IRC-mästerskap 2009
Här är några klipp från helgens race utanför Gåshaga på Lidingö.
Väl valda delar av Blurs besättning hade fått chansen att köra Fredrik Bergströms Corby 29. Förutom Fredrik (keyboard) så tog jag med mig Fredrik Roos (trim) och Pelle Pedersen (stor) från Göteborg och sist men inte minst så hade vi Kristian Hertzberg på fördäck. Tack Fredrrik & Kristian för en kanonhelg!!!
På fredagen hann vi med ett kort träningspass i mycket lite vind, men utan andra båtar så var det helt omöjligt få någon känsla för hur vi gick. Spänningen var därför stor inför lördagens race. Även på lördagen var vinden lätt, och ganska skiftig. Dock inte mer än man kan förvänta sig på den här typen av ganska små fjärdar? Vi såg också ett kontinuerligt vrid över dagen, men det var helt enligt prognosen.
Vi var minsta båt och hade därför inte så många optioner. Försöka komma ut i lovart och hitta ett så fritt spår som det gick. Också approachen till kryssmärket blitr viktig, så man riskerar att få köra bakom massa större båtar. Starterna funkade ganska ok, och vi kunde komma ut som första eller andra båt i lovart och antingen pointa lite eller slå för att få fri vind. Vi provade att starta på nedre delen av linjen en gång, men det ledde bara till att vi vart överkörda och fick gå bakom alla.
Vi hade lite svårt med farten i det riktigt lätta, men så fort det kom 2-3 m/s så gick vi både högt och relativt fort. Bra vägval i ett par av racen gav oss en 1:a och en 3:a men två kassa resultat förstörde dagen. Analysen var väl att vi blev lite stressade när vi rundade efter fältet (som vi ju borde göra) och chansade för mycket på att hämta in båtar i stället för att segla kallt på tid, då vår placering mycket väl skulle kunna vara bra trots att vi låg efter på banan.
Vi pratade också om hur vi skulle kunna vända våra nackdelar av att vara minsta båt till att bli fördelar. En slutsats av detta var att vara mycket aktivare och positionera oss senare än alla andra i starter och rundningar och verkligen utnyttja vår storlek. detta funkade mycket bättre på söndagen då vi gjorde kanonstarter och plockade båtar i de flesta rundningar.
Efter lördagen var Farr 30 Letto di Pletto i topp före 2 st X-35 och X-332S Wiklunds. Bra båtar och bra besättningar. Men vi hade bra häng på dem trots två kassa race. Och många dueller avgjordes med ett par sekunder, så man visste att det var viktigt att köra för fullt hela vägen.
Bra kalas på Gåshaga på kvällen. Otroligt sjysst att kunna ha alla båtarna på bryggan tio meter från en bra krog. Dessutom nära till banområdet.
Söndagen lovade lite mer vind, nu från nord. Fortfarande skiftigt men inte mer än att det var hanterbart. Nu var vi som sagt lite offensivare (det var alla andra också) och vi såg svartflaggen uppe efter ett par allmänna omstarter. Men vi kom iväg bra i alla race och seglade fokuserat. Också när vi låg sist i fältet seglade vi mot klockan och mycket riktigt blev det då en helt ok 9:a. I de övriga racen skrapade vi ihop en 2:a (6 sekunder efter Letto di Pletto) och två 4:or, vilket vi så klart var mycket nöjda med.
Tyvärr hade vi en protestsituation i race 6 där vi hade fått en bra position för att ta lovartsänden av linjen. I lovart hade vi Landmark 43 Air och ytterligare någon båt som försökte grosshandla. Vi var helt säkra på att dessa skulle köra på fel sida startbåten och låg tajt på dem för att de inte skulle få någon lucka på linjen. Plötsligt visar det sig att Air inte kommer över startfartyget utan kör rakt på det (André på Airs fördäck hinner precis få bort spinnbommen så att den inte åker in till Björn hansen på startfartyget). När de plötsligt stannar upp så faller deras akter ner och träffar oss… Svårt läge, men vi tyckte ju att vi var läbåt och prickade linjen med bra fart på skottet. Air snurrade efter incidenten med startfartyget, men eftersom det varit kontakt mellan oss så hade vi varsin protest att lämna in. Efter en långdragen protestförshandling (och lika lång betänketid) så åkte vi dit på att vi inte hade gett Air tillräckligt med plats att hålla undan. Jag förväntades alltså förutse att de kunde köra på startbåten, stanna upp och driva ner på oss? Whatever.
I vilket fall. Kanonbra seglingar, massor av duktiga seglare (alla var där?) och kul arrangemang. Vi var nöjda med vår insats med tanke på minimala förberedelser. Att vara topp 5 på vattnet i fem av åtta race var långt över mina förväntningar och det var kul att kunna toppa med en spik. Förhoppningsvis märkte några att vi var på plats… Corby 29:an var en jättekul båt som pointar bra och går fort både upp och ner på banan. Helt klart sweet :-)
Sedan hade det ju varit roligt att se hur min egen båt hade klarat sig. Men det blir fler tillfällen för att ta reda på det…
Jag är säker på att fler båtar dyker upp nästa gång det blir IRC-race (maj nästa år)? Lama ursäkter som att “vi har ingen båtfart” eller “min besättning är otränad” håller inte. Att köra 8 tajta race är väl bästa sättet att hitta både båtfart och få rejäl träning? Eller tror man att båtfart och teamwork kommer till på något annat magiskt sätt?
1 Farr 30 OD LETTO DI PLETTO Thomas Olsson 1.089
2 X-35 VW Klabbe Nylöf 1.055
3 X-35 MATRISEN Robert Szabo 1.055
4 X-332 sport WIKLUNDS Mats Victorin 0.999
5 Corby 33 INGA FROM SWEDEN Richard Göransson 1.044
6 Finngulf 33 LA DOLCE VITA Per Lindstedt 0.996
7 Corby 29 TEAM BLUR Fredrik Bergström 0.980
8 Landmark 43 AIR IV Christer Carenfelt 1.163
9 Farr 30 OD ORCA SAILING TEAM Patrick Lindblom 1.089
10 One Off MITHRIL Henrik Borg 1.016
11 IMX 40 NEMO Hans Broman 1.094
12 Farr 40 OD HAPPY Berndt Frogner 0,175
13 Mumm 36 VENDETTA Stefan Krafft 1.089
14 Prima 38 SERENDIP Team Lindforss 1.073
15 Dehler 34 SV DEHLTA Leif Englund 1.037
16 A-35 KRUT Johan Freye 1.029
17 Dehler 44 ADA John Biörk 1.167
18 Farr 31 FARR AHEAD Robert Lidqvist 1.031
Johan
Sep 14, 2009 @ 11:36
Hur är det med mätetalen, vilka mäter bra och vilka mäter dåligt. Vilka båtar skulle kunna vinna med alpinlandslaget ombord :) Vilka båtar kommer aldrig att vinna oavsett besättning? Vilka båtar har ett (någorlunda) rättvist mätetal.
Peter Gustafsson
Sep 14, 2009 @ 11:49
Ja, det är kanske en spännande diskussion :-) Men man kan inte dra några som helst slutsatser av den här helgen. De som toppar i listan hade grym lättvindsfart och seglade bäst på vattnet. Och jag tycker mixen av båtar i listan också är ganska kul.
Att notera var att jag inte hörde en enda diskussion om mätetal bland de som var där.
Gunnar
Sep 14, 2009 @ 11:57
Stort grattis till Letto pletto gänget som klarade att få bra fart i den vindar som fanns.
Deras “spinnacker kille” var grymt snabb.
Lars S
Sep 14, 2009 @ 12:09
Johan, min upplevelse var att de båtar som seglades väl kunde vinna… Med detta menar jag att mätetalen definitivt hade en underordnad betydelse. Rena IRC-båtar som Corby och A-35 blev ju slagna av entypsbåtar (som bara är ritade för att segla snabbt och vara kul) som Mumm/Farr 30 och X-35. För mig visar detta att regeln uppenbarligen funkade bra och att det är hur vi seglade på vattnet som avgjorde.
Visst fick väl de snabbare båtarna ett litet övertag, då man av någon anledning valde att starta alla i en start, genom att de fick segla mer i fri vind än de små men förövrigt känndes det mycket rättvist! Mycket duktiga arrangörer gjorde givetvis mycket därtill då det trots stora vrid genom ett tappert kämpande med banändringar lyckades få till bra banor!
Ska man lyfta fram några båtskillnader kunde man bara observera att det var några få båtar (Farr 31, Dehler 44 och A35) som inte hängde med i förhållande till sina mätetal och konstant låg “fel” i fältet. Vad detta berodde på vet jag ej….
Och gällande alpinlandslaget så tror jag att det funkar jättebra om man i linje med X-35:orna på Gotland Runt sätter några vältränade skidåkare i samma båt som några av våra bästa seglare (bl a var där ju Roger Nillsson…). Kanske lite tuffare på bankappsegling…
Lasse (vanligen X-35 Wild Thing, men denna helg på X-332:an Wiklunds)
/HenrikB
Sep 14, 2009 @ 13:37
Skitkul helg!
Vi lärde oss massor, som sagt, rutin och båtfart kommer inte bara flygande ;)
Mer seglingar som denna, arret var perfekt, bra läge med seglingsvatten, hotell, brygga osv. Mycket bra banor och organisation!
/Henrik
Mattias
Sep 14, 2009 @ 13:40
Körde A35 med symmetrisk spinnaker eller hade de peke+gennaker?
Mattias
Sep 14, 2009 @ 13:43
Never mind. Tror jag ser i videon att de kör peke + gennaker.
Martin
Sep 14, 2009 @ 14:03
Gennaker på lördagen och spinnaker på söndagen :)
Mattias
Sep 14, 2009 @ 15:37
Såg du om det var fler som körde asymmetriskt på bom eller gennaker?
Nobbe
Sep 14, 2009 @ 20:55
Peter, vad var anledningen till att ni fick en protest på er – ni får väl t o m lova till vindögat eller? Låter konstigt i mina öron och som en klockren grosshandlare utan rätt till väg.
Peter Gustafsson
Sep 14, 2009 @ 21:21
Som sagt, en klockren grosshandlare av Air.
Protesten kom för att det varit kontakt mellan båtarna. Vi hade gärna struntat i det eftersom vi kom iväg ok ändå, men Air ville ha saken prövad.
Men de hade visst en båt i lovart plus att de stod med näsan i startbåten och kunde alltså inte hålla undan mer än vad de gjorde. Detta borde vi tydligen förutsett och gett dem mer plats för att undvika kollison. Jag vet inte hur vi skulle kunna göra den bedömningen på 5-10 sekunder när det tog 1.5 timmar för en protestkommitté att komma fram till detta… Och jag vet inte hur vanligt det är med 43-fotare som kör rakt in i startbåten? Jag har aldrig sett det och hade inte det scenariot i huvudet :-)
Jag tyckte nog att man kunde slängt ut bägge protesterna. Air hade liten chans att väja. Vi hade liten chans att förutse att de skulle parkera i startfartyget och kana ner med aktern…
Men det är ju juryn som avgör.
Nobbe
Sep 14, 2009 @ 22:36
Det klart att man alltid vill undvika kollision, men som 43 fots lovartsbåt kanske man kunde förutse att det skulle bli trångt kan man ju tycka…..;-) Det gör ju det hela lite svårare att förutsätta läbåtar ska falla för att undvika kollisioner.
MiniMe
Sep 14, 2009 @ 23:46
jag tycker att det är underligt beslut från domarna… Märke (startfartyget) är inget hinder men lovartsbåt till AIR borde väl hålla undan mao. protesten borde ha gått vidare. Jag tror dock att domarna bedömde att kollision uppstodd pga båtarna var för nära och ej pga AIR’s kollision med startfartyget (och studs tillbaka). Men jag är förvånad att det inte finns en självbevarelsedrift från AIR’s sidan…. ;-)
När jag ser sådan situation tänker jag tillbaka på den “goda” tiden i fd. DDR.På mästerskapen brukade finnas en del båtar från marinen med. Vad sägs t.ex. om bogserbåt (typ större) som startfartyg och tankfartyg som rundningsmärke??? Jag lovar, det lönar sig ej att vara för nära…. (reell vindskugga)
Patrik H
Sep 15, 2009 @ 00:57
Vilken regel bröt ni mot enligt PK? Enbart kontakt räcker inte eftersom ni har rätt till väg. Det måste blivit skada på båt eller person för att ni skall kunna diskas. Jag tvivlar också på att PK håller med om din bild. Enligt den håller du din kurs och som jag ser det är det omöjligt att du i så fall skall straffas. Dessutom har röd möjlighet att hålla undan i läge 2. Om PK däremot tycker att det fanns plats för röd initialt och du täppte till efter att hennes möjlighet att väja var borta, så skall du straffas enligt regel 16. I så fall bör det ha funnits vittnen som styrkte detta. (Om du inte själv erkände att du ändrade kurs)
Det juryprotokollet skulle jag vilja se…
jonas
Sep 15, 2009 @ 07:44
Hej
titta på http://www.ukhalsey.com/RulesQuiz/quiz_list.asp
quiz #16
vilken situation passar bäst?
Pelle P
Sep 15, 2009 @ 08:38
Som Team Blur´s representant i protesten kanske jag ska återberätta vad som sas. Vi bröt mot regel 15, i detta fall för att vi inte gav Air tillräckligt med plats.
Hade inte Air haft Dehlta i lovart (som enl Air verkligen gjorde vad dom kunde för att hålla undan) så hade det varit solklart; Air hade åkt. Men nu kunde inte Air flytta sig och detta borde vi förutse. Nu tänker kanske någon att Air och Dehlta borde tänkt på detta långt innan och det kan stämma men vi var då klart bakom Air och sökte oss in i positionen när det “redan var kört” så att säga…
Kort sagt ; jag (efter en stunds betänketid) köper argumenten från Gustav Winqvist och Björn Hansen som var protestkommiten.
Varför gjorde vi det kan vara en fråga att ta med sig. För många år sedan gjorde både jag och Peter MÅNGA starter/rundningar i tighta entypsfält, idag blir det färre starter och i tunnare fält = man tappar rutinen! Vi är nog inte ensammna, eller?????
Leif E.
Sep 15, 2009 @ 09:15
Vi på Dehlta gjorde som sagt vad vi kunde för att styra upp och som jag uppfattade det så gjorde man samma sak på Air. Här blandade man 44 fotare med 29 fotare och det är en del av problematiken. Rorsmannen på Air rattade för fullt men farten var låg och skillnaden i storlek på båtarna gjorde att de inte lyckades styra upp snabbt nog. Kollisionen uppstod, som vi uppfattade den när Team Blur föll av kraftigt utefter startlinjen och svängde ut aktern mot Air. Jag tycker definitivt att startfältet skall delas upp i fortsättningen även av andra skäl som bl.a. påpekats av Mats W. Varför inte dra nytta av de erfarenheter som gjorts i IMS/ORCi SM genom åren. Annars kommer intresset att minska bland småbåtarna igen i enlighet med vad som skett i IMS/ORCi SM.
Pelle P
Sep 15, 2009 @ 09:49
Ett litet tillägg; vi föll inte, Air´s akter drev ner på oss som en följd av dålig speed mm. Som gammal matchrace-trimmare såg jag att vår rorkult stod mitt i båten under händelsen. Konstigt att den reflexen har överlevt 10-15 år och 2 barn…
Patrik H
Sep 15, 2009 @ 10:11
Gul gled alltså ikapp och etablerade överlapp någonstans mellan 1 och 2? I så fall kan jag kanske förstå att det kan vara R15.
Om inte så är det ett intressant beslut att gul skall behöva förutse att grön inte ger röd plats. Fast jag kanske luras av att alla båtar är lika långa på bilden?
Mats V
Sep 15, 2009 @ 08:50
Låg precis bakom och såg den här händelsen ganska väl. Problemet Air drabbades av var att de hade en båt i lovart (Dehler 44) som försökte komma bort – ingen plats – men som hade dålig styrfart. Det gjorde att Air satt squeezade. Air hade själva desutom mkt dålig fart så styrförmågan var nog inte den bästa. Exakt hur mkt manöverutrymme som fanns var lite svårt att se men startfartyget låg extremt bra till ( :-) ) för att se detta. Björn Hansen satt i startfartyget och även i PK.
Öresund Regatta, And
Sep 15, 2009 @ 09:00
Va fan ni verkar ju haft det lika tight som vi på våra Torsdagskappseglingar. :-)
Patrik S
Sep 15, 2009 @ 09:42
Kanske t.o.m är tätare på vissa ons/torsdags seglingar.
Det var sällan att alla båtarna var på linjen 3 sek EFTER start.
Några startade fint men flertalet kunde varit några meter längre upp.
I 2 race var de dock heta och flera var över.
Henke S
Sep 15, 2009 @ 10:09
Jag tycker det var helt rätt att ha ett startfält. Letto visade att det inte är storleken på båt som spelar roll. De startade genomgående mkt bra och valde sin lucka väl. Jag anser att det är mycket bättre och mer lärorikt att ha fler båtar på linjen och Letto bevisade att starteknik/taktik och förmåga att kunna växla mellan höjd och speed gör det möjligt för mindre båtar att konkurrera i ett startfält som detta.
Leif E.
Sep 15, 2009 @ 11:03
O.K. Jag uttryckte mig slarvigt. Med små och stora båtar menade jag båtar med höga mättal och med låga mättal. Visst det var jättespännande, lärorikt och kul den här gången men jag var mer inne på det sportsliga utfallet i ett mästerskap. Den här gången funkande det ganska bra men erfarenheterna från IMS/ORCi SM talar för att småbåtarna (med låga mättal) får segla mycket i störd vind och har nackdel därav det minskade intresset för att ställa upp med mindre båtar.
Det finns ett stort intresse även bland dessa att få vara med det visar väl helgens RM med eftertryck och det är bra för sporten om vi kan behålla det.
MiniMe
Sep 15, 2009 @ 16:41
Det ligger mycket i det… Med liten och långsamare båt är det bara att vänta in tills de stora har stuckit. Visst kan man ha turen att fått platsen längst i lovart för att snabbt efter starten kunna slå bort… Det är en betydande nackdel med liten båt som är dessutom långsamare.
Mats V
Sep 15, 2009 @ 11:14
Henke S,
Jag anser inte att det är storleken på båt som spelar roll för startfältsuppdelning utan är hur snabb båten är (dvs mätetalet). Farr 30 har inga problem att starta vid BB flagg eller mitt på linjen då de är snabba nog att inte bli överseglade. De hade i de förhållanden som var t.o.m. en fördel av att de är små och lättmanövrerade. Vi “långsamma” (X-332 S) kan inte starta vid BB flagg oavsett hur bra vi startar – vi blir överseglade och låsta på kanten. Vi får segla i bitvis störd vind hela seglingen (om vi inte kantstryker). De snabbaste båtarna har fritt vatten och vind hela vägen runt. Rätttvisare är uppdelning i 2 starter med start för långsamma gruppen först – tex anpassat med ambition att startgrp 2 kommer ikapp inför sista kryssen = alla får segla i lite skitvind…
Rättvis blir respitbansegling aldrig men detta gör i varje fall att jag kan tänka mig köra fler RM/SM i IRC. Det var kul i helgen men väldigt frustrerande att tvingas kantstryka så extremt mycket…
Dock; Letto seglade mycket bra och var mycket väl värda segern! Stort grattis!!!
Peter Gustafsson
Sep 15, 2009 @ 11:53
Vi föll inte. Hade igen anledning då vi var på väg ut precis vid startfartyget 2-3 sekunder efter skott (den marginal jag ville ha för att vara safe). Skottet gick ungefär samtidigt som kontakt uppstod så Air måste ha varit 2-3 sekunder för tidiga.
Åtminstone vi och Air linade upp som i pos 1 ca 30 sekunder före start, så jag kan tycka att de redan då borde förstått att de inte skulle fått plats och var för tidiga. Men hoppet är väl det sista som överger en rorsman :-)
Gällande en ellet två klasser. Hade det varit 30 båtar och “skarpt SM” eller mycket som stod på spel hade det varit en sak, och självklart bör man då köra två klasser.
Nu var det en bra chans att få köra 8 tajta race och ha kul. Att starta 9-10 båtar tillsammans hade inte varit lika roligt… och vi hade antagligen fått X-35 i lilla klassen ändå. Och mindre båtar lyckades ändå ta hem platserna 2-8.
Vi som minsta båt röstade för en gemensam start, och fick slita som fasen för att få till det – men var ofta mitt i fältet vid första kryssmärket.
Men som sagt, vi måste värna om att de mindre båtarna känner att de får rätt förutsättningar. Det är enda sättet att få ihop 30-40-50 båtar igen. För det måste väl vara målet?
JM
Sep 15, 2009 @ 14:07
Hur skulle lilla gruppen sett ut, ska det vara skrovlängd eller mättal som avgör? Fartskillnaderna hade ju blivit även om man avgjort det på skrovlängd Corby 29 mot Farr 30:orna. Hade man istället valt mättalen hade X35:or seglat mot Corby 29… Tror för allas skull att det som gjordes innebar roligast segling. Banorna var tillräckligt korta för att funka som det var, småbåtarnas smidiga boathandling jämnade till viss del ut fartskillnaderna mot de större.
Per L
Sep 15, 2009 @ 17:34
Efter ha läst ovanstående kommentarer kring helgens roliga seglingar, vill jag ändå köra en repris på ett tidigare inlägg från undertecknad:
“Grattis Letto di Pletto, mycket bra seglat! Vi på La dolce vita är hyffsat nöjda med i 6e plats. Håller med Mats på Boxer om att det inte är lätt att segla med en långsammare båt på korta kryss/läns banor, där 10-30 sekunder betyder mycket för resultatet. För oss blir det ofta viktigare att starta där det finns lite fri vind än där det egentligen är fördelaktigast och sedan tvingas ut på en kant för fri vind eller ofta ligga kvar i skit vind för att man ändå har en höjdare på 20-40 grader .
Vi ville verkligen ha två startgrupper och att vi mindre faktiskt skulle fåstarta före ca 2 minuter. Tror det är rättvissast då får både de snabbare och långsammare båtarna segla i fri vind respektive skit vind under racet.
Nu tror jag ändå, med tanke på hur skiftade vindarna var och ofta är inne i inner-skärgården att det var bäst med en start. Blivit för mycket lotteri annars.
Lösningar då? Börja segla entyp, skaffa en snabb båt eller segla på ställen med mer stabila förhållanden där det funkar med två start grupper, Sandhamn, Kanholmsfjärden, (jag vet, sthlms perspektiv). Jag tror annars att det är risk att det blir färre båtar på liknande race. Sedan vore det ju kul att försöka få till ett kortare havsrace också på ca 20-30 Nm i ett RM/SM.
Samtidigt vill jag tacka arrangörerna och alla inblandade till ett mycket fint jobb både på vattnet och på land, tack!”
JM, det är ju självklart att det alltid kommer finns snabba och långsamma båtar i samma startgrupp om man inte kör entyp, eller hur?! Men det blir ju mer fair, renare vindar, iaf jämfört med som nu en startgrupp. Håller fullständigt med Leif E och Mats V, tror att det är stor risk att vi långsammare båtar inte har lust att vara med på detta upplägg framöver.
Per
Sep 15, 2009 @ 23:20
En viktig fråga!
Om det ska vara båtar runt 33 fot som vill vara med i framtiden (IRC eller ORCi – skit samma) så tror jag vi alltid måste ha två starter. Vi (x-332 Xplorer) har seglat den här typen av seglingar med blandade startfält (stort och smått) i många år och det är bara att konstatera att det är ett helsike att vara liten båt (precis som Mats V beskriver) men det är faktiskt betydligt värre på våren än på hösten av fysikaliska skäl. I lättvind med kallt vatten blir skiktningen ofta så dramatisk att vi på Sandhamn race week som exempel gjorde högst 50% av de stora båtarnas fart i starterna – rena skämtet…. På hösten med varmt vatten och kall luft är det lättare med mer turbulent luft som “kommer ner” hela vägen. Jag tror dessutom även att diskussionen om mätetal är tämligen meningslös under de förhållande som verkade råda.
ORCi SM förra året var för ett bra exempel på hur det skall gå till med starterna även om det alltid är bäst att var störst i lilla klassen, i det fallet X-37, GS37 etc.
/PL
Per
Sep 15, 2009 @ 23:25
ett tillägg: på våren är alltså masthöjd minst lika avgörande som båtens mätetal så har ni kombinationen kort mast och långsam båt är ni stekta på vårens lättvindsrace – om det inte blir flera startgrupper vill säga…
/PL
Öresund Regatta, And
Sep 15, 2009 @ 23:58
Det är ju precis samma diskussioner om det är IRC eller ORCi. Vad tjänar man på ett regelbyte?
Det är ju samma praktiska problemen som klassindelning och startordning som är överskuggande. I Ystad på EM funkade klassindelningen bra under lördagen. Däremot är det tokigt att driva frågan om att det ska vara en segrare. Låt det vara en segrare i varje klass.
Klart är ju att hur man än gör så kommer ju inte båtarna att segla under samma förutsättningar under ett race. Det gör man inte på entyp heller. Man är ju på olika platser.
Segling är som sportfiske. Det gäller att veta var fisken är. Hittar man ingen fisk så spelar inte heller betet och utrustningen någon roll.
Per
Sep 16, 2009 @ 16:58
Återigen,
Jag tror inte att det blir särkilt stora förändringar i föutsättningar på 5 minuter i de flesta fall. Om det skulle var så illa att vinden ändrar både riktning och styrka nämnvärt spå denna tid så är det ju knepigt i alla fall (eller 30 minuter senare när alla ligger på olika ställen på banan). Rent principiellt kan det var så att lovartsmärket är gynnat i start 1 och sen blir det lä 5 min senare pga ett ocillerande skift. Det är upp till de duktiga att se detta och göra nåt av det. Värre är att ligga och plaska i stiltje i fem minuter i tubulensen från ett gäng 43 fotare. Det är inte så kul…
En variant är att låta små båtar gå först i varannan start så de i princip hinner runt kryssmärket innan de stora kommer. Sen växlar man ordning.
/PL
Peter Gustafsson
Oct 1, 2009 @ 22:10
Protestprotokoll – HiJacked vs Air IV
11 FÖR SAMMA HALSAR MED ÖVERLAPP
När båtar ligger för samma halsar med överlapp ska en lovartsbåt
hålla undan för en läbåt.
15 FÅ RÄTT TILL VÄG
När en båt får rätt till väg ska den till en början ge den
andra båten plats att hålla undan, utom när den får rätt
till väg på grund av den andra båtens åtgärder.
64.1 Straff och frikännande
a) När protestkommittén finner att en båt som är part i
förhandlingen har brutit mot en regel ska den diskvalificera
båten om inte något annat straff gäller. Ett straff ska ges
oavsett om den tillämpliga regeln var nämnd i protesten
eller inte.
c) När en båt som en följd av ett regelbrott har tvingat en
annan båt att bryta mot en regel, ska regel 64.1a inte gälla
för den andra båten utan den ska frikännas.
31 BERÖRA ETT MÄRKE
När en båt kappseglar får den inte beröra ett startmärke
innan den startar, ett märke som inleder, begränsar eller
avslutar det banben båten seglar på, eller ett målmärke
sedan den har gått i mål.
Erik
Oct 1, 2009 @ 22:32
Vi har veldig god erfaring med delt klasse i ORCi i Norge og vi har like dårlig erfaring i tyskland i 2006 hvor vi ble “målt” inn i stor klasse. Det var ikke moro. Når vi ikke fikk bekreftet av Ysted at det skulle bli to starter avsto vi fra å delta der i år.
Till salu… Corby 29 HiJacked | BLUR
Oct 12, 2009 @ 06:32
[…] Bergström säljer nu den Corby 29 som vi körde på IRC-RM i september. Sweet båt som både seglar och mäter bra (IRC=0.980 […]
IRC-kalender 2010 | BLUR
Feb 21, 2010 @ 15:11
[…] to subscribe to the RSS feed for updates on this topic.Svenska IRC-förbundet lyckades ju ordna ett sjysst RM förra året med många seglingar och bra party. Nedan lite info kring vad som är på gång till […]
Wrap Up 2009 | BLUR
Dec 30, 2013 @ 17:44
[…] lyft 2 är väl IRC-klassen med sitt supertrevliga IRC-RM. I samma regatta kan vi gott dela ut årets grosshandlare till Air […]