Skip to content

9 Comments

  1. /HenrikB
    Oct 6, 2009 @ 21:20

    Ser ut som bottenskrubbning, vi brukar göra på samma vis ;)
    http://www.wss.se/gallery/albums/userpics/_im_DSCF3857.jpg

    Reply

  2. Peter Sverdrup
    Oct 6, 2009 @ 22:43

    Seldén är en grymt läcker båt! Vill ha en sån också, men det blir nog en Elan 310, inte ens halva priset…

    Reply

  3. Erik J
    Oct 6, 2009 @ 23:03

    Krängningstest inklusive finetuning av sittställningen för railryttare ;-)

    En modern version av Seldèns 50-åriga riggdesign……..

    Reply

    • PelleL
      Oct 7, 2009 @ 06:25

      Hänger dom inte lte dåligt……:-P

      Reply

  4. johan
    Oct 7, 2009 @ 09:12

    Vek båt!!
    Med tanke på den minimala segelföringen och kött i lovart

    Reply

  5. Fredrik
    Oct 7, 2009 @ 11:43

    Om man skulle vilja rengöra botten på detta sätt, hur gör man då?
    Vilken utrustning använder man för att kränga ner båten?
    Det verkar vara ett bra sätt för gör det självaren som inte orkar lyfta båten själv.

    Reply

    • /HenrikB
      Oct 7, 2009 @ 12:45

      Första gången använde vi båda spinnakerfallen, det är rätt tungt, en man på varje winsh… Gäller att hålla ut båten ordentligt i början.
      På senare tid har vi använt ankarspelet på Johans båt, kopplar en tamp till båda spinnfallen och hissar upp.
      Lite mer bilder här: http://www.wss.se/gallery/thumbnails.php?album=23

      Reply

  6. Claes Nettelbladt
    Oct 7, 2009 @ 19:59

    Mot slutet av 70-talet byggdes en specialversion av min Rapier 28. Byggaren rundade av skrovet utanpå slagen och då fick den så speciella mått, att IOR-regeln inte trodde den var självrätande. Därmed tvingades ägaren göra ett fullkrängningsprov nere i Nynäshamn. En normal 28-fotare blir fruktansvärt styv när masten skall ner i vågrätt läge. Men med ordentlig förtöjning under skrovet åt ena sidan, spinnakerfallet i ett stort block i bryggan på andra sidan och så ett specialredskap för lagom kraft kopplat på spinnakerfallet, så ordnade det sig. Och redskapet var en -68 Folkabubbla, vars relativt lilla motor och rykande koppling väl klarade att kränga ner båten. Till slut konstaterades, att Rapier 28:ans rätande moment var oerhört mycket större än IOR-regelns specificerade vikt på masttoppen.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 7, 2009 @ 20:31

    Hej,

    bilder visar en provkrängning.

    Seldén provkränger alla båtar som går i serieprodukion, för att verifiera beräkning och dimensionering av mast.

    Vi kränger ner båten till 30 grader, och mäter vilket moment (last i krängwire samt hävarm för dito) som krävs, vilket är detsamma som båtens rätande moment, RM30.

    Utifrån RM30 kan vi genom diverse formler bestämma vilka laster som förväntas i mastens olika funktioner, t.ex. i skot och fall.

    Master till eftermarknadskunder och första masten till en serie båtar konstrueras utifrån båtens grunddata (längd, bredd, djupgående, deplacement och ballast), eller utifrån båtkonstruktörens uppskattning av det rätade momentet.

    Vi har för tillfället ca 8000 mastberäkningar i vår databas att utgå ifrån vid beräkning av en ny mast.

    I detta fallet stämde våra beräkningar av det rätade momentet väl med det uppmätta värdet i denna provkrängning.

    manix2_krangning_5.jpg

    manix2_krangning_6.jpg

    manix2_krangning_4.jpg

    manix2_krangning_3.jpg

    manix2_krangning_1.jpg

    manix2_krangning_2.jpg

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.