Skip to content

24 Comments

  1. Jonas
    May 5, 2009 @ 10:49

    En viktig skillnad är att 2009 års mätbrev är ORC Club, inte ORCi.
    Av de ca 3% diff kanske lite kommer ifrån skillnader mellan de olika systemen, och lite ifrån att hela skalan har rört sig lite.
    ? ? ?

    Reply

  2. PelleL
    May 5, 2009 @ 11:02

    2009-brvet är ett ORCclub brev och 2008-brevet är ORCi. Nu borde det inte vara så stor skillnad mellan ORCclub och ORCi men det kan föklara en eller par sekunder. Den stora skillnaden är annars ytan på spinnaker och storsegel. 2009 är spinnakerytan 108.76 kvadrat och 2008 inte mer än 89.55. Storseglet är ett par kvadrat större 2009 också. Frågan är om han har nya segel eller om det är fel indata någonstans

    Reply

  3. PelleL
    May 5, 2009 @ 11:10

    Capio är nog rätt väloptimerad men den som ser ut att mäta fel (förutom J/109’an då ;-) ) är X-34 an som borde ligga runt 635-640….verkligen märkligt. En sak att tänka på också är att det kan vara vanskligt att jämföra ORCclub-brev från olika länder. Skillnaderna mellan hur olika mätkontor hanerade Club var mer påtagliga förr och jag trodde att det var bättre nu men…..fn vet.

    Reply

  4. Joakim
    May 5, 2009 @ 11:12

    Det finns INGEN skillnad mellan ORC Club och ORCi om man använder samma data för båten! Men det kan vara, att man tar bort någon data.

    2008 fanns det inga mått för assy och den blev därför bara 89 m2. Storen och besättningen var klart mindre 2008.

    Det sägs inte längre “no” för “carbon rudder” och det syns “jumpers” i toppen av masten som vär inte där i ORCi. Det finns inga mått för mastprofil och det syns inga spridare osv.

    Båda mätbrev verkar vara klart bristfälliga.

    Reply

  5. Harald
    May 5, 2009 @ 12:57

    Det är väl inte så stor idé att jämföra mätbrev från olika år heller. Litet som att jämföra McLaren’s F1 bil 2009 med Ferraris årsmodell 2008.

    Reply

  6. Carl f
    May 5, 2009 @ 16:23

    Det går ju alltid att köpa Capio :
    http://www.blocket.se/vi/21478955.htm?ca=15_s

    /Carl

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2009 @ 18:03

      Capio är en kanonfin och snabb båt, och mitt i prick ur ett ORCi-perspektiv (X-37, GS37, Salona 37 = 6.500-6.800 kg)

      Att stora gennakers kostar mycket har vi förstått, men hur många tror att Jambo är mer än 4% snabbare är Capio på kryss i 10 m/s :-)

      Reply

  7. Jimmy
    May 5, 2009 @ 19:11

    Många menar ju att SRS är ett “på låtsas” system, men är ORC verkligen så mycket bättre?

    Reply

  8. PelleL
    May 5, 2009 @ 19:21

    Jag håller med Joakim och tror att det är en god möjlighet att det är något fel på indatan till Jambos mätbrev. De är helt enkelt inte rimliga…..Sen är det ju så att ORC och IRC (och alla andra system som är rent formelbaserade) blir typformade och är man utanför typen så mäter man dåligt….

    Reply

  9. Jan
    May 5, 2009 @ 19:43

    I alla fall så har Jambo 25% mindre våtyta än Capio, dock har jag ingen aning om hur mycket detta påverkar…
    Anmärkningsvärt är väl också att Jambo förutspås segla 2.5 grader högre i vind, kan detta bero på det mindre motståndet tack vare våtytan?
    Capio har också nästan 90kg större besättningsvikt…
    Något stämmer inte.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 5, 2009 @ 20:02

    Nästan lika svårt att förstå som Hull Factor i IRC eller när LYS-kommittén röker svamp :-)

    Skrovdatan är densamma på ett antal J/109 så det är inte där det diffar… När jag bad om ett “indikativt” GPH baserat på mina segel och 510 kg besättning så hamnade jag på 606.1. Så 600 stämmer säkert på Jambo. En lustifikation i sammanhanget är att jag skall vara snabbare i NorLYS (1.31) än vad Jambo är (1.30). Snurrigt värre…
    Entyp?

    Reply

  11. Martin Nilsson
    May 5, 2009 @ 20:25

    Besättningsvikten påverkar mätetalet marginellt.
    Salona 37 är en relativt stor båt med mkt våt yta, racers som Senergia 40 har livvärdig våt yta som min båt.
    Jag styr ju även en Express där man kan skota storen i mitten och pina höjd, rejält inslag i focken i +8 m/s.
    Detta går inte på Salonan, man måste styra “fett” och vagna ner hela tiden.Minsta tryck på roderet så tappar man fart.
    Har Blur läsare några bra teorier vad som styr detta?
    Hur funkar det på lättare båtar??
    Man ser ju bilder på tex TP 52 mm som skotar storen i mitten.
    Detta är kanske ett sidospår från ämnet.
    J-109 har som sagt 25% mindre våt yta, påverkar detta höjden?
    //Martin

    Reply

  12. Jan
    May 5, 2009 @ 20:31

    Själv skulle jag väl tro att mindre motstånd ger att du kan styra högre och hålla samma fart. Detta är ju dock inte den enda faktorn som påverkar höjdtagningen.

    Reply

  13. Joakim
    May 5, 2009 @ 20:32

    Som sagt många mått saknass från Jambos ORC Club mätbrev. Det är ingen nytta att jämnföra med någon annan båt före man har ett noggrant mätbrev. Garbage in garbage out!

    Just på kryss i 10 m/s syns det tydligt, att mastprofilen har inga mått (=mycket lågt luftmotstånd) och troligen också masten har default vikt. Jag testade på en annan J/109 och den blev 3% snabbare på kryss i 10 m/s när jag tog bort mastprofilmått. GPH blev 5 sec/m lägre.

    Varför köper du inte ett testmätbrev till Blur? Troligen blir GPH någonting runt 610.

    Reply

  14. Per Bøymo
    May 5, 2009 @ 20:55

    ORC club i olika länder hanteras tyvärr på något olika sätt. “Problemet” från ett jämlike synpunkt är att ju flera mått du stoppar inn i ORC club ju bättre rating får du… I Norge har vi, beroende på at vi exporterar måtten från NORLYS databas, gjort ett beslut att behandla alla båtar lika. Det betyder att på en fullt innmätt båt fran ORCi som ber om Club så plokkas en massa mått bort och sätts default etc. Det betyder att man inte kann jämföra Svenska och Norska ORC Club mätbrev.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2009 @ 23:57

      Det betyder att man inte kann jämföra Svenska och Norska ORC Club mätbrev.

      Per, vad innebär detta för Skagerrak Cup som ju skall köras efter ORC Club “för att det var den enda regel som hanterades på samma sätt i bägge länderna”? Jag var ju inne på att man skulle kunna köra på NorLYS och SRS/SweLYS i respektive race och räkna samman poäng baserat på platssiffror (som tidigare år). Men ORC Club sades vara mer rättvist? Nu låter det som att skillnaderna mellan ORC Club i Sverige och Norge mycket väl kan vara större än skillnaden i LYS-tal mellan länderna?

      Reply

  15. Jack Sparrow
    May 5, 2009 @ 21:50

    Entyp någon..?

    Reply

  16. seilTor
    May 5, 2009 @ 23:23

    Noen som vet hva x-99 har i år? I fjor hadde vi 617,9 i orc club… Da valgte vi å seile lys, ser det lysere ut i år?

    Reply

  17. Bengt Falkenberg
    May 5, 2009 @ 23:34

    Skillnaderna är inte så konstiga mellan mätbreven.
    I 2008 års brev så har man missat att lägga in måtten på gennakern. Den ytan som angivits är “default area”.
    anledningen till att denna finns med på brevet är att man valt “Asymetrisk on centerline”. Iprincip så kan man delta med en asymetrisk spinnaker som matchar denna “default area” om seglet isig själv är inmätt.
    I 2009 års brev så är dettta fixat.
    Förutom detta så har de flesta båtar blivit 1,-2,5 sekunder snabbare 2009.
    Jag känner inte till den aktuella båten särskilt bra, men mätbrevet är inte optimerat, för att se detta i detalj så skulle jag behöva mer info om indatan på båten.
    Bengt Falkenberg

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    May 6, 2009 @ 00:34

    Joakim, jag har som sagt fått en skarp körning baserad på en väl inmätt tysk J/109 + mina segel och landar då på 606.1.

    Corrected time = (PLT * Elapsed time) – (PLD * Distance)
    Performance Line Offshore:
    Blur/Swe 326: PLT 0,896 + PLD 119,8
    GER 5309: PLT 0,762 + PLD 67,6

    Jag använde dessa siffror för att köra om Færderseilasen 2008 och det var ingen rolig historia… vi borde då segla snabbare än en IMX-40 och hade blivit timmen efter Teknova och Aiming First på korrigerad tid. Och då seglade vi ändå ett riktigt bra race.

    Vi mäter kass i ORCi. Jag vet det. Alla andra vet det. Ingen stor sak. Men jag tänker inte köpa ett mätbrev för att läsa det i resultatlistorna också…

    Reply

  19. Jan
    May 6, 2009 @ 01:00

    Peter, En J109 är ju också ca 2000kg lättare än en IMX40 och har lika stor gennaker som IMX40 spinnaker(jämförde Jambo mot Foxy Lady i Finland). Lättvinds och undanvindsbetonade GPH blir lätt lågt för sådana båtar och din omräkning på faerderseilatsen bygger väl på nåt motsvarande till GPH.
    Joakim förklarade ju redan en del av Jambos kryssfart med att mastprofilen saknades så jag vet i alla fall inte ni mäter kass även om du tror att alla vet det.

    Reply

  20. Martin Nilsson
    May 6, 2009 @ 08:25

    Är det OK att segla skagerrak Cup med ett ORCi mätbrev eller måste man även plocka ut ett ORC club mätbrev.
    Någon som vet?
    Kommer Skagerarrak Cup båtarna gå i egan start på de 4 delseglingarna? även tjörn runt?
    Kan man starta i R36 klassen på faerderseilatsen men ändå deltaga i cuppen??
    Martin

    Reply

  21. Joakim
    May 6, 2009 @ 08:50

    Peter: Är dina siffror från 2008 eller 2009? Man kan absolut inte jämföra PLT/PLD från olika år. Troligen är Swe 326 siffror från 2009 och GER 5309 från nån annat år. GER 5309 med 2009 VPP ger 0,856 och 107,7. En vanligt IMX-40 (GPH 585) har ungefär 0,91 och 109 och en lite långsammare IMX-40 (GPH 590) har 0,892 och 103,4 (båda 2009).

    Om man jämför Blur med en lite långsammare IMX-40 för man följande

    Du seglar du får vara långsammare
    400 sec/m 17 sec/m
    500 sec/m 16 sec/m
    600 sec/m 16 sec/m
    800 sec/m 15 sec/m
    1000 sec/m 14 sec/m
    1200 sec/m 13 sec/m

    Vilken IMX-40 får vara långsammare en Blur?

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    May 6, 2009 @ 09:06

    Jag jämförde med NOR 9976 XANTHIPPE
    http://www.seiling.org/orcsertifikater/9976.PDF
    2008 = PLT 0,790 + PLD 62 = Just tid Faerdern 10.01.42
    2009 = PLT 0,881 + PLD 96,1 = 10.33.43

    Det skulle innebära att den justerade tiden på Faerdern diffar 32 minuter eller 5% mellan 2008 och 2009!?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.