Official Blur Speed Record
Även om inte årets Skagerrak TwoStar slutade som vi hoppats på, så har vi i alla fall med oss det här hem. 21.68 knop på loggen. Väldigt momentant – men i alla fall :-)
Efter Arendal hade vi en bra repa med den mindre R5-gennakern. Men när det ganska plötsligt ökade på till stadiga 16 m/s så ville vi så klart ta ner, men detta krävde att vi skulle trä om lovarsskotet för en “letterbox”-nedtagning… men vi hann inte hitta rätt tillfälle mellan surfarna utan i en broach så tog gennakern ner sig själv. Bara att skära av tackline och samla ihop skiten.
Henrik, jag ringer dig på måndag…
Carl f
Jun 19, 2009 @ 12:06
Surt. Inga mer skador i varje fall ?
Peter Gustafsson
Jun 19, 2009 @ 12:32
– Spinnakern i delar
– Tappad Danbuoy (dyr boj som verkligen syns på långt håll)
– Självförtroendet
Så det var inte så farligt. Bara “normal sanering” idag. Jag är så nöjd att båten är torr, det kommer bara in ett par droppar från bogspröt och mast… men det spelar ju ingen roll när man gasar igenom vågor och får in 100 liter via nedgången (Volvo Ocean Race Style) :-)
Trond Kristensen
Jun 19, 2009 @ 13:26
Hei Peter. Gratulerer med fartsrekorden. Det var imponerende, men i fare for å tråkke på noen shorthanded “seileres tær” er det virkelig verdt å knuse så mye utstyr på en regatta? Samme greia i fjor. 4 mastebrekk, utallige revnede seil, mann i vannet? Behersker flesteparten av de som stiller opp forholdene. Gledelig at det ikke er meldt om alvorlige skader på mannskap.
Leino
Jun 19, 2009 @ 16:28
Trond! Låt oss som vill känna att vi lever få göra det. Vi låter gärna dig sitta i din glaskula o kura i säkert förvar i väntan på långvården….
Jack Sparrow
Jun 19, 2009 @ 21:16
Fråga från okunnig shorthandedseglare.
Får autopilot användas vid shothandedtävling?
Joakim
Jun 19, 2009 @ 21:34
Vad var största BSP ni faktiskt såg på loggen? Jag har också NX2, som oftast har maxspeed mycket (2-4 knop vid ~10 knop) mera än vad vi har sett som BSP eller vad man kan räckna från GPS track. Jag tror att maxspeed är inte alls dämpat och därför inte alls noggrann.
Jonas K
Jun 19, 2009 @ 21:37
#Leino
Jag tror jag vet Trond menar.
Själv har jag suttit hemma och förbannat mig för att vi grundstötte och missade vårt 3:e W2Star. Hade haft fina förutsättningar med vår 31.7, men samtidigt är har man funderingar. Visst, gött o va hemma med familjen, samtidigt ser man framför sig hur djädra bra det hade gått om vi varit med :-) MEN man måste i alla lägen/väder fråga sig själv; -Är det detta som jag vill ? Är det värt det ? Är jag villig att riskera “semesterbåten” för att tjäna minuter på att driva hårt ? Svåra frågor när man väl startat och “kappseglingsdjävulen” tagit över. Det är nog så att det finns hela spannet av seglare i W2Star. De som är villiga att “riskera allt”, och till de som tar det som ett litet äventyr men som är kloka nog att bryta när matrial eller besättning håller på att ta slut.
Jag vet inte vad som är rätt, bara vilken kategori jag tillhör :-))
Jonas, “Trindy”
Sam V
Jun 19, 2009 @ 21:45
#5 Jack S. Visst får man använda autopilot. Och vindroder, en bra styrning som kommit i skymundan då alla litar på el numera.
johan
Jun 20, 2009 @ 12:28
21.68 är imponerande, way to go Blur!
tool
Jun 20, 2009 @ 17:15
Trond har et poeng. Men det er et veldig stort spenn i ferdigheter og båttyper, så man skal vel være forsiktig med å generalisere.
Vi hadde en bra tur ned til Arendal men vi kunne trengt mer tid til å etterse båten. Det meste av tiden gikk med til å lappe sammen storseilet. Med tanke på erfaringene fra 2008 og værmeldingen vi hadde så regnet vi nesten med en utvidelse av pitstop tiden.
Nå ble det ikke slik og vår tur over til Marstrand tok slutt etter 18Nm. Vi sløret med TWA 140-150, Medium/Heavy 3’er og fullt storseil i 30 knops vind. Noe vi har gjort mange ganger før. Plutselig knekker masten 1 meter under nedre salingshorn. Toppen faller til le og et nytt brudd oppstår 10 cm over dekk.
Mens vi kobler opp reserve VHF antenne og finner frem boltesaksen dreier båten etter hvert rundt og vi får riggen på lo side. Vi gjør et forsøk på å berge forseilet men rod og profil er antagelig så bøyd at vi ikke makter å få seilet ut av sporet. Med 4-5 meter bølger så tar vi ikke sjansen på å få en avreven masteprofil inn i skutesiden. Vi klipper og er fri etter 10 minutter.
Ingen av oss har vært med om rigghavari tidligere. Det blir en helt surrelastiskt opplevelse. Når du ligger på knærne med boltesaksen og skal klippe 8mm rod, samtidig med at en 5 mtr høy bølge skygger for solen så blir du bare j…lig sterk i armene.
Hans
Jun 21, 2009 @ 21:27
#7 – Jonas. Hur allvarligt har ni skadat båten? Missar ni även Bohusracet….?
Illa i så fall, då blir vi enda 31.7a :(
Jonas K
Jun 22, 2009 @ 13:40
Hans, båten är troligen färdig på onsdag.
Mastar och fixar onsdag/torsdag, sen järnet upp till BR.
Hoppas jag….
Hans
Jun 22, 2009 @ 15:36
Vi håller tummarna för att ni hinner!
Vet hur mycket fix det är UTAN allt extra strul en skada genererar.
Skall ut till båten i kväll o tömma den på all semesterpackning – krabbhåvar, fotbollar o annat som kanske inte väger så mycket men är i vägen.
Andre´
Jun 22, 2009 @ 17:11
Mmm…
Än så länge har jag sluppit att masta av någon båt till sjöss även om jag sett flertal båtar göra det. En fundering jag ofta haft runt en oönskad avmastning är just användandet av bultsaxen. Orkar eller orkar man inte klippa av ett rod. Glad att höra att man (eller någon) faktiskt orkar det. Men samtidigt är det nödvändigt att klippa av vantet? Det finns riggbultar att släppa och vantskruvar att skruva loss…
Ok, vän av ordning säger väl att det är svårt att få loss ett rod som ligger i spänn. Men de flesta båtar har gott om tamp och det finns winchar. Min tanke bakom bultsaxen är att man använder den just för att man “blivit lärd att man skall använda den”. Och i ett pressat ögonblick springer man ner i båten och hämtar den istället för att kanske finna andra lösningar. För när läget är så att man inte orkar att använda bultsaxen är det ett ganska värdelöst verktyg…
Så vad är erfarenheten. Hur mycket klipptes med bultsax och hur mycket släpptes med andra verktyg (vantskruvar och riggbultar) ? Fast jag har full förståelse för att det sista rodet får klippas…
Mvh. Andre´
Ps.
En kul “landtävling” vid något aftersail kan ju vara att se hur många som orkar klippa av ett 6, 8 och /eller 10 mm rod…
Ps. igen…
Kommer att komma över till västkusten efter Gotland runt. Om det finns någon båt som behöver en garvad fördäckare finns möjligheten.
Leino
Jun 22, 2009 @ 18:51
Förstår väl oxå vad Trond är ute efter. Men låt oss inte släppa in någon slags överbeskydd inom segelsporten utan låt var och en själv avgöra vad de är villiga att riskera.
Om vi bara låter säkerhetsivrarna gå på så är det snart inte tillåtet att segla annat än underriggade långkölade båtar o då bara om det blåser under 7m/s. Racemomentet stressar kanske folk att ta onödiga risker så det förbjuds också.
tool
Jun 22, 2009 @ 20:48
Andre`
På CB’en så sitter vantene helt ute ved relingslisten. Å få ut boltene er en vanskelig oppgave selv når båten ligger til kai. Jeg forsøkte først å spenne av låsene og skru av hylsen, men den patenten er heller ikke spesielt rask. Boltesaks var plan B. Hvis jeg ikke hadde klart det så har jeg en bågfil med 5 ekstra blad liggende for anledningen. Det var plan C.
I mine beste stunder går jeg for å være ganske analytisk. Dette var ikke et slikt tilfelle. Nå var det tempo som hadde pri. Det utdeles ingen premie for vel utført håndverk i en slik situasjon. Båten ser nå ut som den har vært i en krigssone, men skrog og besetning er helt uskadde.
Jeg har under dagen vært i kontakt med flere resurser som har lang erfaring i å bedømme slike situasjoner. Den helt unisone tilbakemeldingen er at vi har prioritert riktig. Folk har påført båter større skader og menneskeliv har gått tapt pga. at man har forsøkt å redde deler av rigg og seil.
En god venn er antagelig nede i båten min nå og tester sin wirecutter på 8 mm rod. Jeg avventer resultat. Uansett ville jeg ha med bågfil i reserve.
Det som kanskje var mest overraskende er hvor lang tid det tar å kutte Dyneema med en cockpit kniv som ikke er helt blank lenger. (svensk Mora kniv…..) Ikke engang med den blanke fine som lå i verktøykassen var det en enkel oppgave. Vi kunne selvsagt bare ha åpnet alle låser og la fall uten sjakler forsvinne men vi ville ha så lite tauverk i vannet som mulig slik at vi ikke fikk noe rundt propell, ror eller kjøl.
Jeg håper virkelig at dette var en once in a lifetime opplevelse.
Johan
Jun 22, 2009 @ 22:32
#16 Har du provat att klippa dynema med bultsaxen? Eller möjligtvis med en stor avbitartång?
Tormod
Jun 23, 2009 @ 08:44
De fleste seilmakere og forselgere av Dynema / Spectra, bruker nettopp Boltsaks for å kappe disse liner.
Enda værre er liner i Dynema med Kevlar forsterket ytterstrømpe.
De må klippes.
“Twosome” -Twostar 36, seilte stort sett uten skader bortsett fra at bolten på en lensetakkelblokk gikk av på etappe 1.
Vi satte ikke spinnaker ut fra Arendal, men gikk ut med genoa1 heavy og full stor. Tok ned storen etter ca 4 timer og toppet denne etappen med 20,11 kn for bare genoa.
Dehlerdoris
Jun 23, 2009 @ 10:51
Peter kanske dags att införa “PrintScrn” knapp på nya generation loggar..
Har tyvärr inte fått upp Dehler 34:an i mer än 15 knop på väg till Visby på semestern förra året(semesterpackad båt, halvt inrullad fock, ett rev och med gummijollen hängande efter..)
Varför inte ny vettig Blogg-tävling – plåta loggen;
“Official Blur Speed Record”
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com