37-fotstest | torsdag
Fick provseglat ytterligare några båtar idag, Salona 37 och Linjett 37. Videon nedan är från första racet med Capio. Väldigt kul att segla konkurrenternas båtar (seglade ju FinnFlyer 36 Manix2 i tisdags) för att se vad som är annorlunda.
Nu skall man bara fylla i alla protokoll… Generellt sätt var det sju mycket fina båtar som jag inte skulle ha någonting mot att äga. Hallberg-Rassy och Linjett seglade bättre än väntat och behövde inte skämmas för sig i sällskapet, trots lägre LYS och att man utgav sig för att vara rena cruisers.
Också skönt att ingen av båtarna passade mig bättre än den jag redan har :-)
Aug 27, 2009 @ 22:06
It’s a dirty job, but someone has to do it…
Aug 28, 2009 @ 08:51
Det var ju skönt.
Aug 29, 2009 @ 08:11
Skulle vara intressant med en diskussion om hur mcyket ett par hundra kilo i ökad vikt egentligen gör för farten/uppträdandet i denna storleksklassen. En del båttillverkare gör ju en stor sak av att använda lättare material då de bygger, men spelar det egentligen någon roll? Det kanske inte heller gör så stor skillnad om man bygger in 150 kilo trivselträ i inredningen när båten väger 6-7 så länge allt annat är rätt gjort (skrov, köl, rigg, segel etc.).
//Niklas S
Aug 30, 2009 @ 15:59
Hej Peter!
Schysst jobb…..!
Jag känner mig glad åt en liten mening i din artikell, jag har nämligen
tryckt på rätt hårt att min käre svåger Claes skall byta sin HR-37 till
den nya HR-372 ända sedan den “kom ut” i vintras 08/09.
Alla nyckeltal såsom hur många kg som varje kvm skall släpa på, djupgående,
segelplan med fock och stor stor, vanten i relingen, gennaker förberedd samt
givetvis den lite V70 inspirerade skrovformen såg väldigt mycket bättre ut än den förra. Så det känns ju bra att höra från er som seglat och är hyggligt neutrala att hon seglar bättre än förväntat.
Vi hade tänkt att segla lite two-handed race nästa år, Team Claes & Claes,
så då kanske vi får mötas, om han lyckas sälja den gamla, är en liten hake….
Vi seglade hans HR-34:a innan HR-37:an och lyckades vinna HR-Cupen i Neustadt 1998 och svågern med bla Lars-Åke Andersson i mitt ställe upprepade detta år 2000 samt 2002 med en lånad HR-37 från varvet i väntan på sin nya.
Så vi läser med glädje om bättre seglingsegenskaper.
– Öka Seglingsglädjen!
Claes………………../)…./)…/)..¤………..
Sep 1, 2009 @ 18:24
Kul att få segla andra båtar.
Vi har som du nu bytt vår Nova till något annat – nämligen en Linjett 37 som vi håller på att bygga (se hemsida om du hinner).
Ska bli spännande att läsa testet i höst. L37 inte bara seglar bra, det var kul med videon på däcken där alla andra hade mer eller mindre tampkaos i sittbrunnen och där det såg ut att vara svårt att äntra båtarna från fören. Men det är ju inga cruisers förstås ;)
http://www.linjett37.blogspot.com
Sep 1, 2009 @ 20:02
Ja, koncepten är ju lite olika och det finns för och nackdelar med alla varianter.
Och jag kan meddela att tampkaoset inte blir mindre för att man knôr ner det i en liten lucka :-)
Sjysst blogg förresten – och grattis till en fin båt.
Dec 12, 2009 @ 07:52
Tack!
Det där med att tampkaoset inte blir mindre stämmer nog – det kan nog bli värre men man slipper i alla fall se eländet. Sedan ska de väl ut ändå om det varit busigt så de torkar.
Nu till en ny fråga. Läste omdömena i Seilas i veckan. Där fick man bara veta en klumpsumma och inte hur varje moment poängsattes vilket jag tycker var lite trist. Kan man hoppas att det blir annorlunda i Båtnytt ( eller ännu hellre i Yachts med tysk nit)?
Visst är det så att varje tidning samlar ihop era protokoll och sedan gör sin slutliga bedömning och skriver en egen artikel på materialet?
Jag är nöjd med L37s omdöme. Om jag läser i texten så verkar poängavdragen gjort pg sådant som man medvetet har gjort från varvets sida – som fallande stäv och mindre djup köl ==> mindre segelyta==> mindre snabb i lätta vindar.
Lite kul att se att alla båtar som har sittbrunnar där man får bra mothåll vid lutning räknades att ha trånga sittbrunnar som negativ egenskap. Smaken är som baken :)
Kul med en så ambitiös test ialla fall. Lite annorlunda en herr Gelins ut och segla i 1 timme-test på L37 förra hösten
God Jul och Gott Nytt Regatta-År!!
Cia
Sep 2, 2009 @ 13:37
Hej, det var ju en rätt bra film om däckslayouten på;
http://www.youtube.com/watch?v=ulTRA3b9bO0&feature=player_embedded
Den enda båten där tamparna var snyggt tillfixade i var Linjett 37.. (Fotografens båt?)
Är det så himla lyckat med alla avlastarna vid styrplats. Äldre Dehler(van de Stadt) hade på liknande sätt, men det blev ingen “hit” då.
Ska bli intressant att läsa om testet i Båtnytt.
Niklas S, jag tror inte att en snygg träinredning behöver väga ett dugg mer än “vita skivor” om det är gjort på rätt sätt. Det går t.o.m att fanera Divinycell och det går inte att se om det är marinplywood som kärna. Plywood är ett relativt lätt material i sig och ytfaneren spelar inte så stor roll om den är vit eller mahogny/teak.
Det jag har emot trä är att det ofta blir väldigt mörkt i ruffen och att det är ömtåligt. Det måste finnas gott om ljusa ytor i tak o på bänkar. På durken t.ex. ska det absolut vara “laminatgolvyta” på plywood, gärna ljus mahogny/ribb, som många kvalitetsvarv använder. det är i stort sett outslitligt. Mörka skivor eller mörkbetsat trä är bannlyst ombord tycker jag.
Märkligt att inte fler varv använder iTBS på däck. Helt suveränt halkskydd.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com