Black IS the new black!
Mer på samma tema. 2008 var det “chrome” som var modefärgen, men 2009 är det “black” som gäller. Kom ihåg vilken sajt som har koll på modetrenderna… 60% tycker det är cool. 40% bara för mycket. Debatten går vidare.
Här kommer lite bilder från den sjösatta FF 36 005 Club på båtmässan i Sonwik Flensburg Tyskland. Black is back helt klart! FF 36an fick ett otroligt mottagande av den Tyskamarknaden. Se på bilderna och du förstår att svart är helt rätt. Denna båt är lackad med Super Jet Black ser ut som en svartflygel i lacken. Skillnaden motvanliga svarta gelcoat-båtar är att den färg håller sig år efter år. Vi använder också vacuminjesering, därmed ingen luft i laminatet som kan expandera som en del producenter har haft problem med. FF båtarna är dessutom värmehärdade så att laminatet tål högre temperaturer. FF båtarna är helt byggda i sandwish även på stående ytor på däcket därmed isolerade på ett bättre sätt. FF 36005 kommer synas i sommar på ett flertal klubbkappseglingar i Tyskland samt mässor.
Utrustningen på FF36 005 Club:
1) Kolfibermast och boom klarlackad Nordic. Black
2) Stående rigg i PBO. Black
3) Fullt racingutrustning på däck med Harken. Black
4) Segel Norths nya silvergrålaminat segel. Black
5) Instrument Nexus NXR.
6) Kolfiberdurkar.
7) Övrigt komplett crusingutrustning.Med vänliga seglarhälsningar
Ville Djurberg
Vice VD
Finn Yachts Ltd
Cool eller bara för mycket?
Tipstack till Blue Café och Ville såklart.
Claes Nettelbladt
Apr 30, 2009 @ 10:24
Alla torde väl veta, att svart har en tendens att dra åt sig solljuset och lagra det synnerligen effektivt. På en av mina första kvarttonnare lackade jag “valdäcket” (mycket lutande breda ruffsidor) blankt svart. Efter 12-tiden en solig dag gick det att steka ägg på dom. Och på insidan var det som att sitta framför en infravärmare – totalt omöjligt! Den första åtgärden till året därpå var att lacka om till klarrött. Sen vidtog mer alldagliga förändringar, som ny köl, ny rigg, nya segel osv…
Team Hoffstedt
Apr 30, 2009 @ 10:52
Med en så het båt borde man kunna få en viss termisk effekt och kanske skapa en liten lokal sjöbris runt båten en gynnsam dag.
Peter
Apr 30, 2009 @ 11:12
Vill ha…… men vit !
Carl f
Apr 30, 2009 @ 11:30
Riktigt snygg, undrar hur länge den är svart på västkusten ?
Tycker en blå båt är svår att hålla ren….
/Carl
http://madambla.blogspot.com/
Micke
Apr 30, 2009 @ 11:31
Hej
Vill ha den ….
Man kan döpa den efter flickvännen Malin
Svart Malin (Salmonella havets fasa)
http://www.youtube.com/watch?v=YqxsGU0heBg
Frågan är kommer hon att följa med?
Micke M
Andreas i Missmatch
Apr 30, 2009 @ 13:23
Grymt fin båt.
Men koldurkar ihop med teakdäck? Förstår om båten blir så het att teak är nödvändigt men så synd…helt klart oemotståndeligutan teakdäck o i ljusare kulör…
grattis till båten
Varma Lyonhälsningar
Dan Turesson
Apr 30, 2009 @ 14:23
Har någon kört en nytvättad svart bil. Allt syns. Den här kommer att bli helrisig snabbt. Byggare kan berätta om sofistikerade metoder men pigmentets degradering kan bara fördröjas inte inte förhindras.
Dessutom: Exotiskt naturmaterial ihop med exotiskt syntet dito är ju som att dra handbromsen innnan man skall axa. Synd på en annars fin båt.
Jämför Full Metal Jacket: Den är både snygg och fräck! Detta är för mycket av allt och bara tröttsamt!
Intressamt ämne där var och en kan vara sin egen expert!
Joachim
Apr 30, 2009 @ 15:09
Ser vackert ut! Vill ha? Tveksamt…
Mats V
Apr 30, 2009 @ 16:45
Cool… men varm.
Jimmy
May 1, 2009 @ 19:45
Det är ju så kallt i sthlms skärgård så all extra värme är väl bara bra, kanske till och med förlänger säsongen nån månad, helrätt!
Sam V
May 2, 2009 @ 14:37
Det sägs att en båt som av misstag fick däcket svartlackat vann Bermuda Race för några decennier sedan. Året därpå var det korrigerat och vitmålat och båten placerade sig i topp igen. Men då hade flera konkurrenter målat sina däck svarta för att få till den där lokala sjöbrisen. Utan framgång.