Bohusracet 2009
Jag kan inte påminna mig att jag någonsin varit så slut efter ett race som efter helgens Bohusrace. Ont i benen, ryggen, axlarna, händerna (kan inte greppa kring tandborsten efter allt trimmande och hissande), bränd på ryggen och sömnbrist.
Men så jävla kul!!!
Lika tätt som vilket entypsrace som helst, fast i 27 timmar.
Starten går för lilla klassen. 10-12 m/s ostligt men otroligt byigt. Och det vred massor i byarna, så det gällde att vara med på både trim och ofrivilliga gippar (a la Banner 28 på bilden som sekunderna senare låg så här).
Lika svårseglat hela vägen innanför Orust. 30-gradersvrid och 5-12 m/s gjorde att rev åkte i och ur, gennakers upp och ner och ett jädra slit. Foton på oss tog Ulf Lindahl från Svanesund…
…och från campingen på Tjörn. Kul att folk faktiskt har följt oss längs kusten.
Till slut jagade Salona 37 Capio, Luffe 4004 med Ödman/Ottoson vi och X-382 Chamsiin iväg med spinnakers efter Tjörn-broarna. Också Dehler 39 Sjöglans och IMX-40 Spiff var med och bakom oss ett helt gäng med båtar som skulle följas åt under racet.
Kanonfin slör ut mot Hätteberget. Vi valde kortaste vägen nära Tjörn öch Norr om Åstol och det visade sig vara ganska mycket snabbare än de som valde en sydligare väg.
Gunnar Ödman och Henrik Ottoson i en kanonsnygg Luffe 4004 peelar gennakers vid Pater Noster. De var aktiva hela tiden och vi hade många fajter under racet.
Vid Hätteberget var det nedtagning och en tajt halvvind norrut. Vi började komma ifatt de mindre båtarna, här Pogon med bröderna Domack. Supertajt racing där det handlade om metrar mot framförallt Luffen, Dehler 29 och Sweden Yacht 45. Vi var ju långsammaste båten i gänget men jobbade stenhårt på att hänga kvar. Trimma, trimma, trimma…
Här har vi 11:an, en Express, och Dehler 39 strax söder om Smögen. Här fanns det en del vägval att göra också, där framförallt X-382 Chamsiin gick långt in och tjänade på det.
Hur som helst en underbar natt.
In mot rundningen i Fjällbacka så lättade det ur rejält, men det var seglingsbart fram till Valön. Men då vi kom runt hörnet så låg de där… de flesta båtarna som legat före. Omstart alltså.
Och alla båtar verkar ha fått sin släng av sleven. Så här såg det ut nån timme efter att vi passerat. Foto: Alan Freeman.
Vi klarade oss ganska bra. Aktivt jobb med gennakern och tur gjorde att vi kom iväg ok och sedan var dragracet i full gång igen.
Så här såg det ut mest hela tiden. Tätt mellan båtarna där det fajtas om varje meter. Och en skön mix av raksträckor mellan grynnorna och stora och små vägval…
Och bakom var det minst lika tajt. Här har vi vinnarna på X-382 Chamsiin som flåsade oss i nacken hela vägen till Norge. De var före en kort innanför Orust, men det rättade till sig. Men varje gång vi ryckte en halv distans kom de tillbaks igen.
Så här såg det ut från Svangen. Fortsatt stora vrid när vi kom ut på Kosterfjorden. Kul kryss där vi lyckades hänga av Bavaria 36 Match för andra gången innan fajten med Chamiin och Sjöglans fortsatte in mot Strömstad och rundningen där. Foto: Johan Wockatz.
Blur tågar på över Kosterfjorden.
Rundning i Strömstad, upp med gennakern igen och av med tröjorna. Undernar slör och halvvind mot Tresteinerne i Norge. Väl där så ställs man inför valet att gå innanför eller utanför Koster. Vi blev lite väl offensiva och tyckte det fanns en marginall fördel med att gå utanför då prognosen pekade på mer sydgående ström där. Naturligtvis skulle vi seglat safe. Vi låg tvåa bakom Chamsiin bland storbåtarna och skulle säkert kunna få några chanser att rycka på dem på hemvägen, så att satsa allt på ett kort var så klart “hjärnsläpp”,
Vi hade bra drag förbi Koster, men precis innan Ursholmen så dojade det ur och vred på NV. Fan också… väl runt hörnet stod det klart att vinden var starkare ju närmare svenska fastlandet man kom. Och mycket riktigt så hade vi tappat dryga timmen… Lång väg in till Ursholmen och rundningen där. Sedan raksträcka genom skärgården innan man rundade Smögen för att kryssa i mål.
Andreas Lyrstrand och Björn Andersson i sin Smaragd kom till sist 3:a totalt. Vi stötte på dem ett par gånger under racet, här sista gången på vägen hem.
Målgång strax före åtta, och after sail på klubbhuset. De tradionsenliga våfflorna kompletterades i år med pilsner från Gunnar Ödman och Quantum Sails. Skönt eftersnack där vi så klart blev rejält hånade för vårt vägval vid Koster. Välförtjänt så klart. Samtidigt så tror jag en del större båtar fick lite respekt för den lilla J/109:an…
Men så här mycket trevliga seglare så borde man göra någonting mer av arrangemanget på Bohus Malmön? Dels är det ju bra om alla kan vara i mål i tid, men jag tror också man skall fundera på ett ordentligt kalas. Skulle locka ytterligare seglare, men kanske också familjer och supporters!
Pär Bäck och Viken-Ägir skall ha all cred för att man med entusasm, lyhördhet och samarbete med seglarna har skapat en fullkomligt unik segling. Och när seglare med olika ambition, båtar och förutsättningar kappseglar på det här viset så vet man att det finns hopp för svensk kappsegling!
Skall vi tro på 120 båtar 2010?
Live-sändningar under racet
- Starten har gått
June 26 2009 17:01 Position: 58.331,11.872 Length: 1:27 - Tajt på väg in under Uddevallabron
June 26 2009 17:04 Position: 58.328,11.859 Length: 1:41 - Spinnaker mot Marstrandsfjorden
June 26 2009 20:32 Position: 57.952,11.658 Length: 1:14 - Mot Måseskär
June 26 2009 22:11 Position: 57.944,11.406 Length: 1:30 - Natt
June 27 2009 01:28 Position: 58.385,11.167 Length: 1:00 - Omstart vid Fjällbacka
June 27 2009 04:49 Position: 58.604,11.254 Length: 0:48 - Söderut utanför Koster
June 27 2009 11:41 Position: 58.932,10.915 Length: 0:57 - After Sail på Bohus Malmön
June 27 2009 22:04 Position: 58.352,11.342 Length: 0:31
Slutlig resultatlista för Bohusracet 2009
1 Dahlsten Pilups X 382 GKSS 1,28 09-06-27 18:47:41 33:01:02
2 Bäckström Bäckström X-46 GKSS 1,42 09-06-27 16:27:48 33:19:05
3 Lyrstrand Andersson Smaragd Stenungsunds SS 1,19 09-06-27 20:06:02 33:26:23
4 Samuelsson Samuelsson Bavaria Match 35 SSVÄ 1,28 09-06-27 19:08:56 33:28:14
5 Turesson Turesson X-332 SSVÄ 1,24 09-06-27 20:04:39 33:34:34
6 Olofsson Toresson Luffe 40 38 KKKK 1,31 09-06-27 18:37:51 33:34:35
7 Nilsson Mossberg Salona 37 HJBK 1,32 09-06-27 18:29:42 33:39:12
8 Kjellberg Edvardsson First 31.7 HR Lerums SS 1,19 09-06-27 20:26:25 33:50:38
9 Hambeson Hambeson X-332 Sport Marstrand SS 1,26 09-06-27 19:54:04 33:53:43
10 Ohldin Mörtsell Dominant 150 SS Slören 1,4 09-06-27 17:13:45 33:55:15
11 Sivers Edvardsson CB33 Henåns Båtklubb 1,18 09-06-27 20:58:28 34:11:23
12 Källström Fälth Ravage 36 GKSS 1,23 09-06-27 19:50:03 34:14:10
13 Ödman Ottosson Luffe 4004 1,35 09-06-27 18:33:20 34:30:00
14 Bäckström Bäckström Arccona 46 SSVÄ 1,45 09-06-27 16:49:55 34:33:23
15 Smith Hammar Dehler 39 SQ Stora Stenar SS 1,34 09-06-27 18:50:30 34:37:40
16 Olsson Olsson 11-Meter SSVÄ 1,32 09-06-27 19:14:07 34:37:50
17 Ellisson Ellison Torge Avance 36 SSVÄ 1,17 09-06-27 21:41:14 34:44:03
18 Gustavsson Klamer J/109 GKSS 1,29 09-06-27 19:56:08 34:44:49
19 Möller Ahlqvist Comfortina 38 KMS Nordön 1,26 09-06-27 20:35:23 34:45:47
20 Helgesson Trolled, GKSS First 31.7 LR XSS/GKSS 1,18 09-06-27 21:41:46 35:02:29
21 Hansson Hansson Mani 32 SSVÄ 1,21 09-06-27 20:58:28 35:03:33
22 Pollack Ullman Banner 33 RC XSS 1,23 09-06-27 20:33:08 35:07:09
23 Rhedin Rhedin Carrera Helmsman Carreraförbundet 1,22 09-06-27 20:49:06 35:09:30
24 Hultén Strömberg Luffe 4004 XSS 1,35 09-06-27 19:08:16 35:17:10
25 Strandberg Stensby Faurby 424 STSS 1,32 09-06-27 19:47:18 35:21:38
26 Team Bintec Dahl/Persson CB66 Racer GKSS 1,19 09-06-27 21:46:02 35:25:23
27 Having Braaten IMX 40 GKSS 1,38 09-06-27 18:50:12 35:39:17
28 Olsson Swedenfeldt Dehler 36 SSVÄ 1,29 09-06-27 20:40:07 35:41:33
29 Mörtsell Mörtsell Jeanneau Sun Fast 35 1,22 09-06-27 21:39:15 36:10:41
30 Vesala Björk Cheetah 30 SSVÄ 1,29 09-06-27 21:17:18 36:29:31
31 Gustafson Hagnö Sweden Yachts 45 GKSS 1,35 09-06-27 20:39:24 37:20:11
32 Bark Thelin Scan-kap 99 GKSS 1,15 09-06-28 02:46:27 39:59:25
33 Ohlsson Selvert Maxi Racer LSS 1,12 09-06-28 03:54:05 40:12:34
34 Andersen Larsson NF Tjörns SS 1,10 09-06-28 04:38:01 40:17:49
35 Edman Edman X 95 145 SFSS 1,14 09-06-28 03:22:15 40:19:22
36 Andersson Alm Express BKSS 1,12 09-06-28 04:02:30 40:22:00
37 Redin Dommersnes Beneteau First Class 10 GKSS 1,25 09-06-28 03:03:03 42:33:49
39 Johnsson Johnsson Murena SSVÄ 1,09 09-06-28 07:06:40 42:37:52
40 Domack Domack Pogo 6,50 LDSS 1,19 09-06-28 04:01:20 42:51:59
41 Söderström Wibbling Scanmar 33 STSS 1,13 09-06-28 10:14:36 47:44:06
42 Sörvik Hansson Banner 28 STSS 1,18 09-06-28 10:13:39 49:49:42
43 Svensson Bathfield Mini Atomic 56 ChSS 1,19 09-06-28 10:14:16 50:15:47
Dahlman Karlsson Express SSVÄ 1,12 Utgått
Berg Einarsson Maxi 999 SSVÄ 1,15 Utgått
Engelin Lindström Maxi Racer S5 LSS 1,12 Utgått
Erdegard Karlsson X99 1,25 Utgått
Monus Gustavsson Aphrodite 22 BJK 0,99 Utgått
Nyberg Lauenstein Aphrodite 291 1,11 Utgått
Vuorinen Pohjonen Comfortina 32 SXK 1,14 Utgått
Kärkkäinen Nilsson Contrast 33 1,16 Utgått
Nyberg Ekdahl IF SSVÄ 1,02 Utgått
Karlsson Simonsson Express GKSS 1,12 Utgått
Nohlin Freeman X-342 7/8 SXK 1,17 Utgått
Swedenfeldt Gröning R6 SSVÄ 1,17 Utgått
Johansson Henriksson Smögen 37 SSVÄ 1,24 Utgått
Thorsson Kronlund CB365 Tjuvkil 1,28 Utgått
Westberg Larsson Dragonfly 800 STSS 1,52 Utgått
Fägerquist Claesson Express GKSS 1,12 Utgått
Johansson Johansson Maestro 31 CR STSS 1,13 Utgått
Brügge Strömme Gambler 35 BMBK 1,16 Utgått
Lantz Lantz Hanse 371 SXK 1,25 Utgått
Sture Smith
Jun 29, 2009 @ 21:51
Jag såg inte Sjöugglan på hela racet. Det var väl någon gammal ubåt som hette så, det kanske förklarar saken.
Sture & Dan “SjöGLANS”
Peter Gustafsson
Jun 29, 2009 @ 22:02
Sorry Sture…
det började som en förväxling och sedan fastnade det. Jag har rättat det nu.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6uggla
Hans
Jun 30, 2009 @ 00:21
Skönt att det inte bara är jag som har ont i HELA kroppen!
Och Peter, jag hörde allt vad du säger i videon från “omstarten/bleket” vid Valön – “och en liten First….”
Liten men naggande god, det visade vi väl förra året :)
Annars håller jag med – en unik upplevelse, och positivt annorlunda mot andra kappseglingar. Inte minst en himla go stämning mellan alla seglare som visar respekt och hänsyn även ute på banan.
Ric.
Jun 30, 2009 @ 01:20
Brorsan och jag började efter ett tag lista vilka smällar mellan kropp och båt som räknades eller inte. De där det tjongade ordentligt i båten eller i besättningsmannen räknades alltså. Det blev en del, fler ju tröttare man blev.. Så visst kände vi av en “dagen efter”. Beställt plattband eller liknande till mantåget bland annat. Grymt skönt att sitta timme efter timme utan kläder med en mantågsvajjer som försöker dela skulderbladen horisontellt..
Grym sträckning på BR. Varför har vi inte seglat det tidigare undrade vi. Synd med de väl långa och många stoppen för oss i eftertroppen pga. stiltje. Men vi lyckades hålla ångan uppe med tät racing mot omkringvarande ända in på linjen. Kul också med många deltider för de som bröt.
Tack Pär för grym tävling!! Hoppas du fick sova gott till slut efter dina non-stop dygn.
Håller med Peter om att man på ngt. sätt borde justera så att fler kan komma i mål samtidigt samt kanske ordna till ett målgångskalas. Kanske tidigarelägga starten till fredag morgon och justera sträckning så kanske alla kan vara med på lördagskvällen? Då Pär inte ens fick löst hamnavgiften för deltagarna av Bohus Malmön kanske det finns andra tänkbara mål där 70 båtar är mer välkomna..? (Även om sträckningen in till Malmön är en trevlig avslutning.)
En annan önskvärd justering är att ha mer än 40 minuter på sig mellan skepparmötets slut och start. Särskilt utan motor med hård vind in i hamninloppet.. det var lite för tajt helt enkelt.
Trevligt att kunna sträcka hela den dryga biten mellan Uddevalla och Marstrand.. hur ofta är man med om det.. Påminnde om Faerderstarten lite tycker jag med alla båtar utsmetade som ett pärlband på den långsmala vattensträckan ner till Stenungssund. Fantastiskt väder och god Ångpanneöl vid målgången och till mycket överkomlig kostnad!
Suveränt jobbat av Viken-Ägir och Pär!!
Peter Gustafsson
Jun 30, 2009 @ 09:14
Har uppdaterat med de filmer vi sände live. Känns som kvalitén är ok för att fånga stämningen just när det händer? Och det var drygt 300 som kollade på filmerna under racet, så det är ju inte helt bortkastat…
Det som är mindre bra är att man inte kan tillrättalägga i efterhand, utan man får leva med det som sändes :-)
June 26 2009 17:01 Position: 58.331,11.872 Length: 1:27
June 26 2009 17:04 Position: 58.328,11.859 Length: 1:41
June 26 2009 20:32 Position: 57.952,11.658 Length: 1:14
June 26 2009 22:11 Position: 57.944,11.406 Length: 1:30
June 27 2009 01:28 Position: 58.385,11.167 Length: 1:00
June 27 2009 04:49 Position: 58.604,11.254 Length: 0:48
June 27 2009 11:41 Position: 58.932,10.915 Length: 0:57
June 27 2009 22:04 Position: 58.352,11.342 Length: 0:31
Björn N
Jun 30, 2009 @ 11:19
Ett litet reportage från första startgrupp på http://bjornsbat.blogspot.com/
Vilket fantastiskt race trots allt!
Andreas i Missmatch
Jun 30, 2009 @ 14:59
Peter…liten reflektion; ni lyckades segla om oss för andra gången…vi såg det konstigt nog som vi lyckades komma förbi er för 3dje gången och då var vi först i mål…
Ser fram emot Hermanö Runt..samma täta race men kortare bana= inte lika öm kropp.
Seglar ni den fully crewed? Vi kör nog shorthanded där oxå….
vilka mer sharthandrace finns kvar?
//A
Tormod
Jun 30, 2009 @ 15:29
Alle som hadde bråkiga besettningar er velkommen til Hankø One-star 09 i august.
Tormod
Sture Smith
Jun 30, 2009 @ 19:10
Andreas i Missmatch träffar en viktig punkt. Som gäller flera båtar som Blur Peter seglade om eller hade strax bakom, intill eller framför sig.
Sjöglans borde då med 5% högre LYS vara slagen (Dead Duck) redan efter 2/3 av racet.
Men så blev det ju inte riktigt till slut………vad va det hans sa “ända in i kaklet”…….
Peter Gustafsson
Jun 30, 2009 @ 20:30
Andreas & Sture, det resultat som gäller är så klart det som sitter uppspikat på anslagstavlan, och där är ni ju båda långt före Blur!
Det enda jag gav uttryck för ovan är att vi var nöjda med vår båtfart, och var tvåa eller trea bland de stora båtarna vid alla rundningar till Norge där vi var 5 minuter efter suveräna segrarna Chamsiin. Och med våra katastrofala vägval så får man ju hitta de små glädjeämnena :-)
Nästa drabbning blir Hermanö Runt, då blir det med fullt gäng. Shorthanded så är det väl Poly Skagen Race och Höstknalten som gäller…
…om ingen har lust att köra ett “Käringö höstrace”. Shorthanded från Göteborg, Strömstad & Uddevalla (justerade banlängder) med gemensam målgång på Käringön. Hejdundrande kalas och race hem igen på söndagen?
Andreas i Missmatch
Jun 30, 2009 @ 21:12
Haha…jag syftade på att ni verkade glada att segla om oss?…2 ggr …dessutom…vi kämpade för att ha er bakom som har högre lys…o kände enbart revanschlust när ni gick förbi…
En gång när ni satte genaker o vi inte kunde gå med spinnen. Sedan kom vi ifatt o förbi…sedan tog ni er förbi när vi bytte segel 2 ggr på 20 min(Varför kan man undra?tydligare trötthetstecken får vi leta efter..)…sedan tog ni ett annat vägval… vi tänkte precis som er men omvänt….riktigt kul reflektionsmässigt…
Poly skagen race låter ju jysst…skall se om David i Spiran skall vara med o nån mer matchbåt…var är ni någonstans? …Jag seglade om Fanny häromdagen…men överiga damma av den…
har inte anmält mig ännu till Tjörn Runt…finns det någon shorthanded klass där? tänk att glida i 0,5m/s o 1 knops motström iår…förra året var det ju medström…eller så kanske vi hoppar denna….
Lutar åt hermanö med några duktiga seglare…kanske 4 pers…det är fully crewed så man blir svett o go…
Vi ses på semestern
//A
Nicklas
Jun 30, 2009 @ 23:12
Köper Peters förslag (inlägg 10) med ett shorthanded “Käringö höstrace” direkt!!! !!!!!!!!!!!!!!!!
Jonas och jag på Banner 33:an “Den store dansken” är med. Har inte frågat Jonas än (och det är ju förvisso hans båt) men i den jättesega stiltjen på Kosterfjorden pratade vi faktiskt om något sådant så jag utgår från att han inte backar. I så fall har vi i vart fall två båtar som startar från Göteborg och därmed är det ju ett race…. Kan nog lura med en luttrad gammal expresskille som köpt en express igen (i dag faktiskt) och förmodligen någon eller några till. I så fall har vi ju faktiskt nästan en riktig tävling. Lägger härmed för egen del (actricia.se) första tjing på platsen som huvudsponsor och utgår från att vi i så fall också får Camilla och Tommy på http://www.karingo.com att vara med och organisera kalaset. Då kommer det att bli kalas…
Hoppas att alla som är intresserade lämnar en preliminär anmälan här. Peter har ju genom att initiera tävlingen tagit ett stort ansvar som organisatör men det fixar han lätt, direktör som han är..:-). Om det blir ett stort intresse så att vi faktiskt måste organisera en “riktig!” tävling bör det ju heller inte vara några problem att få en eller flera kubbar att bli intresserade av att ta över.
PS ! Tack för filmen på omstarten i Fjällbacka som ju ger bildbevis åt att vi där (för en kort stund) faktiskt låg rätt bra till trots vår 22:a plats i slutet. Det är vi längst fram till vänster på bild som länge legat och väntat in fältet, d v s Blur med flera som kom bakifrån med hjälp av egen vind som de tagit med sig från Hätteberget. F-n att vi inte tänkte på det är väl vår brist på rutin som lyser igenom…
Peter X 382 Chamsiin
Jun 30, 2009 @ 23:31
Känns som att detta börjar bli färdiganalyserat! GBG Offshore i twostarklass kräver nog att vi gaddar ihop oss så att det blir största klassen. Antar ni utmaningen?
Sömnig skeppare på Cham(p)siin
Peter Gustafsson
Jul 1, 2009 @ 08:39
Andreas, varför inte leta upp några juniorer i hemmahamnen och köra Hermanö Runt med full besättning? Bra för nyrekryteringen. Dessutom har ni en snabb båt och sjyssta grejor, så det är ju synd om inte båten skall få känna på hur det är att segla i full fart :-)
Björn N
Jul 1, 2009 @ 08:55
Om mindre båtar som Expresser och min gamla holk är välkomna på Käringö-höstrace, så kan ni ju skriva upp Aelos på intresselistan!
Peter Gustafsson
Jul 1, 2009 @ 09:13
Alla skall med!!!
Eller så kör man shorthanded på de här racen:
8 aug Framnäsdagen och Johnnie Walker Cup
Arrangör: SS Fram
Klass: 2-Krona, E-Jolle, LYS Kölbåt, Optimist
Format: Distans
Anmälan: på plats, 0707-922959,
fredriksson.ingemar@hotmail.com
Betalning: kontant till tävlingssekreteraren
Anmälningsavgift: 40/60/150 kr
Sista anmälningsdag: 2009-08-08
Efteranmälan: 40/60/150 kr
Exp. öppnar kl. 09.00
Rorsmansmöte kl. 09.30
1:a start kl. 11.00
Övrigt: Lys utan spinn. Ingår i KM. Pubafton
Tävlingens webbplats: http://www.ssfram.com
5 sep Höstknalten, Långedrag
Regattan ingår i serien:Yking Cup Syd
Arrangör: Långedrags SS
Klass: LYS Kölbåt
Format: Distans
Anmälan: http://www.ldss.se
Betalning: kontant vid registrering
Anmälningsavgift: 350 kr
Sista anmälningsdag: 2009-08-31
Efteranmälan: +25%
Exp. öppnar kl. fredag 4/9 kl 18-19
1:a start kl. 08.00
Övrigt: Omvänd LYS – båten med lägsta LYS-tal
startar först. Första båt i mål vinner! (Om inte vinden
krånglar till det!) Ärtsoppa efter målgång!
Tävlingens webbplats: http://www.ldss.se
Nicklas (på Den store dansken)
Jul 4, 2009 @ 01:23
Svar till Peter på Chamsiin;
Vi skulle gärna anta utmaningen men för oss som är med och seglar småbåtar (som t ex en jättegammal Banner 33:a….) på skoj är offshorekraven lite för tuffa. Förvisso skulle vi kunna låna en flotte från min vanliga båt men att installera/flytta en fast VHF börjar bli lite mycket. Dessutom gäller ju särskilt för shorthand ;
• point 4.26.4 c) stormsail and e) stormjib
• one crew member must have passed ISAF ORC approved offshore safety training.
Då börjar det bli riktigt jobbigt för t ex min båt har varit över både på Grönland och Canada utan vare sig stormstor eller stormjib och jag vet faktiskt inte ens vad ISAF ORC träningen betyder… För att vara realister måste vi därför nog fega ur denna gången för att lösa allt detta officiella till den lilla Banner 33:an och till den 17 september lär vi nog inte göra (men vi skall försöka…). F-n vad krångligt det skall vara att segla officiellt lite här hemma i Skagerack som man alltid har gjort…
Hur som helst; För att få bra uppslutning till shorthandklasserna tror jag att det är viktigt att göra det så enkelt (billigt) som möjligt, och därav fördelarna med ett Käringö Höstrace som inte går utomskärs. Det finns knappast någon som skulle vilja kalla express-gänget för dåliga seglare trots att de har små båter, och vi mäter oss gärna med dem, smaragderna, Blur, och alla andra småbåtar. Gör inte ni?
Jag hoppas därför att alla (inlusive folbåtskillarna som inte fick vara med på bohusracet med sin egna båt utan fick köra en Ravage 36:a i stället och därför bara kom 12:a…) fotsätter att anmäla sitt intresse för Käringö Höstrace. Förvisso kan det kanske ju nu i år bli en innofficiell tävling men det kan ju också fungera. Huvudsaken lär ju vara kalaset på Käringön…
Vi förelsår helgen den 12- 13 september med start från Strömstad, Uddevlla och Göteborg tidigt på morgonen kring kl 09:00. Vi tror inte att det krockar med något annat?
Som vi ser det är nu är Blur, den gamla holken Aelos och vi (Den store dansken) med i starten från Göteborg. Fler kommer…
Peter Blur, eftersom du initierat Käringö Höstrace kommer jag att maila dig privat (jobbmailen) under helgen. Om vi nu är tre båtar redan nu och kan fixa några till så kör vi väl…?l
Mikael Vesala
Jul 4, 2009 @ 11:45
#17
Alltså, Vilket/vilka race avses i ditt inlägg?
Fattar faktiskt inte vilka seglingar det rör sig om.
Vilket race är det som kräver ISAF ORC träningen ?
Vilket race har start 12-13 sept på olika platser eller har jag bara fåttét om bakfoten?
Kunde du förklara för en oinvigd?
Peter Gustafsson
Jul 4, 2009 @ 17:22
Sammanfattning: här är de race som man skulle kunna köra shorthanded utan massor av säkerhetsregler.
– 8 aug, Framnäsdagen och Johnnie Walker Cup
– 28-30 aug, Poly Skagen Race
– 5 sep, Höstknalten, Långedrag
Poly Skagen har shorthandedklass och de andra inför det säkert om man är några stycken…
Sedan hade jag föreslagit ett nytt “spontanrace” för de som bara måste segla mer shorthanded… och kanske lika mycket en social aktiviter. Om det skall vara “Käringö Höstrace” eller något annat vet jag inte. Kanske skall vi ta de som redan finns i år, och skissa på ett nytt höstrace under vintern?
Sedan kan inte Team Blur helgen 12-13 september. Då skall vi segla IRC-RM på Lidingö… i en inlånad Corby 29 :-)
17-20/9 Göteborg Offshore Race kräver ORC Cat 3 med en del tillägg (som säkerhetskurs) http://www.gkss.se/gor
Pär Bäck
Sep 1, 2009 @ 09:44
Bohusracet
Nu finns det bilder från Bohusracet på Viken Ägirs hemsida. Ni kan använda länken http://www.vikenagir.se/images/Pictshow/Bohusracet-2009/index.html så kommer ni rätt.
Det är redan 4 båtar anmälda till Bohusracet 2010.