Skip to content

28 Comments

  1. Patrick L
    Jun 3, 2009 @ 22:36

    Vad skiljer LYS R36 från t.ex. LYS 1,28-1,32?

    Reply

  2. tool
    Jun 3, 2009 @ 23:12

    Till Patrik L:
    Det finns numera egentligen ingen begränsning på att starta i LYS eller LYS Racing(Typ R36). Ursprungligen fanns det en indelning där man delade inn båtarna efter en surf faktor, eller segelfaktor. Dvs. at båtar med mer segel og ett planande skrov blev klassade som R båtar. Det kan tyckas konstigt enligt LYS men det finns en del seglingar som typ; Skagen Race, där modernare båtar väldigt överlägset spöade äldre båtar när det blev slör eller läns hela vägen. Då fungerar inte LYS som det nog är tänkt.

    I dag har man lämnat den ofrivilliga indelningen och man låter det vara upp till var och en om man vill fajtas i vanligt LYS eller LYS Racing. Vilket är OK om alla med lika båt har ungefär samma inställning. Och det verkar faktiskt fungera.

    Första långtidsprognosen på väder har nu kommit på Yr. Sydligt omkring 3 m/s i starten€, ökande til SSW 5 på eftermiddagen. Ganska bra CB prognos så nu gäller det bara att inte släppa Peter ur sikte. Eller Kjell i den andra CB’en?

    Reply

  3. Pelle P
    Jun 4, 2009 @ 08:48

    Norge har verkligen lyckats här; skillnaden mellan TUR och LYS u spinn kan jag inte riktigt men många är dom!!
    LYS är den härliga breda massan!, LYS R passar de som vill ännu mer men skippar ORC.
    Ett annat bra exempel är IF i Norge, där har dom skippat spinn i klassregeln och den klassen är stadigt stor. Något att fundera på i SVE? Skulle förståss inte fungera i ex Express!

    Reply

  4. PelleL
    Jun 4, 2009 @ 09:00

    TUR-klasserna är för båtar utan NORLYS-mätbrev och seglass så vitt jag förstår utan handikapp och resultaträkning. LYS u spinnaker är väl just det dvs. båtar som kappseglar, med mätbrev men utan spinnaker.

    Reply

  5. Håkan
    Jun 4, 2009 @ 09:07

    Det är väl inga problem att dela in i klasser om varje klass innehåller 46 båtar. Problemet är väl om det blir en massa klasser med 4-5 båtar som i Danmark vilket jag inte förstår mig på. Tänka att transportera båten 24timmar för att segla mot 3-4 i samma klass. Inte en chans att man kommer tillbaka året efter…
    Å andra sidan kanske det är ett problem? Hade det inte varit roligare ätt möta även Aero, Aiming First Too och Capio?
    Fast jag kan ha fel… Det är kanske de många klasserna som bygger ett stort startfält och inte ett stort startfält som bygger många klasser???

    Lycka till /

    Reply

  6. Jimmy
    Jun 4, 2009 @ 09:20

    Hur ser upplägget ut på anmälan, väljer man redan där vilken klass man vill segla i eller är detta en uppdelning som tävlingsledningen gör efter de fått in anmälan?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jun 4, 2009 @ 09:25

    Man väljer själv.

    I vårt fall kunde jag välja ORC Club, LYS racing, LYS, LYS u/sp eller TUR. Och uppenbarligen funkar det bra då folk med ungefär samma ambition, budget och proffs-status hamnar i samma klass. Sedan tror jag att tävlingsledningen försöker påverka om folk väljer helt fel :-)

    Att Aiming First Too, Capio och Xtreme seglar ORC Club är inte mycket att säga om. De har avsevärt högre ambition och budget än många andra, har optimerat för ORCi och skall fajtas i toppen på EM i Ystad. Aero borde väl valt R36 tillsammans med de andra Mummarna?

    Snittet blir 22 båtar/klass. Något lägre för entyp och högre i LYS-klasserna.

    Någon som i veckan hade pratat med KSSS om klassindelningen på Gotland Runt hade fått svaret att “KSSS vill ha så få klasser som möjligt för man vill bara ha EN segrare. Anledningen är att det är mycket enklare för media”.

    Uppenbarligen måste man välja om man skall tillfredställa seglarna eller media?

    Reply

  8. Pelle P
    Jun 4, 2009 @ 10:13

    Norge/Oslofjorden har ett guldläge som dom har förvaltat bra; ca 10 år av ekonomiskt uppsving, div celebriteter som kungen seglar aktivt och inte minst Oslofjorden i sig = runt den bor säkert 50-70% av alla som seglar. Det har helt enkelt blivit “inne” att vara på sjön i Norge.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jun 4, 2009 @ 10:29

    Har diskuterat detta med många, och det är en kombination av det du nämner Pelle, plus…

    • Aktiva medier. Både Seilas och SEILmagasinet är extremt aktiva, både för att arrangera, sponsra med också rapportera aktivt från race och enskilda båtar. Genom dessa når man alla seglare i regionen.
    • Aktiva mätregler. Både NorLYS och NORC jobbar hårt för att verkligen få ut fler båtar. Man provar olika saker och försöker aktivt få folk att segla. Jag har blivit uppringd 5-6 gånger av NORC för att de vill att jag skall köra Skagerrak Cup (som ju återstartades just med Norsk energi). Väntar fortfarande på ett samtal från Ystad ;-)
    • Aktivt förbund. Så klart finns det synpunkter på NorSteam, men man gör i alla fall något för att få juniorer att segla storbåt.
    • Aktiva klubbar. Runt Oslofjorden finns ett antal klubbar som är aktiva med kvällseglingar och lite större race.
    • Aktiva leverantörer. Aktivitetsnivån är stor bland segelmakare, återförsäljare och andra. Trimhelger, sponsrade race, seglar aktivt själva.
    • Aktiva klassförbund...
    • Aktiva seglare...

    Och det är kombinationen av detta som ger resultat!

    Reply

  10. Jimmy
    Jun 4, 2009 @ 10:44

    Jag har svårt att se hur man kan göra något attraktivt och inne genom att ta 3000-8000 kr i anmälningsavgift, krångla till det lite extra och kräva att man måste vara medlem i både Sthlm radio och SHF när man utöver detta behöver ha en rigorös uppsättning säkerhetsprylar som också kostar skjortan för att sedan bunta ihop så många båtar som möjligt i så få klasser som möjligt så att det hela blir till årets krångligase och dyraste respit-lotteri av den enkla anledningen att det ska vara lättare för media…

    Reply

  11. mattias allroth
    Jun 4, 2009 @ 11:39

    Jimmy

    Det låter som du refererar till Gotland Runt ;)

    Reply

  12. mattias allroth
    Jun 4, 2009 @ 11:45

    Svenska Seglarförbundet och Sveriges Regering måste ju snart ta tag i detta som är ett stort bekymmer ute i landet.
    Åtminsone är det ett stort bekymmer här nere i skåne att folk har sina båtar men dom används inte till nån folkfest och kappsegling som det är och ska vara.
    Ta bara den klassen där jag själv är verksam, Expressklassen är ju tyvärr nästan helt utdöd i skåne nu.
    Även andra klasser med H-båt som undantag då det körs ett Int. SM/NM i malmö om 9 dagar är väldigt tunna.
    Inte ens J24 klassen är speciellt stor i sundet och det körs ett VM i malmö och öresund nästa sommar.
    Jag har länge hävdat att folk har blitt så hemskt lata och hellre spelar golf i skåne än att segla men jag har kanske fel.
    Det poppar upp dessa gröna 18-håls banor överallt men det byggs inte ut några hamnar eller fixas fler båtplatser inte.

    Snart borde regeringen få i uppdrag att fixa fler seglare i landet.
    Snart är starbåtsgänget som länge varit vårt starkaste medaljhopp på OS o VM pensionärer och vi får åter igen spö av grannländerna på dom stora regattorna eller…..

    Reply

  13. SWE
    Jun 4, 2009 @ 13:01

    #12….. men i sommar får ni SM i ett antal klasser med åtminstone ett kölbåtsalternativ, CB66. Det finns båtar för uthyrning för detta mästerskap. Ta chansen att hyra en båt och möta 30-40 Svenska, Danska och förhoppningsvis Norska besättningar i en tuff men gemytlig klass. Som bonus kan det bli planing i upp till 20 knop om vindarna blåser med rätt styrka.

    Reply

  14. Pelle P
    Jun 4, 2009 @ 13:06

    Håller med dig Jimmy… och Mattias!
    Tror vi ska lämna GR åt sitt öde och koncentrera oss på kappseglingar som är enklare att vara med på och för all del shorthanded!
    Någon arbetslös högklassig fördäckare som vill segla X41 på Färdern
    12-13 juni?

    Reply

  15. Mikael Bogefors
    Jun 4, 2009 @ 13:25

    Att SSF lägger ett eget arrangemang som konkurrerar med redan befintliga tävlingar med SM status är helt uppåt väggarna och hål i huvudet. Att sedan SSF inte i huvud taget innan beslut att genomföra detta tagit kontakt med berörda klassförbund typ 606,express c55, Stare osv är ju ännu mera underligt dessutom med en framförhållning som är riktigt dålig. När färre seglar behövs det inte fler arrangemang för att splittra segarna ytterligare utan färre och mer intressanta mästerskap med större startfält.

    Att då ett förbund som skall arbeta för seglarna gör tvärt om(CB66 seglarna borträknade) är en gåta som vi ännu ej fått svar på och troligtvis vi aldrig kommer få. Snälla SSF, använd de kontaktuppgifter som ni har och kontakta berörda förbund i god tid innan så kanske fler förbund står bakom ett sådant arrangemang i framtiden än vad det idag gör.

    Mikael Bogefors Ordförande Sveriges Expresseglare

    Reply

  16. MN
    Jun 4, 2009 @ 13:59

    Aero har fått ett felaktigt NorLys på 1.38….

    Reply

  17. Andreas_E
    Jun 4, 2009 @ 14:26

    Pelle P:
    Jeg er ledig for Færderen. Seilte fordekk på X-412 i fire år (frem til 2007), fordekk på 34,7 i 2008 og er rormann på egen X-35 nå.

    ta kontakt hvis du er interressert: andreas.eieland(at)gmail.com

    Andreas

    Reply

  18. SWE
    Jun 4, 2009 @ 15:52

    #15
    Förstår ej riktigt vad du menar med “konkurrerarar med befintliga tävlingar med SM-status”. De klasser som är med på SM-veckan har detta som sitt klassförbunds SM, om jag förstått allting rätt.
    Tror detta kan vara positivt för segelsporten, då man som med ungomar (JSM) samlar flera klasser samt även andra sporter under ett och samma arrangemang. Att SVT troligtvis kommer dit och bevakar är ju bara positivt, det är ju inte varje dag det finns möjlighet att se svensk segling på svensk TV.
    Valet av klasser kan ju alltid disskuteras och det finns säkert minst lika många uppfattningar som antal klasser, men urvalen med krav på aktiva förbund och möjlighet att kunna hyra båt för deltagande tycker åtminstone jag låter väldigt positivt.
    Ta chansen, prova ngt nytt-Hyr en båt och segla SM!! (Det gjorde vi när vi var utan båt några år. Dock svårt att få jaga runt för att hyra privatbåtar, men det gick. Nu lär det vara enklare då CB-säljaren har flera båtar för uthyrning denna vecka)
    mvh SWE

    Reply

  19. Mikael Bogefors
    Jun 4, 2009 @ 16:14

    Det finns eller möjligtvis fanns en idè att kölbåtsklassen på SM veckan representerar kölbåtseglarna, dvs senior SM för kölbåt. Kanske har man tagit bort det namnet? Att CB66 seglar sitt SM denna vecka har jag givetvis ingenting emot även om det är olyckligt att det krockar med 30 års jubileande express SM. Att det sedan är TV bevakning är givetvis bra i marknadsförings synpunkt.
    Den som blir mästare i CB66 blir ju enligt RF även Svensk mästare i kölbåt eftersom CB66 är den båt som representerar kölbåtsklassen. Att CB66 , Express, 606 mflera i dags läget konkurrerar om seglarna är nog inte helt okänt(Det är många gamla expresseglare som seglar bla CB och tvärtom) och då är det olyckligt att det krockar. Givetvis hade vi Expresseglare kunnat flytta vårt arrangemang men det var för sent när SSF gick ut med SM veckan.

    /Micke

    Reply

  20. SWE
    Jun 4, 2009 @ 16:29

    # 19
    Håller jag med dig till 100% i allt du säger.
    Mycket olyckligt att SM-veckan krockar med Express-SM, speciellt då Expressen ju de flesta år är absolut största Kölbåtsklass på SM.
    //SWE

    Reply

  21. Pelle P
    Jun 4, 2009 @ 20:50

    Andreas,
    kontaktar dig i morgon förmiddag.

    Pelle P

    Reply

  22. Andreas_E
    Jun 5, 2009 @ 10:14

    Hei Pelle,
    Du var dessverre litt for sen.
    Har fått meg mannskapsplass på en annen båt nå.

    Nå er det bort fra jobb og ned i båten for å seile Halten Ocean Race, kulingvarsel på kysten så det kommer til å gå fort på lensen hvis værvarselet holder.

    Andreas

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Jun 7, 2009 @ 08:17

    Uppmärksammas av Seilas (som så klart skall ta åt sig en del av äran för det aktiva Seglarnorge): http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=432231&cat=4915

    Reply

  24. Öresund Regatta, Anders
    Jun 7, 2009 @ 20:35

    #12 Mattias
    Nu var du väl negativ. Expressklassen i Öresund är ju den klass som haft sämsta utvecklingen av alla i Öresund. Det står ju nästan fler kvar på land än de som är sjösatta.
    Två J-24 från Malmö var nere och körde Tyska Mästerskapen förra helgen. En av dem vann racet och den andra blev 9a.
    H-båtarna är ju snart 10 seriöst tränande i Malmö. Var i världen finns det 10 seriöst tränande klassbåtsbesättningar(kölbåt) i samma klubb?
    Späckhuggarna har redan 13 anmälda två månader innan de ska köra Danska Mästerskapen i Sletten. X-99orna samlar fortfarande fält. Man kanske skulle köpa formarna av Nisse. Skolbåten C-55 blir också bara större.
    Du kan ju alltid sälja Expressen till en Stockholmare och köra någon av internationella klasserna eller en av de lokala. :-)

    Reply

  25. mattias allroth
    Jun 7, 2009 @ 21:12

    Dom andra kommer nog en vacker dag att komma till sina sinnes fulla bruk ;)
    E bara o vänta och se om nån vågar sig på att försöka piska oss i en express i Öresund helt enkelt !
    Utmaningen är On så att säga.

    Reply

  26. Johan
    Jun 8, 2009 @ 16:12

    Nån som vet vad KNS har för kutym rörande egna klasser ?
    – I Sverige brukar det ju vara 5 båtar. men vad jag kan se finns 5 st J/80 anmälda, i LYS R33. De flesta icke J80 betydligt mindre sportbåtsaktiga…

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Jun 9, 2009 @ 10:44

    Rättelselista 1: http://www.kns.no/filestore/Dokumenter_doc_pdf_etc/Regatta/Frder/Rettliste1.pdf

    Grand Soleil 37 Xtreme seglar nu R36 i stället för ORCi. Kul! Och SWE 8 AMALIA CR 360 Lars E Granqvist seglar på 1.30.

    Reply

  28. First407
    Jun 9, 2009 @ 11:40

    Johan,

    Tror KNS har en “thumb rule” på 10 båter for en klasse-klasse, kan nok påvirkes av aktive klasse klubber, har gjennom årene sett ned mot 7-8 båter. Klassene kommer og går litt. Tidligere på 2000-tallet har båter som Maxi 999, Maxi 84, Nessy, X-99, SunFast 37, osv hatt egne klasser, FC8 var borte, men er nå tilbake. Ellers lages det ymse klasser om de ikke passer inn noe “normalt” sted. I ny og ne har det dukket opp internasjonale storbåter (VO60, F60 trim., store one-offs..osv) som har fått “Grand Prix” klasser, mest for show-off. Det morsomme er lugubre klasser som “LYS u/sp Son” for badekar med mast som ikke beveger seg med vind under 10 knop og aldrig kommer gjennom Drøbaksund før festen er over. Altså de starter i Son for å komme frem i tide…. :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.