IRC-RM dag 1
http://www.youtube.com/watch?v=Ib9Y8zl77LA
Dag ett av IRC-RM på Gåshaga. Kände lite på Corby 29:an under fredegen, men då var det mycket svårt att bilda sig en uppfattning. Under dagens 4 race har vi väl fått bättre och bättre koll på vad båten gillar… Två bra race och två lite sämre. Analysen är att vi blir lite stressade när vi ligger sist (som vi skall göra eftersom vi är minsta båt) och tar för stora chanser för att jaga ikapp båtarna framför i stället för att nöta på och köra mot klockan… Som sagt, ganska buskigt, men hanterbart. Skall blåsa lite mer i morgon, så då hoppas vi på en stabilare resultatlista än 16-1-13-3 :-)
Sep 12, 2009 @ 19:40
En 1:A o en 3:a ! Skitbra.
Sep 12, 2009 @ 19:49
Bara att gå ut och spöa
Intressant att Farr 30:n gått så bra och “småbåtar generellt”…..men det var rätt så lätt vind va?
Sep 12, 2009 @ 20:12
Jo väldigt lätta vindar med mycke vrid. Måste säga att de inte har vart lätt att segla. Som ex. Ett vrid på 150 grader när vi närmade oss läns märket, bara att ta ner och nästan kryssa till länsmärket. Men nu tar vi nya tag i morgon om bord på Mithril. De bästa är ju att vi har Leffe bakom oss de är bra de :)
Sep 13, 2009 @ 19:40
Det är ju ingen ide att köra respit banrace med 150 grader vind vrid! Här i Finland avbruter man banrace om vind vridet är mer än 30 grader. Varför göra även om banrace helt orättvis?
Sep 13, 2009 @ 19:53
Några 150 grader var det nog aldrig tal om, däremot kontinuerliga 20-30 gradiga åt båda hållen. Har man ett kraftigt bestående vindvrid på första kryssen är rekommendationen att avbryta. Senare försöker man göra banändringar istället för att annulera. Vilket vi fick göra under söndagens seglingar.
Skulle vi avbrutit för 30 graders vindvrid hade det inte blivit ett enda race seglat i helgen. Banorna låg i medelvind ganska bra och det är ju upp till seglarna att positionera sig för att kunna utnyttja vindvriden. En del båtar stack ut långt på kanten medan andra gjorde korta och täta slag i mitten av banan för att inte riskera att hamna på fel kant när vindvriden kom.
Sep 13, 2009 @ 20:11
Vindvrid hör till segling men om vinden vrider över 30 grad händer det lätt att några båtar har full kryss och några kan köra direkt från märke till märke. Landmar 43 kan redan vara i mål när X-332 har ännu lång väg att kryssa.
Hur stora vrid var det för jocke? “när vi närmade oss läns märket, bara att ta ner och nästan kryssa till länsmärket.”
Sep 13, 2009 @ 20:20
Nåja, så långt framför oss var aldrig Landmarken – även om vi inte precis rosade marknaden idag… ;-)
Men att segla gemensam start med så stora fartskillnader mellan båtarna är inte idealiskt. Vi “småkillar” tvingas obönhörligt att kantstryka om vi skall hitta fri vind – och det gör riktigt ont i själen att inte kunna gå vettigt på skiften…
MEN; kul seglingar ändå!
Sep 14, 2009 @ 09:12
Jo jag får nog hålla med Jocke där, tror det var i andra racet på sista varvet vi fick ett starkt motvrid. Vridet kom ca 50-100m från länsmärket, kanske inte riktigt 150 grader men så pass mycket att blev sträckbog med genua istället. dock så hade ju nästan samtliga båtar hunnit runda så var den bakre klungan som fick detta vrid.
Sep 12, 2009 @ 20:40
Film på väg upp på YouTube, klar att kolla på ca 21:00. Sök efter 2009 IRC Swedish Championship – day 1
Sep 12, 2009 @ 20:59
…eller snarare 21:30
Sep 12, 2009 @ 20:49
Får hoppas på mer vind inför morgondagen så att inte bara lättvindsseglarna har fördel.
Sep 13, 2009 @ 14:16
Hela resultatlistan finns på http://www.matchracing.nu eller här: http://www.matchracing.nu/files/Six_Pack_Autumn_SV_RES_20090913.htm
Sep 13, 2009 @ 18:03
Roligt att en x-332 rundar före en Farr 40…kan man skylla på mätetalet då:)
Sep 13, 2009 @ 18:55
Grattis till gänget på Letto di Pletto.!!
Vad var det för vindstyrka idag?
Sep 13, 2009 @ 19:33
Som mest 5 m/s så inget hårdvindsrace idag heller. Vore kul om fler båtar kunde ställa upp till nästa år. Riktigt kul att titta på, var rena kappseglande utställningen för dom som vill se hur olika båtar seglar.
Sep 13, 2009 @ 20:31
Grattis grabbar på Letto!
Stoffe
Sep 13, 2009 @ 23:46
Hemma igen…
Som sagt, stort grattis till Letto-gänget. Hopppas soppan räckte till Saltis! Och tack till IRC-förbundet & alla andra som arrade!
Grymt roliga seglingar. Vi var lite ojämna och hade ställtid i ny båt, men var i alla fall med och högg med 1-2-3-4-4 som bästa seglingar… 2:an (som bara var 6 sekunder från en spik) blev tyvärr till DSQ då man tyckte att vi gav Landmark 43 lite för lite plats när de var lovartsbåt i starten. Hela storyn i morgon…
Sep 14, 2009 @ 08:56
HALMSTAD bara växer som seglar stad………
Stort Grattis till Halmstad gänget.
Sep 14, 2009 @ 09:26
Samma gubbar olika båtar
Sep 14, 2009 @ 10:54
Otroligt kul att en Farr/Mumm 30 tog hem tävlingen! Det måste vara första gången på riktigt länge en sportbåt hamnade överst i en respittävling i lSverige. Hoppas det inspirerar andra att börja segla “sportbåt”!
Grattis Letto!
Sep 14, 2009 @ 11:20
Ja, Letto seglade oerhört rent. Bra starter, bra positionering, bra fart och rena rundningar. Hatten av för detta gäng!
Sep 14, 2009 @ 11:49
Grattis Letto di Pletto, mycket bra seglat! Vi på La dolce vita är hyffsat nöjda med i 6e plats. Håller med Mats på Boxer om att det inte är lätt att segla med en långsammare båt på korta kryss/läns banor, där 10-30 sekunder betyder mycket för resultatet. För oss blir det ofta viktigare att starta där det finns lite fri vind än där det egentligen är fördelaktigast och sedan tvingas ut på en kant för fri vind eller ofta ligga kvar i skit vind för att man ändå har en höjdare på 20-40 grader .
Vi ville verkligen ha två startgrupper och att vi mindre faktiskt skulle fåstarta före ca 2 minuter. Tror det är rättvissast då får både de snabbare och långsammare båtarna segla i fri vind respektive skit vind under racet.
Nu tror jag ändå, med tanke på hur skiftade vindarna var och ofta är inne i inner-skärgården att det var bäst med en start. Blivit för mycket lotteri annars.
Lösningar då? Börja segla entyp, skaffa en snabb båt eller segla på ställen med mer stabila förhållanden där det funkar med två start grupper, Sandhamn, Kanholmsfjärden, (jag vet, sthlms perspektiv). Jag tror annars att det är risk att det blir färre båtar på liknande race. Sedan vore det ju kul att försöka få till ett kortare havsrace också på ca 20-30 Nm i ett RM/SM.
Samtidigt vill jag tacka arrangörerna och alla inblandade till ett mycket fint jobb både på vattnet och på land, tack!
Sep 14, 2009 @ 11:59
Tack för bra fighter Per,
och ursäkta att jag skrek på er. Så klart nådde vi er inte och ni gjorde helt rätt i att sno innerplatsen. All cred. Och er kommentar “käka valium, pappskalle” var mitt i prick :-)
Jobbar vi på lite så kan vi få ihop båtar så att det blir vettigt med två klasser. Hade det varit 30 båtar hade det nog inte varit något snack tror jag. Bara att börja hetsa de dom låg kvar vid bryggan…
Och det hade varit kul med ett kortare havsrace eller “cityrace”. Tydligen hade det blivit storpolitik när det kom på tal, då någon menade att det det redan fanns ett SM i havkappsegling (ORCi) och att IRC-gänget inte fick lov att ha ett havsrace i sitt mästerskap?!? Jaja, det är mycket man inte förstår…
Sep 14, 2009 @ 13:54
Hur blev det storpolitik gällande “havsrace”???
Sep 14, 2009 @ 12:56
Per L, dina “lösningar” är ju enkla att uppnå…. IRC, entyp och snabb båt är ju uppenbarligen likvärdigt med X-35….
Varför välja det ena när man kan få allt….
;)
Sep 14, 2009 @ 13:54
Tack själv Peter, kul helg!
X-35 är en fin båt med många fördelar ;) , men inte så stor entypsklass här ändå…?
IRC är förövrigt inget måste för oss. :)
Sep 14, 2009 @ 14:04
Nä du har rätt gällande IRC Per! Förmodligen hade det varit precis lika kul om vi seglat LYS….
Sep 14, 2009 @ 18:36
Mitt i Minken!
Något annat kan man inte säga, stort grattis till Letto di Pletto gänget som fick lätta vindare att ge mycket speed.
Hur skall det gå på tisdagsracen nu då?