Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]
Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
Svensk mästare i haverier?
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
9 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
/HenrikB
Oct 6, 2009 @ 21:20
Ser ut som bottenskrubbning, vi brukar göra på samma vis ;)
http://www.wss.se/gallery/albums/userpics/_im_DSCF3857.jpg
Peter Sverdrup
Oct 6, 2009 @ 22:43
Seldén är en grymt läcker båt! Vill ha en sån också, men det blir nog en Elan 310, inte ens halva priset…
Erik J
Oct 6, 2009 @ 23:03
Krängningstest inklusive finetuning av sittställningen för railryttare ;-)
En modern version av Seldèns 50-åriga riggdesign……..
PelleL
Oct 7, 2009 @ 06:25
Hänger dom inte lte dåligt……:-P
johan
Oct 7, 2009 @ 09:12
Vek båt!!
Med tanke på den minimala segelföringen och kött i lovart
Fredrik
Oct 7, 2009 @ 11:43
Om man skulle vilja rengöra botten på detta sätt, hur gör man då?
Vilken utrustning använder man för att kränga ner båten?
Det verkar vara ett bra sätt för gör det självaren som inte orkar lyfta båten själv.
/HenrikB
Oct 7, 2009 @ 12:45
Första gången använde vi båda spinnakerfallen, det är rätt tungt, en man på varje winsh… Gäller att hålla ut båten ordentligt i början.
På senare tid har vi använt ankarspelet på Johans båt, kopplar en tamp till båda spinnfallen och hissar upp.
Lite mer bilder här: http://www.wss.se/gallery/thumbnails.php?album=23
Claes Nettelbladt
Oct 7, 2009 @ 19:59
Mot slutet av 70-talet byggdes en specialversion av min Rapier 28. Byggaren rundade av skrovet utanpå slagen och då fick den så speciella mått, att IOR-regeln inte trodde den var självrätande. Därmed tvingades ägaren göra ett fullkrängningsprov nere i Nynäshamn. En normal 28-fotare blir fruktansvärt styv när masten skall ner i vågrätt läge. Men med ordentlig förtöjning under skrovet åt ena sidan, spinnakerfallet i ett stort block i bryggan på andra sidan och så ett specialredskap för lagom kraft kopplat på spinnakerfallet, så ordnade det sig. Och redskapet var en -68 Folkabubbla, vars relativt lilla motor och rykande koppling väl klarade att kränga ner båten. Till slut konstaterades, att Rapier 28:ans rätande moment var oerhört mycket större än IOR-regelns specificerade vikt på masttoppen.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2009 @ 20:31