Skip to content

27 Comments

  1. ErikG
    May 5, 2009 @ 10:50

    Kan det vara annat än att de skall försöka med en ny AC kampanj.
    Med tanke på att Pelle P’s förra satsning hette “Sverige” och anknytningen till America i projekt namnet.

    Kul i så fall. Vore ju skitskoj om de kunde göra något som kunde kämpa mot de stora internationella designers som brukar användas vid dylika projekt.

    Reply

  2. Clifford
    May 5, 2009 @ 11:28

    Kanske med en J-båt, alltså en riktig J-båt typ 140 fot??

    Reply

  3. Arthur
    May 5, 2009 @ 11:30

    Jag tror också att det rör sig om en J-båt. Fanns det inte planer för länge länge sen på att bygga en J-båt med namnet “Svea”?

    Reply

  4. Fills
    May 5, 2009 @ 11:35

    Our office is presently working on the design of this magnificent J, which we are optimising in every detail to meet the current handicap rules of the J Class Association. The hull proved to be one of the fastest upwind during our research program and, with a minimalist interior, Svea is sure to be among the top new contenders on boat speed and handicap. The hull lines of the Svea project were originally drawn by Tore Holm, famous for his Meter Class designs in the 1930s. Holm conceived Svea as a racer and his philosophy will be very apparent as the yacht finally comes to life seven decades later. The aluminium hull construction will start in May 2009 at Freddie Bloemsma’s specialised yard, the third aluminium J class hull to be built to a Hoek design there. The yacht will then be finished by Claasen Jachtbouw once Lionheart has left.

    This is under development for a consortium of three Dutch and three Swedish owners who will use the yacht for corporate racing. “Svea’s hull will most probably be built in Holland and the yacht will then be finished at a Swedish yard,” Hoek reveals. “Svea proved to be a strong upwind performer in our tests and is one of the best looking J’s ever designed.”

    Update: Svea is one of the few remaining super J’s that had yet to be built and we are very pleased to be involved in this stunning project. She will be for sale during her construction and our office is presently talking to various parties interested in this project.

    Whilst researching 8 Metre plans in 1999, John Lammerts van Bueren discovered plans for a Swedish J Class yacht by designer, Tore Holm, dating from 1937. The hull was to be the longest of all the J’s – a Super racing J. Research by the Hoek design office suggest that this will be one of the fastest of all J’s. The Owner plans to build with a flush deck to the original design.

    The lines plans were approved on the 17th February and building of the aluminium hull is planned to start in May 2009. Completions is likely in 2011, making this one of the longest yacht construction projects – 74 years from a design start in 1937 to expected completion in 2011.

    Specification:
    LOA 41.50 m
    LWL 26.55 m
    Beam 6.40 m
    Draft 4.57 m
    Upwind Sail area 704 m2
    Project designers: Hoek design
    Hull and deck construction – Freddie Bloemsma Shipyard
    Finishing: Classen Jachtbouw

    from http://www.jclassyachts.com/ and Hoek Design http://www.hoekdesign.com/

    Reply

    • Gillan
      Apr 18, 2012 @ 19:05

      De där med Tore Holm är en sanning med modifikation, han var egentligen inte så intresserad så Gustav Plym var den som ritade åt Holm då Gustav var den mest uppdaterade efter sin tid hos Ken Davidson och S&S.

      Reply

  5. KalleK
    May 5, 2009 @ 12:24

    Från hamnen.se

    “Sverige tänker ta revanch mot America i en historisk kappsegling med nybyggda kappseglings-skonerter från 1852.
    Planerna presenterades på en presskonferens i Stockholm under tisdagen.

    Ett svenskt seglings-syndikat med flrea av landets etablerade profiler i segling och näringslivet tar ett intiativ i svensk kappsegling; ”The Challenge Sverige – America”. Projektet ämnar, liksom vid seglingen 1852, genom KSSS utmana New York Yacht Club i en klassisk seglingsduell som Sverige förlorade mot America för 157 år sedan.

    – Det är en sportslig utmaning på elitnivå, ett kommersiellt affärsprojekt och ett sätt att föra Sveriges kappseglingstradition vidare, förklarar Janne Malmström, en av initiativtagarna.

    Skonerten Sverige var världens kanske snabbaste kappseglare 1852, drygt 30 meter lång, med två bakåtlutade master och med 30 mans besättning. Den 22 september 1852 utmanade hon skonerten America på en kappsegling vid Isle of Wight.

    America hade året innan vunnit den ärofyllda kappseglingen Royal Yacht Squadron 100 Pund Cup som n[gra [r senare gav upphov till Americas Cup. Sverige var en snarlik kopia av America och ledde länge kappseglingen men fick efter mindre rigghaveri se sig slagen av America.

    Ett svenskt seglingssyndikat vill nu ta revancsh pa America i en ny utmaning ar 2012 med nybyggda och identiska kappseglingsskonerter.

    – Vi avser att överlämna en utmaning från vårt projekt, genom KSSS till New York Ycht Club, de två klubbar som tävlade 1852. Det är ett femårsprojekt med tre separata mål, en sportslig utmaning i elitklass, en stark kommersiell plattform och att svensk kappseglingstradition förs vidare, förklarar Janne Malmström.

    – Båtbygget finansieras helt av privatpersoner med seglingsintresse och den sportsliga delen genom näringslivsprojekt som bygger på evenemang och affärsmöten vid kappseglingar i Sverige och USA.

    Bakom projektet står en mängd profiler i svensk segling och näringslivet, bland andra två av Sveriges främsta kappseglare, legenden Pelle Petterson och Gunnar ”Gurra” Krantz, som båda seglat i både Americas Cup och Volvo Ocean Race, samt båtkonstruktören Ocke Mannerfelt.

    – Det här är ett fantastiskt roligt projekt, en klassisk kappsegling som har en tydlig koppling till Americas Cup, kommenterar Pelle Petterson.

    Tidplanen i projektet är att ha finansieringen av båtbygget, cirka 50 miljoner kornor klart till hösten, att bygga skonerten under 1, 5 år, att segla en Sverige-Tour 2011 och att utmana America i Stockholm och Newport 2012”

    källa hamnen.se Hasse Bauer

    Reply

  6. Björn N
    May 5, 2009 @ 12:26

    Kul!

    Jobbade med detta projekt förra gången det var aktuellt. Tror att det var strax innan 9-11 (2001). Dom har verkligen en udda timeing med projektet kontra ekonomisk utveckling. Den gången fick man (av förklarliga skäl) inte ihop finansieringen, men nu är ju börsen på väg upp igen, så kanske…

    Reply

  7. O
    May 5, 2009 @ 13:08

    Om de också stavat rätt på den historiska satsningens webbplats (är den från 1999?), hade det onekligen sett bättre ut.

    Reply

  8. Joachim
    May 5, 2009 @ 13:44

    Elitsatsning, ja men helt klart inslag av filantropi på hög nivå. KUL!

    Reply

  9. MK
    May 5, 2009 @ 13:49

    Till er som snackar J Class. Har ni ens kollat in webbsidan eller läst press releasen? Det handlar INTE om J Class. Det handlar om en design från 1852… långt innan J Class kom in i bilden.

    Reply

  10. Björn N
    May 5, 2009 @ 14:11

    Lustigt!
    Svea är tydligen på tapeten samtidigt som detta, nya projekt. (Som jag inte hört talas om tidigare.)

    Reply

  11. Arthur
    May 5, 2009 @ 14:33

    MK–> http://sv.wikipedia.org/wiki/J-b%C3%A5tar

    “J-båtar, typ av stora segelbåtar som bland annat användes under America’s Cup 1930-1937. Idag finns bara tre båtar kvar (?), Shamrock, Endeavour, Velsheda. Även i Sverige har det varit tal om att bygga en J-båt, Svea, efter Tore Holms gamla ritningar från 1930-talet.”

    Jag pratade om: Svea + J-båt = JA!!

    Årtalet 1852 är nån annan som tog upp…

    Den websida som Peter Gustafsson länkar till fungerar inte!

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  12. MK
    May 5, 2009 @ 15:23

    Till Arthur…
    Länken funkar för mig… och många andra.
    Storyn (på Blur och på länken) har inget med J-båtar att göra. Nästan komiskt att du vill förklara vad en J-Class är. Jag hoppas verkligen att de flesta som använder Blur känner till detta!
    “Årtalet 1852 är nån annan som tog upp…” i högsta grad relevant årtal.
    Om du inte kan hitta informationen så har KalleK varit vänlig nog att klistra in den längre upp…

    Reply

  13. Joachim
    May 5, 2009 @ 20:02

    @MK: Hur menar du när du sätter ribban så högt!

    Reply

  14. Ejnarsson
    May 5, 2009 @ 20:40

    Jag har startat ett nytt projekt. Jag har hittat ritningarna på löparskorna som användes under OS i Stockholm 1912. Jag ska bygga nya exemplar av dessa skor, sen ska Johan Wissmann och Tyson Gay kuta ikapp i dem. Det tycker jag är otroligt spännande och en utmaning, att med en budget som skulle kunna användas till att föra sporten framåt istället använda den till att samla två snabba sprinters och se hur snabbt de kan springa i varsitt par gamla skitskor. Jag och mina stockkonservativa kompisar är oerhört exalterade över detta projekt!

    Reply

  15. O
    May 5, 2009 @ 20:54

    det blir bra ejnarsson, glöm inte att presentera det hela på en sketkass webbgrej från förr så är du hemma och inget behöver någonsin ändras. i sann konservativ anda kan du sen fortsätta att göra samma misstag om och om igen.

    Reply

  16. Brorsan
    May 5, 2009 @ 23:04

    Lite kul projekt, men måste medge att jag håller med dig Ejnarsson.

    Reply

  17. Johnny
    May 6, 2009 @ 07:10

    Eller vad säger man Gamla gubbar Gamla båtar…..

    Jo rätt kul men men kunde gjort något så det blev mer fart på seglandet bland ungdommar !!!

    En bra billig ny klass för dom som kommer från E-jolle ml….

    Reply

  18. Pontus
    May 6, 2009 @ 09:15

    Det här känns ju rätt onödigt, lägg krutet på ngt vettigare. Kort och gott!

    Reply

  19. Kalle Anhängare
    May 6, 2009 @ 17:57

    Kul med så mycket respons. En fråga till alla belackare, vad har ni själva bidragit med inom segelsporten?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 6, 2009 @ 18:03

      Sorry. Glömde att man bara får ha synpunkter
      om man själv seglat OS, VOR eller AC.

      Lite unikt för segling faktiskt!?

      Reply

  20. Martin
    May 6, 2009 @ 18:20

    Apropå filantropi, hoppas att alla här är människovänner eller?

    Hoppas att dom som håller på med projektet och de som eventuellt betalar tycker att det är kul och bra, och tycker de det så är väl allt bra, eller?

    Det är ju bara att inse att alla tycker olika i detta ämne, vissa vill segla sm i folkbåt och vissa tycker det är mossigt och tycker orc är ballt…

    Reply

  21. LarsS
    May 6, 2009 @ 18:33

    #19 Kalle, om du hade kommit med en sådan kommentar på något oseriöst forum så hade det varit helt rätt, men här anser jag att det sker en seriös debatt och diskussion gällande det mesta som rör segelsporten.
    Många här lägger en hel del tid och engagemang för att lyfta fram det positiva med segling och för fram sina tankar om hur man skall kunna bredda sporten, vilket jag inte vill påstå att en sådanhär satsning gör.

    Reply

  22. Anders
    May 25, 2009 @ 23:10

    Det vore roligt om projektet “Svea” äntligen skulle bli verklighet. Ett stycke Svensk historia återupplevas gällande en av Sveriges främsta båtkonstruktörer (Tore Holm).

    Halvmodellen (original) från 1937 (“Svea”) finna att se på http://www.yachtvarvet.se . Sidan är under ombyggnad och bilden är tyvärr av lite dålig kvalitet.

    Reply

    • Gillan
      Apr 18, 2012 @ 19:18

      Det var mer Gustav Plym än Holm som ritade båten då Holm var måttligt intresserad och inte hade erfarenhet av tanktester. Snappade upp detta i en av Gustav Plyms böcker.

      Reply

  23. srsseglaren
    Apr 16, 2012 @ 20:48

    Ngt försenat verkar det bli av ?
    http://www.bloemsma-aluminiumbouw.nl/news/j_class_svea_construction_will_start_may_2012.html?lan=english
    Vad kan projekt tiden bli på en sån ?

    Reply

  24. Raketen
    Apr 17, 2012 @ 21:20

    Kul projekt!!

    Varför så negativa kommentarer?

    Var och en får väl lägga sina pengar på vad de vill? Vare sig det är sponsorer
    från affärslivet eller helt privata medel.
    Det är inga statliga pengar med skattebetalare är med och finansierar projektet.

    Bygg den och visa att jante Svärje är störst, vackrast och snabbast!! :O)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.