Skip to content

7 Comments

  1. Feffe
    Jun 29, 2009 @ 21:33

    Kul att J80 är på gång. Har alltid tyckt att den båten förtjänar ett bättre öde. // F

    Reply

  2. P
    Jun 30, 2009 @ 09:22

    J80 är knappast på gång, med nöp och näppe lyckades man hålla SM statusen i år igen med hjälp av inlånade båtar och besättningar, onsdagsträningar mm genomförs ej längre intresset är för lågt. 2005 var det 15-20 ute varje onsdag i Stockholm. Tyvärr gäller det även de flesta andra entypsklasser. 606, Express, CB66 har alla en mer eller mindre nedgång möjligtvis är c55 ljuset i mörkret.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 30, 2009 @ 09:26

      OK, så det var PR-avdelningen på KSSS som tog sig friheter :-)

      Vad är analysen av att entyp har det svårt?

      Reply

  3. Adam
    Jun 30, 2009 @ 09:54

    Det var ju ett gäng drakar ute i helgen oxå, hur ser trenden ut där?

    Reply

  4. P
    Jun 30, 2009 @ 10:39

    Min analys som är helt taget ur luften är att det just nu finns för få seglare och för många klasser. KSSS j80 satsning för några år sedan har väl mer resulterat i att det “ätit” på expressklassen och nu när j80 går ner i antal återhämtar sig express väldigt lite. Likaså CB66 lockade sedan många expresseglare och j80 seglare men nu ser även dem klassen att mer eller mindre dö ut(22 anmälda till SM inkl sådana som hyr båt och utlänska seglare) och seglarna återkommer oftast inte till de gamla klasserna man seglat.

    606 har 48 anmälda men ett flertal har sålt båtarna så realistiskt i dagsläget är dom 43-44 st vilket nog är störst i år. C55 kan dock bli en ny bra billig ersättare till 606.

    De stora båtarna drar mycket folk och har vi 50 SM om året måste man välja och på senare år är det nog Orci EM IMS, IRC osv och de båt typerna som ökat i antal besättningsfolk.

    Ska man sia om framtiden tror jag att J80 kommer ligga kvar på samma nivå, en förutsättning att dom skall öka är att man sprider båten och arrangemangen utanför Stockholm. 606 kanske tappar en aning till C55, Express kan nog snäppa upp ett par snäpp med tanke på att dom seglar SM2010 i Marstrand och 2011 i Sandhamn.
    I dessa områden ligger de flesta Expresserna. H-båt tror jag kommer åka jojo beroende på vart de internationella tävlingarna ligger.

    Drake har jag inte nämnt men det är väl mer en flytande möbel som mer välbärgade mäniskor glider omkring i.

    /Peter

    Reply

  5. Laddie
    Jun 30, 2009 @ 11:35

    Ladbrokes har odds på alla båtarna i Gotland Runt. Finns på http://www.ladbrokes.com på den svenska sidan under segling.

    Reply

  6. JD
    Jun 30, 2009 @ 11:47

    Det är nog mest i Sverige J80 har det lite knackigt, men vi hade ett par gamla båtar med nya besättningar på startlinjen. Internationellt är det J80-klassen som växer snabbast och den är på gång att bli största entypsklassen för kölbåtar (om den inte är det redan). 140 anmälda båtar till VM i Santander Spanien är inget att skämmas för. Så vill man ta steget upp på den internationella arenan är det ett mycket bra alternativ.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.