Skip to content

26 Comments

  1. Bosse
    May 31, 2009 @ 14:37

    Peter, varför är ni så många ombord? Ser ut som en flyktingbåt från Biafra! Ni måste kunna vara mycket effektivare men lite mindre besättning.

    Bosse

    Reply

  2. Anders R
    May 31, 2009 @ 15:04

    Kött på railen är rätt effektivt.

    Reply

  3. Bosse
    May 31, 2009 @ 15:41

    Men inte bra då det lättar ut! I hårdare vind handlar det mycket om trim och inte “kött på railen”.

    Bosse

    Reply

  4. Anders R
    May 31, 2009 @ 15:45

    Vad bra, då vet jag det.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 31, 2009 @ 18:46

    :-)

    Reply

  6. Björn
    May 31, 2009 @ 21:00

    Tack alla seglare för att ni gillar konceptet segling runt fyren med efterföljande party.! vi jobbar på vidare för att få med ännu fler båtar till nästa år. 2010 = 20 års jubileum kommer att blir ett kanon race och garanterat kanon party efteråt.

    MVH

    IOD FLEET SWEDEN

    Reply

  7. Kalle
    May 31, 2009 @ 21:03

    Bosse har nog fäst lite för stor betydelse vid Arne K Larsens “supertrim” och glömt kölbåtsseglingens 101.

    Reply

  8. Bosse
    May 31, 2009 @ 21:56

    Arne Ks fantasier ger jag inte mycket för, dock hade jag önskat ett bättre svar från Peter än en smiley.

    Bosse

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 31, 2009 @ 22:18

    Bosse, alla mina erfarenheter (praktiska och VPP-körningar) visar att det är snabbare med fler/tyngre besättningsmän. På Novan var 7 gubbar inte fel.

    Sedan vill man ju få med ett kul gäng – och det hade vi denna gång!

    Reply

  10. Patrick C
    May 31, 2009 @ 23:00

    Flytväst? Kör alla den nya supertunna som döljs under en T-shirt eller är det töntvarning med flytväst? Alla balla seglare som fått diplom för diverse säkerhetsutbildningar på Kärringön borde väl ha fått insikt i hur man bäst flyter om man trillar överbord.

    I Karlstad kör vi med flagga Y på våra kvällskappseglingar då det fortfarande är kallt i vattnet.

    Patrick Carlén

    Reply

  11. PelleL
    Jun 1, 2009 @ 00:13

    Det finns ju en anledning till varför så gott somm alla entypsklasser har maxvikt på besättningen….så gott som alla kölbåtar går fortare med mer kött på kanten….och jag menar att de flesta i sverige seglar med alldeles för lite folk….8 på 36-fotare är ett rent minimum om jag får välja…….

    Reply

  12. mattias allroth
    Jun 1, 2009 @ 07:37

    Och jag hade gärna haft en gubbe till på min rail på expressen när det är över 7 meter/sek oxå men det blir jäääla tajt i slagen.

    Reply

  13. Calle P
    Jun 1, 2009 @ 09:04

    Det kanske skulle finnas en max besättnings vikt på LYS båtar också?

    Reply

  14. PelleL
    Jun 1, 2009 @ 09:47

    Vi har diskuterat det men hittills har bedömningen varit att det inte gynnar breddseglingen……skall man ha viktsgränser måste man i praktiken ha invägning på regattorna också….jag tror inte på att komplicera saker i onödan.

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2009 @ 09:56

    J/109 kör i entyp med max 600 kg + rorsman, som så klart inte behöver väga sig :-) Det blir normalt 8 gubbar.

    Det finns ju oftast en trade-off mellan att maximera besättningsvikten och vad som är praktiskt vettigt. Och i de flesta regler med VPP brukar det oftast vara gynnsamt att lyfta på så många som är praktiskt. Så även med begränsningar väljer de flesta att ha max, så det är liten skiillnad om man har med det som en parameter…

    Och LYS på moderna båtar sätts på ORCi och IRC-tal, och dår är båtarna redan LYSade med många gubbar på.

    X-99 LYS 1.25 = 512 kg
    Flying Tiger 10 (60.8 m² @ 1985 kg) LYS 1.35 = 525 kg
    Mumm 30 (59 m² @ 2063 kg) LYS 1.35 = 525 kg
    Melges 32 (65 m² @ 1712 kg) LYS 1.49 = 540 kg
    J/109 US (105% jib) LYS 1.29 = 580 kg (500 + driver)
    1D35 1.43 (75 m² @ 3000 kg) LYS 1.43 = 635 kg
    GP 33 (66 m2 @ 2000 kg) = 640 kg.
    X-35 LYS 1.33 = 650 kg
    J/109 UK LYS 1.30 = 680 kg (600 + driver).
    Max Fun 35 (72 m² @ 3800 kg) LYS 1.40 = 7-8 man (ej entyp)
    Henderson 30 (48 m² @ 1800 kg) LYS 1.42 = 680 kg

    Reply

  16. krister
    Jun 1, 2009 @ 10:35

    Varför kom Abatross Bengt på Surfer Girl så långt ner?
    Körde de på grund?

    Hur gick nya Arcona 430 med Syversen ombord?
    //Krille

    Reply

  17. johan
    Jun 1, 2009 @ 10:43

    Bra klassregel för J/109 med olika viktklasser (och segelsätningar?) beroende på var i världen man seglar :(

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2009 @ 10:50

    Ja, nu är det ju inte så många som fraktar sina båtar över Atlanten, så det är ju inget stort problem?

    Europeerna valde att “uppdatera” entypsregeln med genua och mer besättningsvikt för att få en roligare båt.

    Reply

  19. Arne K Larssen
    Jun 1, 2009 @ 17:43

    Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Express-SM 2007. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Björlanda Cup 2008. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi var snabbaste Express på Tjörn Runt 2008. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Sista Chansen i Björlanda 2008. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann Vårfyren 2009. Det var tack vare Supertrimmet + tung besättning som vi vann förra tisdagskvällen i Långedrag.

    Så Bosse och Kalle, fortsätt segla med lätt besättning och utan Supertrim, men glöm inte berätta hur det går.

    Arne

    Reply

  20. trond
    Jun 1, 2009 @ 19:16

    Peter. Dere må sitte mer samlet på rekka!!! Det jeg ser her er ikke bra.
    trond kr

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2009 @ 19:46

    Trond, jag vet! Tror vi fick bättre ordning på det senare… Nu var 5 av 8 ombord för första gången i lördags, så då sitter inte allt till 100%.

    Till Færderseilasen är vi dock ordinarie gäng! Förra året slog du oss med 24 sekunder, och vi vet precis var vi skall hämta hem så mycket :-) Då får vi se om din nya Quantum-garderob räcker…

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jun 1, 2009 @ 20:11

    Man kan ju roa sig med att titta på besättningsvikt i en mätregel som verkligen tar hänsyn till detta. Jag har markerat några gäng som går riktigt fort. Så även när det kostar, så gäller det att vara fullt gäng.

    Arcona 370 548
    X-332S 590
    Grand Soleil 37 595
    Mumm 36 600
    X-34 615
    J/109 638
    Mumm 36 645
    X-332 645
    Grand Soleil 37 671
    Bavaria 38 Match 675
    First 36.7 685
    Dehler 36 SQ 700
    Salona 37 Capio = 725 kg
    First 36.7 Aiming First Too = 750 kg
    Sinergia 40 780
    King 40 800

    Reply

  23. trond
    Jun 1, 2009 @ 20:55

    Flott peter. Ønsker deg lykke til på Færdern. Har ikke helt bestemt oss for om det blir ORC eller R36, men hadde jo vært fint å fått et nytt nappetak med dere og Capio og alle de andre gode seilerne i klassen!!
    tr

    Reply

  24. Sven Gester
    Jun 1, 2009 @ 22:56

    Fantastiskt, jätte grattis till att så många kom till start. Får nog se till att ta ut ett mätbrev på Orust Novan till nästa år. Frågan är bara om jag måste måla en röd rand istället för min blåa för att vi skall kunna hävda oss. Vad tror du Peter ?

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Jun 2, 2009 @ 06:15

    Blå rand är ju snabbare.

    Reply

  26. Hermanö Runt | deltagarrekord? | blur
    Jul 20, 2009 @ 19:48

    […] året vid samma tid. Ser alltså ut att bli en bra bit över 50 båtar. Kan man tillochmed hota Pater Nosters nya rekord på 68 […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.