Skip to content

43 Comments

  1. F424
    Aug 21, 2009 @ 10:19

    Grattis Peter, headhuntad som expert, inte illa!´

    Förslag:
    * Hur väl kommer rorsman åt alla funktioner? (shorthanded och familjeseglingskrav)
    * Hur väl är winscharna dimensionerade? (Orkar fru/barn veva hem genuan?)
    * Ser man stäven från rorsmansplats? (Irriterade om man måste ta ett par steg för att se näsan på båten)
    * Halkskydd på rufftak. (Risk att slinta när man beslår storen?)
    * Avlastarnas dimensionering. Låser de verkligen fallen eller måste det ligga kvar på winschen?
    Och sluligen, stämmer verkligen “In 35 knots of true wind and at about 60 degrees course the Hallberg-Rassy 372 makes an impressive 11 knots boat speed over ground – that’s surprisingly fast” ;)
    //Niklas S

    Reply

  2. Svenne
    Aug 21, 2009 @ 10:42

    Det man missat i alla tester är familjesegling, där tror man visst bara innerutrymmet är viktigt och att eventeull medföljande kvinna går igång på köks utrustning.
    Efter att ha sett vissa så kallade familjebåter på video snuttar från TR så ifrågasätter jag deras sjövärdighet för familjesegling. Däremot kan de kanske fungera som kappseglingsbåt med duktig besättning.
    Nu går ju testen på västra kusten men eftersom båtarna förmodligen säljs på östra kusten så bör man testa möjligheten att komma iland vid en låg klippa med icke bråddjup intill berget (bör vara bra förhållande på en familjebåt). Dvs djup i förhållande till överhäng förut. Stävenslutning samt förstagets placering. ett mycket bra värde för detta torde vara S30. Har seglat 707 mycket i STHLMs skärgård och den var totalt värdelös, saknades alltid en 1/2 meter för att man skulle kunna hoppa iland.

    Båten bör bete sig vettigt i mycket hård vind, händer ju trots allt att man råkar ut för det. Och då menar jag ur familjesynpunkt, inte för kappseglare.

    Men det kanske är kappseglingsbåtar du ska testa som man inte gärna nämner i familjesammnahang.

    Det får väl bli mitt bidrag, inte så modernt men bekvämt för skärgård.

    mvh

    Svenne

    Reply

  3. Johan O
    Aug 21, 2009 @ 11:00

    Håller med Svenne.

    – Hur angöra en brygga eller naturhamn när båten har rak stäv
    – Är rullen monterad rakt ovan stäven i något plattjärn
    – Stuvutrymmen för fendrar m.m.
    – Fotstöd i sittbrunn
    – Grabbräcken inne/ute på ruffen
    – Fästen för livsele
    – Ruffluckans tröskelnivå jämfört med däck på båtar med öppen akter (Krav kategori 3).
    – Klarar båten en grundstötning i 6knop …

    Reply

  4. Gustav
    Aug 21, 2009 @ 11:08

    Jag skulle kunna ägna det här inlägget till att spy galla över Elan 38 (eller egentligen Elan 384 impression, men det kanske är samma båt?) vad den går för får du se själv men jag kan tipsa om att titta noga på hela skotarrangemanget.

    Reply

  5. Janne E.
    Aug 21, 2009 @ 11:26

    Hmm… En liten fundering bara.
    Är båtarna för stora/tunga för en mindre familj (36 – 38 fot)?
    Är sittbrunnarna för stora på moderna båtar?
    Når man alla snören, orkar frugan och barnen skota undrar ni/vi…
    Är det så att ni/vi både vill ha kakan och käka upp den?
    Det jag är lite nyfiken på är om man redan i konstruktionen planerat för ett sittbrunnskapell, som man smidigt kan gömma undan när man seglar.

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

  6. Spirit
    Aug 21, 2009 @ 11:32

    Peter,
    Utöver vad som skrivits ovan uppfattar jag att det är en stor brist på många familjebåtar att det inte finns någon, eller alternativt att det finns en på tok för liten, våtgarderob.

    I vilka av båtarna går det att på ett vettigt sätt stuva undan 4 våta flytvästar, sjöställ och stövlar?

    Reply

  7. Gunder
    Aug 21, 2009 @ 12:10

    Enig i det Svenne sier.
    Seilegenskaper blir som oftest godt omtalt.
    Men hvordan fungerer båtene for familie/shorthanded. Synes det er viktig at man ikke må ha 6-8 manns besetning for å seile opp til LYS-tallet.
    Tåler de mye vind før de må reves? Er det rimelig enkelt å reve/seile alene?
    Er Cockpit fornuftig for tur, d.v.s. lange nok benker, god nok ryggstøtte? Synes svært mange båter blir for “racing” på dette punkt.
    Kan toalettet brukes i røff sjøgang? Med skap til vått tøy?
    Er det tilstrekkelig oppbevaringsplass for fendere/tauverk?
    Kan gummibåten ligge på fordekk under seilas?
    Ser at dette kommer litt utenfor “sjekklisten” din, men synes dette er punkt som ofte ikke vektlegges. Testere er nok ivrige seilere de også… :-)

    Reply

  8. Pär
    Aug 21, 2009 @ 12:51

    De flesta av ovanstående båtar är ju väldigt lättseglade. Stora storsegel och en självslående fock på rulle och 9/10 rigg. Behöver man reva är nog de flesta av ovanstående båtar utrustade med Single hand rev, dvs man släpper på fallet från sittbrunn och behöver bara dra i en tamp från brunn för att reva.
    Mina föräldrar som är i 60 års åldern har en Hanse 370 – samma koncept som flera av ovanstående båtar. De har satt på ett peke för att lättare komma i land. Det är nästan ett måste när man skall angöra naturhamnar med en såpass rak stäv.

    I slutändan handlar det om vilken typ av seglare man är och vilken typ av båt man söker. Den som köper en HR 372 är sannolikt en helt annan typ av köpare än en köpare av en Finn Flyer 36. I många tester glömmer man bort vad båten är designad för och bedömmer den efter “fel” kriterier. Prisbilden är även viktig vilket även glöms bort i många tester. Man får kanske två stycken Elan 38 för samma pris som en HR 372? Så det är ju dumt att jämföra finishen mellan en HR och en Elan.

    Reply

  9. Per
    Aug 21, 2009 @ 13:09

    Upplever listan som att det är lite “focus” på sport/cruiser och att det är nog mer focus på segling än familjecruising.

    Svårt att kombinera detta fullt ut. Tittar man på “comfort-segling” så ser man nog gärna en självslående fock med en gennacker på “snöre” utanför. Är rigg etc. anpassat för detta. Eller är peke ett obligatoriskt tillval.

    Vidare komfort inne. Vi seglar 5-6v i ett sträck varje sommar. Sov 5v i en förpik och du måste sjukskriva dig 2 veckor efter besök hos naprapat. Varför har inga tillval på riktiga kojer. Är tanken att segling sker med gastar eller på helger.

    Köper du en båt för 2 mille idag så kan den i standardutförande inte bebos 5v i sträck utan att den blir en “loppmarknad” var och var-annan dag. Tillvalen finns inte – köparen måste med egna knep fixa detta. Varför?

    Reply

  10. Viking
    Aug 21, 2009 @ 13:21

    På nästan alla båtar ser man ju en lösning med 3 vinschar per sida och problemet som medföljer är att det blir väldigt knepigt att få dem att räcka till vid manövrar såsom segelskiften och byte från lätta till hårda skott eller två skot vid genoabyte. Går det att korsskota spinnskot utan att gelcoaten eller teaken får sig en omgång (bör vara intressant även för familjeseglare att kunna sitta i lovart och se liket) och är brytblocken placerade så att det går. Går det att vinscha fallen på på den motsatta fallvinschen utan att den upptagna vinschen får sig en törn?

    En annan sak jag tycker blir problematisk är att de nya båtarna ofta har en “clean” rail, vilken ibland medför för få padeyes för att fästa suggor och dyl eller när man vill raila ut i extrem lättvind som på GR09.

    Hur har dessa båtar löst detta?

    Plats för livflotte och lättilgängliga sjöställ och våt garderob som nämndes ovan är också intressant tycker jag.

    Lycka till, låter som roliga dagar!

    Reply

  11. Göran
    Aug 21, 2009 @ 13:36

    Spännade test !!! Ska bli kul att läsa !!!
    Är själv nybliven ägare till en SwedeStar 370 till denna säsong, än så länge har det blivit ca. 1 000 NM och vi är mer än nöjda med båten. Fantastiska seglingsegenskaper och trevlig att bo i, hög kvalitet rakt igenom. Som sagt en sportcruiser. Kommer säkert att bli en del kappseglande framöver.
    Lycka till Peter, många trevliga båtar att testa.

    Reply

  12. Freddy
    Aug 21, 2009 @ 13:41

    Jag bidrar gärna med
    -motorgång, kraft, backa, förbrukning ??
    -teknisk installation, motor, grovel/batterier/laddning, finel/belysning, vatten, länspumpar??
    -Säkerhet, badstege mm?
    Lycka till

    Reply

  13. Dynominer
    Aug 21, 2009 @ 14:27

    Hej!
    Spännande! Jag saknar Arcona 340, Hanse 350 samt nya modifierade Dehler 34.

    Utifrån ett crusing och shorthanded perspektiv tycker jag det är viktigt med:
    Styvheten initialvek/slutstyv etc.
    När behöver man börja reva med standardsegel
    Kryssvinklar
    Är den lättmanövrerad för motor

    Något jag ofta saknar i båttester är också tabeller där hårda fakta framgår
    såsom:
    Antal garderober, hyllor och stuvmöjligheter
    Stuvmöjligheter för sjökläder
    Alla kojmåtten i alla kojer dvs. längd och bredd (både vid topp och tå)
    Ståhöjd vid pentry, salong, alkterruff, förpik
    m.m m.m

    Reply

  14. MariaA
    Aug 21, 2009 @ 14:49

    Håller med ovanstående över lag.
    – Grabbräcken inne/ute, och dessutom hur det går att röra sig “inombords” under segling. Vid andra tester känns det som att innerutrymmen mest gås igenom vid bryggan.
    – Beslagsplacering
    – Winchar, placering och dimension
    – Våtgarderob samt stuv för övrigt (ute o inne)
    – Hamnar tamparna i ett ormbo eller finns det lösningar för det?
    – Kursstabilitet
    – Acceleration vid vindby och inbromsning när vinden tar slut. (Dvs hur sker acceleration? Håller båten farten någorlunda när vinden dör ut eller blir det tvärbroms?)
    – Fotstöd i sittbrunn (dessa verkar oftast vara dimensionerade för personer runt 1.85, önskar att fler var ställbara eller fanns på olika nivåer)
    – Sitter man bra på kanten? Kan man sitta länge?
    – Funkar sittbrunnen även för “After Sail”?

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 21, 2009 @ 14:58

    Jag förstår inte att båtkonstruktörerna inte bara kan uppfylla era enkla små krav :-)

    Med tanke på att man som barn bodde tre barn och två vuxna 5 veckor i en Viggen (den minsta på luftmadrass på durken), så känns det ju som ribban har åkt upp en del…

    Reply

  16. Team Dehlerdoris
    Aug 21, 2009 @ 15:28

    Hej, lite saker som jag o min fru Therese uppskattar vid “familjesegling” är;
    – Rimligt stora storsegel så att man kan gippa också i frisk vind
    – Rimligt stora storsegel som kan hissas o vikas rimligt enkelt (rullstor går bort..)
    – Rejäla grabbräcken inne och ute
    – Bra halkskydd på däck typ TBS (=ej underhållskrävande teak)
    – Båten ska kunna seglas i frisk vind “utan 6 gorillor på railen”
    – Bra manövrering i lågfart fram o back
    – Möjlighet att säkert komma ombord från förstäven
    – Rimligt djupgående/kölens placering så att man kan komma intill skärgårdsöar.
    – Säkerhet i sittbrunn för småbarn (=ska gå att stänga bakåt om öppen brunn)
    – Nedgångstrappa med vinklade steg
    – Rejäla avställningsytor i köket
    – Ljus inredning med ljus mahogny/teak. Alltså inte massa mörk teak som inte sprider ljus.

    Peter! Ribban har höjts

    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  17. Johan O
    Aug 21, 2009 @ 16:22

    Hej Peter.

    Varför inte göra en egen båttest?
    Jag tror inte att alla dina synpunkter kommer publiceras.
    Skapa ett eget testformulär på de viktiga punkterna och betygsätt själv varje båt.

    Reply

  18. krister
    Aug 21, 2009 @ 16:35

    Seglar någon båt betydligt bättre än någon annan?
    Någon båt som är lätt byggd?
    Alla båtar idag väger 7 ton och är tunga o sävliga
    Tål inredningen blöta segel. Dvs laminatdurkar…så de inte sväller och ej går att lyfta?
    Är det riktiga dynor så man faktiskt kan segla 5 veckor i båten på semester….

    Reply

  19. ClaesE
    Aug 21, 2009 @ 22:59

    Ytterligare ett par detaljer att titta på:

    * Går det lätt att tömma förpiken på dynor, så att man kan vräka ner en våt spinnaker genom förpikluckan? (Det gör vi på Maxi Racern, även när vi seglar shorthanded)

    * Går det att laga (värma) mat till besättningen även under hård kryss? För bägge halsarna? Utan att kocken slår ihjäl sig eller bränner sig fördärvad.

    * Om förseglet sitter på rulle (och det har väl alla numera): sluter focken till mot däck, eller är det en halvmeter luft mellan underlik och däck?

    * Går det att SNABBT släppa på kicken vid en broach?

    * Är alla stuvutrymmen möjliga att regla ordentligt? Även durkarna? Det är inget kul när ett skåps innehåll kommer farande om man råkar segla omkull.

    * Finns det sjökojer? Slingerduk till kojer i salongen? Stickkojer? Alltså: går det att sova någorlunda även på en hård kryss? (Sjökojer som på en Willing är nåd att stilla be om!)

    * Hur ser det ut med navigationsutrustning/elektronik? För en båt på bortåt 2 miljoner skulle det kunna följa med en PC för 5000, kan man tycka.

    * Går det att få ombord folk som har trillat i sjön? Går badstegen tillräckligt djupt i vattnet? Kan steg fällas ner av en som ligger i sjön? Kan man enkelt rigga storskotet som talja för hissa ombord den simmande? (Man skall inte behöva segla iväg mot kusten tills man får mobiltäckning, och lämna Pappa simmande mitt ute på havet…)

    För övrigt ycker jag att det har kommit fram vettiga synpunkter ovan, så de behöver inte upprepas.

    //Claes

    Reply

  20. Erik Barkefors
    Aug 21, 2009 @ 23:16

    Checka av hur de uppfyller Cat3. Förutom HR så kommer förmodligen de flesta andra att segla Gotland Runt eller Twostar någon gång…

    Många har 9/10-rigg och sägs vara snälla att skota osv. Men många glömmer bort att det trots allt behövs flera olika försegel för att passa olika vindstyrkor.

    Hur sitter rorsman vid krängning och kan han/hon sköta stor och försegel utan att klänga fram och tillbaka förbi ratt?

    Ombord/ilandstigning har nämnts – hur ser pulpit/lanternor ut?

    Reply

  21. LA
    Aug 21, 2009 @ 23:18

    tveka inte att vara ärlig.
    är du medbjuden som gästtyckare så är det utifrån din horisont.
    det är för mycket “ja det passar säkert någon, det är en fin båt osv” utan någon testvinnare.
    “det här är en rapp och pigg båt” när det är något test på bavaria/oceanis/delphia, man funderar starkt på att sluta prenumerera när man läser sådant!
    Jag har helt enkelt slutat lägga vikt vid vad som står i båttester. Kanske ska jag snegla lite på vad “blur” tycker om du inte fegar ur med synpunkterna.

    Reply

  22. Jack Sparrow
    Aug 21, 2009 @ 23:43

    Nytt magasin, BLUR WORLD?

    Reply

  23. Peter Witt
    Aug 22, 2009 @ 09:10

    Hej, det mesta verkar sagt, jag håller i stort med allt – bra läsning!

    En liten detalj jag saknar avseende däcksutrustning (iaf på vår First 36.7 som vi tycker har nästan allt på rätt ställe) är en råtta eller nåt intill de stora self-tailing skotvinscharna för att kunna sätta fast de tunna lättvindsgajarna. Jag förstår att det är svårt att göra vinschar för linor med stora skillnader i dimension men till slut så orkar man inte stå och hålla i lovartsskotet kanske i flera timmar om vinden ökar lite.

    En annan däcksgrej på nya båtar är att det vore bra om det går att sätta en gennaker utan att något gör sönder i fören (dvs utan peke). Vi har en vass fyrkantig stålplatta med en lanterna på på pulpiten och vi har försökt skydda/surra och tejpa bäst vi kan men halslinan har gått av en gång och lanternkåpan har åkt i plurret en gång. Det borde vara enkelt att tänka på det när man utrustar båten med däcksutrustning. Kanske också en enkel ögla för halslineblocket?

    Utöver däcksutrustning så vill även jag som Gunder peka på ryggstöd i sittbrunnen, då vi enbart har ruffskottet och vinscharna att luta oss mot, alternativt mantåget men där sitter vi sällan för middag med familjen.

    Hälsn Peter

    Reply

    • Leino
      Aug 23, 2009 @ 00:17

      Snurra lättvindsgajen två varv i selftailen.

      Reply

  24. Paul
    Aug 22, 2009 @ 09:48

    Utöver ovanstående så skulle det vara intressant att få reda på hur väl ventilerad är båten?
    Om man lagar mat, försvinner all fuktig luft från gasolköket?
    Efter att ha sovit en natt, är dynorna/madrassen torra eller fuktiga?

    Jag vet att det kan vara svårt att göra i sånt här test men då har vi en mer komplett lista i alla fall. :)

    Med vänlig hälsning,

    // Paul

    Reply

  25. Lars
    Aug 22, 2009 @ 09:49

    Mina funderingar går alltid åt hållet funktion, prestanda.
    Storskot: för och nackdelar med olika system?
    Rattstorlek: tillräckligt stor för god ergonomi, men samtidigt möjlig att passera
    Genua- fockskotning: möjlig för rorsman, hur mycket stör storskotet genuaskiotningen
    Plotter: placering av plotter, stadig att hålla i, snygg!?
    Var placerar man ankare och annat nödvändigt…
    Rätt utväxling på alla trimfunktioner?

    Reply

  26. Erik Barkefors
    Aug 22, 2009 @ 11:49

    Finns det suggor tillräckligt långt fram? Finns det möjlighet att montera mer utrustning – förstärkningar eller enkellaminat?

    Reply

  27. Tomas (Nordh-O.S.T.en)
    Aug 22, 2009 @ 14:26

    Det mesta verkar vara föreslaget redan, men försöker fylla på lite ändå:

    * En grej som många importerade båtar saknar är att det ska vara lätt att passera förstagsrulle och förstag och att det är en öppen bra pullpit för att underlätta iland-/ombordstigning.
    * Våtgarderob finns sällan på båtar med dubbla akterhytter vilket är synd.
    * Plats för rejäla fendrar utan att man ska behöva ha dem dinglande från pushpit.
    * Stuvutrymme för skor till sex personer
    * rymmer kylen mat för fyra-sex personer i en vecka?
    * Kommer rorsman åtminstone åt storskotet (och helst även fockskot)?

    Hälsningar

    Tomas

    Reply

  28. johan
    Aug 22, 2009 @ 17:32

    Nu är det visserligen stora båtar som testas men jag tycker att det är sjukt irriterande när vinchar sitter så att man inte kan veva fulla varv utan att slå i nått (mantåg, sprayhood, mm). Kvaliten på mantågsstöttorna kan vara värd att kolla på, det brukar hamna lite kraft på dom när man seglar för spinnacker nära vinden. Sen är det det bra om det går att skota spinnackern från ruffvincharna utan att skotet glider över gelcoaten.

    Reply

  29. Richard D.
    Aug 22, 2009 @ 19:02

    Bra synpunkter. Moderna båtar = som moderna hus, leta stuv, särskilt på däck/ i brunn.

    Reply

  30. Axel Nissen-Lie
    Aug 22, 2009 @ 19:17

    Takk for stor respons
    Vi i Seilas har stor glede av tilbakemeldinger fra våre lesere og bruker dem for å gjøre bladet bedre. Hyggelig å få så mange gode tips fra Sverige også.

    Det er fjerde gang Seilas har stortest i samarbeid med Curre. I 2008 og 2007 var tyske Yacht med. Det blir de også denne gangen.

    Testskjemaet Blur publiserte er ett av fem spesialskjemaer hvor testere med spesielle kunnskaper skal fylle ut. Vi har tilsvarende skjemaer for motor, sikkerhet, installasjoner og for fysiske mål for lengder og volum. Vi har også et to siders skjema som alle testere fyller ut med subjektive betraktninger. Skjemaene legges inn i Excel formular som regner ut gjennomsnittsverdi, avvik og toppscore. Om testerne er samstemte i sine subjektive betraktninger vil dette bli vektlagt i testrapporten.

    Du finner litt om fjordårets test på:
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=268766&cat=4914

    Testen i 2007 her
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=163201&cat=4914

    Testen i 2006 her
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=97373

    Axel Nissen-Lie
    Redaksjonssjef Seilas

    Reply

    • Leino
      Aug 23, 2009 @ 23:25

      Off topic
      Vill bra passa på att tacka för en bra tidning o websida samt stort stöd till Norsk segling, bredd likväl som elit. Tror att Seilas har en stor del i att seglingssporten växer i Norge.

      Reply

  31. Mats
    Aug 23, 2009 @ 13:37

    Min stilla undran är vad som kvalificerar Curt Gelin att göra några tester överhuvudtaget. Hans tester (och böcker) håller en tveksam kvalitet och ibland direkta felaktigheter.

    Reply

  32. Team Dehlerdoris
    Aug 23, 2009 @ 23:41

    Norska Seilas är bra, men den bästa svenska seglartidningen det tror jag faktiskt är nätvarianten “BLUR” http://www.blur.se.
    Peter, jag fattar inte hur du hinner med allt detta?
    O se´n ett stort jättestort Grattis till dig o hela besättningen i J-109 BLUR för klassvinsten i Tjörn Runt o en fin totaltolva!
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  33. Håkan
    Aug 24, 2009 @ 10:28

    Det pratas mycket om att det skall vara lätt för rorsman att nå alla linor.
    Jag skulle vilja vända på det, visst är det bra (livsviktigt?) om rorsman når storskot och kanske även focken men övriga tampar vill jag inte ha längst bak i sittbrunnen. En Diva 38 tex är inte rolig att kappsegla där nästan alla tampar kommer fram vid ratten längst bak. Skall alla gaster stå baklänges och trimma seglen? Nu kanske inte alla 38:or är likadana men ni förstår poängen…

    Reply

  34. Tormod
    Aug 25, 2009 @ 10:04

    Helt enig med Mats!
    Gelins tester og utsagn om båter opp gjennom åren bærer preg av subjektive
    meninger, samt favorisering av personlige forhånds favoritter i tester.
    Se f. ex. testen av Elan37/X-37/CB365 ….

    Godt å se at noen som faktisk kan seile og som seiler aktivt skal være med å vurdere båtene.

    Tormod

    Reply

  35. dg
    Aug 25, 2009 @ 21:59

    Nå Peter – hur var första dagen på seglingarna?

    Skall bli intressant att höra vilka åsikter du har på Linjett 37. Jag är redan frälst sedan ett par år så för mig är många av ovanstående synpunkter på seglaregenskaper kombinerat med familjevänlighet en självklarhet som jag tycker mig finna på Linjett.

    //dg

    Ser med spänning fram mot utfallet.

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2009 @ 22:02

    Oj, åkte hemifrån 07:45, kom hem 22:00 med famnen full av anteckningar…

    De stora omdömena kommer så klart i den officiella testen, men jag skell ge er en sammanfattning av mina bitar efter helgen.

    Reply

  37. Peter Ranke
    Aug 26, 2009 @ 10:33

    Den bästa svenska seglartidningen är nätvarianten “BLUR” http://www.blur.se.
    Tack!
    mvh Peter

    Reply

  38. Christina Nicander
    Aug 26, 2009 @ 21:42

    Hänger du med och seglar Nicander 40′ med Kurt Gelin på fredag iLysekil ?
    Tänkte på det när du ändå var i Lysekil !
    Hade varit kul !
    Mvh
    Christina

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 26, 2009 @ 21:52

      Hej Christina & grattis till en fin båt.

      Kollade in den lite på Öppet Varv förra helgen och blev imponerad. En riktig skärgårdsracer (smal & lättdriven) som borde vara en perfekt shorthandedbåt. Jag skall göra något ordentligt kring båten, men tills vidare får alla kolla in: http://www.nicanders.se/nicander40.html

      På fredag blir det race till Skagen med min egen båt, så den här gången hinner jag tyvärr inte. Men tack för erbjudandet.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 27, 2009 @ 14:06

      Har ni fått något LYS/SRS-tal på Nicander 40:an?

      Kul grej med stötdämparen i framkant av bulben! Djupgåendet på 2,05 är inte extremt och borde fungera tack vare bulb och det relativt smala skrovet. Hur mycket laminat respektive fyllning är det i kölfenan?

      Reply

  39. Christina Nicander
    Aug 27, 2009 @ 19:27

    Vi håller på att ta fram uppgifter om LYS ,de är inte klara ännu !
    Det sitter en konstruktion av rfostfritt stål i kölfenan som är omgjuten av
    en kompositblandning med huggen glasfiber .
    Höljet är av 6 mm riktade vävar .
    I tidigare spec var djupgåendet 2.05 som nu är uppdaterat till 2.10 !

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.