply

  14. Patrick L
    Apr 29, 2009 @ 17:38

    Larsa, Grand Open är i år två klasser där man kan köra antingen ORC Club GPH 1,199. Så det behövs ingen inside info :-)

    Sedan har jag hört att det blir två Artemis på EGR. En GS43:a och en….ja just det: en TP52:a. Den ena är bara inte anmäld än.

    Reply

  15. Patrick L
    Apr 29, 2009 @ 17:40

    Larsa – vad jag menar är alltså att Grand Open IRC ju därmed blir en IRC0-klass. Eller menar du på något annat sätt?

    Reply

  16. Pär Lindforss
    Apr 29, 2009 @ 19:26

    Vi kommer att köra IRC med vår Prima 38. Vi har inte tagit ut något IRC-brev ännu då vi fortfarande filar lite på mättalet.

    Reply

  17. Tompa
    Apr 29, 2009 @ 19:39

    Sven!
    Kanonkul idé med “social inmätning”, helt i andan av hur bloggvärlden utvecklats. Lägg till att de bästa båtarna (t ex 5% av startfältet) får mätas på valfri punkt EFTER racet också.
    Påkommet fusk kontrollmäts på plats av mätman och hela besättningen portas från kappsegling 13 månader framåt. Då blir det allas ansvar att se till det är ordning på båten.

    Å, det var ju en sak till: Det här kommer såklart bara funka med en mätregler som vanliga lekman kan kontrollmäta. Då måste vi nog skaffa oss en sån mätregel.
    Entyp någon?

    Reply

  18. Gustaf L
    Apr 29, 2009 @ 20:47

    TP52 Artemis kommer till start. Det är båten från -08 som skall IRC optimeras och köra GR medan den nya båten för -09 seglar i MedCup

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Apr 29, 2009 @ 22:51

    Sjysst att man får hit lite sweeta båtar. Vi vet ju att det kommer King 40 + Landmark 43 från Norge. Dessutom troligtvis en J/122 från Danmark. Till nästa år kanske man måste planera in GR i kalendern…

    Gällande Line Honours i IRC0 så skulle jag nog sätta Outsider före TP52 Ran eller Artemis, i alla fall på pappret:
    Ousider = 1.421 (IRC TCC)
    Ran = 1.369

    Reply

  20. Per Engdahl
    Apr 30, 2009 @ 00:07

    Att IRC gäller Internationellt syns ganska klart och även från Finska anmälningar vilka tidigare ansågs vara konservativa IMS-anhängare. Känns därför lite konstigt att jag är den ända Svensken som anmält mig till IRC. Att vänta gagnar vare sig arrangörer eller sporten. Anmäl er nu! Mätning, och detaljer kan ni ordna/ändra på vägen, men då har ni i alla fall anledning att sätta igång den proceduren. Att först vänta och sen börja mäta eller inte komma för att det inte är mätt är bara ett missat år. I år blir Sandhamn en fantastisk plats a vara på några dagar efter midsommar fram till en bit in i Juli, missa inte det. Själv skall jag segla en splitt ny A31 med Norsk ägare i Skagerack Twostar 18-21 Juni, så det blir att ta båten på lastbil om man skall hinna upp till race week, men så får det nog bli.
    /Per

    Reply

  21. Aasmund
    Apr 30, 2009 @ 08:16

    Så er også vi anmeldt – IRC. Kom igjen nordmenn – vi vil ha selskap av fler! :-)
    Men hvorfor er det så få påmeldt i Sandhamn Race Week?

    Reply

  22. Patrick L
    Apr 30, 2009 @ 10:01

    Nu är jag också anmäld – ORCi. Jag mäter dock in min 43:a även i IRC i år för att följa principen att segla i bägge systemen så att jag vet vad jag talar om utifrån min egen båt. Jag tror att vi kommer att få bra fighter i både ORCi och IRC.

    Reply

  23. Joakim
    Apr 30, 2009 @ 23:07

    Här i Finland har man följande anmälningar (ilmoittautuneet) till Volvo Hogland Race: http://www.volvosuursaarirace.fi/kilpailijoille.html

    ORC 27 (+9)
    LYS 55
    IRC 3 (+9)
    Dual Scoring (ORC + IRC) 9
    =94
    Troligen blir det ännu 50-70 mera.

    2008 starttade:
    ORC 46
    LYS 85
    IRC 9
    X-99 10
    =150

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.