Close
Skip to content

13 Comments

  1. Joachim
    May 2, 2009 @ 20:16

    Strukturrationalisering i branschen. Inte sista affären i raden av sådana. Bra eller dåligt? Det kommer båtköparna att avgöra.

    Reply

  2. Dehlerdoris
    May 2, 2009 @ 20:56

    Det kommer som Joachim påpekade att ske en hel del förändringar i båtbranschen. Inget är heligt och frågan är hur länge man kan hålla andan. Selde´n levererade 60 riggar/veckan till Bavaria förra året så här dags. Nu är det 6 riggar/vecka.
    Ska bli mycket intressant o följa utvecklingen.
    För besättningen på Dehler 34 Doris är det dock bara W2SB 27/5 som gäller.
    Kolla på:
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com
    //StefanK

    Reply

  3. Mats
    May 2, 2009 @ 22:11

    Om jag inte förstod det helt fel så har Polska Delphia köpt formarna till 34, 44 och 60-fotaren. Därefter så var det flera intressenter som bjöd på varumärke etc…

    Reply

  4. Krister
    May 2, 2009 @ 22:27

    Hanse behöver öka volymerna.
    Nu samma skrov i en prestandalinje och en cruisinglinje…blir mer likt Benetau nu….
    För dehlerfreaks blir det ju ingen kvalitesthöjning direkt…nu får blir det limmade skott i sika o vridstyvhet som en riktig hanse (orm) i seglingen…Pratar om erfarenheter från Hanse 37 o 242an….

    Men bra om de kan realisera Pacer 38an…då tror jag på detta märke i framtiden…

    Reply

  5. Stefan
    May 3, 2009 @ 11:08

    Hanse har förhoppningsvis inte köpt varumärket Dehler för att förstöra det. Fabriken i Freienohl ska ju fortsätta bygga Dehlerbåtar och kvalitet finns nog inbyggt i den fabriken skulle jag tro.
    Får väl hoppas att det inte blir som med SAAB, där man har gjort en OPEL med SAAB-dekaler.
    Undrar hur länge X-Yacht kan fortsätta själva?
    Det kommer fler strukturförändringar var så säker.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  6. Krister
    May 3, 2009 @ 20:55

    E saab en Opel med dekaler?
    E Volvo en Ford?
    E Jaguar en Tata?
    En en Oceanis en First
    Då e numera Dehler en Hanse… definitivt!

    inget företag köper ett annat utan syfte att rationalisera…och utnyttja ökade volymer till gemensamma inköp mm. Dvs sänka kosten….
    Få varv kan göra som Bavaria och be Volvo Penta montera drev innan leverans…

    Dehler har väl bara varit en högkvalitativt var de senaste åren på 2000 talet?

    Reply

  7. Stefan
    May 3, 2009 @ 22:18

    Krister, jag har jobbat på SAAB-Automobile i 17 år så jag vet vad som döljer sig bakom dekaler och lite Troll-design.
    Tyvärr får man säga när det gäller SAAB som jag verkligen lider med.
    Tyvärr är väl situationen för Volvo o alla ingående Fomoco-delar snarlik.
    StefanK

    Reply

  8. Joachim
    May 4, 2009 @ 12:25

    Fel att lägga bilaspekterna på denna affär. Tror att det finns fler seglingsintresserade i ledningen på dessa bolag än det finns bilintresserade i toppen av Ford och GM. Den som lever får se…

    Reply

  9. New era has arrived!
    May 4, 2009 @ 18:58

    Financial Hanse is in the same trouble. Interim report 08/08-01/09 shows a loss of 10 m€ and turnover of sailboats now only 18.4 m€ compared to 47.6 m€ in previous year!!! But fortunately they have only 2.7 m€ liabilities and 6.2 m€ in cash. See for more details http://www.hanseyachts.com/EN/Investor%20Relations/Finanzberichte.aspx

    Reply

  10. Henke
    May 4, 2009 @ 19:51

    #6 Nja. Kvalitén på Dehler har nog varit hög längre än de senaste åren. Lite av Dehler´s ledord genom alla år. Däremot har det väl funnits en del övrigt att önska när det gäller designen, som blivit – i mitt tycke- avsevärt vassare sedan J&V började anlitas i slutet av 90-talet.

    Reply

  11. Expressen
    May 6, 2009 @ 13:44

    Det kommer att hända en hel del framöver i båtbranschen. Från ett tidigare inlägg räknade jag snabbt ut att Bavaria i nuläget har en årstakt på 300 (!!!) båtar. Tillverkningen är dimensionerad för 4 500 båtar. Hur får ägarna ihop det?

    Känns inte utvecklingen igen från 80-talet då Albin Marin en då stor aktör först gjorde en rad fusioner för att därefter gå omkull? Så frågan är hur det kommer att se ut om några år. Vilka kommer att finnas kvar? Kommer volymerna tillbaka?

    En sak är dock säker och det är att båtarna kommer att finns kvar. De som valt bättre kvalitet och seglingsglädje (t ex Dehler) kommer antagligen att var nöjdare under tiden. Läste någonstans att nedbrytningstiden för en plastbåt är 2000 år :-).

    Med tanke på kvalitén på de svenska volymbåtarna på 70 och 80-talet kommer säkert de budgetbåtar som sålts på senare år att segla länge de också. Ägarna kommer säkert att komplettera med bättre bottenstockar, röstjärnsinfästningar och täta läckor etc så att de på sikt också funkar någorlunda.

    Reply

    • Anders
      May 23, 2012 @ 14:03

      Så var det snart slut med produktionen i Freienohl. Hur går det nu med Dehler-kvaliteten? Finish som på Hanse? Jag har i och för sig ingen erfarenhet av hur Moody ser ut. De ska ju göra Moody och Dehler tillsammans.

      Reply

  12. Anders
    May 23, 2012 @ 14:05

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.