På väg till Gotland Runt
Här har vi ett par sweeta båtar på väg till Gotland Runt-starten i Sandhamn. Först Torbjörn Törnqvists Artemis, som kör i Grand Open IRC:
ANTHEM, Sune Fogeltröm 1,243
ARTEMIS Torbjörn Törnqvist –
ERICSSON 138 Thomas Blixt –
ILDERIM 116 Axel Wallenberg 1,252
OUTSIDER 42 Tilmar Hansen 1,421
PROGRESSIVA 166 Roger Edin 1,337
Niklas Zennstrom 1,3710
ROTHMANS 158 Carl Henrik Ahlin 1,429
ROYAL BLUE 40 Jonas Martin-Lof 1,363
VARUNA 241 Jens Kellinghusen 1,290
Och så Fredrik Bergströms Corby 29 som av någon anledning kör LYS. Trodde hans hemsida hette IRC-boats ;-). Det ryktas dock att Team Blur kommer att segla den här båten på IRC RM Lidingö 11-13 september!??!?
Så här ser klasserna ut. Intressant att köra 5 stackars X-35 som entypsklass, men inte dela upp 87 båtar i LYS D? Förra året inom parantes,
MULTI 30 OPEN 3 (7)
MULTI 60 OPEN 2 (3)
X-35 5 (7)
ORC INT C 30 (37)
ORC INT D 20 (30)
LYS C 55 (40)
LYS D 87 (87)
IRC C 20 (15)
IRC D 7 (7)
ORC CLASSIC 9 (10)
ORC CLUB 13 (20)
Trenderna är tydliga: ORCi minskar 25%, IRC ökar 23% och LYS ökar 12% (men bara i stora klassen som ökat med 40%). Antalet båtar på långa båtan ökar, men antalet som kör korta banan minskar.
Jun 29, 2009 @ 09:51
Värt att notera är även fördelningen av gästande båtar från utlandet.
ORC-i C: 9 av 30
IRC C: 15 av 20 (Serendip räknad som svensk)
GR open IRC: 3 av 10
GR open ORC: 0 av 6
Av dessa klasser för större båtar är fördelningen:
ORC 9 av 36 icke svenskar: 25%
IRC 18 av 30 icke svenskar: 60%
IRC är rätt klass för att få hit seglingseliten från europa. Bra KSSS!
Larsa
Jun 29, 2009 @ 10:12
Under SRW gjorde KSSS en annan konstig klassindelning när man körde ihop 4 st enskrovs kölbåtar(First 44.7, First 40.7, Arcona 400 och Dehler 34) med 7 st trimaraner(3 st SeaCart 30 och 4 st Corsair 750) i samma LYSklass! Hur tänkte man där?
Personligen hade jag slängt in LYS båtaran i ORC starten men låtit dem räkna resultat på LYS. Sedan borde trimaranerna ha fått starta själva och räknat resultatlistan som entyp.
Jun 29, 2009 @ 11:00
“Dumpa” in ORC Club i LYS och ORCi i IRC. Multi, Entyp, IRC och sedan LYS för den breda allmänheten. Detta borde ge större och roligare startfält med många bra båtar. Classic’s vill nog vara för sig själva, eller?
Jun 29, 2009 @ 17:59
Tangosailing är också en kalenderbitare, så han har ännu mer statistik och jämförelser. Han konstaterar ockås att andra kanske var mer förtjänta av entypsklass än X-35?
Arcona 400 = 9 båtar
First 40.7 = 7
Linjett 33 = 6
X-332 = 6
X-35 = 5
Jun 29, 2009 @ 18:18
För att köra entyp är väl, i alla fall i min värld, en första förutsättning att det finns en klassregel?
Jun 29, 2009 @ 19:20
Vad du är petig Pelle
Jun 29, 2009 @ 20:25
Ja, och en annan förutsättning är att det finns båtar :-)
Kanske skall KSSS till nästa år ändra i inbjudan:
Jun 29, 2009 @ 20:28
Skulle inte vilja segla entyp med “fel” arcona 400. Det finns vissa som är väsentligt lättare än andra (bara kolla mätbreven). Detta hindrar dock inte lättviktarna att utnyttja det fördelaktiga lystalet.
Jun 29, 2009 @ 22:03
Ran och Artemis är inte med i några startlistor. Är det tjafs på KSSS?
Jun 30, 2009 @ 06:17
Ran och Artemis finns med i Gr Open IRC. Det är väl bara så att KSSS inte lyckas lägga ut länkar på rätt ställe till startlistorna så man kan hitta dem. Men det finns mycket fel i dem också.
Manix2 står för övrigt i LYS/SRS D. Anthem står med både i IRC C och Gr Open IRC.
Jun 30, 2009 @ 10:23
IRC C har blivit 22 (+2) och ORCi C 29(-1) sedan igår, trenden är tydlig!
(kan inte låta bli…)
Jun 30, 2009 @ 10:38
Vart har Fram tagit vägen i listorna?
Jun 30, 2009 @ 12:04
#8 det kan förekommer variation bland olika båtar av samma typ. I SRS gäller uppgifterna i ett mätbrev som begränsning. Vanligtvis kommer uppgifterna delvis från vägning av olika slags eller tillverkarnas uppgifter. Det kan skilja en hel del mellan dessa men en sak ha tabellen och mätbrev gemensamt. Uppgifterna är max- eller min-mått definerad i SRS-reglerna. Seglar man utanför dessa gränser så kan det anses som fusk då bedömningen av båttypen basera på båtens standard enligt båtdatabladet (OBS! det är inte alltid det som tillverkarna eller klassregler från andra länder anger).
Mao. det är bara att lägga in en protest. Visst ansvar ligger även på seglarna att inte acceptera att en del seglare försöker skaffa sig en fördel (medvetet eller omedvetet spelar i samband mindre roll).
Jun 30, 2009 @ 14:18
Här är oddsen från Ladbrokes. Läge att identifiera några lättvindsraketer..?
Grand Open Irc
Ericsson 1,80
Ran 4,00 — tips
Artemis 5,00
Outsider 8,00
Royal Blue 9,00
IRC C
Magic 2,00 — tips
Farr Out 4,00
Air IV 6,00
Happy 8,00
Serendip 8,00
IRC D
Eminenta 3,50
Sanna 4 5,00
Valpuri 5,00
Farrahead 6,00
Krut 7,00
Inga from Sweden — tips
ORC Int C
Datacom 1,50 — tips
Du Soleil II 5,00
Absolute Blue 6,00
Viola 11,00
Anahita 13,00
ORC Int D
Jumpin Jack Flash 2,75
Perfect Excuse 2,75
Lady X 5,00
Elixir 8,00
Walenna II 11,00
Lys C
Wafi 4,00
Farvel 6,00
Respect 7,00
My X 10,00
Team Saven 13,00
Sofia XI — tips
Lys D
ANCELLI 9,00
TEAM RÄKNAS 10,00
FLAMMAN IV 11,00
BJÖRNSNABBEN 13,00
RABALDER 13,00
manix2 — tips
X-35
Audi R10 2,75
Audi R8 2,75
Matrisen 5,00
Escape 7,00
Vitklucka 7,00
Multi 30/60 Open
Whyshore 1,70
Gemini 3 2,70
Audi Sport 7,00
True Look 10,00
Orc Classic
Anitra 2,50
Refanut 2,50
Ballad 6,00
S/Y Vagabonde 6,00
Regina 9,00
Orc Club D
Sagittarius 2,50
Lilla Ida 4,00
Madonna 7,00
Notre Dame 9,00
Victoria 9,00
Waterbourne II 9,00
Jun 30, 2009 @ 17:34
IRC D och IRC C har slagits ihop och några båtar har gått över till LYS/SRS.
Varför står Manix2 i LYS D? LYS D är ju LYS upp till 1.29 på korta banan.
Jun 30, 2009 @ 23:26
Vi får førsøka leva upp till oddsen då ;)
Kingen magic 2 ggr pengarna !
Jul 1, 2009 @ 08:33
Jul 1, 2009 @ 10:02
Har någon sett om det blir någon livesändning på nätet från starten?