Skip to content

18 Comments

  1. Larsa
    Jun 29, 2009 @ 09:51

    Värt att notera är även fördelningen av gästande båtar från utlandet.
    ORC-i C: 9 av 30
    IRC C: 15 av 20 (Serendip räknad som svensk)
    GR open IRC: 3 av 10
    GR open ORC: 0 av 6
    Av dessa klasser för större båtar är fördelningen:

    ORC 9 av 36 icke svenskar: 25%
    IRC 18 av 30 icke svenskar: 60%

    IRC är rätt klass för att få hit seglingseliten från europa. Bra KSSS!
    Larsa

    Reply

  2. Johan R
    Jun 29, 2009 @ 10:12

    Under SRW gjorde KSSS en annan konstig klassindelning när man körde ihop 4 st enskrovs kölbåtar(First 44.7, First 40.7, Arcona 400 och Dehler 34) med 7 st trimaraner(3 st SeaCart 30 och 4 st Corsair 750) i samma LYSklass! Hur tänkte man där?
    Personligen hade jag slängt in LYS båtaran i ORC starten men låtit dem räkna resultat på LYS. Sedan borde trimaranerna ha fått starta själva och räknat resultatlistan som entyp.

    Reply

  3. Foo
    Jun 29, 2009 @ 11:00

    “Dumpa” in ORC Club i LYS och ORCi i IRC. Multi, Entyp, IRC och sedan LYS för den breda allmänheten. Detta borde ge större och roligare startfält med många bra båtar. Classic’s vill nog vara för sig själva, eller?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jun 29, 2009 @ 17:59

    Tangosailing är också en kalenderbitare, så han har ännu mer statistik och jämförelser. Han konstaterar ockås att andra kanske var mer förtjänta av entypsklass än X-35?

    Arcona 400 = 9 båtar
    First 40.7 = 7
    Linjett 33 = 6
    X-332 = 6
    X-35 = 5

    Reply

  5. PelleL
    Jun 29, 2009 @ 18:18

    För att köra entyp är väl, i alla fall i min värld, en första förutsättning att det finns en klassregel?

    Reply

  6. magnus
    Jun 29, 2009 @ 19:20

    Vad du är petig Pelle

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jun 29, 2009 @ 20:25

    Ja, och en annan förutsättning är att det finns båtar :-)

    Kanske skall KSSS till nästa år ändra i inbjudan:

    Respitklasser skall vara minst 15 anmälda båtar.
    Entypsklasser; minst 10 anmälda båtar i varje klass.

    Reply

  8. A-no-nym
    Jun 29, 2009 @ 20:28

    Skulle inte vilja segla entyp med “fel” arcona 400. Det finns vissa som är väsentligt lättare än andra (bara kolla mätbreven). Detta hindrar dock inte lättviktarna att utnyttja det fördelaktiga lystalet.

    Reply

  9. Richard Göransson
    Jun 29, 2009 @ 22:03

    Ran och Artemis är inte med i några startlistor. Är det tjafs på KSSS?

    Reply

  10. Niklas
    Jun 30, 2009 @ 06:17

    Ran och Artemis finns med i Gr Open IRC. Det är väl bara så att KSSS inte lyckas lägga ut länkar på rätt ställe till startlistorna så man kan hitta dem. Men det finns mycket fel i dem också.
    Manix2 står för övrigt i LYS/SRS D. Anthem står med både i IRC C och Gr Open IRC.

    Reply

  11. Larsa
    Jun 30, 2009 @ 10:23

    IRC C har blivit 22 (+2) och ORCi C 29(-1) sedan igår, trenden är tydlig!
    (kan inte låta bli…)

    Reply

  12. CB
    Jun 30, 2009 @ 10:38

    Vart har Fram tagit vägen i listorna?

    Reply

  13. Peter
    Jun 30, 2009 @ 12:04

    #8 det kan förekommer variation bland olika båtar av samma typ. I SRS gäller uppgifterna i ett mätbrev som begränsning. Vanligtvis kommer uppgifterna delvis från vägning av olika slags eller tillverkarnas uppgifter. Det kan skilja en hel del mellan dessa men en sak ha tabellen och mätbrev gemensamt. Uppgifterna är max- eller min-mått definerad i SRS-reglerna. Seglar man utanför dessa gränser så kan det anses som fusk då bedömningen av båttypen basera på båtens standard enligt båtdatabladet (OBS! det är inte alltid det som tillverkarna eller klassregler från andra länder anger).

    Mao. det är bara att lägga in en protest. Visst ansvar ligger även på seglarna att inte acceptera att en del seglare försöker skaffa sig en fördel (medvetet eller omedvetet spelar i samband mindre roll).

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jun 30, 2009 @ 14:18

    Här är oddsen från Ladbrokes. Läge att identifiera några lättvindsraketer..?

    Grand Open Irc
    Ericsson 1,80
    Ran 4,00 — tips
    Artemis 5,00
    Outsider 8,00
    Royal Blue 9,00

    IRC C
    Magic 2,00 — tips
    Farr Out 4,00
    Air IV 6,00
    Happy 8,00
    Serendip 8,00

    IRC D
    Eminenta 3,50
    Sanna 4 5,00
    Valpuri 5,00
    Farrahead 6,00
    Krut 7,00
    Inga from Sweden — tips

    ORC Int C
    Datacom 1,50 — tips
    Du Soleil II 5,00
    Absolute Blue 6,00
    Viola 11,00
    Anahita 13,00

    ORC Int D
    Jumpin Jack Flash 2,75
    Perfect Excuse 2,75
    Lady X 5,00
    Elixir 8,00
    Walenna II 11,00

    Lys C
    Wafi 4,00
    Farvel 6,00
    Respect 7,00
    My X 10,00
    Team Saven 13,00
    Sofia XI — tips

    Lys D
    ANCELLI 9,00
    TEAM RÄKNAS 10,00
    FLAMMAN IV 11,00
    BJÖRNSNABBEN 13,00
    RABALDER 13,00
    manix2 — tips

    X-35
    Audi R10 2,75
    Audi R8 2,75
    Matrisen 5,00
    Escape 7,00
    Vitklucka 7,00

    Multi 30/60 Open
    Whyshore 1,70
    Gemini 3 2,70
    Audi Sport 7,00
    True Look 10,00

    Orc Classic
    Anitra 2,50
    Refanut 2,50
    Ballad 6,00
    S/Y Vagabonde 6,00
    Regina 9,00

    Orc Club D
    Sagittarius 2,50
    Lilla Ida 4,00
    Madonna 7,00
    Notre Dame 9,00
    Victoria 9,00
    Waterbourne II 9,00

    Reply

  15. Niklas
    Jun 30, 2009 @ 17:34

    IRC D och IRC C har slagits ihop och några båtar har gått över till LYS/SRS.
    Varför står Manix2 i LYS D? LYS D är ju LYS upp till 1.29 på korta banan.

    Reply

  16. mattias allroth
    Jun 30, 2009 @ 23:26

    Vi får førsøka leva upp till oddsen då ;)

    Kingen magic 2 ggr pengarna !

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jul 1, 2009 @ 08:33

    Efter presskonferensen i samband med öppningen av EGR kan man sammanfatta proffsens förväntningar i tre ord: hopp och förtvivlan…

    Vid presskonferensen spelade meteorologen Anna-Karin Bergström från SMHI en huvudroll, men kanske inte på det sätt hon tänkt sig. Femdygnsprognosen hon gav, kan på engelska sammanfattas: Good weather, good visibility, good bye! Alltså: fortsatt värme, svaga vindar, risk för bleke och eftersom luften är fuktig, också viss risk för dimma.

    Ralf Aspholm på Synergia 40 ”Datacom” och tidigare europamästare i havskappsegling är rädd för att det blir ett långsamt race” eftersom han har en tung båt som behöver mycket vind. Med en egen beräkningsmodell baserad på måndagens väder räknar han med att vara i mål ”vid lunchtid på lördag”. Vi får se hur det blir med det…

    Reply

  18. HenrikA
    Jul 1, 2009 @ 10:02

    Har någon sett om det blir någon livesändning på nätet från starten?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.