Skip to content

10 Comments

  1. Jonas
    Sep 17, 2009 @ 14:36

    Har en klubbkamrat som vid Dalbo Race för många år sedan gick så nära sydpricken Warbergs Klasgrund (Vänern) så att del av toppmärket lossnade och landade på fördäck. Det kallar jag tight rundning…

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 17, 2009 @ 18:42

      Det går snabbt (för en kvick fördäcksgast) att göra en 720° staffrunda runt det toppmärket ;-)

      Reply

  2. Anders Averdal
    Sep 17, 2009 @ 15:01

    Folk oroar sig för att T-köl är kasst för att man riskerar att fastna.
    Man kanske skulle diskutera om man skall få ha spinnaker ombord, den kan ju fastna :-)

    Reply

  3. Richard
    Sep 17, 2009 @ 15:16

    Så där brukade min far skoja med oss när jag var liten. Jag tror sista gången var när vi fastnade i ett märke med storbommen, länsandes på Nämndöfjärden, så pass att det tog tvärstopp och båten snodde runt märket. Vi fick hålla på ett bra tag för att komma loss. Det var märkligt tyst på båten resten av dagen.

    Reply

  4. Wonitopa
    Sep 17, 2009 @ 15:58

    Hade senast jag var ute som mission att göra “high-five” med märken och bojar jag passerade. Som tur är har jag ingen spinnacker och ser till att passera objektet på dess läsida.
    Däremot såg toppmärket på ostpricken i N 57º 40.259′ E 011º 46.647′ oerhört demolerat ut, vem är skyldig till detta?

    Reply

  5. PelleL
    Sep 17, 2009 @ 16:44

    Been there….done that…:-/ (spinnare på prick alltså )

    Reply

  6. tool
    Sep 17, 2009 @ 16:51

    Länsade för några år sedan ut från Holmen (Marinbasen) i København, på väg till start på Själland rundt. I den farleden finns det åtminstone en klockboj. Om det är riktig benämning vet jag inte med det är den gamla sorten i järn med en rejäl stormklocka. Vi går för nära och ser inte bojen bakom storen. Farten var antagligen inte mer än 5 knop men ljudet av bommen rätt i klockan ringde i huvudet bra länge. Ingen skada på bommen som tur var.

    Reply

  7. Team Dehlerdoris
    Sep 17, 2009 @ 19:32

    Hej!
    För länge sedan när vi var på väg till Västervik med vår NF så rundade vi en prick lite väl tight så att Yak-jollens ena åra fastnade i pricken o jollen åkte med upp en bit. Precis som i Lasse Åber filmen. Som tur är lossnade åran så att inte jollen fastnade… Till saken hör också att jag jobbade på Sjöfartsverket då… Det här är inget man skryter om på fikarasterna.. Att kanske rubba ett sjömärke är obra. Straffbart att inte säga till att det hänt. Apropå straffbart.. för sjutton tänk på att..;
    Dom här topptecknen i trä är faktiskt tillverkade av fångar inom Kriminalvården (KrimProd). Lite kuriosa men ändå..
    Du kan alltså få jobba gratis med sjömärken om man gör fel!
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 17, 2009 @ 19:59

      Om det var en Yak1 så var det så länge sedan att det är preskriberat nu ;-)

      Reply

  8. Andrej
    Sep 19, 2009 @ 12:44

    Jag var med om en nära-prick-upplevelse på väg genom Väddö kanal för några år sedan. Vi bogseras lugnt och stilla genom kanalen och själv lutar jag mig ut ur båten för att fånga upp vatten att borsta tänder med (vi var ute med en mindr båt utan pentry). Plötsligt så ropar någon i den bogserande båten framför på mig. Jag bryr mig inte så mycket om det, men hör sedan mitt namn ropas högt framför. “Vad i helvete är det” tänker jag irriterat eftersom jag har tankarna någon annanstans. När jag tittar framåt för att se vad det är ser jag bara en tjock grön stolpe och hinner precis få in huvudet innan jag slår i pricken.
    Även om vi gick långsamt genom kanalen så är prockar rätt hårda att få i huvudet…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.