OK… eller inte alls OK?
Vad tror man om de här stollarna då? Anders Billing och Michael Brunstedt skall segla 300 distans i OK-jollar, men redan första dagen är det fullt pådrag med sjöräddning och helikoptrar.
Versionerna om vad som hänt går lite i sär? Kanske läge att skaffa sig en egen följebåt, eller skall sjöräddningen stå för den detaljen? Bara att ringa ju… Skojigt eller hur korkat som helst?
Utmattad Ok-jolleseglare, Nidingen
2009-06-26 21:36 11. Kattegatt
Larm inkommer via frun om att hennes man ligger vid sin kapsejade Ok-jolle någonstans mellan Nidingen och Gottskär, utmattad och orkar inte segla vidare. Behöver hjälp. Mannen bar våtdräkt och flytväst. Han förvarade telefonen i en vattentät påse vilket gjorde det möjligt att larma.2009-06-26 21:39
Under pågående intervju med frun kommer ett MayDay anrop om samma sak, det visar sig mycket senare vara den andra seglaren som med en handburen VHF larmat2009-06-26 21:40
Till området larmas Polishelikopter 942, Lifeguard 901 Rsq Thorsten Brunius samt Rsq Odd Fellow2009-06-26 21:50
Polishelikopter siktat mannen, ligger i området tills helikopter Lifeguard 901 kommer fram som kan vinscha upp honom.2009-06-26 21:54
Mannen uppvinchad till hkp lifeguard 901 som för honom till Sahlgrenska för kontroll då han är nedkyld och utmattad2009-06-26 22:45
Frun till den uppvinchade mannen ringer in och meddelar att den seglaren som var i följe med den förste mannen saknas då han inte kommit in till gottskär som planeras, Lifeguard 901 tankar Säve och beger sig ner i området för att påbörja sök efter mannen.2009-06-26 23:10
Helikopter Lifeguard 901 kommit ner i området och påbörjar sök, Odd Fellow beger sig mot Buahamn för att kontrolera om den saknade mannen kommit in dit.2009-06-26 23:27
Odd Fellow rapporterar in samtidigt som anhöriga låter meddela att den saknade mannen precis ankomit Buahamn, utmattad, trött och hungrig.
Nu ska vi vila.
Skrivet av MichaelFullt fräs ut från bryggan, stekande sol och några småjusteringar på båtarna under färden. Skönt att vara iväg! Ett kort stopp på en klippa utanför Kungsö, överläggning, strategier, vägval, näring och navigering. Vidare ut mot Gottskär. Vi stampar på i tuff motsjö. Allt fungerar perfekt i de små båtarna. Micke gör en av de obligatoriska kantringarna i 9,8 knop slör. Klättrar, klänger och drar sig upp i båten igen. Efter tredje försöket blir han kvar i sittbrunnen och seglar vidare. En grymt skön känsla men tröttare än tidigare. Där kom första utdelningen på all nedlagd träningstid. Gott!
Strax visar det sej att den fadäsen, som i sej inte var dramatisk, hade skadat masten. In till närmsta lä-holme för reparation, överläggning, strategier, vägval, näring och navigering för sista biten. Inte långt kvar till Gottskär nu. Efter ytterligare några goa skratt och telefonsamtal till våra landkompisar, ger vi oss av igen. Allt går som planerat tills masten börjar krångla igen. Resultatet blir att Micke inte vågar slå in mot Gottskär i den grova sjön. Risken för ett större haveri blir för stor. Beslutar att gå rakt mot nästa destination direkt istället. Den sjön som då mötte upp var för oss oväntad kantig och jobbig. Anders slog runt ett varv och lyckades inte få ordning på båten i den grova sjön Inte mycket att göra. Men med VHF, fantastiska kläder, flytväst och erfarenhet hade vi alla möjligheter att reda ut situationen utan personskador. Ett anrop till Sjöräddningen och apparaten var igång. Nu ligger båda båtarna i Bua även om Anders båt fick bogsering sista biten. Väl i hamn i Bua konstaterar vi att det var 38 distans hit enl vår GPS. Eftersom vi nu tagit två etapper på en dag, väntar ett dygn av vila och reparationer. I morgon seglar vi vidare och rekordet får vänta till senare etapp.
Klabbe
Jun 30, 2009 @ 20:10
Fråga gärna deras sponsorer om de tar den här räkningen också!
cattis@traningsverketgbg.com
info@navimo.se
lars.dahlstrom@gotevent.se
info@angtvattbilen.se
iyp.sverige@akzonobel.com
info@jumi.se
philip.ericson@trendmark.se
tomas.frydebo@trendmark.se
info@axtech.se
info@garmin.se
henric@henric.se
info@tamarinservice.se
info@garagefilm.se
info@jslsound.com
info@bni.nu
info@baths.se
kundtjanst@sverigeskafferiet.se
PeterK
Jul 1, 2009 @ 01:25
Inte ett dugg skojigt utan bara hur korkat som helst……
Ingen av dem verkar ju vara speciellt seglingsvana, det kanske förklarar dumdristigheten eller avsaknaden av “gott sjömanskap”…
Jag skulle inte vilja synas som sponsor för dessa omdömeslösa gubbs!!
Stefan
Jul 1, 2009 @ 07:29
Duktiga försäljare, omdömeslösa seglare
Martin
Jul 1, 2009 @ 08:23
Egen följebåt borde väl vara ett minimikrav för något sådant här. Gänget som står på land och ringer efter helikoptrar borde ju självklart köra i en större ribb eller motorbåt med seglarna istället. Är ju knappt så att vm seglarna som tränar inför VM i Kalmar nu i juli är ute själva och då väldigt nära land.
Sen är väl temperaturen inte tillräckligt hög i vattnet ännu för att ligga i lång tid med bara våtdräkt.
Absolut inte gott sjömanskap.
Johan
Jul 1, 2009 @ 09:15
Många av oss har väl haft liknande drömmar om äventyr, men stoppats av att: gott sjömanskap innebär att man inte utsätter sig och sin omgivning för allt för stora och onödiga risker. Att segla denna sträcka utan följebåt är “nästintill kriminellt”.
Ric.
Jul 1, 2009 @ 09:51
Suck.
Hörde en av dem stå och snacka om detta på Viking Yachting häromdan. Lät ogenomtänkt redan då, på land.
callisto
Jul 1, 2009 @ 09:58
Läste om en småbåtsseglare på Irland som skulle ta sig över Irländska sjön och blev räddad 5-6 gånger av RLNI (SSRS) – en av sjöräddarna bröt t.o.m. ett finger i ett av pådragen. Slutade med att de skickade honom med buss till destinationen. .
J-la oskick att okynnes utnyttja frivilliga istället för att rusta sig själv.
/ Callisto
Joachim
Jul 1, 2009 @ 10:03
Undran…
Om de inte behövt engagera sjöräddningen, hade detta projekt hamnat på blur.se då?
Hur hade kommentarerna sett ut om de lyckas utan missöden?
Niklas
Aug 13, 2013 @ 12:00
Klok iakttagelse. Det är så himla lätt att vara pekpinneduktig när det går dåligt, och överösa med gratulationer och “creds” när det går bra.
Hannu
Aug 13, 2013 @ 12:24
Japp, och hade dom haft koll så hade aldrig blivit rubriker då det ju hade gått bra!!!!
Peter Gustafsson
Aug 13, 2013 @ 12:13
Nja, här var det nog deras attityd som retade mig.
Har man en kaxig profil och inte kan erkänna att man kanske missbedömt läget, så får man nog räkna med att ta lite kritik. På samma sätt så har ödmjuka team som seglar bra lättare att få sympati är kaxiga gäng som seglar kass :-)
Anders
Jul 2, 2009 @ 09:40
Det märklig är ju att dessa OK-fjantar beter sig som Bagdad-Bobs värre storebror. Se bara på skillnaden på berättelserna ovananför. När jag kommenterade detta på deras blogg STRÖKS DETTA!
Det är helt ok att ge sig ut på äventyr, men då måste man behärska tillvaron och dessutom vara ärlig och berätta sanningen!
Allan W
Jul 2, 2009 @ 11:06
Märkligt att de inte istället satsat på OK-jolle VM i Kalmar.
OK-jollens stora sittbrunn och vikt (min. 72 kg) gör den jobbig att vända rätt till skillnad mot modernare jollar.
6 m mast och 8,5 kvm segel gör den till en kompetent jolle som bara är snäppet långsammare än en Laser.
Anders
Jul 2, 2009 @ 16:20
De platsar självklart inte på OK-VM