Finn Flyer 36 Black Pearl
Jag har ju tillsammans med Search Magazine seglat lite olika båtar och försökt ge min syn på hur de seglar och hur väl de lever upp till sin image. Det finns ju inte en modell som passar alla, utan olika båtar vänder sig till olika seglare med olika krav och plånböcker. Och det är ur detta perspektiv som man kan bedöma hur väl de har lyckats.
Vi kör nu några av artiklarna i repris.
Det är en fantastisk majdag i Saltsjöbaden. Sol, 4-6 m/s och glittrande vatten borde göra vem som helst sugen på segling. Och båtarna vid bryggan gör inte suget mindre. En rad med Swan, en TP52 och en 36-fotare som gör sig oväntat bra i sällskapet. Det är nästan så att den sticker ut lite extra trots konkurrensen.
Finn Flyer 36 ser både snabb och stilig ut där den ligger och rycker i tamparna. Det är inte alla som lyckas kombinera dessa attribut, men i Jakobstad där man byggt Baltic och Swan i eviga tider så finns en lång tradition av att bygga båtar som väcker “vill ha”-begär.
Nu har Finn Yachts försökt få in detta i ett litet paket. Frågan är om man lyckats? Och vem man vänder sig till?
Precis som med en sportbil så är utseendet viktigt. En båt som den här måste få folk att vända sig om på bryggan. Och båten har utstrålning – både i designen och i detaljarbetet. Snygga lösningar som både är fräcka och underlättar seglingen visar att det är engagerade seglare som varit inblandade. Och oftast har man hittat rätt balans mellan design och funktion.
Samma sak med inredningen. Välplanerat och sobert, även om många nog kommer att sakna volymen från de stora tillverkarna i det här segmentet.
Båten som vi seglade hade en akterkabin och en ganska traditionell layout i övrigt. Dubbla hytter i aktern finns som option. Detaljarbetet är fint och mycket av inredningen är i komposit/Divinycell för att spara vikt. Dessutom en liten touch av kolfiber vilket förstärken intrycket av att detta är en speciell båt.
Så vem köper då en Finn Flyer 36? Någon som vill äga en unik criser/racer, uppskattar fint hantverk, skön segling och som inte behöver massor av kojer och toaletter. Man kanske hellre vill ha en riktigt fin 36-fotare i stället för samma 42-fotare som alla andra?
Inom bilvärden finns det något som heter Grand Turismo. “En GT utmärks av att den är sportbil som fungerar till annat än rena sportändamål, oftast är den avsedd att transportera två personer och deras bagage så snabbt och bekvämt som möjligt över längre sträckor.” Kanske är det en sådan jag har klivit ombord på?
Den avgörande faktorn handlar så klart om seglingsegenskaperna. Lever dem upp till förväntningarna och arvet från Jakobstad?
Black Pearl är uppsatt för snabb och enkel segling på två. Kolfibermast, stor med travare, rullfock, code på rulle och en gennaker med strumpa på ett litet utdragbart peke. Klockrent.
När jag seglade båten i Lysekil för ett par år sedan så var det 2-3 m/s, så det skulle bli intressant att känna hur den känns i lite mer tryck. När vi skotar hem focken kränger hon till lite men är sedan rejält styv, 43% av vikten i bilden gör så klart nytta. Hon accelererar bra och det är lätt att hitta ett spår där hon trivs. Men man får jobba för att hitta den där lilla sista tiondelen. Precis som på alla nya båtar med fock och modern köl så kräver den att man är aktiv både med focktrim och med storen, men där sitter skot och travare bra till för rorsman.
Fjärden är lite för liten. Jag vill segla längre och sträcka ut. Men vi faller av och hissar gennakern. Med strumpa och utdragbart peke så går det snabbt och enkelt och jag misstänker att den kommer att komma upp oftare på den här båten än många andra.
Bra fart och skönt tryck i rodret utan att vara för känslig. Gippar ett par gånger och allt sitter som det skall. Vi pressar båten hårt för att ta oss runt en udde men båten verkar gilla att bli pressad. Bra styvhet gör att broachen kommer långt senare än vad jag trodde. Det här är en båt man kan köra hårt med utan att bli överraskad.
För att återknyta till Grand Turismo-analogin, så känns båten helt rätt för att ta oss så snabbt och bekvämt som möjligt över längre sträckor. Oavsett om det är är med frun över helgen eller med kompisen på Watski 2star eller Bohusracet.
Naturligtvis finns det detaljer jag skulle vilja göra annorlunda, men det är säkert inget problem för ett varv som bygger sina båtar för varje kund. Till exempel så kommer tamparna för rulle och peke ut bakom rorsman. Snyggt, men jag föredrar att kunna nå dessa i samband med övrig segelhantering i främre delen av sittbrunn. Är man få ombord kommer det att bli svårt att köra både rulle och fockskot.
Så jag tycker nog att man har lyckats. Ett styvt och modernt bygge med vinylester, kevlar och kol där det behövs (man kan få epoxy i skrov och däck som tillval) och seglingsegenskaper som matchar utseendet. Dessutom får man en unik båt, och tittar man på de båtar som är byggda, så har ägarna tagit ut svängarna rejält när det gäller material och färgsättning.
Smakar det så kostar det. Grundpriset är 2.5 miljoner med moms och skulle jag få lägga på kolmast, racing-paket och lite lagom mycket utrustning så landar man snabbt på över 3 miljoner med moms. Till detta kommer elektronik och segel. Det är mycket pengar. Men chansen är att man har den finaste 36-fotaren i hamnen, oavsett vart man kommer.
SPECS
Längd 11,00 m
Bredd 3,40 m
Djup 2,20 m / 2,05 m
Vikt 4,8 t / 5,2 t
Storsegel 45,5 m2
Fock 106% 33,6 m2
Spinnaker 105,0 m2
I 15,00 m
J 4,16 m
P 14,80 m
E 5,10 m
Malin
Nov 27, 2012 @ 14:22
En mycket välutrustad begagnad finns till salu här: http://batagent.se/1227
Andreas
Dec 1, 2012 @ 09:02
Schysst båt, en drömbåt! Någon som vet om den seglar den upp till srs talet?
Peter Gustafsson
Dec 1, 2012 @ 09:23
Det tycker jag att den gör, men det är inte den enklaste båten att få ut 100% ur. Precis om många andra nya designer kommer det att krävas ett par säsonger med en duktig besättning för att få ut 100%.
Sture Smith
Mar 1, 2014 @ 20:31
Seglat mot tre olika Finnflyer flera gångar. Har nog en spets i lite lättare vindar och verkar vara en mkt bra allround båt, verkar inte ha ngn svag bog. Kan kanske vara klurig att få ut den sista speeden, kräver alltså bra besättning. Och är med största sannolik mycket välbyggd.