Skip to content

22 Comments

  1. Feffe
    Aug 9, 2009 @ 16:13

    Snygga bilder !! Dags att karriärväxla Peter ?

    // F

    Reply

  2. mattias allroth
    Aug 9, 2009 @ 17:28

    Se även dessa från lördagens seglingar i ystad ;)

    http://www.swe39.com/2009/08/mera-seglingsbilder-fran-em-offshore.html

    http://www.swe39.com/2009/08/em-offshoresegling-i-ystad.html

    Det var grymt skoj att dela fotobåt med Peter “blurmannen” och patrick och var det stefan oxå ombord igår ?
    Härligt väder och fina vindar och massa canon godis ombord så klart !! :)

    Reply

  3. Nobbe
    Aug 9, 2009 @ 18:49

    Grymma bilder…..

    Är det bara en synvilla eller har vissa slarvat med bottenfinishen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 9, 2009 @ 19:58

      Tydligen var det rejält skitigt i hamnen då alla hade samma fula ränder.

      Ser ju tråkigt ut på bilderna, så det borde ju tas med i planeringen när man väljer plats för så här fina tävlingar. Sedan hade några båtar slipat botten slät utan att måla. Både Birgitta, Air och några till såg för sorgliga ut. Synd på så snygga båtar.

      Reply

  4. Martin Nilsson
    Aug 9, 2009 @ 19:44

    Botten var nog bra på båtarna men vattnet var “skitbrunt” som satt sig i bottenfärgen.
    Det ser inte roligt ut men jag tror inte det påverkade farten.

    /Martin

    Reply

  5. Erik
    Aug 9, 2009 @ 19:51

    Kun 1 Norsk båt, det var ikke bra nok. Noen som vet hvor det skal være neste år?

    Reply

    • Patrick L
      Aug 10, 2009 @ 08:22

      Den preliminära planeringen föreslår EM nästa år i Flensburg, Tyskland. VM blir då sannolikt i Spanien. Klubbarna har sagt OK men det skall beslutas formellt hos ORC också. 2011 blir det sannolikt EM i Norge och 2012 är det föreslaget VM i Finland.

      Reply

  6. Patrick L
    Aug 9, 2009 @ 19:54

    Snygga bilder, Peter! Det var kul att vara ute ett par dagar och kolla seglingen från sidan, men det känns ju lite snopet att åka hem från en sån grej utan att ha seglat själv…

    Inte bara nya båtar verkade ha problem med Americas Cup-taktikern Morten Henriksen (rankad 5:a i världen en gång i tiden), Emil Wiberg m.fl utan vi hade ju även många ORC-optimerade båtar som X-332, X-362, IMX-40, First 36.7 på undre halvan av listan… möjligen kan det finnas fler saker än bara nya/gamla/monster/sweet båtar som spelar en viss roll för resultatet? Men såklart är det ju alltid bra att ha en optimerad båt som man dessutom har lärt sig under flera år. Och det är ju alltid skönt att kunna skylla på mätetal, jag använder det själv frekvent för att förklara mina dåliga resultat.

    Själv tycker jag det är kul att så olika båtar ändå får så tighta race att vi har 20 båtar inom 5 minuter korrtid på banracen. Air IV hade 45-60 sekunder upp till pallen på sina bästa race så även om det nu är så att den mäter väldigt ofördelaktigt så tycks de ha bättre kontakt än man hade kunnat förvänta sig av en helt ny IRC-design. Manix 2 hade också ungefär 1 minut upp till pallen och ensiffriga placeringar när de väl fick fart efter att ha bytt startgrupp.

    Vad gäller First 40 så kan jag inte uttala mig annat än att jag vill minnas att det rådde en viss samstämmighet i fotobåten om att det till att börja med är en helt annan båt än First 40.7. Westwind på sitt bästa race 30 sek efter Beluga i mål och två minuter före DataCom. Hela fem minuter före 40.7:an Replay som ändå seglas rätt väl! “Det är hela havet mellan” konstaterade både vi och seglarna. Det borde väl också märkas i mätetalet? 40 s/M snabbare än 40.7 på GPH låter ju mycket. Men 40 sek * 7 M = 320 sek = 5 minuter 20 sek. Och det var ju nästan så mycket som skiljde när Westwind väl fick fart. Sedan behöver de kanske få träna lite mer än fyra regattor för att klämma ur lika mycket fart i båten som de som har seglat 40.7 i många år?

    Tack för gött tjôt IRL under dessa dagar!

    Reply

  7. mattias allroth
    Aug 9, 2009 @ 20:38

    Det var en grym dag på sjön igår men som ni andra upptäckt så tyckte även jag att det såg hemskt ut under skönheterna.
    Antar att det var oljespill från godshamnen bredvid som gjorde detta.
    Hursom helst så var det en sjysst dag på din rib Patrick ;)
    Tack igen för “liften”
    Mvh Matte

    Reply

  8. Richard D.
    Aug 9, 2009 @ 21:50

    Peter, bildkommentar om vilken båt som är på bild är nice, så slipper man leta..
    Fina bilder (som vanligt)!

    Reply

  9. mattias allroth
    Aug 10, 2009 @ 07:53

    Har ni sett denna ? hehehe scrolla ner lite på sidan , dom där jänkarna ska jäklas alltid ;)

    http://www.sailinganarchy.com/index_page1.php

    Här är man seriös och bidrar med lite sjyssta picz och några ord om vem som kom var och så hittar dom på en egen story ;)

    Reply

  10. Stefan Peterson
    Aug 10, 2009 @ 08:52

    Fina bilder men det är det ju alltid på Blur. Det var nymuddrat i hamnen så det var både ski-gt och luktade liklunda. Ser inte snyggt ut med randen det håller jag med om. Vi hade milt sagt en skit fredag klantig segling i första racet, i andra gick förfall av, idragning av nytt meförde att vi inte hann fram till tredje starten utan gick över linjen med 15 sek tillgodo för ett DNS. Framgången toppades med en tjuvstart i sista. Lördagen överseglade vi i första för att sedan landa på två 11:e platser det är nog där vi hör hemma. Mycket bra banor och Ystad är fint bortsett från det nymuddrade vattnet. Men på dessa korta banor spelar båthantering en mycket stor roll. Ett extra slag en missad rundning ett kinkat skot kan alla kosta mer än den sista sekunden på mätbrevet. Vi slog UK med 1 sek i ett race för att vara 1 sek efter i nästa. Även mellan X båtarna skillde det sekunder mellan samtliga när någon låg på topp och den andra var i källaren. Flensburg är ju klart inom räckhåll så nu får planeringen för nästa år starta.

    Reply

  11. Stefan Peterson
    Aug 10, 2009 @ 09:56

    Westvind hade tidigare en GR 37 och tidigare var huvuddelen av besättningen på en X 362 “Stress less” som nu heter Perfect Excuse. Jag som tittat lite på First 40 tycker nog att farten på kryss borde kunna bli bättre. På länsen trycker den topphissade spinnkern på men utan att vilja starta någon mätregels debatt så ger de extra kvm inte den fartökning som straffet i GPH ger vilket i och för sig är teoretiskt riktigt (tror jag) :-) .

    Reply

    • Patrick L
      Aug 10, 2009 @ 10:30

      Hej Stefan! Mätregelsdebatter behöver man inte starta, de flammar utan problem upp själva :-)

      Än så länge gäller det säkert som tidigare att topphissat kostar mer än det smakar i ORC, det märker vi som seglar topphissat vare sig det är nya eller gamla båtar. Men skillnaden verkar minska något år för år.

      Vad gäller First 40 så tror jag som du att det finns mer att krama ur båten för dem. Men redan nu var ju båten långt före sina gelikar. Framtiden lär väl utvisa vad som är rätt mätetal.

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 10, 2009 @ 10:32

    Men du är ju aldrig nöjd med kryssfarten på nya båtar Stefan :-)

    First 40 seglades mycket bra. Bra starter, valde oftast rätt kant, seglade fritt och vi såg aldrig att de tabbade sig i manövrarna.

    De enda båtarna som var snabbare på banan vad Landmark 43, Rodman 42, Grand Soleil 42R och Arcona 430. Man seglade något snabbare än Sinergia 40 (före på havet i 4 av 7 banrace) och konsekvent före alla IMX-40 (som antagligen är benchmark för en rejält snabb 40-fotare som man kan bo i).

    Jag vet inte om man kan begära att en cruiser/racer som First 40 faktiskt skall segla mycket bättre än racebetonade båtar som IMX-40 eller Sinergia 40?

    Att stora spinnakrar “inte ger den fartökning som straffet i GPH ger” är tydlgt. Och tråkigt att se på moderna båtar som skulle kunna vara roligare på undanvinden. Där stack First 40 och Norlin 41 verkligen ut med sina stora spinnakers. Jag led speciellt med Manix-gänget på nya Finn Flyer 36 som hade haft en helt annan båt med en riktig spinnaker… But that’s just me ;-)

    Reply

  13. Jonas G
    Aug 10, 2009 @ 11:23

    Peter, Underbara bilder!
    jag var lite småtrött på segling efter 5 veckor med segling och mekning
    Men nu är man sugen igen.
    Vår mast är förberedd för en masthead spinn, vi får se om vi kan trösta dig i framtiden…

    manix2

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2009 @ 11:26

      Nä, jag ser hellre att du behåller den där lilla behändiga :-)

      Ses på linjen i Stenungsund på lördag 09:04:00.

      PS. Bilderna finns i hög upplösning (2048px) på flickr för allas personliga användning! Segelmakare, båt- och mast-tillverkare får höra av sig innan de använder någonting…

      Reply

  14. Mats
    Aug 10, 2009 @ 14:15

    Otroligt bra tävlingsledning, solklara besked, banändring vid vrid och möjlighet att korta havsracen när det dojade.
    Seglade på AIR IV som är en grymt kul båt. Botten är inte den vackraste men slätast så den kan vi inte skylla på. Vi seglade några race riktigt bra och några riktigt dåligt. Vi fick en hel del möjligheter att studera dom tre toppbåtarna och dom seglade i princip alla race bra. Alla manövrar sitter som smäck. Beluga märker tidigt att man kommer att vara över vid starten, gasar på rundar upp flaggan sticker ut för babord och duckar några båtar och är på linjen när skottet smäller. DataCom är där uppe hela tiden. Capio fick segla ganska ostört men när man hamnade i trafik hade man hela tiden rätt lösningar. Capios starter var klockrena (utom en).
    Beträffande mätetalet tror jag att det är rätt svårt att segla upp till för många nya båtar med topphissat. Vi gjorde trots allt några bra seglingar. Dom sekunder som vi hade upp till första båt är korrigerade och i praktiken skulle vi segla bortåt 8 min snabbare och det tror jag är svårt att hitta.
    Sen kan man ju fundera på ett säkrare tidtagningssystem när det för båtar med i stort sätt samma mätetal skiljer 1 sek efter korrigering.
    Synd att inte fler tar tillfället i akt att vara med. Inte en Dansk båt.
    Mats Heidvall

    Reply

    • Patrick L
      Aug 10, 2009 @ 17:22

      Tjena Mats, grymt fin båt. Jag har inte kontrollräknat i scoringprogrammet men en snabb överslagsräkning säger att om man utgår från ert bästa race (inshore nr 3) så hade ni behövt segla drygt 2 min snabbare för att ha vunnit? Eller räknar jag fel?

      Reply

  15. Patrick L
    Aug 10, 2009 @ 22:08

    Mina bilder från en av seglingarna finns nu på:

    http://www.flickr.com/photos/plindblom/sets/72157621876953945

    Reply

  16. Öresund Regatta, Anders
    Aug 11, 2009 @ 00:06

    Finns nog inga danskar med ORCi-brev. Två skånska båtar. Kommer säkert fler efter detta.
    Det var fantastiskt kul att få vara med på lördagen. Tröskeln är hög för att delta men vi ska börja diskutera i besättning inför nästa år. En variant är att vara med på EM i Flensburg och/eller Kieler Woche. Vi får se hur stämningen efter torsdagsseglingarna på torsdag.
    Vi funderade på Gotland Runt 2010 tidigare men efter semestern på ostsidan så lägger vi det på hyllan. Det tar för lång tid med transporter.

    Reply

  17. Daniel
    Aug 11, 2009 @ 10:06

    Ytterligare kommentar från Air. Vi blev mest glatt överraskade att vi trots allt hade häng i toppen på de seglingar vi gjorde bra, trots att vi nu egentligen seglar i “fel klass”. De dåliga racen berodde enbart på oss själva, men med ännu mer träning så! (Fan, det är ju första säsongen). Kollar man på toppbåtarna så gjordes det inte många misstag där inte, sen kan man kanske spekulera i att om man kör en ORC-optimerad båt så finns väl lite större marginaler än om du bänder runt i en IRC-kärra, kanske …

    Och igen, grym eloge till den tyska tävlingsledaren, vilken Weltklasse!!! Ta lärdom alla svenska klubbar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.