Related Posts
DH-DM Köpenhamn 2023
I söndags var jag i Köpenhamn och kollade på Danska mästerskapen i DH. Många båtar i alla möjliga storlekar, från Melges 20 till ett antal potenta racers runt 40 fot. Det verkliga getingboet var väl “10 meters X-yachts” med X-99, X-332, X-362 & X-33… kryddat med ett par Arcona 340. Vi borde ha mer av […]
Man överbord på Dublin Bay
Veckans självstudiefilm kommer från Scuttlebutt: A crew training session on Dublin Bay in Ireland went terribly wrong when a Man Overboard incident occurred in the challenging conditions. The crew on the J/97 Windjammer was made up of current and former INSS sailing instructors: Aisling O’Grady, Aonghus Byrne, Andrew Irvine, Conor Corson, Jeff Fahy, Saoirse Reynolds, […]
J/121 = Best Crossover
Det låter lite grann som man beskriver vår utveckling av J/111 till en “bucket-list boat” :-) Det skall bli jättekul att se den förata båten som kommer hit, och som borde landa i Marstrand i maj nån gång… Simply put, the J/121 is a bucket-list boat, designed to tackle adventure-style races where it’s more about […]
12 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
SWE
Jul 26, 2009 @ 09:53
Röstade på J97 då den väl är den enda båten med rorkult, annars hade Arconan legat bäst till. Varför skall alla nya båtar ha ratt? Enligt mig är rorkulten oslagbar för känslans skull!!
//SWE
TORE
Jul 26, 2009 @ 11:47
HVORFOR ER IKKE LANDMARK 43 MED I AVSTEMINGEN? HVEM ER DET SOM NOMINERER BÅTER?
Leino
Jul 26, 2009 @ 19:28
känns som det är mest seglingskänsla/glädje i J97
Feffe
Jul 26, 2009 @ 20:01
Heja Arcona !
// F.
Patrick L
Jul 26, 2009 @ 20:19
Var nere och provseglade Grand Soleil 46 i Italien i våras. Fantastisk cruiser/racer enligt min måttstock. Spatiösa utrymmen och mycket fina materialval/hantverk parat med fina seglingsegenskaper. Kul att GS har blivit nominerade denna gång!
Henke
Jul 26, 2009 @ 21:03
Kanske kan det glädja SWE att nya HR 310 har pinne?
Large
Oct 14, 2009 @ 08:45
Har provseglat Arconan, måste säga att man lyckats para riktigt vassa prestanda med en otroligt fin finnish. Detta i kombination med 34-35 fots-marknadens största akterkabin gör att jag överväger att slå till.
Definitionen av en Cruiser Racer!
Johan
Oct 14, 2009 @ 11:57
Lika ointressant som vanligt med sådana här “tävlingar” mellan båtar. Hur görs praktiskt jämförelsen mellan GS 46 och J97? En 46-fotare seglar (förhoppningsvis) klart snabbare än en på 32 fot. Boendekomforten skiljer antagligen avsevärt också. J97an väger inte ens hälften. Den är ju som en jolle i jämförelse. Inköpspris skiljer antagligen avsevärt också. Och början man titta på vad lite ny utrustning kostar och tittar på tex ett nytt storsegel till de båda båtarna och jämför pris så lär det skilja en hel del även där… Vad är det ens som de båtarna ha gemensamt? Inte samma kundkategori i vilket fall.
Patrick L
Oct 14, 2009 @ 19:05
Ointressant är det säkert för vissa. Men jag tycker nog att EYOTY fyller en funktion i marknaden även om jag inte alltid (inte ens ofta) håller med om den slutliga vinnaren. Man kan ju alltid diskutera kategorier och vilka kriterier som skall avgöra, men till syvende och sist är det som med alla andra priser: Det är juryn som avgör på kriterier som inte ligger alla närmast. Det är ju själva poängen med den typen av priser. Vi läsare brukar ju också ha vår chans att säga vad vi tycker genom oändliga polls som inte leder någonstans om man inte kategoriserar respondenterna rätt och säkerställer det statistiska underlaget.
I EYOTY är det ändå en rätt stor jury med representanter från de största båttidningarna. Och priset har en ganska tydlig cruising-profil. Det finns därmed massor med fina båtar som aldrig kommer med ens i nomineringarna för att de inte uppfyller grunderna för nominering.
På samma sätt fungerar det ju även här på Blur.se: First 40.7, IMX-40 eller för den delen Grand Soleil 43 och massor av andra båtar är väldigt fina segelbåtar som både vinner race och går att bo i men de har inte en chans i “Sweet…” eftersom Blur-juryn har sina egna kriterier för vilka som kommer med där och de rimmar inte statistiskt med hur folk köper båtar. Sweet-båtar skall ju gärna vara lite ouppnåeliga och extrema i någon riktning (förutom J/båtar då som enligt mitt tycke inte förtjänar att med varje modell automatiskt ha en plats i Sweet – men det kan jag i och för sig acceptera som lokal marknadsföring för att ha nöjet att läsa Blur.se).
EYOTY är ju på det sättet – i motsats till “Sweet…” – ett pris som ändå försöker grunda sig på de kriterier som folk i gemen faktiskt köper sina båtar på! Jag tycker att båda synsätten har sitt berättigande.
Hittade en film som beskriver lite av tänket bakom EYOTY-processen. Testar om den går att bädda in här:
Patrick L
Oct 14, 2009 @ 19:07
Bädda in gick inte. Här är en länk till filmen:
http://www.sailing-films.com/imagefilms/european-yacht-of-the-year/
Patrick L
Oct 14, 2009 @ 19:10
Sorry, det där var bara en trailer. Här är testet förra året:
http://www.sailing-films.com/feature/the-final-test-the-votings-for-the-european-yacht-of-theyear/
European Yacht of the Year avgörs snart | BLUR
Jan 20, 2010 @ 00:00
[…] might want to subscribe to the RSS feed for updates on this topic. Frågan är om det blev som ni röstade i somras, då Arconan var […]