Pater Noster Race 2009
IMX-40 Blues och Dufour 40 Onico är halvsvåra att hålla bakom sig när man kan släppa lite i skoten. Alla foton ombord: Niklas Strandberg.
Uppdaterad: resultatlistan finns här.
Pater Noster Race har alltid varit en trevlig segling, och med Novan lyckades vi släpa hem vandringspriset för mellanklassen ett antal gånger (IOD-seglarna är nog ganska happy med att vi sålde den båten).
Förutom att det var propagandaväder med strålande sol och NO 3-5 m/s, så hade man lyckats få 74 68 båtar till start vilket var deltagarrekord genom alla tider. Så det är inget fel på viljan att kappsegla om formatet är rätt (enkelt, kul och ett bra kalas).
Detta skulle kunna bli ett nytt Tjörn Runt. Det är bättre med vind i maj, folk har inte massa beväxning på botten och alla är sugna på att komma ut och köra. Vad sägs som 100+ båtar nästa år? Ring mig när det skall göras PR!
Vinden utanför Stenungsbaden, där starten låg, var ganka nyckfull med stora skiftningar i både riktning och styrka. Kul syn att se 70 båtar “taxa in” för att köra sina jaktstarter. Några tjuvstarter; Melges 24 (som startade om) och First 36.7 Surfer Girl för dagen toppade med Bengt Falkenberg (som inte startade om trots idogt tutande från startkommittén). Vi kom iväg bra, precis på skottet och med gennakern uppe, men sedan var det otroligt svårseglat då vindstråken fanns både på ostsidan (eller Svertigesidan som Tjörn-seglarna säger) och på Tjörnsidan. Med dessa puffar så blev det ganska snabbt ett gäng med oss, Arcona 370 Shanty, Surfer Girl, X-35 Manixen, Dufour 40 Onico och Salona 37 Capio som gippade oss fram längs Tjörn. Capio var först över på ostsidan och tjänade 500 meter, sedan Onico, vi och Manixen.
Anders Rydberg ryckte in på mast. Jättekul.
Jämt läns hela vägen ner till Tjörnekalv. Vi var mycket happy med att köra jämt med dessa båtar på en platt läns. Det var väl bara Capio som hade lite edge på oss.
Helt enligt plan så fyllde sjöbrisen på med 7-8 m/s från NV. Bra sträckbogar ut till Pater Noster och in till Tjörn igen. Bra rundning vid skären gjorde att vi plockade 5-6 båtar. Sedan kom såklart IMX-40 Blues och tågade förbi. Jag vet inte om någon har ett bra tips på hur man håller alla 40-fotare bakom sig på brant halvvind?
Koncenterad. Många stora båtar som jagar. Vi häll dem bra på den lätta länsen, men när det blev sträckbogar på havet var det så klart kört.
Välkänd siluett. Förstapris var faktiskt ett fyrvaktarpaket med övernattning och 4 rättersmeny. Nu får man nästan köpa ett sådant själv…
Sedan blev det äntligen en kort kryss, där vi hade kanonbra höjd och fart.
Efter sista rundningen blev det ytterligare en sträckbog med TWA=70 . Bara att hänga i. Men plötsligt säger någon “men de kryssar de framme”. Då visar det sig att det står NO-vind igen framme vid land. Rena lotteriet, och vi väljer att gå norrut då teorin är ju att det “vrider” den vägen. Men de som går söderut och bara “gasar över kanten” tjänar massor, så där tappar vi IMX-40 Spiff och Manixen igen. Fan!
Men det blir en fin kryss i mål där vi lyckas klämma Centerline 40 och den snabba X-34 Temtation. Yes!
Vi hamnade mitt i resultatlistan. Vann gjorde Johan Söderberg i sin Cumulus och tvåa var Jan Nilsson i sin 707. Ínte helt oväntat. Och man kan inte låta bli att fundera på hur man placerat sig med Novan… Man valde att köra en enda stor klass vilket är OK. Jag tycker dock att man borde ha 3 klasser där man faktiskt kan segla om placeringarna. Spelar kanske inte så stor roll, menur ett sportsligt perspektiv så är det ju vädret som avgör vem som vinner totalt.
Hade vi haft samma LYS-klassser som i förra årets Yking-Cup, så hade det sett ut så här i “stora klassen”. 18 båtar är väl en rejäl klass? Och det diffade bara 5 minuter mellan de 10 första = 2% vilket måste anses som ganska tajt?
1 Jonas Berntsson StSS Melges 24 1,27
2 Hans Johansson StSS IMX 40 1,38
3 Lena Having LdSS IMX 40 1,38
4 Martin Nilsson HJBK Salona 37 1,32
5 Torbjörn Åkesson BKSS Dufour 40 1,31
6 Evan Thorsson StSS Gambler 38 1,26
7 Jonas Granhed LdSS X 35 1,33
8 Peter Gustafsson GKSS J/109 1,30
9 Tommy Björkqvist SSVÄ X 34 1,27
10 Thord Lyrstrand StSS Centerline 40 1,38
11 Roger Ahlkvist GKSS Mumm 36 1,36
12 Sven Hedrén KMS Pronavia 38 1,31
13 Ulf Nordqvist BKSS Arcona 370 1,29
14 Stefan Möller KMS Comfortina 38 1,26
15 Lars Niklasson VäSS Diva 39 1,25
16 Anders Nordström GKSS Arcona 430 1,45
17 Gunnar Ödman TjSS Luffe 40 1,35
18 Tomas Wängberg GKSS First 36,7 1,29
Tack till Stss, TjSS, IOD-gänget och alla andra som var med och arrangerade. Hur skall Hermanö Runt kunna toppa det här. Och tack till gänget på Blur:
– Niklas Strandberg, nav
– Peter Gustafsson, rorsman
– Malcolm Resare, stor
– Anders Klamer, trim
– Johan Sandin, tail
– Fredrik Roos, keyboard
– Anders Rydberg, mast
– Rickard Samuelsson fördäck
En kul grej med jaktstart var att alla kommer in i stort sett samtidigt. Gott tjôt på bryggan, pilsner och båtfix. Härligt!
Här är ett antal bilder som Stefan Blom på regattatv.se har klippt ur sin film. Den ser vi ju med spänning fram emot.
Bosse
May 31, 2009 @ 14:37
Peter, varför är ni så många ombord? Ser ut som en flyktingbåt från Biafra! Ni måste kunna vara mycket effektivare men lite mindre besättning.
Bosse
Anders R
May 31, 2009 @ 15:04
Kött på railen är rätt effektivt.
Bosse
May 31, 2009 @ 15:41
Men inte bra då det lättar ut! I hårdare vind handlar det mycket om trim och inte “kött på railen”.
Bosse
Anders R
May 31, 2009 @ 15:45
Vad bra, då vet jag det.
Peter Gustafsson
May 31, 2009 @ 18:46
:-)
Björn
May 31, 2009 @ 21:00
Tack alla seglare för att ni gillar konceptet segling runt fyren med efterföljande party.! vi jobbar på vidare för att få med ännu fler båtar till nästa år. 2010 = 20 års jubileum kommer att blir ett kanon race och garanterat kanon party efteråt.
MVH
IOD FLEET SWEDEN
Kalle
May 31, 2009 @ 21:03
Bosse har nog fäst lite för stor betydelse vid Arne K Larsens “supertrim” och glömt kölbåtsseglingens 101.
Bosse
May 31, 2009 @ 21:56
Arne Ks fantasier ger jag inte mycket för, dock hade jag önskat ett bättre svar från Peter än en smiley.
Bosse
Peter Gustafsson
May 31, 2009 @ 22:18
Bosse, alla mina erfarenheter (praktiska och VPP-körningar) visar att det är snabbare med fler/tyngre besättningsmän. På Novan var 7 gubbar inte fel.
Sedan vill man ju få med ett kul gäng – och det hade vi denna gång!
Patrick C
May 31, 2009 @ 23:00
Flytväst? Kör alla den nya supertunna som döljs under en T-shirt eller är det töntvarning med flytväst? Alla balla seglare som fått diplom för diverse säkerhetsutbildningar på Kärringön borde väl ha fått insikt i hur man bäst flyter om man trillar överbord.
I Karlstad kör vi med flagga Y på våra kvällskappseglingar då det fortfarande är kallt i vattnet.
Patrick Carlén
PelleL
Jun 1, 2009 @ 00:13
Det finns ju en anledning till varför så gott somm alla entypsklasser har maxvikt på besättningen….så gott som alla kölbåtar går fortare med mer kött på kanten….och jag menar att de flesta i sverige seglar med alldeles för lite folk….8 på 36-fotare är ett rent minimum om jag får välja…….
mattias allroth
Jun 1, 2009 @ 07:37
Och jag hade gärna haft en gubbe till på min rail på expressen när det är över 7 meter/sek oxå men det blir jäääla tajt i slagen.
Calle P
Jun 1, 2009 @ 09:04
Det kanske skulle finnas en max besättnings vikt på LYS båtar också?
PelleL
Jun 1, 2009 @ 09:47
Vi har diskuterat det men hittills har bedömningen varit att det inte gynnar breddseglingen……skall man ha viktsgränser måste man i praktiken ha invägning på regattorna också….jag tror inte på att komplicera saker i onödan.
Peter Gustafsson
Jun 1, 2009 @ 09:56
J/109 kör i entyp med max 600 kg + rorsman, som så klart inte behöver väga sig :-) Det blir normalt 8 gubbar.
Det finns ju oftast en trade-off mellan att maximera besättningsvikten och vad som är praktiskt vettigt. Och i de flesta regler med VPP brukar det oftast vara gynnsamt att lyfta på så många som är praktiskt. Så även med begränsningar väljer de flesta att ha max, så det är liten skiillnad om man har med det som en parameter…
Och LYS på moderna båtar sätts på ORCi och IRC-tal, och dår är båtarna redan LYSade med många gubbar på.
X-99 LYS 1.25 = 512 kg
Flying Tiger 10 (60.8 m² @ 1985 kg) LYS 1.35 = 525 kg
Mumm 30 (59 m² @ 2063 kg) LYS 1.35 = 525 kg
Melges 32 (65 m² @ 1712 kg) LYS 1.49 = 540 kg
J/109 US (105% jib) LYS 1.29 = 580 kg (500 + driver)
1D35 1.43 (75 m² @ 3000 kg) LYS 1.43 = 635 kg
GP 33 (66 m2 @ 2000 kg) = 640 kg.
X-35 LYS 1.33 = 650 kg
J/109 UK LYS 1.30 = 680 kg (600 + driver).
Max Fun 35 (72 m² @ 3800 kg) LYS 1.40 = 7-8 man (ej entyp)
Henderson 30 (48 m² @ 1800 kg) LYS 1.42 = 680 kg
krister
Jun 1, 2009 @ 10:35
Varför kom Abatross Bengt på Surfer Girl så långt ner?
Körde de på grund?
Hur gick nya Arcona 430 med Syversen ombord?
//Krille
johan
Jun 1, 2009 @ 10:43
Bra klassregel för J/109 med olika viktklasser (och segelsätningar?) beroende på var i världen man seglar :(
Peter Gustafsson
Jun 1, 2009 @ 10:50
Ja, nu är det ju inte så många som fraktar sina båtar över Atlanten, så det är ju inget stort problem?
Europeerna valde att “uppdatera” entypsregeln med genua och mer besättningsvikt för att få en roligare båt.
Arne K Larssen
Jun 1, 2009 @ 17:43
Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Express-SM 2007. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Björlanda Cup 2008. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi var snabbaste Express på Tjörn Runt 2008. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Sista Chansen i Björlanda 2008. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Vårfyren 2009. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann förra tisdagskvällen i Långedrag.
Så Bosse och Kalle, fortsätt segla med lätt besättning och utan Supertrim, men glöm inte berätta hur det går.
Arne
trond
Jun 1, 2009 @ 19:16
Peter. Dere må sitte mer samlet på rekka!!! Det jeg ser her er ikke bra.
trond kr
Peter Gustafsson
Jun 1, 2009 @ 19:46
Trond, jag vet! Tror vi fick bättre ordning på det senare… Nu var 5 av 8 ombord för första gången i lördags, så då sitter inte allt till 100%.
Till Færderseilasen är vi dock ordinarie gäng! Förra året slog du oss med 24 sekunder, och vi vet precis var vi skall hämta hem så mycket :-) Då får vi se om din nya Quantum-garderob räcker…
Peter Gustafsson
Jun 1, 2009 @ 20:11
Man kan ju roa sig med att titta på besättningsvikt i en mätregel som verkligen tar hänsyn till detta. Jag har markerat några gäng som går riktigt fort. Så även när det kostar, så gäller det att vara fullt gäng.
Arcona 370 548
X-332S 590
Grand Soleil 37 595
Mumm 36 600
X-34 615
J/109 638
Mumm 36 645
X-332 645
Grand Soleil 37 671
Bavaria 38 Match 675
First 36.7 685
Dehler 36 SQ 700
Salona 37 Capio = 725 kg
First 36.7 Aiming First Too = 750 kg
Sinergia 40 780
King 40 800
trond
Jun 1, 2009 @ 20:55
Flott peter. Ønsker deg lykke til på Færdern. Har ikke helt bestemt oss for om det blir ORC eller R36, men hadde jo vært fint å fått et nytt nappetak med dere og Capio og alle de andre gode seilerne i klassen!!
tr
Sven Gester
Jun 1, 2009 @ 22:56
Fantastiskt, jätte grattis till att så många kom till start. Får nog se till att ta ut ett mätbrev på Orust Novan till nästa år. Frågan är bara om jag måste måla en röd rand istället för min blåa för att vi skall kunna hävda oss. Vad tror du Peter ?
Peter Gustafsson
Jun 2, 2009 @ 06:15
Blå rand är ju snabbare.
Hermanö Runt | deltagarrekord? | blur
Jul 20, 2009 @ 19:48
[…] året vid samma tid. Ser alltså ut att bli en bra bit över 50 båtar. Kan man tillochmed hota Pater Nosters nya rekord på 68 […]