Skip to content

33 Comments

  1. fills
    Oct 15, 2009 @ 22:29

    kör inte tp52’orna med gyrokompasser?

    Reply

  2. fills
    Oct 15, 2009 @ 22:34

    mkt utrustning, inkl sjÀlvkalibrerande B&G gyro compass

    http://www.ancasta.com/boatinformation.aspx?boatid=22859

    Reply

    • Barne
      Oct 16, 2009 @ 09:42

      PÄ en TP52 eller liknande bÄtar har man minst 2 kompasser, ofta tre. De Àr oftast av fluxgate-typ dvs elektroniska spolar lÀser av magnetismen och dÄ mÄste de kalibreras. Att en kompass Àr sjÀlvkalibrerande innebÀr i vanliga fall inte att den inte behöver kalibreras, bara att det kan rÀkna ut kalibreringsvÀrderna automatiskt. Visserligen sitter det ofta gyros i, men de anvÀnds för att lÀsa av rotationer och accelerationer av bÄten.

      Vikten Àr sÀkert en bidragande orsak till att gyrokompasser inte anvÀnds, de som finns pÄ bÄtarna vÀger mellan 20 och 200 gram. Om man inte Àr lika viktkÀnslig (som pÄ en AC bÄt kanske) blir nog ÀndÄ parkopplade GPS:er ett bÀttre, billigare och lÀttare alternativ.

      Reply

  3. Jesper
    Oct 16, 2009 @ 10:58

    Tjena, hört att Team NZ TP52 har en HPC kompass, nÄgon som vet om det stÀmmer? Den mÀter ju bÄde gravitation och kompass med 6 axlar enligt Nexus typ som ett gyro men vÀger 35gram. Jag har en sÄn och Àr skitnöjd men det Àr sÀkert inte samma som dom har :(

    Reply

  4. Jocke MĂŒller
    Oct 16, 2009 @ 13:47

    Tjena Jesper,
    jag har jobbat pĂ„ Nexus och vet med sĂ€kerhet att det Ă€r en HPC kompass som numera sitter i Team NZ’s TP52. Dock en variant med nmea-utgĂ„ng…

    Reply

    • Pelle P
      Oct 16, 2009 @ 16:22

      Hallo Jocke,

      HPC = fluxgate???

      Reply

  5. Johan
    Oct 16, 2009 @ 14:00

    Tack för intervjun, intressant och vÀl berÀttat.

    Skulle gÀrna höra mer frÄn Barne kring förberedelser, strategier, olika besÀttningsroller och ansvar m.m.

    Det finns inte mÄnga med din erfarenhet i detta land.

    Reply

  6. Mats
    Oct 16, 2009 @ 16:21

    LĂ€ste i YW att Artemis har en €60K gyrokompass med alla finesser… som sig borde till det priset. :-)

    Reply

  7. ove
    Oct 16, 2009 @ 19:15

    En frĂ„ga som jag funderat pĂ„. Min vindgivare Ă€r av standard typ dvs en sĂ„n som Ă€r riktad fram(Nexus) Sen har nexus en racing modell som sitter pĂ„ en högre pinne som jag antar skall vara mer fri frĂ„n strömningar kring masten. Är det nĂ„gon som har erfarenhet a om det Ă€r stor skillnad mellan modellerna?

    Jag Àr inte nöjd med mina vÀrden och funderar pÄ att byta men vet inte om det Àr vÀrt att göra detta

    Mvh

    Ove

    Reply

    • PeterK
      Oct 17, 2009 @ 13:30

      Du Ă€r inte nöjd med dina vĂ€rden…?? Tycker du att det blĂ„ser för lite eller för mycket eller frĂ„n fel hĂ„ll???? ;-D

      Reply

  8. ove
    Oct 18, 2009 @ 11:24

    För lite,twa Àr alltid för högt typ 45-50 grader och ojÀmnt mellan bogarna. Jag fÄr ingen riktig ordning pÄ det hela och grundtanken var att det kanske krÀvs den högre givaren som Àr mer fri frÄn strömning för att fÄ det att funka.Men innan man byter sÄ vore det intressant att höra om det fanns nÄgon som bytt och sett vad skillnaden blev

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 18, 2009 @ 11:26

      Jag har anvÀnt bÀgge (pÄ olika bÄtar), och den största skillnaden ligger i kalibreringen. Det gÄr att fÄ den framÄtriktade att ge bra vÀrden, men man kan ocksÄ fÄ den höga att visa riktigt fel.

      SÄ först nÀr du Àr 100% sÀker pÄ din kalibrering, Àr det vÀrt pengarna att byta.

      Reply

    • PelleL
      Oct 18, 2009 @ 13:00

      Olika pÄ bogarna visar det ju alltid om man inte kalibrerar för windshear varje dag. Sen Àr min erfarenhet att framÄtriktade givare gÀrna visar för lite pÄ lÀns men det Àr delvis en kalibreringsfrÄga det med. Jag hÄller med Peter, det Àr ingen idé att byta om man inte har koll pÄ kalibreringen.

      Reply

    • Patrick L
      Oct 18, 2009 @ 13:03

      Att TWA visar “för mycket” Ă€r sannolikt en effekt av att loggen visar fel, sĂ„ den mĂ„ste ju kalibreras först om du skall kolla True vindvĂ€rden. Har du stĂ€mt av om AWA verkar mer OK?

      Reply

      • ove
        Oct 18, 2009 @ 16:02

        Tack för svaren. DÄ finns det med andra ord ingen genvÀg som man kan köpa sig till utan det Àr bara att fortsÀtta jobba pÄ kalibreringarna.

        Jag har börjat laborera med AWS och förstÀrkningen gÄtt upp frÄn 70% till 80% pÄ gain dÄ har det blivit bÀttre. Men sen i slutet av sÀsongen har jag kört enbart pÄ AWA.

        Men men man fÄr ta nya tag nÀsta Är.Det rÀtt komplext och krÀver en massa tid. I Är har jag försökt lÀgga den tiden pÄ segling istÀllet.

        Reply

    • Anders Averdal
      Oct 18, 2009 @ 17:12

      Ett vanligt fel mÄnga gör Àr att de fyller inte i de kalibreringsvÀrden som kommer med frÄn fabrik. Det brukar ofta leda till att vindinstrumentet visar lite olika mycket fel och olika hÄll. (Ganska mycket Ät vissa)

      Reply

  9. Calle P
    Oct 18, 2009 @ 17:45

    För nĂ„gra Ă„r sedan försökte jag fĂ„ mina instrument att bli bra kalibrerade men efter mĂ„nga försök att fĂ„ det perfekt insĂ„g jag att felkĂ€llorna Ă€r för mĂ„nga för att fĂ„ vĂ€rden man kan lita pĂ„. 2-3 grader fel pĂ„ AWA ger ett ganska stort fel pĂ„ TWA för att inte nĂ€mna vad lutningen pĂ„ bĂ„ten gĂ„r med AWA (TĂ€nk dig bĂ„ten lutar 90 grader vilken AWA fĂ„r du dĂ„? 0…) Och dĂ„ ökar felet ytterligare. LĂ€gg sedan pĂ„ windshear som varierar pĂ„ banan och med tiden. Sedan mĂ„ste man ocksĂ„ tĂ€nka pĂ„ att sjögĂ„ngen pĂ„verkar bĂ„de AWA och AWS. Det klarar bara de dyra systemen som mĂ€ter hur bĂ„ten rör sig och med kraftfulla processorer göra.

    Jag anser att fler timmar i bÄten pÄ trÀnning Àr betydligt mycket mer vÀrdefullt Àn att lÀge ner massa tid pÄ att fÄ intstrumenten sÄ nÀra 100% man kan

    Reply

    • Jesper
      Oct 19, 2009 @ 09:51

      Men det Àr ju dÀrför man har en HPC kompass, den kÀnner av lutningen pÄ bÄten bÄde tvÀrskepps och lÀngdskepps och kompenserar vindvÀrdena nÀr det gÀller vinkel och hastighet automatisk i Nexus nÀtverk. Fungerar till och med pÄ Silva Nexus classic.

      Reply

  10. ove
    Oct 18, 2009 @ 17:48

    Okey dom har jag koll pÄ ivarje fall.

    Men visst vore det vÀl bra med en och ordenlig handledning i steg för steg hur man gör sin kalibrering. Det Àr lite skralt tycker jag frÄn Nexus ivarje fall.

    Reply

    • Jesper
      Oct 19, 2009 @ 10:22

      AnmÀlde du ditt intresse i vintras till föredraget/utbildningen gÀllande anvÀndandet/kalibrering av Nexus systemet som Peter skrev hÀr pÄ Blur?

      Reply

  11. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2009 @ 18:05

    Calle, du har ju förmÄnen att ligga pÄ bana och köra mot Sveriges snabbaste X-99, sÄ du fÄr ju svar pÄ hur du gÄr utan att behöva titta pÄ instrumenten. Men skall du segla pÄ havet (borde du prova) eller kör utan sparringbÄt, sÄ har du mycket nytta av dina instrument. Det finns ju en anledning till att folk betalar Johan Barne grova pengar för att ha koll pÄ de hÀr sakerna?

    Och det kan faktiskt vara sÄ att 1 timme kalibrering och 9 timmar trÀning ger mer Àn 10 timmar trÀning i blindo. Framförallt om du skall utvÀrdera segel och hitta cross-overs.

    GĂ€llande kalibrering sĂ„ skrev jag en del under “Instrument & routing pĂ„ 5 kvĂ€llar“. Och det finns en bra presentation frĂ„n Nexus “Know Your Numbers“.

    Reply

  12. Calle P
    Oct 18, 2009 @ 19:25

    TyvÀrr hinner vi inte med sÄ mycket ren speed körning. Men det ger en bra övning pÄ starter, taktik och vÀgval (Som Àr betydligt vikitgare Àn instrument som Àr 100 % kalibrerade).

    Sedan har jag kört en del havskappsegling ocksÄ och tycker det Àr skoj. Vi blev 4 i GR i ett startfÀlt pÄ 120 bÄtar :-) och bÄde SjÀlland runt och Fearden gick bra ocksÄ.

    Skulle gĂ€rna seglat Göteborg offshore men vill inte lĂ€gga ner de pengar och tid det tar för att klara kraven i ORC. (Gjorde det med den förra bĂ„ten…) SĂ„ att sĂ„ lĂ€nge en X99a som uppfyller klassregeln inte Ă€r tillrĂ€ckligt sĂ„ fĂ„r jag stĂ„ över tyvĂ€rr.

    Reply

  13. Ragnar WislĂžff
    Oct 18, 2009 @ 20:22

    En av Norges mestvinnende bĂ„ter i distanseseilas-sammenheng, Finngulf 39’en Luringen, har dybdemĂ„ler og logg (som ikke er kalibrert og som i Ă„r ikke har virket i det hele tatt), det er alt. Til tross for dette vinner den igjen og igjen HH Skagenseilasen, FĂŠrderseilasen og Hollenderseilasen. I Ă„r var den med i TjĂžrn Rundt for fĂžrste gang og ble vel nr fire i sin klasse. Skipperen sier det samme som Calle P, det som teller er timer pĂ„ vannet og Ă„ kjenne sin bĂ„t. Instrumenter er nyttige og viktige, men kun en av mange kilder til riktig veivalg og fart. Det vil jeg tro gjelder i tette, store felt med dyktige seilere og dyre bĂ„ter ogsĂ„.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 18, 2009 @ 20:48

      Fast Tommy “Luringen” Bergman Ă€r ju en legend som har varit pĂ„ topp sĂ„ lĂ€nge nĂ„gon kan komma ihĂ„g. Respekt!

      För att vi dödliga skall ha en chans sĂ„ mĂ„ste vi fuska med lite teknik. Tror att vi har 1-1 pĂ„ Feardern, 1-0 pĂ„ TwoStar och 1-0 pĂ„ Tjörn Runt mot Luringen, sĂ„ vi kan inte vara helt fel ute…

      Reply

      • Ragnar WislĂžff
        Oct 18, 2009 @ 21:49

        Teknikk: 3 mot feeling: 1 er jo utklassing. Jeg er sikker pĂ„ Blur har altfor lavt LYS-tall ;-) Det er jo en tanke – kanskje det burde vƓre straff under LYS for teknikkeri ombord?

        Reply

      • Calle P
        Oct 19, 2009 @ 08:27

        StÄr det 2-2 mellan Exilia och Blur iÄr? SÄ om jag kaliberar instrumenten oftare sÄ blir det 4-0 till Exilia nÀsta Är?
        Och hittar du en annan J109 att köra emot sÄ blir det 4-0 till Blur?
        :-)

        Reply

  14. Lars S
    Oct 18, 2009 @ 20:40

    Hur gör ni som kör Nexus och Expedition med kalibreringen, t ex du Peter… Kalibrerar ni i Nexusprogrammet eller i Expedition. Hur ser ni pĂ„ Nexus “automatkalibreringar” och TRUE? KĂ€nner mig sjĂ€lv lite kluven…. Å ena sidan Ă€r det bra om nĂ„got fungerar enkelt Ă„ andra sidan tappar man lite överblick…
    Tacksam för era erfarenheter och tankar!

    Reply

  15. PelleL
    Oct 18, 2009 @ 21:47

    Jag tror ju att man skall kalibrera instrumenten om man kan och bara anvÀnda kalibreringar i expedition om man mÄste tex. om man har Raymarine eller Tack-tick.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2009 @ 22:13

    Kalibrerar i Nexus. Jag gillar att ha koll pĂ„ siffrorna… Logg manuellt ett par gĂ„nger per sĂ€song (anvĂ€nder stripcharts i Expedition) + automatkalibrerar kompassen dĂ„ vi flyttat oss. Skall börja köra TRUE lite oftare, men har haft svĂ„rt att fĂ„ in det i rutinerna före första start :-)

    Reply

  17. Lars S
    Oct 18, 2009 @ 22:59

    …ibland kĂ€nner jag dock att TRUE resulterar i ganska konstiga siffror. Givetvis kan de bero pĂ„ att nĂ„got hĂ€nder med vinden under sjĂ€lva kalibreringen, men kĂ€nner mig osĂ€ker pĂ„ hur vĂ€l denna funktion funkar… NĂ„gon som har bra insikt…

    Reply

    • ove
      Oct 19, 2009 @ 08:37

      Jag hÄller med dig. Jag fÄr ÄxÄ konstiga resultat ibland.

      Peter du som kör expedition kan man kalibrera windsheer i expedition mot nexus.

      Det vore intressant att se om det blev nÄgra skillnader

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.