Uppsving för breddkappseglingen i väst!
2008 | 2009 | Diff | ||
Tjörn Runt | StSS | 465 | 502 | +8% |
Pater Noster Race | StSS | 52 | 68 | +31% |
Bohusracet | Viken-Ägir | 12 | 62 | +417% |
Hermanö Runt | HKSS | 43 | *49 | +14% |
Sista Chansen | BKSS | 31 | 39 | +26% |
Stora Oset Race | BKSS | 26 | 32 | +23% |
Kostervalsen | Strömstad SS | 11 | 26 | +136% |
Höstknalten | LdSS | 18 | 24 | +33% |
Poly Skagen Race | Framnäs SS | 21 | 21 | – |
679 | 823 | +21% |
Vi har ju haft en känsla av att det har varit fler deltagare på racen här på västkusten i år!?
Så jag tyckte att det var lika bra att ta reda på hur det faktiskt låg till. Ovan en sammanställning av alla race med fler än 20 startande båtar (som vanligt räknar jag de båtar som faktiskt startar), där de normala LYS-racen har ökat med 20-30%.
Bohusracet står så klart i särklass, men Kostervalsen visar hur man kan lyfta en segling med samarbeten (i det här fallet med Norge) och bra marknadsföring. Stort tack till alla arrangörer och VKSF som håller i LYS-cupen.
*) ytterligare 13 båtar var anmälda, men kom ej till start pga kuling under fredagen.
Sep 22, 2009 @ 14:17
Jag undrar hur stor “Blur-effekten” är? den är nog inte oväsentlig.
Sep 22, 2009 @ 15:17
Slutar västkusten i Långedrag?
Sep 22, 2009 @ 15:20
Håkan;
Ja det gjør den.. Derfra er det bare det Danske øl og snaps som gjelder.
Tormod
Sep 22, 2009 @ 15:31
Håkan.
Som den öbo jag är sen många många år (Göteborgs norra skärgård, Hisingen), skulle jag vilja påstå att västkusten börjar i Långedrag…
Janne E. X99 SWE22 Stino
Sep 22, 2009 @ 16:56
Västkusten börjar väl på Falsterbo och slutar vid Svinesundsbron.
Sep 22, 2009 @ 15:39
Västkusten i det här fallet är VKSF = Västkustens Seglarförbund…
Seglingar som inte når min “kvalgräns” på 20 båtar är:
27/6 Lysekil Race Lysekils SSG = 19
6/6 Hallandsseglingen Varbergs SS = 18
24/5 Framnäsvalsen SS Fram, Framnäs = 9
11/7 Juliregattan, Hovenäset = 9
29/8 Uddevalla Regattan SS Viken Ägir = 9
5/7 Väderöarna Runt SS Norderviken = 7
6/6 Orust Runt SS Viken Ägir = 6
7/6 Nidingen Runt SS Kaparen = 5
12/9 Fräkne Cupen Ljungskile SS = 5
Men det vore ju jättekul om vi kunde hjälpas åt och komplettera den här listan!? Så kolla upp alla seglingar i er region så gör vi ett topplista för Sverige…
Sep 22, 2009 @ 19:02
OK, då vet jag…
Skriv då Västkustens Seglarförbund ;-)
Här nere tappade Ven Runt när man valde??? att lägga seglingen samma helg som Tjörn Runt!!!
Hoppas de ändrar till nästa år
Sep 24, 2009 @ 19:43
Jag håller med dig. Det har för övrigt varit många regattor som har krockat i år. För min egen och högst personliga del hade det varit toppen om Ven Runt hade gått helgen efter Tjörn. Seglade den i fjor och det var en mycket trevlig regatta. Då hade det varit tre helger med regattor på raken på västkusten och det hade känts mer motiverat att frakta över båten. Som det blev nu så vart det T-R, uppehåll, Wendelsö Runt (förvisso inställt men Dj…r va skoj det var att segla i vågorna;-). Hade Ven runt legat en helg senare så hade det varit toppen. Race 3 helger på raken och sedan frakta hem båten igen. Ett sådant genomtänkt upplägg tror jag kan locka fler att ta sig till “andra” sidan oavsett vilken sida det är.
T-son
Sep 23, 2009 @ 15:17
Hallandsseglingen korrigeras till 24, 19 i tävlingsklassen och 5 i familjeklassen
Sep 22, 2009 @ 15:58
Peter.
Du gör ett förbannat bra jobb och självklart har du en jätte stor del i att vissa seglingar ökar mer än andra…
Fortsätt gärna så, då blir vi ännu fler som har kul tillsammans ute på havet!
Vh Janne E. X99 SWE22 Stino
Sep 22, 2009 @ 15:58
Jag tror att vi har Blur att hitta info om vad som händer är den största enskilda faktorn till att deltagarantalet ökar.
Snyggt jobbat Peter!
Jag undrar om det är båtar över eller under 1,25 som ökat mest?
Sep 22, 2009 @ 20:58
Som svar på din fråga! Det är småbåtarna med LYS under 1,25 som ökar mest. Sammantaget Sista Chansen, Höstknalten, Oset Race, Hermanö Runt och Pater Noster så har de över 1,25 ökat med 14 procent.
Samtliga småbåtar under 1,25 har ökat med 41 procent och de riktigt små båtarna har ökat med 63 procent.
Sep 22, 2009 @ 16:11
Två saker har hjälp oss att få Bohusracet att växa BLUR effekten och mun till mun metoden. Där dom som var med i 2008 års BR gjorde ett fantastiskt jobb med att marknadsföra vår segling. Så ett jätte TACK till Peter och alla som promotade vår segling förra året.
/Tävlingsledaren
Ps Inbjudan för 2010 kommer snart men att hoppas på+417% är kanske att sikta lite väl högt men skamden som ger sig. DS
Sep 22, 2009 @ 16:51
Har för mig att det var 21 båtar med på Orust Inshore Race men ärinte helt säker.
/Peter
Sep 22, 2009 @ 17:43
Ulvöregattan 2009 (16-18/7), alltid lika trevligt som vanligt!
Torsdag
Neptunkryssare: 9
Hamnrace (mindre kölbåtar): 9
One-Hundred-Race (större kölbåtar): 60
Fredag
Ulföskrinet: 81 kölbåtar
Lördag
Pelle Melinders Minnessegling: 92 kölbåtar
http://www2.idrottonline.se/templates/Workroom.aspx?id=268139
Ulvöregattan 2010 går av stapeln 14-18 juli 2010!
Sep 22, 2009 @ 17:53
Och hur många var det 2008?
Sep 22, 2009 @ 18:08
2008 var var 47 båtar på lördagens segling och cirka 35 på både torsdag och fredag. Det var en kraftig ökning och en stor del kan nog tillskrivas att det var 100-årsjubiliuem för kappseglingen.
Sep 22, 2009 @ 23:09
Om vi snackar Västkustens Seglarförbund får vi inte glömma Halmstad Segelsällskap som hade 20 båtar till start i Tylön Runt och 32 båtar till start i Lappens Cup 19/9. Och tisdagskappseglingarna som lockar över 20 båtar till start vissa veckor.
/Daniel
Sep 22, 2009 @ 23:17
Har tittat lite på resultaten från både norra och södra Yking cup.
I norra delen har deltagarantalet på våra småseglingar visserligen ökat lite,
men tyvär är det långt till peters kvalgräns om 20 båtar.
De seglingar som dragit är pater noster , Lyselis race och hermanö,
i de övriga är det i praktiken bara jag och en handfull seglare som deltagit regelbundet.
I södra delen ser jag två mönster. Dels som i norra delen att ett fåtal har deltagit nåt sånär regelbundet, men destå tydligare: Hallandsseglarna kommer inte till gbg och seglar och göteborgarna drar inte till halland.
Där finns det en möjlighet till omgruppering.
Varför inte dela upp syd och nord cupen så, att de tre “hallandsseglingarna”
får bli sydcupen och de 8-9 största seglingarna norr om gbg i årets cup blir 2010 års norra cup?
Orättvist? javisst, men inget utbyte sker ju mellan halland och gbg i alla fall.
Jag tror Lyscupen skulle må bra av en gallring av seglingar där man väljer att satsa på seglingar som har förutsättning att växa till nåt stort.
Väderöarna runt har tex. goda möjligheter att bli en härlig havskapp med lite nya grepp. Varför inte omvänt lys, det kunde bli riktigt publikt
med målgången utanför gästbrygorna!
Passar bra som sista racet innan semestern. man kan tom ta med fam. dit i båten, och sedan börja semestern därifrån efter race.
Fjällbacka har ju dessutom skälvklara möjligheter till fint kalas efter race.
Uddevallaregattan inne i byfjorden har fina möjligheter för rena bankapp med kryss/läns som en del efterlyser.
Fler förslag på seglingar som kan ingå i cupen?
Sep 22, 2009 @ 23:55
Johan: Vi var inte med på Ulvöregattan i somras men kommer att delta 2010, så det blir en båt till.
Sep 23, 2009 @ 04:43
Blur effekten * 2
1. Dagliga uppdateringar -> stor publik
Bästa nyhetskällan. Hur fanken hinner du?
2. Engagerad dialog, många som “post-ar” inlägg.
Så, tack Peter och alla som engagerar sig i insiktsfulla, roliga, provocerande och ibland knasiga inlägg. Jag är beroende…
Sep 23, 2009 @ 09:11
Visionen skulle ju kunna vara att nå 100+ båtar på Pater Noster Race, Bohusracet & Hermanö Runt? Och 50+ på Stora Oset & Sista Chansen? Det är fullt möjligt!
Tillsammans med Tjörn Runt (+600 båtar?) skulle dessa då kunna ingå i någon form av maffigare cup där klubbarna synkade sina insatser och nådde kritisk massa för att orka med en ordentlig marknadsföring… Och jag tror det finna många små saker man kan göra för att locka de båtar som ligger i hamn idag.
Och det kommer att smitta av sig på de mindre seglingarna också!
Sep 23, 2009 @ 09:14
Utan Blur hade inte vi kommit till Bohus Racet, Pater Noster Race eller Hermanö Runt. Instämmer med övriga. Snyggt jobbat Peter!
Jag håller absolut med Claes. För det första hittar man (på ett och samma ställe) information om vad som är på gång, speciellt på Västkusten (även om definitionen av denna kust verkar luddig). Sedan kan man följa och få resultat och reportage om vad som hänt efteråt, också på samma ställe. Fantastiskt!
Sep 23, 2009 @ 10:18
Grymt jobb! Någon som har liknande koll på ostkusten?
Sep 23, 2009 @ 14:23
Tjena min namne.
Vi arrade Hallandseglingen 2008. (Skallkroken). Vi satte ett tak på 50 båtar( på ploj) till denna segling som drivs mellan 5 hamnar.
Många trodde inte Vi skulle klara av att köra denna segling.
Vi blev 42 båtar som deltog.
Kan bara säga att lägger man inbjudan och lite energi på hur många som är anmälda på nätet så fyller man anmälnings listan snabbt.
Sen kommer Vi till den stora mänskliga grejen. Människan är den mest giriga varelsen på jorden.
Vi tryckte en tröja som delades ut till alla anmälda båtar och dess besättning 2 veckor innan start. (då hade alla 42 redan anmält sig).
Detta är en viktig ingrediens i hur man får folk att vakna i tid och kryssa för i sin almanacka.
//pg
Följer din blogg blint, snart ett allvarligt behov.
Kör hårt.
Håller på att rusta en Maxi 95 med lite bättre duk till nästa år.
Det går en maxi i Stockholm som skräller på Lidingörunt, GotlandRunt samt Hermandörunt. Kommer en snart på Västkusten. Tro mig.
Sep 23, 2009 @ 15:22
Tröjorna var ju en kanon idé. Vi har problem med sena anmälningar i MSS. Seglarna i klubben förstår inte att de drar folk om de anmäler sig i tid. Sista sekunden är vanligt trots påminnelse.
Sep 23, 2009 @ 21:30
Fler bra tips (från SA):
1) Inexpensive registation fees and 50% off discounts if you didn’t race the year before or traveled over 100 miles
2) Free guest moorings and use of launch
3) Free use of hoist
4) Hospitality boat on the water handing out FREE powerbars and water
5) 1 Free “Painkiller” on the dock for all crew before heading to the clubhouse
6) Live music all afternoon and evening with slideshow
7) Good registration bags with valuable stuff from sponsors
8) A well designed t-shirt people want to buy, wear and travel with to promote the event
9) Brand consistance – use the same image on the shirt for postcards, emails, (any marketing)
10) Network all year with OD classes and PHRF sailors
11) Pick one person in each OD class to be the regatta’s liason to help the regatta gain credibility from the class not the regatta organizer
12) Have all local boats register months in advance and promote the early registation numbers and have a pre-registration discount end 3 weeks before the event to promote early registations.
13) Only confirm free guest moorings once registered
14) Ensure online registration and payment
15) Unique trophies
16) Engage the members of the club to be proud of the event and want to help grow it – With that comes a genuine spirit of hospitality that racers from other clubs enjoy.
17) Mass email is good, but send a postcard a week before pre-registartion ends adn pick of the phone or send individual emails to owners.
18) State how you will calcualte the overall trophy before the event starts
19) Sit down and talk with your PRO and explain to them your expectation of them (eg: race as many races as possible and don’t send us into the bar at 3:00 becuase we got two races off, discuss what you believe are conditions to start/not start or abandon races, discuss fleet starting sequences, preferred courses, etc)
20) Offer point to point cruiser race that starts and fisnished near the club
Sep 23, 2009 @ 22:21
Det där var ju seriöst. Annars såg jag att Melges 32 VM fick bra cred från SA eftersom regattan hade “some exceptionally hot chicks”.
Sep 23, 2009 @ 22:23
Det funkar säkert det med…
Sep 23, 2009 @ 22:03
Finns det en sak som hade gjort skillnad så tror jag det hade varit ett sjuhelvetes anmälningssystem. Något för SSF att sponsra… Det skulle också bli ett utmärkt sätt att kommunicera med seglarna.
– Jag reggar båt och alla info en gång för alla
– Jag kan se alla race som uppfyller mina kriterier (kanske få bra förslag)
– Jag kan anmäla mig till alla seglingar (tidigt = bra PR)
– men pengarna dras inte förrän sista anmälningsdagen
– Rabatt om jag kör många race :-)
– Boka hamnplatser/annat praktiskt
– Påminnelser/tips på epost
– Resultat & ställning i cupen alltid uppdaterat
– …
Sep 23, 2009 @ 22:19
Det där har jag faktiskt både specat och räknat lite på. Rätt svårt att få ekonomi i det men det finns ju folk som jobbar gratis på kvällarna med annat för att det är kul så varför inte…
Sep 23, 2009 @ 23:59
Jag började med en kravspec för ett liknande system med nämnd funktionalitet och massor av annat godis i somras när jag var i Sandhamn under Gotland Runt. I min väntan på rundningsresultat (dessa borde ju verkligen vara live) ökade frustrationen så jag tog pennan och skrev ner de funktioner som borde finnas med för att höja upplevelsen för både kappseglare och åskådare.
Förra veckan återupptog jag mitt projekt och listan över tänkbara funktioner växer konstant. Hösten erbjuder många mörka kvällar framför skärmen och detta projekt tror jag verkligen kan bli uppskattat, så håll ut ett tag till… Kanske kommer tomten med en överraskning för oss kappseglare i jul.
Sep 24, 2009 @ 09:25
Kul Falk! Vill du utbyta idéer så hör av dig på patrick.lindblom snabel-a me.com
Sep 24, 2009 @ 19:17
Jag har varit i liknande tankar och inser att det borde vara ett helt webbpaket som SSF borde erbjuda sina medlemsklubbar till ett riktigt bra pris. Det är en anpassningsbar baswebb som innerhåller plats & struktur för klubbens egna nyheter, kalender, kappseglingar (inkl anmälan, resultatrapportering), enkelt forum + kommentarmöjlighet. Sen finns det en del för externa nyheter som SSF bidrar till (och ha ett antal feeds som inte bara är jollar), samt andra önskade löpsedlar (blur, SA, etc?).
Vi gör lite så i min bank för alla kontor. Olika former av supportavtal borde vara valbara via SSF:s underleverantör.
Vore bra med en betallösning (kort, etc)som extra tillval för anmälningar
Annat som helt klart borde vara med som webbtjänster är resultatberäkning med publisering av resultat med olika status (rundning, innan protest, etc), koppling till publisering av bilder och video (YouTube)
Om inte SSF går att övertyga får vi nyttja Google :)
Sep 25, 2009 @ 18:39
Svårt med ett system som gör allt och passar alla.
Är inte de flesta ense om att engagemang är det avgörande? Viktigt att inte fastna i “analysis paralysis” för att hitta en enkel lösning att få igång kanske redan till nästa säsong.
Peter har ju visat att med en blogg (och massa arbete) så kommer man mycket långt. Att starta en kappseglingsblogg under SSFs paraply, gärna kopplat till seglingskalendern kunde vara ett bra första steg, så de som inte är blurifierade också får lite buzz.
På tal om engagemang. Hur uppmärksammar och får vi fler att hjälpa till som funktionärer? Utan dom ingen segling. Inser när jag skriver detta att jag skriver dom… Jag skäms lite och får skärpa mig till nästa år så det blir “oss”, vi funktionärer. Tack alla på Viken Ägir, StSS, BKSS, GKSS, SS Fram m.fl.
Sep 23, 2009 @ 22:26
Roade mig också med att titta på GKSS Septembersegling, som ju inte är en öppen kappsegling utan efter 2007 blev mer tydlig medlemssegling eller så kallad “flottiljsegling”. Uppenbarligen lockade man fler båtar när det var lite mer kappsegling?
2005 = 17
2006 = 25
2007 = 38
2008 = 32
2009 = 26
Sep 23, 2009 @ 23:22
Vad är ert koncept på Västkusten för att lyckas?
Här på Ostkusten har vi väl bara Byxelkroken (som i år fick Kjell Widmark med First 35 som vinnare) som lyckas samla båtar.
I år var det 110 båtar med men efter att den obligatoriska festen på Sjöstugan i år uteblev så riskerar nog även denna segling att tappa folk till nästa år…..Synd på en trevlig säsongsavslutning….
Några tips…?
Sep 24, 2009 @ 09:39
Pilsner o våfflor! Helt bisarr combo, men det funkade på Bohusracet :)
Sep 24, 2009 @ 10:09
Skicka in en ansökan om att få klona Peter Gustafsson ;-)
//Niklas S
Sep 24, 2009 @ 16:21
har du inte glömt några tävlingar på ostkusten??? W2SB, LR, GR, Ornö runt, Huyndai Cup mm.
Sep 24, 2009 @ 11:10
Lokalklubbsegling hos Trälhavetsbåtklubb ost kusten.
http://www.tralbat.se/sektioner_2/kappsegling/resultat_tbk_kappseglingar_/kalorace_2009.html
Rekord deltagande
mvh
Micke M
Sep 24, 2009 @ 13:16
Föredömlig hemsida, lätt att hitta, och enkel .
Sep 24, 2009 @ 17:07
Har vi inte glömt “Höstkroken” på Mälaren med 54 båtar anmälda redan andra året den körs. Eldsjälen Jocke i Västerås har lyckats med det omöjliga och fått ut Västeråsseglarna på vattnet igen, och det i slutet av september!. Klar succé med nedanstående program:
WSS Höstkroken 26/9 2009
med Regattamiddag på Elba
Komplett program, anmälan o seglingsföreskrifter enligt bifogat
Med utlottning av en kryssning för två personer
Progam/Hålltider
Vid anmälan som göres senast 23/9 önskar vi att varje deltagande båt anger ungefärligt antal middagsgäster (besättning, familj och vänner)
Lördag 26/9
08 00 – 09 00 Regatta exp. öppen på Elba Bastuflotten.
10.00 Första start.
Ca 15-16 00 Målgång vid färjebryggan på Elba.
WSS Hamnvärd organiserar platser etc.
16.00 – 18.00 Besättningar och närstående bjudes på bastu med förfriskningar på bastuflotten.
WSS landbaserade värdinnor arrangerar och informerar.
18.00 samt 18.30 Färja från Elbakajen avgår för tillkommande gäster. Färjebiljett löses ombord.
18.45 Samtliga samlas för välkomstdrink och mingel i restauranglobbyn
Kuvertavgift 100 kr/pers erlägges i entrén.
Ca 19.30 Middag.
Ca 21.00 Prisutdelning Höstkroken 3 klasser samt utlottning av kryssning till alla startande båtar. Samtliga priser och utlottningar till närvarande Rorsmän.
23. 00 samt 23.30 Färja avgår till Elbakajen. Färjebiljett löses ombord.
Regattamiddagen arrangeras och delsponsras av Event och Cateringföretaget – Unika möten i Västerås AB samt Falkenbergska Kvarnen.
Sponsorer Västerås Vänner, B&C Marine, Unika möten i Västerås, Falkenbergska Kvarnen, Perssons Bokbinderi, Västerås Segelservice, Elis, Gullbergs Marina, Tallink Silja Line, Säkra
Därav följande Menypriser
Entré samt Välkomstdrink, Måltid och Kaffe 100 kr per person
Drycker från Sjöbaren t ex
Vin 120 kr per flaska
Öl 25 kr
Frågor om landarrangemang 070-431 10 00, om seglingen 070-266 70 03
Varmt Välkommen till en spännande och trevlig seglarträff
önskar Westerås Segelsällskap med sponsorer
Sep 24, 2009 @ 17:25
Om jag har “glömt” några seglingar som LR eller GR? När jag skrev “breddkappseglingen i väst” så menade jag inte hela västvärlden :-)
Hjälp mig istället att ta reda på hur många startande det var. Så fyller jag på listan ovan under rubriken “sveriges största seglingar”. Formatet skall vara:
Kappsegling, startande 2008, startande 2009
Med startande menar vi de som fullföljt + DNF + OCS + DSQ (ej DNS eller DNC).
Och inget fifflande…
Sep 24, 2009 @ 21:35
Hej Peter, jag vet inte om din kommentar kan refereras till mitt inlägg men jag svarade på Uffes kommentar att det skulle bara finnas Byxelkroken på ostkusten. Lite mer än så finns och jag tycker det finns aktiviteter på båda sidor.
Men visst är en blogg som blur.se bra sammanhållande och säkerligen en stor del i att det finns ökat kappseglingsaktivitet på olika platser runt om i Sverige.
Sep 24, 2009 @ 22:43
Med Ostkusten så menade jag inte Stockholmsregionen utan snarare sydostregionen, ledsen om det togs fel där, det var inget påhopp på stockholmsregionen men kusten är ganska lång :)
Här känns det som om alla seglingar minskar i deltagarantal, sen är det väl tyvärr så att man måste försöka förnya innehållet och titta lite på vilken typ av seglingar som samlar båtar och inte bara köra på i samma gamla hjulspår som för femton år sedan bara för att det funkade bra då…
Sep 25, 2009 @ 09:35
Det bubblar i Halmstad.
http://www.swe595.se/2009/09/utveckla-kappseglandet-i-regionen.html
http://www.facebook.com/topic.php?uid=138892463333&topic=10551
Sep 25, 2009 @ 10:04
Lidingö Runt 395 365 -8%
Gotland Runt 266 257 -3%
Ornö Runt 177 190 +7%
Hyundai Cup 75 114 +52%
Byxelkroken 121 106 -12%
Watski 2star Baltic 63 92 +46%
Pelle Melinders Minne 47 88 +87%
Mälarvarvet 49 45 -8%
Sep 25, 2009 @ 10:40
Lägger till Arkö Runt (OxSS) 71 69 -3%
Sep 25, 2009 @ 11:24
Det var blåsigt värre på Lidingö Runt, vilket nog förklarar den lilla nedgången. Kika in på seglingsbilder och Lidingö Runt om ni inte har varit och kikat det var inte bara på Tjörn Runt som det hände grejer. Har Stockholm haft samma dipp i deltagarantalet som Göteborg tro?
På vänern är nedgången brutal. Torsö Runt, Läckö Race, Dalbo Race har tappat rejält mot förr i tiden….
Till Torsö Runt startade det 51 (66 anmälda) i år 71 ifjol. Förr var det flera 100-tals startande båtar. Läckö Race var det 12 startande i år…. och Dalbo Race 8 st.
Sep 25, 2009 @ 10:41
Ven Runt, 60, 80 (Samma helt som TR2009)
Watski 2 Star Kattegatt, 87, 97 (Max begränsning 100 båtar)
Sep 25, 2009 @ 10:45
Glöm inte Granprix i Stockholm
Sep 25, 2009 @ 11:05
Några till:
IRC RM 7 18 +157%
Alandia Värtan Cup 7 8 +14%
Viggan Open 5 14 180%
Sen finns det ju några nya seglingar också för året som också pekar på breddning, t ex Hägernäs Sprint Cup 1 med 12 deltagare den 18 april och kanske fler?
Sep 25, 2009 @ 12:01
Jag vet inte om vi skall räkna RM som försiggår på en helt annan plats. Det kan man såklart göra för att glädja sig, men den dystra sanningen om man ser den i vitögat är:
Nynäs Höstregatta: 16 -> 0 (-∞)
Sep 25, 2009 @ 12:32
Sorterar IRC-RM in under breddsegling? I så fall skulle man kunna slänga in all statt från entypsregattor också? Nån som har SM-statistik? Och tack för ostkust/Stockholmsstatten.
Sep 25, 2009 @ 13:11
606 47 58 +23%
Sep 25, 2009 @ 14:21
Skulle man inte kunna ge ett Blur pris till den bäste kappsegling arrangören.
Vilken är den bästa kappseglingen i Sverige?
MVH
Micke M
Sep 25, 2009 @ 14:56
Gotland Runt, utan tvekan jämförelse. Sveriges enda årliga kappsegling som står sig internationellt och som lockar allt från amatör till världsstjärna.
Alla andra årligt återkommande regattor i Sverige, förutom match cup sweden som juär invitational only, lirar i lägre divisoner.
Sep 25, 2009 @ 15:12
Skall bli intressant att se hur KSSS tar Gotland Runt vidare. Finns ju potential att få hit fler internationella team (och stjärnor) även om det säkert innebär en högre ambitionsnivå och mer jobb. Någon som har hört något från havskappseglingskommitténs möten?
Även Tjörn Runt har ju fått internationell uppmärksamhet (även om det inte var på det sätt som man hade tänkt sig). Kanske kan vi även här få se fler utländska “rock”-stars :-)
Sep 25, 2009 @ 15:22
Nu var du lite extra rolig, så här på fredagskvisten…
Ha en trevlig helg allihopa!
Själv ska jag INTE segla, känns ovant.
Sep 25, 2009 @ 15:59
Tänk att köra Gotland Runt lys med jakt start första båten i mål vinner.
Det skulle vara kul.
mvh
Micke M
Sep 25, 2009 @ 17:22
Omvänd LYS/SRS är klart underskattat!
Nybörjarvänlig start och spännande målgång och tidsräkningen fungerar strålande.
För skojs skull räknar jag alltid ut hur det skulle gått med resultatlistan om vi kört vanlig LYSräkning.
Och faktum är att på de 12 seglingar vi gjort hittills i Arvika http://arvikass.com/ så skulle bara en 3e&4e plats i en segling samt en 2a&3e i en annan segling bytt plats så om ni kan tänka er att tumma lite på sekundrättvisan så bara måste ni köra mer omvänt.
Vill ni ha den mycket lättanvända excelmallen så hör ni bara av er, men det är väl inga kreativa arrangörer utan bara kritiska seglare som tjattar här…
Sep 25, 2009 @ 19:33
Halloj Patrik, jag vill gärna ha en kopia av er mall då vi arrangerar tävlingar med jaktstart ibland och har en modell som vi tror är bra men det vore fint med en jämförelse. Kan du maila mig till peter@viggbyholmsbatklubb.se? Tackar på förhand!
Sep 25, 2009 @ 19:37
CC till mig så lägger vi upp den här…
Sep 25, 2009 @ 21:26
jag vill påstår att det går rätt bra att hålla tiden inom viss felmarginal om man ha bra möjligheter att anpassa banlängden. Tyvärr anses det här i västra Mälaren att jaktstart är ingen riktig kappsegling och att det hör hemma på mindre klubbseglingar.
Jag det borde vara provokation för en del västkustseglare… ;-)
Jag själv tycker jag att det är mer krävande då alla ser alltid hur de ligger till i fältet. Även min erfarenhet är att det skiljer mycket lite de gånger man räknar om. Men hur förklarar man det för folk som endast titta på att det kan slå fel och därför tycker det är alltid orättvist?
Sep 27, 2009 @ 17:52
Hej Patrik, vi vill gärna också ha en kopia av er mall då vi arrangerar Sista Chansen med jaktstart och kanske kommer att arrangera fler seglingar på samma sätt. Snickrade ihop en Excel-mall utifrån SSF’s siffror på förväntade medelfarter på en kappseglingsbana. Kan du maila mig till bkss@bkss.se?
Skickar gärna vår mall om du önskar.
Tackar på förhand!
Sep 27, 2009 @ 17:58
startlista-tider-omvand-LYS.xls
Sep 26, 2009 @ 14:10
Hur fel blir det inte i vanlig LYS när man mitt under seglingen ligger still i bleke en timme och klockan tickar fortare för högre Lys än andra… försök segla ikapp det !
Eller när du seglar en kvällssegling med vanlig LYS och det slutar blåsa lagom till högLYSarna gått imål.. hur rättvist är det ?
Vill påstå att omvänt är precis lika rättvist som vanlig LYS.
Wrap Up 2009 | BLUR
Jan 5, 2010 @ 12:13
[…] som kör fördäck på Firsten vann dock årets dyk (se demolition-videon ovan).Årets lyft 1 står breddkappseglingen i väst för. 20% fler deltagare 2009. Kan man göra samma trick även 2010?Årets lyft 2 är väl IRC-klassen […]
Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
Dec 30, 2013 @ 17:41
[…] Uppsving för breddkappseglingen i väst! (68) […]