Skip to content

20 Comments

  1. Sture Smith
    Jun 29, 2009 @ 21:51

    Jag såg inte Sjöugglan på hela racet. Det var väl någon gammal ubåt som hette så, det kanske förklarar saken.
    Sture & Dan “SjöGLANS”

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jun 29, 2009 @ 22:02

    Sorry Sture…

    det började som en förväxling och sedan fastnade det. Jag har rättat det nu.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6uggla

    Reply

  3. Hans
    Jun 30, 2009 @ 00:21

    Skönt att det inte bara är jag som har ont i HELA kroppen!
    Och Peter, jag hörde allt vad du säger i videon från “omstarten/bleket” vid Valön – “och en liten First….”
    Liten men naggande god, det visade vi väl förra året :)
    Annars håller jag med – en unik upplevelse, och positivt annorlunda mot andra kappseglingar. Inte minst en himla go stämning mellan alla seglare som visar respekt och hänsyn även ute på banan.

    Reply

  4. Ric.
    Jun 30, 2009 @ 01:20

    Brorsan och jag började efter ett tag lista vilka smällar mellan kropp och båt som räknades eller inte. De där det tjongade ordentligt i båten eller i besättningsmannen räknades alltså. Det blev en del, fler ju tröttare man blev.. Så visst kände vi av en “dagen efter”. Beställt plattband eller liknande till mantåget bland annat. Grymt skönt att sitta timme efter timme utan kläder med en mantågsvajjer som försöker dela skulderbladen horisontellt..
    Grym sträckning på BR. Varför har vi inte seglat det tidigare undrade vi. Synd med de väl långa och många stoppen för oss i eftertroppen pga. stiltje. Men vi lyckades hålla ångan uppe med tät racing mot omkringvarande ända in på linjen. Kul också med många deltider för de som bröt.
    Tack Pär för grym tävling!! Hoppas du fick sova gott till slut efter dina non-stop dygn.
    Håller med Peter om att man på ngt. sätt borde justera så att fler kan komma i mål samtidigt samt kanske ordna till ett målgångskalas. Kanske tidigarelägga starten till fredag morgon och justera sträckning så kanske alla kan vara med på lördagskvällen? Då Pär inte ens fick löst hamnavgiften för deltagarna av Bohus Malmön kanske det finns andra tänkbara mål där 70 båtar är mer välkomna..? (Även om sträckningen in till Malmön är en trevlig avslutning.)
    En annan önskvärd justering är att ha mer än 40 minuter på sig mellan skepparmötets slut och start. Särskilt utan motor med hård vind in i hamninloppet.. det var lite för tajt helt enkelt.
    Trevligt att kunna sträcka hela den dryga biten mellan Uddevalla och Marstrand.. hur ofta är man med om det.. Påminnde om Faerderstarten lite tycker jag med alla båtar utsmetade som ett pärlband på den långsmala vattensträckan ner till Stenungssund. Fantastiskt väder och god Ångpanneöl vid målgången och till mycket överkomlig kostnad!
    Suveränt jobbat av Viken-Ägir och Pär!!

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 30, 2009 @ 09:14

    Har uppdaterat med de filmer vi sände live. Känns som kvalitén är ok för att fånga stämningen just när det händer? Och det var drygt 300 som kollade på filmerna under racet, så det är ju inte helt bortkastat…

    Det som är mindre bra är att man inte kan tillrättalägga i efterhand, utan man får leva med det som sändes :-)

    Reply

  6. Björn N
    Jun 30, 2009 @ 11:19

    Ett litet reportage från första startgrupp på http://bjornsbat.blogspot.com/

    Vilket fantastiskt race trots allt!

    Reply

  7. Andreas i Missmatch
    Jun 30, 2009 @ 14:59

    Peter…liten reflektion; ni lyckades segla om oss för andra gången…vi såg det konstigt nog som vi lyckades komma förbi er för 3dje gången och då var vi först i mål…
    Ser fram emot Hermanö Runt..samma täta race men kortare bana= inte lika öm kropp.
    Seglar ni den fully crewed? Vi kör nog shorthanded där oxå….

    vilka mer sharthandrace finns kvar?
    //A

    Reply

  8. Tormod
    Jun 30, 2009 @ 15:29

    Alle som hadde bråkiga besettningar er velkommen til Hankø One-star 09 i august.

    Tormod

    Reply

  9. Sture Smith
    Jun 30, 2009 @ 19:10

    Andreas i Missmatch träffar en viktig punkt. Som gäller flera båtar som Blur Peter seglade om eller hade strax bakom, intill eller framför sig.
    Sjöglans borde då med 5% högre LYS vara slagen (Dead Duck) redan efter 2/3 av racet.
    Men så blev det ju inte riktigt till slut………vad va det hans sa “ända in i kaklet”…….

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jun 30, 2009 @ 20:30

    Andreas & Sture, det resultat som gäller är så klart det som sitter uppspikat på anslagstavlan, och där är ni ju båda långt före Blur!

    Det enda jag gav uttryck för ovan är att vi var nöjda med vår båtfart, och var tvåa eller trea bland de stora båtarna vid alla rundningar till Norge där vi var 5 minuter efter suveräna segrarna Chamsiin. Och med våra katastrofala vägval så får man ju hitta de små glädjeämnena :-)

    Nästa drabbning blir Hermanö Runt, då blir det med fullt gäng. Shorthanded så är det väl Poly Skagen Race och Höstknalten som gäller…

    …om ingen har lust att köra ett “Käringö höstrace”. Shorthanded från Göteborg, Strömstad & Uddevalla (justerade banlängder) med gemensam målgång på Käringön. Hejdundrande kalas och race hem igen på söndagen?

    Reply

  11. Andreas i Missmatch
    Jun 30, 2009 @ 21:12

    Haha…jag syftade på att ni verkade glada att segla om oss?…2 ggr …dessutom…vi kämpade för att ha er bakom som har högre lys…o kände enbart revanschlust när ni gick förbi…
    En gång när ni satte genaker o vi inte kunde gå med spinnen. Sedan kom vi ifatt o förbi…sedan tog ni er förbi när vi bytte segel 2 ggr på 20 min(Varför kan man undra?tydligare trötthetstecken får vi leta efter..)…sedan tog ni ett annat vägval… vi tänkte precis som er men omvänt….riktigt kul reflektionsmässigt…

    Poly skagen race låter ju jysst…skall se om David i Spiran skall vara med o nån mer matchbåt…var är ni någonstans? …Jag seglade om Fanny häromdagen…men överiga damma av den…

    har inte anmält mig ännu till Tjörn Runt…finns det någon shorthanded klass där? tänk att glida i 0,5m/s o 1 knops motström iår…förra året var det ju medström…eller så kanske vi hoppar denna….

    Lutar åt hermanö med några duktiga seglare…kanske 4 pers…det är fully crewed så man blir svett o go…

    Vi ses på semestern
    //A

    Reply

  12. Nicklas
    Jun 30, 2009 @ 23:12

    Köper Peters förslag (inlägg 10) med ett shorthanded “Käringö höstrace” direkt!!! !!!!!!!!!!!!!!!!

    Jonas och jag på Banner 33:an “Den store dansken” är med. Har inte frågat Jonas än (och det är ju förvisso hans båt) men i den jättesega stiltjen på Kosterfjorden pratade vi faktiskt om något sådant så jag utgår från att han inte backar. I så fall har vi i vart fall två båtar som startar från Göteborg och därmed är det ju ett race…. Kan nog lura med en luttrad gammal expresskille som köpt en express igen (i dag faktiskt) och förmodligen någon eller några till. I så fall har vi ju faktiskt nästan en riktig tävling. Lägger härmed för egen del (actricia.se) första tjing på platsen som huvudsponsor och utgår från att vi i så fall också får Camilla och Tommy på http://www.karingo.com att vara med och organisera kalaset. Då kommer det att bli kalas…

    Hoppas att alla som är intresserade lämnar en preliminär anmälan här. Peter har ju genom att initiera tävlingen tagit ett stort ansvar som organisatör men det fixar han lätt, direktör som han är..:-). Om det blir ett stort intresse så att vi faktiskt måste organisera en “riktig!” tävling bör det ju heller inte vara några problem att få en eller flera kubbar att bli intresserade av att ta över.

    PS ! Tack för filmen på omstarten i Fjällbacka som ju ger bildbevis åt att vi där (för en kort stund) faktiskt låg rätt bra till trots vår 22:a plats i slutet. Det är vi längst fram till vänster på bild som länge legat och väntat in fältet, d v s Blur med flera som kom bakifrån med hjälp av egen vind som de tagit med sig från Hätteberget. F-n att vi inte tänkte på det är väl vår brist på rutin som lyser igenom…

    Reply

  13. Peter X 382 Chamsiin
    Jun 30, 2009 @ 23:31

    Känns som att detta börjar bli färdiganalyserat! GBG Offshore i twostarklass kräver nog att vi gaddar ihop oss så att det blir största klassen. Antar ni utmaningen?
    Sömnig skeppare på Cham(p)siin

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jul 1, 2009 @ 08:39

    Andreas, varför inte leta upp några juniorer i hemmahamnen och köra Hermanö Runt med full besättning? Bra för nyrekryteringen. Dessutom har ni en snabb båt och sjyssta grejor, så det är ju synd om inte båten skall få känna på hur det är att segla i full fart :-)

    Reply

  15. Björn N
    Jul 1, 2009 @ 08:55

    Om mindre båtar som Expresser och min gamla holk är välkomna på Käringö-höstrace, så kan ni ju skriva upp Aelos på intresselistan!

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Jul 1, 2009 @ 09:13

    Alla skall med!!!

    Eller så kör man shorthanded på de här racen:

    8 aug Framnäsdagen och Johnnie Walker Cup
    Arrangör: SS Fram
    Klass: 2-Krona, E-Jolle, LYS Kölbåt, Optimist
    Format: Distans
    Anmälan: på plats, 0707-922959,
    fredriksson.ingemar@hotmail.com
    Betalning: kontant till tävlingssekreteraren
    Anmälningsavgift: 40/60/150 kr
    Sista anmälningsdag: 2009-08-08
    Efteranmälan: 40/60/150 kr
    Exp. öppnar kl. 09.00
    Rorsmansmöte kl. 09.30
    1:a start kl. 11.00
    Övrigt: Lys utan spinn. Ingår i KM. Pubafton
    Tävlingens webbplats: http://www.ssfram.com

    5 sep Höstknalten, Långedrag
    Regattan ingår i serien:Yking Cup Syd
    Arrangör: Långedrags SS
    Klass: LYS Kölbåt
    Format: Distans
    Anmälan: http://www.ldss.se
    Betalning: kontant vid registrering
    Anmälningsavgift: 350 kr
    Sista anmälningsdag: 2009-08-31
    Efteranmälan: +25%
    Exp. öppnar kl. fredag 4/9 kl 18-19
    1:a start kl. 08.00
    Övrigt: Omvänd LYS – båten med lägsta LYS-tal
    startar först. Första båt i mål vinner! (Om inte vinden
    krånglar till det!) Ärtsoppa efter målgång!
    Tävlingens webbplats: http://www.ldss.se

    Reply

  17. Nicklas (på Den store dansken)
    Jul 4, 2009 @ 01:23

    Svar till Peter på Chamsiin;
    Vi skulle gärna anta utmaningen men för oss som är med och seglar småbåtar (som t ex en jättegammal Banner 33:a….) på skoj är offshorekraven lite för tuffa. Förvisso skulle vi kunna låna en flotte från min vanliga båt men att installera/flytta en fast VHF börjar bli lite mycket. Dessutom gäller ju särskilt för shorthand ;
    • point 4.26.4 c) stormsail and e) stormjib
    • one crew member must have passed ISAF ORC approved offshore safety training.
    Då börjar det bli riktigt jobbigt för t ex min båt har varit över både på Grönland och Canada utan vare sig stormstor eller stormjib och jag vet faktiskt inte ens vad ISAF ORC träningen betyder… För att vara realister måste vi därför nog fega ur denna gången för att lösa allt detta officiella till den lilla Banner 33:an och till den 17 september lär vi nog inte göra (men vi skall försöka…). F-n vad krångligt det skall vara att segla officiellt lite här hemma i Skagerack som man alltid har gjort…

    Hur som helst; För att få bra uppslutning till shorthandklasserna tror jag att det är viktigt att göra det så enkelt (billigt) som möjligt, och därav fördelarna med ett Käringö Höstrace som inte går utomskärs. Det finns knappast någon som skulle vilja kalla express-gänget för dåliga seglare trots att de har små båter, och vi mäter oss gärna med dem, smaragderna, Blur, och alla andra småbåtar. Gör inte ni?

    Jag hoppas därför att alla (inlusive folbåtskillarna som inte fick vara med på bohusracet med sin egna båt utan fick köra en Ravage 36:a i stället och därför bara kom 12:a…) fotsätter att anmäla sitt intresse för Käringö Höstrace. Förvisso kan det kanske ju nu i år bli en innofficiell tävling men det kan ju också fungera. Huvudsaken lär ju vara kalaset på Käringön…

    Vi förelsår helgen den 12- 13 september med start från Strömstad, Uddevlla och Göteborg tidigt på morgonen kring kl 09:00. Vi tror inte att det krockar med något annat?

    Som vi ser det är nu är Blur, den gamla holken Aelos och vi (Den store dansken) med i starten från Göteborg. Fler kommer…

    Peter Blur, eftersom du initierat Käringö Höstrace kommer jag att maila dig privat (jobbmailen) under helgen. Om vi nu är tre båtar redan nu och kan fixa några till så kör vi väl…?l

    Reply

  18. Mikael Vesala
    Jul 4, 2009 @ 11:45

    #17
    Alltså, Vilket/vilka race avses i ditt inlägg?
    Fattar faktiskt inte vilka seglingar det rör sig om.
    Vilket race är det som kräver ISAF ORC träningen ?
    Vilket race har start 12-13 sept på olika platser eller har jag bara fåttét om bakfoten?
    Kunde du förklara för en oinvigd?

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2009 @ 17:22

    Sammanfattning: här är de race som man skulle kunna köra shorthanded utan massor av säkerhetsregler.

    – 8 aug, Framnäsdagen och Johnnie Walker Cup
    – 28-30 aug, Poly Skagen Race
    – 5 sep, Höstknalten, Långedrag

    Poly Skagen har shorthandedklass och de andra inför det säkert om man är några stycken…

    Sedan hade jag föreslagit ett nytt “spontanrace” för de som bara måste segla mer shorthanded… och kanske lika mycket en social aktiviter. Om det skall vara “Käringö Höstrace” eller något annat vet jag inte. Kanske skall vi ta de som redan finns i år, och skissa på ett nytt höstrace under vintern?

    Sedan kan inte Team Blur helgen 12-13 september. Då skall vi segla IRC-RM på Lidingö… i en inlånad Corby 29 :-)

    17-20/9 Göteborg Offshore Race kräver ORC Cat 3 med en del tillägg (som säkerhetskurs) http://www.gkss.se/gor

    Reply

  20. Pär Bäck
    Sep 1, 2009 @ 09:44

    Bohusracet
    Nu finns det bilder från Bohusracet på Viken Ägirs hemsida. Ni kan använda länken http://www.vikenagir.se/images/Pictshow/Bohusracet-2009/index.html så kommer ni rätt.

    Det är redan 4 båtar anmälda till Bohusracet 2010.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.