PelleL: Din kommentar är faktiskt lite intressant ur ett vidare perspektiv. Man kan se en klar skillnad i hur folk väljer båt och kappseglingsklass.
Majoriteten av drivna kappseglare verkar inte prioritera vilken båt man seglar, utan väljer den båt där mest stimulerande segling sker. Andra ( jag ) sätter båten i centrum. Den måste ha egenskaper som får det att kittla i magen, ha exhalterande egenskaper som sätter igång fanasin för att få lust att kappsegla.
Därefter försöker jag hitta en arena som passar mig och båten.
Den arenan tror jag finns i form av det nya SRS- systemet.
Jag har förhoppningen att det nya synsättet på SRS och värderingen av nya båtars handicap där man om jag fattat rätt,
strävar att sätta rätt SRS-tal direkt, utan säkerhetsmarginal, kan bidra till ett ökat intresse för handicapsegling med nya (extrema ?) båtar. Om fler vågar köpa båtar för dess egenskaper istället för klasstillhörighet får vi en mycket mer spännande båtflora!
Hmm… Har funderat på det, men det är en del jobb.
Får väl se om jag lyckas döna upp rejält på någon grynna, så att költrumman skadas, så är det ju inget att fundera på längre.
Faktum är att båten är kostruerad med en rejäl box runt kölen som skulle kunna byggas om till led för kölen. Till detta måste även adderas en fena eller två. De kan ju inte sitta var som helst , men där kan man kanske snegla på existerande båtar. För närvarande är det stopp på nya projekt, all focus är på att få båten färdig så fort det går, och det närmar sig.
OJoj. har suttit å dreglat en stund över länkarna ovan. Detta verkar vara mina drömmars båt. Har alla atribut man kan önska sig.
Inget estetiskt krimskrams, det som finns på båten finns där för prestandan. läckert.
Hur var det pia L sa? om man bara vill något tillräckligt mycket så är det möjligt.
Rent hypotetiskt, finns det fler än jag som skulle kunna tänka sig att gå ihop för någon form av samägande, och köpa ett ex för att segla med här i norden?
Jahaja. Visste väl att det fanns nån hake. 300000 NZd~ 1,4milj skr.
Blir väl 1,75 mille. med moms+frakt kanske 100000 till ?
Nä, det är nog inte möjligt för mig ens med 5 medfinansiärer.
Mikael Vesala
Apr 30, 2009 @ 12:53
Oj!
Det var nåt i min smak.
Däråt vill jag.. drömma går ju.
PelleL
Apr 30, 2009 @ 13:08
Helt klart sweet……..synd bara att det inte finns någon arena för att kappsegla en sån båt på den här sidan av klotet
Mikael Vesala
Apr 30, 2009 @ 13:44
PelleL: Din kommentar är faktiskt lite intressant ur ett vidare perspektiv. Man kan se en klar skillnad i hur folk väljer båt och kappseglingsklass.
Majoriteten av drivna kappseglare verkar inte prioritera vilken båt man seglar, utan väljer den båt där mest stimulerande segling sker. Andra ( jag ) sätter båten i centrum. Den måste ha egenskaper som får det att kittla i magen, ha exhalterande egenskaper som sätter igång fanasin för att få lust att kappsegla.
Därefter försöker jag hitta en arena som passar mig och båten.
Den arenan tror jag finns i form av det nya SRS- systemet.
Jag har förhoppningen att det nya synsättet på SRS och värderingen av nya båtars handicap där man om jag fattat rätt,
strävar att sätta rätt SRS-tal direkt, utan säkerhetsmarginal, kan bidra till ett ökat intresse för handicapsegling med nya (extrema ?) båtar. Om fler vågar köpa båtar för dess egenskaper istället för klasstillhörighet får vi en mycket mer spännande båtflora!
Peter Gustafsson
Apr 30, 2009 @ 18:32
Ja du Mikael, att slänga på en svängköl på din Cheetah hade varit ett vinterprojekt att ta tag i :-)
Leino
Apr 30, 2009 @ 18:44
Tror det är enklare att bygga ny båt, faktiskt…
Mikael Vesala
Apr 30, 2009 @ 23:22
Hmm… Har funderat på det, men det är en del jobb.
Får väl se om jag lyckas döna upp rejält på någon grynna, så att költrumman skadas, så är det ju inget att fundera på längre.
Faktum är att båten är kostruerad med en rejäl box runt kölen som skulle kunna byggas om till led för kölen. Till detta måste även adderas en fena eller två. De kan ju inte sitta var som helst , men där kan man kanske snegla på existerande båtar. För närvarande är det stopp på nya projekt, all focus är på att få båten färdig så fort det går, och det närmar sig.
PelleL
May 1, 2009 @ 10:03
Deep throttle är en Shaw 9. http://shawyachtdesign.com/9layers.htm
http://www.sailinganarchy.com/fringe/2009/deep%20throttle.jpg
http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=77978&st=0
Konstruktören Robert Shaw håller tydligen på att bygga en till sig själv också som blir ytterligare lite vassare
Mikael Vesala
May 1, 2009 @ 12:14
OJoj. har suttit å dreglat en stund över länkarna ovan. Detta verkar vara mina drömmars båt. Har alla atribut man kan önska sig.
Inget estetiskt krimskrams, det som finns på båten finns där för prestandan. läckert.
Hur var det pia L sa? om man bara vill något tillräckligt mycket så är det möjligt.
Rent hypotetiskt, finns det fler än jag som skulle kunna tänka sig att gå ihop för någon form av samägande, och köpa ett ex för att segla med här i norden?
PelleL
May 1, 2009 @ 13:23
300.000 NZL$ + frakt och moms…..som hittat =)
Mikael Vesala
May 1, 2009 @ 13:41
Jahaja. Visste väl att det fanns nån hake. 300000 NZd~ 1,4milj skr.
Blir väl 1,75 mille. med moms+frakt kanske 100000 till ?
Nä, det är nog inte möjligt för mig ens med 5 medfinansiärer.
Jimmy
May 1, 2009 @ 17:24
Det är många nackdelar med svängköl också… Hade jag dom pengarna skulle jag satsat på en SeaCart 30.