Skip to content

27 Comments

  1. CB
    Jun 12, 2009 @ 11:47

    Vart har dynorna tagit vägen? Eller har du inte med dem i ditt mätbrev….? :-) Men de ligger säkert på tork uppe på däck och ska strax läggas på plats :-)

    Reply

  2. Mackan
    Jun 12, 2009 @ 12:27

    Lycka till Peter!
    Hls/M

    Reply

  3. Stefan Peterson
    Jun 12, 2009 @ 14:11

    Det blåser i Skåne håll i mast och dynor om det kommer till er.

    Lycka till
    Stefan

    Reply

  4. M
    Jun 12, 2009 @ 14:24

    Härliga filmer!

    Lycka till

    Reply

  5. Anders
    Jun 12, 2009 @ 15:06

    Har precis fått bevittna manöver bord hos GP 42 Al Capone.
    Polisen plockade upp gasten och tog med honom och packiningen i land.
    Gasten verkade ha klarat sig.

    Reply

  6. Fredrik
    Jun 12, 2009 @ 15:22

    Kör hårt BLUR!

    Reply

  7. Anders
    Jun 12, 2009 @ 15:55

    Passerade Filtveit 15:27.
    Håller på med lite middag till gubbarna och hämtar lite nytt väder.
    Fler rapporter kommer efterhand.
    Har Lexington, Al Capone och Arcona 430 inom synhåll.

    Reply

  8. Håkan
    Jun 12, 2009 @ 16:12

    Det vore kul om ni rapporterar (gissar?) hur ni ligger till i klassen…
    Kör hårt /

    Reply

  9. Anders
    Jun 12, 2009 @ 16:31

    På:
    http://www.kns.no/nor/Regatta/Regattasider/Farderseilasen/Resultater/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=215;

    Hittar du alla resultat.

    Vi låg inte så himla bra till. Men nu börjar det ta sig!
    8,70 över grund. Har precis passerat Gullholmen (rakt väster om Moss) 13-14 knops vind, awa 120gr.
    Det har äntligen slutat regna!
    Räknar med att runda Tristein innan 21:00 ikväll och missar nog precis sista rundan i baren i Horten.
    Klipper gräsmattan hemma i Göteborg vid lunch imorrn! :-)

    /Anders på Teknova

    Reply

  10. Anders
    Jun 12, 2009 @ 17:05

    Nu har vi kommit ikapp King 40, och vinden ökar lite.
    Hela fjorden är full av segel bakom oss

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 12, 2009 @ 18:53

    Dynorna är med… men i akterruffen då allt annat blir dyblött.

    Fastnade lite i Dröbak och har varit i ofas med skiften ett tag nu och har tappat Jambo och JJ Flash. Tungt. Men bara att hänga i. 1 timme till Hollendern och gissad rundning Tristen vid 21…

    Reply

  12. mattias allroth
    Jun 12, 2009 @ 19:29

    Ser ut som matte gör det ok på gennakertrim ;)

    Hoppas ni går ikapp JJ o Jambon igen !

    // mattias

    Reply

  13. Börje Borg
    Jun 12, 2009 @ 20:08

    Har ni pajjat något lagt ner seglingen?
    Ni är inte med i rundningslistorna.

    Kör ni fortfarande?

    Reply

  14. Patrik H
    Jun 12, 2009 @ 21:33

    Häng i nu gubbar! Det är lång väg hem och många möjligheter till att vinna placeringar. Kom ihåg förra året!
    Grymt imponerande av Capio hittills. Hoppas det håller in i mål.
    /Patrik

    Reply

  15. Erik
    Jun 13, 2009 @ 01:16

    Da er vi i mål. Kl 00:32. Sjekk bilder på bloggen vår

    Reply

  16. Erik
    Jun 13, 2009 @ 01:16

    Reply

  17. Anders
    Jun 13, 2009 @ 02:37

    Vi kom i mål strax efter 23. Gissa om vi blev besvikna när det inte fanns ett öltält så långt ögat nådde. Nej de skulle öppna först imorrn.
    Trist! Så vi drar hem istället.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jun 13, 2009 @ 03:18

    01:30 imål. Låg kass till vid Tristein, men hämtade tillbaka 10-15 båtar med en kanonbra kryss inne bland öarna. Till slut slog vi JJ Flash, en av de andra J/109:orna med 10 meter efter att ha varit 20 minuter efter.

    Full rapport nån dag. Nu skall det sovas…

    Reply

  19. Lasse Bergkvist
    Jun 13, 2009 @ 11:25

    Blur 14:e båt på beräknad tid i sin klass.
    Capio 1:a i sin klass – mycket bra – Grattis! Mvh Lasse

    Reply

  20. Dan Turesson
    Jun 13, 2009 @ 18:47

    LysR33: Läns i 8 timmar Kryss 5 timmar. 5-11 m/s. 2 knop sydgående ström . Mindre regn än väntat. Vi gick jämnt med X332 Andante från Dröbak till tresteinrundningen. Därfter kryss i 8-9 m/s då vi drog ifrån den och våra närmaste båtar en X 34 och en Dutour 34. I mål som andra båt i klassen bakom snabbaste X34. Omräknat blev 2.a efter Dufouren som hade en hundradel lägre lystal men en imponerande båtfart. En rolig segling med bra båt och besättni, tack till den
    Dan Turesson X 332 SWE 80

    Reply

  21. Henning Hansen
    Jun 13, 2009 @ 22:58

    Peter, du seilte med 2 forseil oppe samtidig. Dette er så vidt jeg vet ikke lov i.h.t LYS reglene. Neste gang kan noen kanskje DSQ deg !!

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jun 13, 2009 @ 23:42

    Henning, stagsegel finns noga beskrivit i NorLYS-reglerna. I kombination med gennaker/spinnaker så är det tillåtet (på samma sätt som andra försegel).

    http://www.norlys.org/doc/NORLYS_Klasseregler_med_alle_endringer_2009.pdf

    Eller är du av en annan mening?

    Reply

  23. Johnny
    Jun 14, 2009 @ 09:14

    Hej

    Kommer en liten stänkare från en sliten Express seglare. Jag seglade på NOR 123. Vi gjorde en bra start lite ner på linjen, Men sedan höjdade vi lite mycket men var bra med i Slemmesta.
    Gick sen lite långt Öster ut och missade lite när vinden dog och vi fastnade innan Dröbak sundet.
    Sen kommer det otroliga. När väl spinnakern var uppe igen och vi bara fulkomligt forsade fram och förbi de 3 närmsta expresserna som vi bara helt lämnade bakom oss. Sen fick vi syn på 3-5 båtar långt framför oss. Dom tog vi på hela tiden och jag kan nog säga att det var en helt fantastisk upplevelse att kunna segla i fatt så mycket distans på andra Expresser.
    Sen efter hollendern så börja vi slå in mot land hadde en Express hela tiden framför oss. Men när den inte våga så nära land så tog vi hela tiden lite. Men efter att vi hitta lite sten …. sä blev vi lite o fokuserade och tappa bort den i mörkret. Vi fortsatta segla enligt planen och slog mot land så långt vi våga, men fick lite mindre vind vid ett tillfälle och tappade då mot topp båtarna. Men slutade på 8e platts bland 37 startande kan synas rätt ok med en båt vi inte seglat i och med nytt manskap.

    Johnny NOR 123

    Reply

  24. Henning Hansen
    Jun 14, 2009 @ 13:58

    Hei Peter, Du har helt rett. Sorry. Jeg har ikke fulgt med i endringene ! Sees oå Hankø

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 15:13

    Ingen fara Henning. Ingen kan/vill/orkar hålla koll på skillnader och ändringar i NorLYS, SweLYS/SRS, ORCi och annat. Så sent som i torsdags fick jag åka till segelmakaren då genuor i Norge inte får vara så stora som i Sverige…

    En pikat detalj med stagsegel är att man i ORCi halsar det i lovart medans man i LYS måste halsa det i centerlinjen. Finns kanske fler saker som gör att de som seglar ORCi inte uppfyller LYS-kraven?

    Reply

  26. tool
    Jun 14, 2009 @ 22:08

    Bra seilt Peter. J109’ene går fortere på platt lens enn jeg hadde regnet med. Årets seilas favoriserte ikke akkurat genakkerbåter. CB’en og Frøken Fryd lå tett sammen hele tiden, men Kjell ledet nok det meste av den. Vi rundet Tristein 20:27 med Kjell like bak. Da tror jeg vi lå an til en topp 3 plassering. Vi fikk det vel ikke helt til å stemme på kryssen tilbake, men den store tabben gjorde jeg når jeg seilte forbi mållinjen. Vi oppdaget det ikke før vi hørte motorer som startet og så seil ble plukket ned. Meget stor frustrasjon når vi slører tilbake og møter Kjell, deg og JJ Flash, før vi ser målbøyen og runder 01:43.
    Mitt ansvar fullt ut men jeg synes det skandaløst av arrangøren å tegne mållinjen i banekartet 2 Nm nord for der den ligger. Rundningsbøyen i Åsgårdsstrand kunne de også godt ha satt en white flash på.
    Vi kommer over det, men litt surt er det likevel.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 14, 2009 @ 22:31

      Jädra otur Tom. Vi säg en båt komma in för styrbord ett par hundra meter efter målgång, men såg inte att det var ni.

      Jag brukar vara mycket skeptisk till banskisser. Desto mer nitisk när det gäller att lösa seglingsföreskrifterna. Och de stämde ganska väl “Mållinjen er for alle klasser en linje vest-øst mellom to utlagte bøyer ved Rørestrand (Horten Seilforening), ca. 1 n.m. syd for Fyllinga Lykt.”.

      Stunta i det nu! Nytt race på onsdag kväll. Då blir det fajt igen i TwoStar.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.