Skip to content

28 Comments

  1. Christofer
    May 6, 2009 @ 13:42

    Shit vad snabb du är Peter, släppte mejlet med frågan om du inte skulle ta upp LR för 3 min sedan!! Respekt!

    Reply

  2. Christofer
    May 6, 2009 @ 14:53

    LR 2009 erbjuder en hel del spännande trash-talk, eller vad sägs om:

    – Klabbe Nylöf kör 35 fot med blyköl, ska bli spännande att se vad han går för inom “normal” segling (lågkonjunktureffekt eller?).
    – IRC läggs ner pga för få anmälningar!!!
    – 30 år gammal båt är största entypsklass!

    Reply

  3. JJ
    May 6, 2009 @ 14:58

    Corsair 750 sprint (multihull) drar ihop 6 deltagande båtar, entyp nästa år?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 6, 2009 @ 15:53

    Flerskrovsseglara är ju verkligen på hugget. Kul.
    Även J/80 har lyckats växa. Samma sak i Björlanda.

    Bara två CB-66, men de kör ju Vårfyren i Kullavik till helgen. ORCi går från 24 till 16 båtar. IRC går från 5 till att vara utan klass. Denna fråga ställdes ju i vintras http://www.blur.se/2008/12/14/maste-man-ha-orciirc-klasser/

    Reply

  5. Göran
    May 6, 2009 @ 16:29

    Vi ska segla i SWELYS/SRS, premiär med nya båten, ska bli kul att se vad Swedestaren går för.

    Reply

  6. Jocke_R
    May 6, 2009 @ 17:55

    Hur svårt ska det vara att ha en prel startlista på hemsidan tre dagar innan racet, eller är det jag som inte hittar den??

    Reply

  7. Patrick L
    May 6, 2009 @ 17:58

    Reply

  8. Mårten
    May 6, 2009 @ 19:00

    Gött att se att Klabbe väljer “rätt”båt att segla med!

    :-)

    /M

    Reply

  9. PelleL
    May 6, 2009 @ 21:36

    Jag blir ledsen när jag ser klassindelningen……bara på LYS-tal utan tanke på att båtar med liknade egenskaper bör segla mot varandra. Är det så att man måste tvinga fram detta…..?

    Reply

  10. Niklas
    May 6, 2009 @ 21:41

    Håller med PelleL… Hyundai och B&R 23 i samma klass…

    Reply

  11. MariaA
    May 6, 2009 @ 23:01

    Jag tycker snarare att det är rätt fantastiskt att Hyundai och B&R 23 kan segla i samma klass. Nu är det ju LYS/SRS som man har valt att använda som “egenskap”, vilka andra ska man ha? Vem ska bestämma om ev andra egenskaper att jämföra mot? Det kommer att bli marginaleffekter hur man än gör, -varför får de segla i den gruppen när vi bara skiljer oss mot dem med 0,5 kvm segelyta alt 1,7 fot LOA eller 3 cm i djupgående…?
    Visst, LYS/SRS har sina brister men är ändå ett bra system.
    /Maria

    Reply

  12. MiniMe
    May 6, 2009 @ 23:36

    #11 det går att titta på andra egenskaper än SRS-talet. Lång-smal i en klass, lätt planande båtar i en annan klass, traditionella deplacementbåtar, moderna deplacementbåtar mm. t.ex.
    Det är alltid arrangören som kan välja och bestämma klassindelningen.

    Reply

  13. Jimmy
    May 7, 2009 @ 06:02

    Jag tycker klassindelningen är helrätt, bara några pinnars skillnad inom klasserna. Inte många båtar har egenskaper och samtidigt lika snabba som tex en B&R23, så om man sätter dem tillsammans med tex CB66 och Skippi650 som är lite liknande båttyper så slutar det ju ändå med att de seglar själva runt banan, då är det väl roligare och mer rättvist att ha båtar runt sig som teoretiskt ska vara ungefär lika snabba runt en cirkelrund bana då förändringar i vädret påverkar båtarna inom gruppen mer lika. Finns det något värre än att vara kvar på banan när fläkten har stängts av och veta att båtarna med mycket högre LYS i samma grupp redan har gått i mål?

    Reply

  14. MariaA
    May 7, 2009 @ 09:00

    #12 Självklart är det upp till arrangören att bestämma klassindelning men om man kompletterar eller frångår LYS/SRS så måste definitionerna vara väldigt klara och helst allmänt accepterade. Min poäng är att det skulle bli rabalder med vilka klassindelningar som helst för att några alltid befinner sig nära gränserna. Hur ska man definiera lång-smal? Har du samma uppfattning om den definitionen som jag har, eller din kompis?
    Vad skiljer en traditionell deplacementbåt mot en modern? Byggår?
    Vad är lätt planande mot “bara” planande?
    Det är inte lätt att skapa bra avgränsningar…
    /Maria

    Reply

  15. Patrick L
    May 7, 2009 @ 09:14

    Det verkar funka rätt så bra i DH, där delar de in båtarna efter accelerationsfaktor vilket jag skulle tro i praktiken korrelerar rätt väl mot SA/D-förhållandet och därmed placerar sportbåtarna för sig, normala cruiser/racers för sig och tyngre deplacerande båtar för sig. Ett exempel kan ses från Seguin Cup förra året:

    http://kapsejlads.kdy.dk/uploads/Seguin_1.htm

    Där hamnar t.ex. Mumm 36 (3:e grupp) och Mumm 30 (7:e grupp) hamnar i olika grupper trots att de har i stort sett samma mätetal (ca 611 s/M).

    Reply

  16. Sunden
    May 7, 2009 @ 14:43

    Det rycktas att en viss Farr 30 kommer till Lidingö Runt i ny kostym – be aware and keep clear…

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    May 7, 2009 @ 14:47

    Det måste vara ex Rail Runners ex Condevor som numer kallas valfisken… eller var det Orca Sailing Team.

    Länken i högerkolumnen är uppdaterad sedan länge :-)

    http://condevorsail.wordpress.com/

    Reply

  18. Einar
    May 7, 2009 @ 16:15

    Om jag inte hajat helt fel så kommer Rodney Ardern att skeppa en av X-35:orna (Audi) och då blir det ju lite kul tycker jag. Känner inte till övrig besättning men den båten är ju intressant.

    Reply

  19. Christofer
    May 7, 2009 @ 16:44

    Var kommer det ryktet från? Audi-båtarna ska skeppas av Claes Delin och John Magnusson enligt startlistan… Men ball om det är sant!

    Reply

  20. Henrik
    May 7, 2009 @ 21:54

    Vi kommer med två Skippibåtar till Lidingö. En 650 Cruiser och en sprillans ny 750 performance cruiser. Sverigepremiär för den senare. Tyvärr har vi “straffats” med ett lys på 1.19 så det blir nog svårt att hävda sig i år, men båda båtarna hävdar sig normalt väl så någon ska vi väl kunna piska… ! För er som vill titta närmare på dem ligger vi kvar på Lidingö Varv efter målgång och kommer att köra provseglingar under söndagen…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 7, 2009 @ 22:13

      Ta lite bilder på den nya båten så vi andra får se också… Lycka till!

      Reply

  21. Henrik
    May 7, 2009 @ 23:00

    Reply

  22. Micke
    May 8, 2009 @ 08:02

    Hoppas 750 känns säkrare än den Skippi 650 vi livräddade besättningen ifrån för ett par år sedan när båten slagit runt o låg upp och ner med kölen infälld.

    Reply

  23. Johan O
    May 8, 2009 @ 09:59

    Kommer blåsa på lördag, använda flytväst och håll er nära Expresserna.

    Reply

  24. Mårten
    May 8, 2009 @ 14:52

    Kort varsel: Jag kan ställa upp som besättning på Lidingö runt i morgon! 15 års kappseglingserfarenhet från främst F18, J/80, Express, Drake och Laser. Har all utrustning inklusive torrdräkt och trapetssele. Vikt 73 kg, ålder 30.

    Det går bra att ringa hela kvällen och tidigt i morgon bitti

    /Mårten 0733-840 844

    Reply

  25. Henrik
    May 9, 2009 @ 21:33

    Eftersom Skippibåtarna har sänkköl så är ju tipset att se till att de sitter fast innan man ger sig ut. Annars är ju risken stor att man får bada.
    Efter en rejält hårig resa valde vi att bryta årets upplaga på askrikefjärden. 17 sekundmeter med uppåt 20 i byarna blev för mycket. Vi stod på näsan några gånger men alla segel är hela. Likaså masten, vilket inte var fallet för några. Trist med alla trasiga grejer, men dessbättre bara materiella skador, trots en skeppare i plurret.
    Som skeppare vill jag hellre ha min båt och besättning hel än att jaga placeringar i kappsegling, så beslutet var lätt.
    Vi kommer igen nästa år….

    Reply

  26. Per L
    May 9, 2009 @ 23:25

    Seglar Skippi 650 racing sen 2005, det är en fantastiskt kul båt att segla, det ska normalt inte hända att den hamnar uppochned, man låser sänkölen genom att gänga in en spärr. Kölen skall alltid vara låst i nedsänkt läge vid segling enligt manualen. Utan att veta varför det inträffade för den besättning som Micke räddade, de kan ev ha missat att spärra kölen eller så kan den ha skadats vi exempelvis en grundstötning..

    Reply

  27. Pertti
    Jul 20, 2009 @ 11:00

    Är en av de första Skippiseglarna i Sverige. Som en gammal gubbe har jag med fasa läst historier om Skippis dåliga förmåga att tåla vind. Äntligen i år hade jag tillfälle att göra en lite längre tur med min 650 cruiser.
    I förra veckan seglade jag Askersund-Jönköping T o R och det var den hittils finaste skippiseglingen jag gjort. Egentligen testades båten redan veckan innan. Jag och brorsan råkade ut för en åskstorm. Vi hade minskat segel i tid och förde bara revad stor. Tidvis vad båten knappt manöverbar men aldrig kändes det att den kunde gå omkull.
    Även i förra veckan blåste det tidvis friskt mellan åskskurarna men Skippin klarade sig hyfsat även i kryss. På hemvägen i torsdags började det trycka såpass att båten tidvis bara lade sig och fladdra. Som en snål gammal man tänkte jag att det här nöter för mycket på seglen och fortsatte den sista lilla biten till Hjo men den 3.5 hästars Tohatsun. Trots den ojämna sjön höll sig propellern för det mesta under ytan.
    Som sagt, det var en härlig segling. Regnade tillräckligt så att man kunde hoppas på bättre väder i st f att vara rädd för sämre.
    Tyckte att Skippi tål sina segel så mycket som jag behöver. Att minska segel innan man blivit så illa tvungen är inte dumt. Åtminstone om man seglar ensam.
    Men trång är 650 Cruiser för en längre resa. Jag hade visserligen mina dykgrejor med. Hade jag även haft en kompis tror jag att det hade varit svårare att njuta av resan. Eller frugan (ursäkta Liisa). Hon hade inte uppskattat seglingen när det blåste som mest. (Vilket kan inte ha varit så mycket. Enligt prognosen högst 9 m/s. Men jag inbillar mig att det blev något mer när åskar gick. Inte alldeles ovan mig men framför och bakom.
    Det som jag skrivt kommer direkt ur hjärtat. Man mår super även om stolen fortfarande gungar lite grand.
    Hälsar Pertti
    Skippi SWE 07
    Det som var dumt var att jag var ute till över kl 24 och att komma i mörrker till okänd natthamn är inte riktigt klokt! Ska ta lite kortare dagsetapper i fortsättningen. Nu blev det 6 dagar i båten. Var i land en gång, 10 minuter då jag fyllde bensindunken i Jönköping.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.