Skip to content

18 Comments

  1. AL
    Oct 15, 2009 @ 09:23

    Varför tar dom ner spinnakern? Det står ju Läns på skylten..?

    Reply

    • Karin
      Oct 17, 2009 @ 15:45

      För att det är läns till kryssrunding. De hade ganska mycket problem med spinnakern också kan man säga :)

      Reply

  2. Hans
    Oct 15, 2009 @ 11:20

    CB66 med spinnaker…. Är det en Stockholms-grej? Eller är fjärdarna inte tillräckligt breda för att kunna skära med gennaker :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 15, 2009 @ 11:22

      Långt norrut. Nåt med vinden.

      Reply

      • Jocke_R
        Oct 15, 2009 @ 11:27

        Ja det verkar ju korkat att köra med ett länssegel på en kryss-länsbana, mycket smartare att använda den där slörballongen istället ;)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 15, 2009 @ 11:35

          Plattläns är en ju klassisk svensk paradgren ;)

          Reply

          • Hans
            Oct 15, 2009 @ 12:06

            Om man gillar att segla borde väl gennakern premieras – det blir ju mycket längre distans att njuta av för att ta sig i mål

  3. Niklas
    Oct 15, 2009 @ 13:24

    Coolt med spinnaker, mycket mer strategi och taktik med det istället för genaker som iofs är snabbare men åt fel håll…

    Reply

    • AL
      Oct 15, 2009 @ 13:55

      Tips: gippa så åker du åt rätt håll.

      Kan inte hålla med. Större vinklar ger större volatilitet och fler strategiska/taktiska möjligheter. Jämför med lättvind mot hårdvind. I lättvind skär man, oavsett spinn eller assy vilket skapar fler möjliga vägar. I hårdvind sätter du bara spinnarna och åker i princip rätt ner.

      Sen måste jag säga att för normala, tyngre båtar som dom de flesta seglar här (cruiser/racers osv) så blir skärningsvinklarna för VMG väldigt snarlika i större delen av registret. En tung båt som tex wallys och andra maxi C/R med assy på peke kör i princip rakt ner i över 20 knops TWS.

      Andra paraleller är planande båtar som skiff, multihulls osv. Betydligt mer utmanande spel på undanvinden.

      Att cb66orn på MM körde med spinnare har väl mer med att göra att man använder dom även till MR där man försöker konfigurera dom i likhet med Elliot 6.

      Reply

  4. Pelle P
    Oct 15, 2009 @ 13:47

    Hans,

    Du börjar närma dig sanningen med seglingen; långt och fort!!!!!!!!!

    Reply

  5. J
    Oct 15, 2009 @ 13:53

    Dom skulle kört fritt val kanske?

    Reply

  6. Niklas
    Oct 15, 2009 @ 14:17

    AL..

    Jämfört med spin så seglar du alltid “åt fel håll” med Genaker.. Dvs spinnaker seglar du närmaste vägen med..

    Reply

  7. Erik
    Oct 15, 2009 @ 17:17

    http://www.youtube.com/watch?v=PqxHgCg3PUk

    Våran lyckade grosshandlarstart i 14 racet

    Reply

  8. alex
    Oct 15, 2009 @ 19:24

    Det skulle ju va kul att höra vad de erfarna cb66-seglarna tyckte om att segla cbn med spinnacker!

    Reply

    • Stefan Blom
      Oct 16, 2009 @ 09:54

      Alex

      Fartresurserna är det inget fel på med spinne men man behöver vara riktigt koncentrerad då båten blir mycket instabil. Eliot spinnen som vi använde är ganska liten men båten pinnade på ändå.

      På senare år så har vi i CB klassen gått ifrån att skära mycket för att jaga fart och börjat utveckla gennakrarna med höga skuldror så att man kan få fram gennakern för att kunna gå så lågt som möjligt.

      // Stefan Blom

      Reply

      • Hans
        Oct 16, 2009 @ 10:04

        Det är väl nåt liknande som J80-gennakrarna genomgått – mer läns än slör….

        Reply

  9. Stefan Blom
    Oct 16, 2009 @ 10:09

    Appropå om det är mer taktik eller inte på undanvind med Genaker resp Spinne.

    Jag stod på Aker Brygge och följde Norska Mästarnas Mästare förra helgen och de seglade i 11 metare. Båten är givetvis inte samma båt som en CB66 men lite i samma familj iallafall. Tryckskillnader på banan visar sej direkt i farten hos de olika kombatanterna. Inte bara på kryss utan kanske ännu mer på undanvinden. Det var otroligt vilka omplaceringar det blev på undanvinden, en båt luffade upp en annan och en tredje båt som till synes lågt långt före blev därmed lite täckt och fick störd vind och stannade direkt. Med spinne kan man inte komma ut lika snabbt i fri vind och man tappar rejält om man inte är uppmärksam. Att inte heller använda “läns-gate” ställer också till det för seglarna då en “flyktväg” tas bort.

    Så kanske är det så att i lätt vind och med lätta båtar med stora segel så är spinnakersegling mer taktiskt än med samma båtar som har gennaker.

    // Stefan

    Reply

  10. Feffe
    Oct 16, 2009 @ 13:37

    Ähh, spinne med en massa snören och suggor överallt… :-)

    Vi har fullt upp med att undvika att tråla med CB:n som den är.

    // F

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.