Skip to content

15 Comments

  1. David J
    Jul 18, 2009 @ 14:52

    Wow det var en häftig broach. Coot att man har de på video.

    /David Johansson

    Reply

  2. Mikael Vesala
    Jul 18, 2009 @ 17:39

    Ujuj, kände igen mig i våran startvurpa på Bohusracet.
    Fast för vår del fans det inte sjörum att få ner grejerna hela.
    Kändes helt ok att offra fall och halslina för att få båten på rätt köl i det ganska smala sundet under Uddevallabron.
    Intressant att kunna se förloppet bekvämt tillbakalutad i datorstolen. Rätt stor skillnad på ens tidsuppfattning som åskådare jämnfört när man själv försöker slita ner grejerna med båten på högkant.

    Reply

  3. SilverSurfer
    Jul 18, 2009 @ 18:30

    Hvad kunne man have gjort bedre, da skaden først var sket ?
    Ville det have hjulpet at slække kickingstrapen ? – for mig ser det ud som om det at bommen er i vandet er medvirkende til at man ikke kan genvinde kontrol……

    Reply

  4. Mikael Vesala
    Jul 18, 2009 @ 18:52

    Det är tungt att gippa storen när det blåser mycket. Då frestas dom
    att styra för långt åt babord för att hjälpa storen över. När sedan storen flyger över med en smäll, så vräker det ikull båten och dom har inte en chans att styra ner på rätt kurs igen.
    Enligt min mening gjorde rorsman sitt fel 13 sek in i filmen.
    Hade han dragit rodret kraftigt styrbord exakt då (när storen precis gick över centrumlinjen) så hade han kunnat undvika broachen.
    Ser ut som att han var ur focus , kanske distraherad av något, eller det allmänna infernot?.

    Reply

  5. kurt
    Jul 18, 2009 @ 22:03

    Det har hänt dom flesta.
    Det kommer att hända åter för dom flesta.
    Övning ger färdighet. übung macht der meister

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 18, 2009 @ 22:43

    Att släppa kicken räcker nog inte. Blåser det tillräckligt så så håller den fladdrande spinnakern nere en lätt båt. Bara att ta nerl

    Några magiska trick här, förutom att skära (eller ha lång) tackline och dra i skotet av bara helvete?

    Reply

  7. PelleL
    Jul 19, 2009 @ 00:29

    På en Melges finns det bara en sak som funkar i det här läget och det är att släppa spinnfallet. När båten reser sig gäller det att snabbt falla och sedan hissa igen innan spinnen suger fast i vattnet. Det funkar faktiskt om man är snabb

    Reply

  8. Jonas K
    Jul 19, 2009 @ 12:08

    På W2Star för två år sedan med Trindy fick jag o Urban en helvetes kinesare på väg mot Marstarand.
    Vi låg helt nerslagna med, hängades äver mantåget med näsorna i vattnet och tittade på varandra. Vad f*n gör vi nu frågade vi oss ?
    Vi snackade igenom några olika alternativ och kom fram till samma som #7. Redde ut och slängde spinnfallet överbord, Urban släppte avlastaren, jag hade tag i gaj.Spinnaren flög iväg och la sig som en matta någon meter över vattnet, båten flög upp som en nickedocka och snabbt som attan halade vi in gajen och fick in allt i helt skick. Pust,stön,vila,fix och garv. Efter 20 min flög vi fram igen :)

    Reply

  9. Simen L
    Jul 19, 2009 @ 12:44

    En kort beskrivelse av egen erfaring (den siste…):Kjente igjen situasjonen veldig godt fra årets W2Star. 30-35 knop vind, gennaker og et rev i storen. Vi fløy over bølgetoppene bokstavelig talt, plutselig røk brasen (8mm spectra) tvers av. Gennakeren fløy fremover uten at vi rakk å trekke inn på tackline. Maks krefter mot le, super broach som vi ikke kom ut av uansett forsøk. Forsøkte slippe kick: 0 resulat. Vente litt til samtidig med å slakke og stramme på skjøtet: 0 resultat. Vinden øker på til 40 knop. Mastetoppen i vannet! Vi velger å ta den ned. Vi slipper tackline, som jeg hadde forlenget til denne regatten (vanligvis bruker vi en trippeline som vi fester i tackline sjakkel, men denne ville ingen av oss gå frem og feste…), samtdig som vi holder godt fast i lo skjøte for å trekke gennakeren inn i båten når vi skal slippe fallet. Fallet klargjort og slippes. Fallet flyr ut, samtidig kommer en rosse som river skjøtet ut av hendene på oss, og det blir i tillegg en knute på fallet. Resultat: Gennakeren drar oss under vann med fallhjørnet 10 meter ute. Vi kutter fallet, den legger seg pent ned i vannet. Vi har fortsatt skjøtet i båten og har mulighet for å trekke inn “noten”, noe som er en kjempejobb som alle som har prøvd vet om. Den inneholdt heldigvis ikke fisk også… Etter masse jobb har vi den i cocpiten. Men tackline med braser hadde kommet seg under båten, så jeg fikk en kjempejobb med å få dette løs etterpå. Vi fortsatte å seile med bare storseil med et rev neste 3 timer, det var nok. 45 knop vind på den meste. Vi brukte ca. 40 minutter på hele problemet. Tanker etterpå: Få ned gennakeren umiddelbart, det er ingen vits i å forsøke å få til noe bedre. Så kan den heller settes igjen om forholdet tillater dette. Selvfølgelig er dette i første omgang beregnet for en eller to mann ombord, med fullt crew kan det være annereldes… God seilsommer!

    Reply

  10. Roger
    Jul 20, 2009 @ 09:40

    Spännande historia Simen! Vad är brasen för snöre? =) Är inte riktigt med på vilken tamp det var som gick av…
    /Roger

    Reply

  11. PelleL
    Jul 20, 2009 @ 12:54

    Bras = (lovarts)gaj på norska

    Reply

  12. Pelle P
    Jul 20, 2009 @ 15:25

    Du lär dig Pelle L…

    Reply

  13. mattias allroth
    Jul 20, 2009 @ 16:00

    Efter att ha seglat norsk båt i nästan 2 veckor så kunde jag förstå hela storyn direkt :) Haha !
    Ingen kul grej att broacha i så mycket vind precis.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jul 20, 2009 @ 16:27

    Nä, men förbannat kul just innan det skiter sig…När loggen står på 20 och alla ombord vet att man borde tagit ner för en stund sedan :-)

    Därför är det nyttigt att ha koll på hur man smartast tar sig ur situationen. Att blåsa fallet verkar vara tricket enligt många källor!? Men man får ju alldeles för lite övning för att känna sig komfortabel, så lite mer input i frågan från er proffs hade varit välkommet… Hur ser best practices ut på Melges 24, X-35 eller VO70?

    Reply

  15. PelleL
    Jul 20, 2009 @ 16:47

    jodå..även en gammal hund….=)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.