The Challenge Sverige America
Jag är kan inte bestämma mig vad jag skall tycka om den här utmaningen?
Å ena sidan är det goa gubbar (och duktiga seglare) med en kul idé. Lite galen kanske, men det borde ju uppmuntras.
Å andra sidan är det lite ostindiefararen Götheborg över det hela. Och jag förstår inte målen och visionen. Från mitt perspektiv är det vare sig en sportslig utmaning i elitklass eller “back to basics”. Utmaningen ligger nog snarare i att få ihop projektet, finanserna och lyckas behålla entusiasterna längs vägen.
“Back to basics” vore att styrelsen i KSSS utmanade styrelsen i NYYC på lagsegling i Lasers. Sportslig utmaning i elitklass hade varit om KSSS skaffade två Club Swan 42, bemannade dem sina juniorer och åkte över till NYYC och piskade dem i deras egen klass. 50 Mkr hade räckt till ett 5-årsprojekt i världsklass på KSSS.
Bägge dessa projekt hade gett bättre value for money, om man nu inte var sugen på att bygga en replika av en gammal skonare. Och det är väl det som är det viktiga här?
Sedan verkar det ju lite underligt att man skall bygga en replika, men den skall ändå modifieras så att seglingen mot America skall bli rättvis genom att utarbeta nya regler med NYYC. Det blir en övning i sig, att konstruera en modell för att två radikalt olika båtar skall bli likvärdiga. Antingen så seglar man i två replikor eller i två likadana båtar?
I det senare scenariot hade det ju varit smartare att bygga Svea och köra utmaningen i J-båtar. Då hade man kunnat chartra allihop och bjuda in fler namnkunniga klubbar. Då hade man dessutom haft ett internationellt event som både fokuserade på vänskaplig tävlan mellan klubbar och som höll budgeten nere.
Men vad tycker ni andra?
Stefan Peterson
May 6, 2009 @ 08:26
Nja detta kan kanske bli något att snacka om till drinken på klubben. Men inte är det seriöst försök att bryta dödläget som infunnit sig kring AC. Inte heller en satsning med J-båtar hade varit det även om det är häftiga båtar. Det är nästan så att detta späder på den stämpel som segling fått som en något appart sport. Kanske skall vi börja vilket SWE/LYS, IRC och ORCI tal som kan vara realistiskt på skutan.
Stefan
Stig
May 6, 2009 @ 09:01
Ungefär som många andra “hittepå” klasser, får man stryk i etablerade sporter så hittar man på en egen. Kanske bra att fylla TV’n med mellan reklaminslagen.
Einar
May 6, 2009 @ 09:25
Jag håller med. Skulle kännas hundra gånger mer aktuellt om man hade två lika båtar där KSSS utmanar NYYC för att få upp ett mer genuint intresse för kappsegling i Sverige. Här skulle också ges plats för återväxten inom kappseglingen vilken är något klen i dag på många håll.
Kanske också skulle kunna gynna Gotland Runt så att det kan bli större och bättre än det är idag. Man vidhåller fortfarande att det är en av världens största havskappseglingar. Som jag ser det är det här ett kul projekt men det gynnar just ingen alls om man pratar den breda massan.
Bing
May 6, 2009 @ 09:30
Vidare har vi ju dessutom Stockholmsbriggen, ytterligare en relik som det plöjts ner ansenliga miljoner i. Visserligen är den kanonfin, men nu kanske det är dags för satsning på modernare skrov?
Pelle P
May 6, 2009 @ 10:23
Måste hålla med många; varför gräva upp gamla reliker?
Räcker det inte med J-båtarna?
SVEA hade räckt långt och faktiskt haft ett värde rent racingmässigt.
Här snuddar vi dock vid ett ämne som detta handlar om; politik.
Rent politiskt och ev affärsmässigt så kan detta gå ihop.
Sportsligt sätt är det nära katastrof…
-Sorry min namne, men jag hade lagt pengarna (som jag inte har!) på något annat men jag skotar gärna storen om det blir av!!! HA HA
Hade ju inte varit fel och piska upp NYYC… Kanske Ted Turner som motståndare. Now we`re talking!
MA
May 6, 2009 @ 10:44
För en som håller till på gräsrotsnivån och kämpar helt ideellt för att få in några tusenlappar för att vi skall få möjlighet att skapa framtidens kappseglare, känns väl detta rätt så verklighetsfrämmande. Det enda jag ser är en massa gubbar med klubblazer, cocktails och cigarrer. De arbetar hårt med att befästa vår sport som den sista riktiga överklassporten (“golfen och tennisen har ju för böveln blivit rena arbetarklass”)! Som jag ser det får de göra vad de vill bara det görs tydligt att detta enbart har samröre med segelsporten i den mån man använder vinden som drivmedel, lite i stil med Götheborg! Men koppla inte detta som något elitprojekt, eller ens sport!
Peter Gustafsson
May 6, 2009 @ 10:54
MA, jag tycker faktiskt att det hade varit mer cred om de faktiskt hade klubblazer, cocktails, cigarrer och hystade upp 50 millar av sina egna stålar.
Nu skall pengarna raggas i konkurrens med andra seglingsprojekt (olympier, matchracingseglare, havskappseglare, klubbar, race)? Och för oss som intresserar oss för sponsringsfrågor och den affärsmässiga sidan av vår sport, så är detta ett stort steg tillbaka.
Var finns det ett värdeerbjudande till de som skall stoppa in pengar? Vad är ROI? Det är 2009 och man skall konkurrera om pengar och media med VOR, Swedish Match Cup, Raiden, iShares Cup, MedCup, … Reality check?
Peter Gustafsson
May 6, 2009 @ 11:01
Förresten, är det inte så att en replika av America redan seglas omkring i San Diego (av bl.a. Dennis Connor)?
http://www.stars-stripes.com/san-diego-sailing/explore-america.html
http://sunsetsailsandiego.googlepages.com/
Eller finns det flera? På projektsidan hänvisas till en, icke namngiven, replika i Genua byggd 1967. Den i San Diego byggdes 1995 (och kostade $6M att bygga).
Anders R
May 6, 2009 @ 12:09
Mossigt är ju en underdrift. Segla skuta kan ju vara trevligt, men att spendera 35 miljoner kronor på det?
Det här projektet känns konstigt rakt igenom. Kan det vara ett skämt?
/ Anders
Richard
May 6, 2009 @ 12:29
Det är väl så att dom här gubbarna inte har så särskilt mycket att göra nu för tiden.
PelleL
May 6, 2009 @ 12:44
Det finns så vitt jag vet minst tre replikor av America….den första som mycket riktigt var byggd -67 såldes på auktion för några år sedan och var nog rätt nergången då…..tom. mäklaren sa att den var “due for refit”. Var den är nu vet jag inte. Den andra är byggd -95 och finns som sagt i San Diego. Sen finns en till i medelhavet som är byggd ca. 2005 i Bulgarien. Den är en “look-alike” som är byggd i moderna material (stålskrov mm. ) och är möjligen lite mindre än orginalet.
PelleL
May 6, 2009 @ 12:45
och även om “classic” racing känns lite mossigt så är det ju rätt poppis i medelhavet…
Peter Gustafsson
May 6, 2009 @ 12:46
Pelle, finns det något du inte har örnkoll på?
Mattias SWE 8
May 6, 2009 @ 12:53
Pelle L har järnkoll på det mesta, men tappade ändå sitt tolkningsföreträde när han dissade den eminenta Café 28:an.
/ Mattias
PelleL
May 6, 2009 @ 12:55
Jodå det finns det men båtar är en “yrkesskada”;-). Superyachtmarknaden genererar en del jobb för oss så man får försöka ha lite koll.
Erik Barkefors
May 6, 2009 @ 14:42
Replikan av America har varit i Sverige! Vi mötte den i inloppet till Västervik och det borde varit 1972-1973 tror jag. Någon som vet noggrannare? Häftig gång och stoooor amerikansk flagga gav en upplevelse men jag håller med. Det finns bättre saker om man vill göra något för sporten.
Clifford
May 6, 2009 @ 14:51
Det ryktas om en utmaning från västkusten också. Det är Göteborgs Kommunala Segel Sällskap som ställer upp med Ostindiefararen. För att ge de kommunala bolagen extra exponering kommer bla besättningen att bära Lisebergs-kanindräkter. Tänk att få se Captain Blur på poopdäck…..
Nä, The Challenge Sverige America verkar inte särskilt fräckt när man tittar lite närmare på det. En budget på 35-50 milj räcket inte långt i dessa sammanhang. Båtrackarn är 139 fot lång, räkna med minst 1mille per fot.
Magnus
May 6, 2009 @ 15:27
I vilket fall är i alla fall jag full av respekt!
/m
Storfräsarn
May 6, 2009 @ 22:23
Äntligen lite härlig segling med en riktig skuta! Inte några jämrans plastbåtar. Vi vill inte ha båtar nersmetade med logotyper och företagsnamn. Det skall vara riktigt segling med en ordentlig skuta som tål havet!
Fills
May 7, 2009 @ 00:11
Det hade varit trevligare och kanske mer värdefullt med en svenskägd SVEA :( Det finns ingen info på varken KSSS eller NYYC..
http://www.ksss.se/
http://www.nyyc.org/
Erik
May 7, 2009 @ 08:14
Bra initiativ för ärligt talat, börjar inte den alltmer krystade utvecklingen inom tävlingssegelbåtar av “kölbåtstyp” bli ganska patetisk nu? :-)
SWE631
May 7, 2009 @ 09:05
Tror de glömy betala för domänen. Kommer inte in, får följande;
Peter Gustafsson
May 7, 2009 @ 09:32
Tror att videosnutten körde slut på deras bandbredd. På två dagar.
Björn N
May 7, 2009 @ 09:37
Svar fån Ocke på min fråga om Svea är på G?
——————-
Kanske av Holländare i Holland, tyvärr.
En bygg rättighet är kvar i Sverige för kommande genaration mm..
Kika däremot på detta där vi är med :
http://www.thechallengesverigeamerica.com/
Hälsningar
/// ocke ///
———————
Jag håller med dig Peter. Det är ett underligt projekt. Man har knappast funderat i termer av “value for money”.
Calle K
May 7, 2009 @ 09:52
Känns lite mossigt… Vore det inte roligare och mer “nyttigt”, som en föregående skrivare tycker, att göra någon form av juniorsatsning med tung coachning från våra erfarna seglare i Sverige och sen utmana “the yankees” i någon spännande modern 40-fots båt typ Swan, Farr eller nåt? Kanske en TP 52? Och så kör man racing på båda sidorna av Atlanten så att alla får utbyte av det.
Allt flyter
May 7, 2009 @ 13:03
Vad vore livet utan lite “galna” projekt? Härligt med ett så gediget gäng som vill föra traditioner vidare i ny tappning. Kom i håg att vinden är fri!
Tomas
May 7, 2009 @ 15:24
#26 Glöm inte att vi är i Janteland. Antingen arbetar du ideellt för den goda saken, eller håller en lagom låg profil, basta:-)
Kul att folk gör vad de känner för. Hade det gnällts lika mycket om det var ett gäng som lät bygga en racerbil i nån värstingklass. De som tycker att “de” borde lägga sin tid och energi på ex. ungdomssegling eller annat nobelt. Fråga er vad dessa herrar gjort för seglingen så här långt. Jag tycker det är dem väl unt att göra vad tusan de vill:-)
Peter Gustafsson
May 7, 2009 @ 17:46
Om de byggde en replika av en Volvo Duett för att tävla mot en replika av en Opel Kapitän så hade nog snacket gått på ungefär samma sätt :-)
Så klart får, och skall, folk göra precis de vill. Men andra får också tycka vad de vill. Och det har ni ju gjort nu
Min synpunkt var egentligen bara att kombinationen av Pelle, Gurra och de andra + 3 år + 50 miljoner skulle kunna förändra seglarsverige i grunden. Men jag respekterar såklart deras beslut och ser fram emot racen.
Tomas
May 7, 2009 @ 21:27
Jovisst ska alla få säga vad de tycker. Men jag tror inte gubbarna är så dumma. De har nog tagit reda på en del viktiga synergieffekter frö att ro i hem ett sånt här projekt. Enligt initierade källor har de redan fixat en hel uppsättning endast lätt använda seglarställ till rövarpris som nu är på väg hem i en låda från Boston. Bara det, många sköna sparade slantar.