Johan Barne om instrument & prestandaanalys
Update: ytterligare två rullar med Johan…
Peter Gustafsson Gear & Tech🛠, Navigation🗺 instrument, johan barne, navigation 33
Update: ytterligare två rullar med Johan…
Segling är ju en oändligt komplex sport. Det kan tidvis vara frustrerande, men det är också det som gör vår sport till en livslång utmaning där man aldrig blir fullärd. Varje gång man tycker att man har bra koll på något, så visar det sig att man bara hade skrapat på ytan. Det är också […]
Det är den tiden på året när man städar i navstationen. Och i förrådet. Här är några prylar som gör mer nytta på en annan båt – och mer hållbart att köpa bra begagnade grejer än nya? Maila peter@blur.se. VHF Standard Horizon Matrix AIS GX2100 + RAM3+ (specifikation)VHF med DSC och AIS-mottagareRemote-station för sittbrunnen, ny […]
Veckans läsarfråga är enkel: Har börjat kika på att skaffa något program för väderrouting och nav. Expedition är ju så klart högst på önskelistan men lite över budgeten. Har du tips på några bra alternativ? Jag har inte jättebra koll här så jag hoppas på hjälp. Borde finnas ett antal prisvärda alternativ till Expedition & […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
2009-10-15 @ 22:29
kör inte tp52’orna med gyrokompasser?
2009-10-15 @ 22:34
mkt utrustning, inkl självkalibrerande B&G gyro compass
http://www.ancasta.com/boatinformation.aspx?boatid=22859
2009-10-16 @ 09:42
På en TP52 eller liknande båtar har man minst 2 kompasser, ofta tre. De är oftast av fluxgate-typ dvs elektroniska spolar läser av magnetismen och då måste de kalibreras. Att en kompass är självkalibrerande innebär i vanliga fall inte att den inte behöver kalibreras, bara att det kan räkna ut kalibreringsvärderna automatiskt. Visserligen sitter det ofta gyros i, men de används för att läsa av rotationer och accelerationer av båten.
Vikten är säkert en bidragande orsak till att gyrokompasser inte används, de som finns på båtarna väger mellan 20 och 200 gram. Om man inte är lika viktkänslig (som på en AC båt kanske) blir nog ändå parkopplade GPS:er ett bättre, billigare och lättare alternativ.
2009-10-16 @ 16:21
Hallo Johan,
Parkopplade GPS:er, menar du då två mottagare/antenner en i fören och en i aktern och med dessa få ut båtens/skrovets kurs genom vattnet?
Ha det
Pelle P
2009-10-16 @ 18:14
tex en sån här http://www.furuno.se/fsa/produkter/catalog/all-products/navigation-2/kompas/furuno-sc-30/
2009-10-16 @ 10:58
Tjena, hört att Team NZ TP52 har en HPC kompass, någon som vet om det stämmer? Den mäter ju både gravitation och kompass med 6 axlar enligt Nexus typ som ett gyro men väger 35gram. Jag har en sån och är skitnöjd men det är säkert inte samma som dom har :(
2009-10-16 @ 13:47
Tjena Jesper,
jag har jobbat på Nexus och vet med säkerhet att det är en HPC kompass som numera sitter i Team NZ’s TP52. Dock en variant med nmea-utgång…
2009-10-16 @ 16:22
Hallo Jocke,
HPC = fluxgate???
2009-10-16 @ 14:00
Tack för intervjun, intressant och väl berättat.
Skulle gärna höra mer från Barne kring förberedelser, strategier, olika besättningsroller och ansvar m.m.
Det finns inte många med din erfarenhet i detta land.
2009-10-16 @ 16:21
Läste i YW att Artemis har en €60K gyrokompass med alla finesser… som sig borde till det priset. :-)
2009-10-16 @ 19:15
En fråga som jag funderat på. Min vindgivare är av standard typ dvs en sån som är riktad fram(Nexus) Sen har nexus en racing modell som sitter på en högre pinne som jag antar skall vara mer fri från strömningar kring masten. Är det någon som har erfarenhet a om det är stor skillnad mellan modellerna?
Jag är inte nöjd med mina värden och funderar på att byta men vet inte om det är värt att göra detta
Mvh
Ove
2009-10-17 @ 13:30
Du är inte nöjd med dina värden…?? Tycker du att det blåser för lite eller för mycket eller från fel håll???? ;-D
2009-10-18 @ 11:24
För lite,twa är alltid för högt typ 45-50 grader och ojämnt mellan bogarna. Jag får ingen riktig ordning på det hela och grundtanken var att det kanske krävs den högre givaren som är mer fri från strömning för att få det att funka.Men innan man byter så vore det intressant att höra om det fanns någon som bytt och sett vad skillnaden blev
2009-10-18 @ 11:26
Jag har använt bägge (på olika båtar), och den största skillnaden ligger i kalibreringen. Det går att få den framåtriktade att ge bra värden, men man kan också få den höga att visa riktigt fel.
Så först när du är 100% säker på din kalibrering, är det värt pengarna att byta.
2009-10-18 @ 13:00
Olika på bogarna visar det ju alltid om man inte kalibrerar för windshear varje dag. Sen är min erfarenhet att framåtriktade givare gärna visar för lite på läns men det är delvis en kalibreringsfråga det med. Jag håller med Peter, det är ingen idé att byta om man inte har koll på kalibreringen.
2009-10-18 @ 13:03
Att TWA visar “för mycket” är sannolikt en effekt av att loggen visar fel, så den måste ju kalibreras först om du skall kolla True vindvärden. Har du stämt av om AWA verkar mer OK?
2009-10-18 @ 16:02
Tack för svaren. Då finns det med andra ord ingen genväg som man kan köpa sig till utan det är bara att fortsätta jobba på kalibreringarna.
Jag har börjat laborera med AWS och förstärkningen gått upp från 70% till 80% på gain då har det blivit bättre. Men sen i slutet av säsongen har jag kört enbart på AWA.
Men men man får ta nya tag nästa år.Det rätt komplext och kräver en massa tid. I år har jag försökt lägga den tiden på segling istället.
2009-10-18 @ 17:12
Ett vanligt fel många gör är att de fyller inte i de kalibreringsvärden som kommer med från fabrik. Det brukar ofta leda till att vindinstrumentet visar lite olika mycket fel och olika håll. (Ganska mycket åt vissa)
2009-10-18 @ 17:45
För några år sedan försökte jag få mina instrument att bli bra kalibrerade men efter många försök att få det perfekt insåg jag att felkällorna är för många för att få värden man kan lita på. 2-3 grader fel på AWA ger ett ganska stort fel på TWA för att inte nämna vad lutningen på båten går med AWA (Tänk dig båten lutar 90 grader vilken AWA får du då? 0…) Och då ökar felet ytterligare. Lägg sedan på windshear som varierar på banan och med tiden. Sedan måste man också tänka på att sjögången påverkar både AWA och AWS. Det klarar bara de dyra systemen som mäter hur båten rör sig och med kraftfulla processorer göra.
Jag anser att fler timmar i båten på tränning är betydligt mycket mer värdefullt än att läge ner massa tid på att få intstrumenten så nära 100% man kan
2009-10-19 @ 09:51
Men det är ju därför man har en HPC kompass, den känner av lutningen på båten både tvärskepps och längdskepps och kompenserar vindvärdena när det gäller vinkel och hastighet automatisk i Nexus nätverk. Fungerar till och med på Silva Nexus classic.
2009-10-18 @ 17:48
Okey dom har jag koll på ivarje fall.
Men visst vore det väl bra med en och ordenlig handledning i steg för steg hur man gör sin kalibrering. Det är lite skralt tycker jag från Nexus ivarje fall.
2009-10-19 @ 10:22
Anmälde du ditt intresse i vintras till föredraget/utbildningen gällande användandet/kalibrering av Nexus systemet som Peter skrev här på Blur?
2009-10-18 @ 18:05
Calle, du har ju förmånen att ligga på bana och köra mot Sveriges snabbaste X-99, så du får ju svar på hur du går utan att behöva titta på instrumenten. Men skall du segla på havet (borde du prova) eller kör utan sparringbåt, så har du mycket nytta av dina instrument. Det finns ju en anledning till att folk betalar Johan Barne grova pengar för att ha koll på de här sakerna?
Och det kan faktiskt vara så att 1 timme kalibrering och 9 timmar träning ger mer än 10 timmar träning i blindo. Framförallt om du skall utvärdera segel och hitta cross-overs.
Gällande kalibrering så skrev jag en del under “Instrument & routing på 5 kvällar“. Och det finns en bra presentation från Nexus “Know Your Numbers“.
2009-10-18 @ 19:25
Tyvärr hinner vi inte med så mycket ren speed körning. Men det ger en bra övning på starter, taktik och vägval (Som är betydligt vikitgare än instrument som är 100 % kalibrerade).
Sedan har jag kört en del havskappsegling också och tycker det är skoj. Vi blev 4 i GR i ett startfält på 120 båtar :-) och både Själland runt och Fearden gick bra också.
Skulle gärna seglat Göteborg offshore men vill inte lägga ner de pengar och tid det tar för att klara kraven i ORC. (Gjorde det med den förra båten…) Så att så länge en X99a som uppfyller klassregeln inte är tillräckligt så får jag stå över tyvärr.
2009-10-18 @ 20:22
En av Norges mestvinnende båter i distanseseilas-sammenheng, Finngulf 39’en Luringen, har dybdemåler og logg (som ikke er kalibrert og som i år ikke har virket i det hele tatt), det er alt. Til tross for dette vinner den igjen og igjen HH Skagenseilasen, Færderseilasen og Hollenderseilasen. I år var den med i Tjørn Rundt for første gang og ble vel nr fire i sin klasse. Skipperen sier det samme som Calle P, det som teller er timer på vannet og å kjenne sin båt. Instrumenter er nyttige og viktige, men kun en av mange kilder til riktig veivalg og fart. Det vil jeg tro gjelder i tette, store felt med dyktige seilere og dyre båter også.
2009-10-18 @ 20:48
Fast Tommy “Luringen” Bergman är ju en legend som har varit på topp så länge någon kan komma ihåg. Respekt!
För att vi dödliga skall ha en chans så måste vi fuska med lite teknik. Tror att vi har 1-1 på Feardern, 1-0 på TwoStar och 1-0 på Tjörn Runt mot Luringen, så vi kan inte vara helt fel ute…
2009-10-18 @ 21:49
Teknikk: 3 mot feeling: 1 er jo utklassing. Jeg er sikker på Blur har altfor lavt LYS-tall ;-) Det er jo en tanke – kanskje det burde vœre straff under LYS for teknikkeri ombord?
2009-10-19 @ 08:27
Står det 2-2 mellan Exilia och Blur iår? Så om jag kaliberar instrumenten oftare så blir det 4-0 till Exilia nästa år?
Och hittar du en annan J109 att köra emot så blir det 4-0 till Blur?
:-)
2009-10-18 @ 20:40
Hur gör ni som kör Nexus och Expedition med kalibreringen, t ex du Peter… Kalibrerar ni i Nexusprogrammet eller i Expedition. Hur ser ni på Nexus “automatkalibreringar” och TRUE? Känner mig själv lite kluven…. Å ena sidan är det bra om något fungerar enkelt å andra sidan tappar man lite överblick…
Tacksam för era erfarenheter och tankar!
2009-10-18 @ 21:47
Jag tror ju att man skall kalibrera instrumenten om man kan och bara använda kalibreringar i expedition om man måste tex. om man har Raymarine eller Tack-tick.
2009-10-18 @ 22:13
Kalibrerar i Nexus. Jag gillar att ha koll på siffrorna… Logg manuellt ett par gånger per säsong (använder stripcharts i Expedition) + automatkalibrerar kompassen då vi flyttat oss. Skall börja köra TRUE lite oftare, men har haft svårt att få in det i rutinerna före första start :-)
2009-10-18 @ 22:59
…ibland känner jag dock att TRUE resulterar i ganska konstiga siffror. Givetvis kan de bero på att något händer med vinden under själva kalibreringen, men känner mig osäker på hur väl denna funktion funkar… Någon som har bra insikt…
2009-10-19 @ 08:37
Jag håller med dig. Jag får åxå konstiga resultat ibland.
Peter du som kör expedition kan man kalibrera windsheer i expedition mot nexus.
Det vore intressant att se om det blev några skillnader