Skip to content

80 Comments

  1. Mister B
    Nov 17, 2009 @ 21:34

    Jag tror att “totalsegraren” kommer att bli den båt som seglar snabbast runt banan alt. kommer i mål först.

    Mest rättvist vore ändå kanske att kora den som vinner den största klassen.

    Reply

    • Mister B
      Nov 17, 2009 @ 21:49

      Hmmm, kanske vore det bäst att ge KSSS äran att välja “Boat of the Week” helt fritt, utan hänsyn till klassdelning?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 17, 2009 @ 21:58

        Ja, det känns ju kontinentalt och bra. Lade till det bland alternativen…

        Reply

  2. Öresund Regatta, AN
    Nov 17, 2009 @ 22:12

    Jag tycker KSSS gör helt rätt.
    Det är ju klassvinnarna som vinner.
    Hellre då typ Boat of the week eller ännu hellre Crew of the week. Pris till mest långväga, pris till bäste danska/tyska/norska/finska/estländska besättning så man uppmärksammar graden av internationalitet.

    Reply

  3. Richard Domack
    Nov 17, 2009 @ 22:15

    Hur går det nu för Falkenberg, han kämpar ju alltjämt för totalseger..

    Reply

    • Bengt Falkenberg
      Nov 18, 2009 @ 10:01

      Jag tycker att detta är ett bra beslut när det gäller GR. Det jag funderar på är vilken regel vi skall segla under 2010 och hur andra seglare tänker i denna fråga. Spontant känns det som att jag vill segla i den klass med flest båtar.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 18, 2009 @ 10:09

      Flest båtar kommer det nog alltid att vara i LYS, men jag tror inte du gör dig riktigt i den klassen Bengt!?

      Team Blur kommer att köra IRC. Sandhamn Race Week + IRC klassmästerskap + Gotland Runt på J/109 Matador. Tvåbåtssatsning med en båt på varje kust :-)

      Reply

  4. per J
    Nov 17, 2009 @ 22:44

    Det var en mognad hos KSSS. Att man så länge har hållit fast vid “totalsegrare” trots de olika handicapsystemen, tja vad ska man säga. Kanske som Fylking: Äntligen!

    Reply

  5. KIW
    Nov 17, 2009 @ 23:06

    Helt rätt av KSSS. Hur kan man utse en totalsegrare med när man seglar olika banor och klasser.
    Håller med AN, premiera flera seglare och besättningar.
    Bästa Västkustbåt?

    Reply

  6. olla
    Nov 18, 2009 @ 09:37

    Jag tror att detta är ett riktigt beslut då GR varit uppdelat extremt mellan olika kategorier seglare där ORCI seglarna valt den kanske bästa regeln, fast IRC hade de bästa seglarna på pappret 2009, samtidigt som man inte kan bortse från att de flesta seglare valde att segla Lys.
    Men att ge KSSS förtroende att utse bästa båt är nog sämre än att ha kvar totalen. Känns som det kan bli ett och annat politiskt beslut inte helt grundat på segling.

    Jag skulle viljat ha en mer intressant omröstning och det är under vilken regel skall man satsa att segla under GR nu när alla regler är jämställda? Kommer ORCI seglarna byta klass eller betyder detta inget. Kanske Lys seglarna vill testa IRC?

    Reply

    • Martin Nilsson
      Nov 18, 2009 @ 14:18

      “IRC hade de bästa seglarna på pappret 2009”
      Olla inte blir man bättre seglare för att man köper en King 40 eller Landmark 43. Jag själv tycker ORCi är en utmärkt regel, den tar hänsyn till fler parametrar och är mer rättvis. Data Com har vunnit lite väl mkt men det är bara att ta upp kampen. Jag hoppas på bra uppslutning till VM i Flensburg 2010 och EM i Hankö 2011. Detta är Peters forum men mönsteret är att nyheter om ORCi inte promotas av BLUR. Största regattan 2010 i vår närhet borde vara VM i ORCi. KNS skall arrangera EM i ORCi 2011. Efter detta skall jag fundera. Eller köra Express eller Melges som är mest rättvist.

      Förhoppningsvis så har ORCi regeln lättat på straffen för Gennaker och topphissad spinnaker under tiden. IRC har tunga båter som inte är avpassade för GR och Faerdern i lätta vindar. IRC är inte himmelriket men många fräcka båtar byggs i den här regeln som är omöjliga att köpa för de flesta seglarna. Jag pratade med den tekniska chefen på Salonavarvet när jag var i Split och semesterseglade, hans analys om IRC, idiotisk regel som premierar tunga blybåtar. Ju mer jag läser och hör om IRC så blir jag mer osäker och ju mer jag lär mig om ORCi ju mer säker blir jag att det är den regel som är mest rättvis. OK dyr inmätning och lite krånglig hantering.

      Peter vi kanske skall fråga oss vilken regel som är mest rättvis och sedan hjälpa till att påverka regeln i en positiv riktning. Större SPINNE mm.
      Regel snacket dyker upp varje höst, det piggar upp lite.

      SM 2010 I Marstrand……kanske

      Reply

      • Olla
        Nov 18, 2009 @ 16:45

        Kolla upp vilka som körd TP 52 på GR så kan nog du hålla med?
        Eller du tror inte att dessa var de bästa seglarna på “pappret”?

        Reply

        • Martin Nilsson
          Nov 18, 2009 @ 17:11

          OK Olla. klart dom är bäst och har mest flis.
          För media är det säkert bra men för alla andra som gör starka insattser? Vi var först på ferdern i ORC, Norska kungen kom långt ner på listan.skrevs knappt en rad om oss, snyft.
          Det är klar det är roligare att skriva när knugen och de stora pojkarna vinner.Det är nog bäst med flera klassvinnare.
          Annars så kan det bli som på tjörn runt när en koster vinner med racingsegel, snopet för många och svårt att förklara för vännerna om man köpt en TP52.

          Reply

  7. Nobbe
    Nov 18, 2009 @ 12:12

    Om man nu indirekt höjer statusen för de olika klasserna. Borde inte LYS-klassen delas upp i fler klasser, jag menar 1,07-1,30 och 80 båtar i klassen känns ju väldigt spretigt.

    Reply

  8. SOFIA
    Nov 18, 2009 @ 12:38

    Peter,
    3 tim efter 1:an i årets LYS på seglad tid och med högre Lystal gör att det inte blir en promenadseger i LYS. I alla fall inte med årets seglade tid.
    SOFIA

    Reply

  9. SOFIA
    Nov 18, 2009 @ 12:39

    Peter,
    För First 45, förstås.

    Reply

    • Pontus
      Nov 18, 2009 @ 13:06

      Jag såg att i Lys C så skillde det över 5 timmar mellan första båt och andra båt. Hur tolkar man detta? Att Lys inte fungerar på GR eller att man borde justera en del lystal eller var det flax som avgorde i de lätta vindarna.
      13 timmar mellan 1:an och 4:an i Lys C borde tala för att det är ganska ointressant att segla Lys på Gotland.

      Reply

  10. Niklas
    Nov 18, 2009 @ 13:18

    13 timmar mellan 1:an och 4:an! I ORCI C så var det 13 timmar mellan 1:an och näst sista båt. Det blir stora skillnader i kvaliten på racingen.

    Reply

    • Fredrik
      Nov 18, 2009 @ 13:55

      Ni har säkert rätt, men är det inte ganska intetsägande jämförelser? I stiltjerace kan det vara 30 min mellan första och sista godkända målgången i en entypsklass på kort bana.

      Reply

  11. SOFIA
    Nov 18, 2009 @ 15:45

    Den stora skillnaden ska nog inte ses som tecken på dåliga eller familjeseglare utan som tecken på att sådana skillnader blir det i sådant väder ( om vi får säga det själv). Läs listan över topplaceringar så visar det sig att så var det.
    Det tog oss 40 % längre än vad vi brukar ha i normalt väder.

    Reply

  12. CB
    Nov 18, 2009 @ 15:58

    Har varit på pallen i GR några gånger och även vunnit totalen ett par. Måste erkänna att jag kommer sakna möjligheten att vinna totalt. Det är onekligen en speciell känsla jämfört med klasseger. Ur sportslig synvinkel är det dock helt rätt att ta bort den men för media, sponsorer etc. så kommer det vara en förlust och inget som gynnar vår sport i det långa loppet.

    Vad ska man segla då?
    Att ORCi tyvärr ser ut att gå svältdöden tillmötes pga dåligt management/marknadsföring tycker jag personligen är mycket synd. Särskilt med tanke på att den regeln har fått så mycket skit från gamla IMS-hatare när det i verkligheten är en i stora delar ny regel som är väldigt komplett (hur komplett nu en mätregel kan bli?).

    Entyp har för få båtar och låg konkurrens på havskör för att det ska kännas riktigt intressant. Och för att hejda X35 stormen som garanterat kommer på en sån kommentar så säger jag att en svala (Klabbe) inte gör en sommar (Österberg är ju lika trogen den klassen som det finns stora ordrar på loftet…)

    LYS/SRS då? Tycker det är jättebra att KSSS öppnat upp för LYS då det onekligen drar stora mängder båtar och är mycket bra för breddseglingen. Men LYS är och förblir “Öppet spår” och alla seriösa seglare som söker kvalificerat motstånd bör segla i en annan klass. Alla försök att hävda något annat är bara tama slingringar för att undvika kvalificerat motstånd.

    Återstår då IRC som inte tar hänsyn till vindstyrkor och därmed blir en i många fall orättvisare regel då vi kommer se en utveckling med “hårdvindslådor” och “lättvindshojjar”. Vissa båtar är körda redan innan start beroende på väder, kolla ex. Per Lindforss Prima 38 som är en båt med tydlig hårdvindskaraktär. Men som det ser ut nu är det där de nya båtarna samlas och de duktigaste seglarna finns. Och då är det IRC som känns mest attraktivt i mina ögon. Tyvärr måste jag tillägga. Fast å andra sidan var det bara i GR och till viss del IRC-RM som samlade ett IRC fält att tala om. I alla andra regattor var ORCi ett intressantare startfält.

    Reply

    • Martin Nilsson
      Nov 18, 2009 @ 16:31

      Tack CB, kloka ord i debatten.
      Tvivlar på att det är bättre seglare i IRC, de bästa gastarna seglar allt och segelmakare vänder kappan efter vinden. Ny båt nya segel…..

      Reply

    • Nobbe
      Nov 18, 2009 @ 20:21

      LYS/SRS & IRC same, same but different ;-) Så länge man har ett entalssystem så kan inte jag som amatör förstå varför det i teorin skulle vara en attraktivare regel med IRC jmfrt med SRS. Och det kostar pengar och engagemang för att optimera båt och mäta in nya system. Tacksamt för segelmakarna (som seglar IRC av nån anledning) i alla fall med nya regler och respitsystem

      Reply

  13. Leif E.
    Nov 18, 2009 @ 20:45

    Varför inte göra som man praktiserat i i Lidingö Runt under många år. Oavsett vilken klass man seglar i (ORCi, IRC, entyp, SRS) så anmäls båtarna med ett parallellt LYS/SRS tal som bestämmer totalplacering. I G.R. kan man ju förslagsvis ha en totalsegrare på lilla banan och en på stora. Det är väl troligen det enda sättet om man vill att alla skall ha möjlighet till totalen. Totalen i G.R har ju alltid varit jippobetonad men rättvisare än så här är det nog svårt att få den om man nu vill ha totalsegrare och då har ju alla chansen. Att ha en total som utestänger vissa klasser känns fel och onödigt speciellt när man som tidigare utsåg segraren i två av de till antalet båtar mindre klasserna.

    Reply

    • CB
      Nov 18, 2009 @ 21:03

      Totalseger i LYS? Du måste skämta! LYS är inte en regel som klarar av det “tryck” den skulle utsättas för. Bara att den används i GR som är en prestigetävling har ju gjort att vi ser mer eller mindre skrupelfria båtbyggare och importörer som tokoptimerar sina båtar. Detta mot en regel som inte kan hantera det för att på så sätt kunna vinna klassen. En klass som dessutom saknar det bästa motståndet. Och sedan använda resultaten i sin marknadsföring för att sälja båtar.

      Nej, mer av karaktären “Öppet spår” för LYS, det är där den hör hemma. Låt sedan de som vill och kan kappsegla på högre nivå göra det i regler som är mer lämpade. Helst ORCi om du frågar mig men låt gå för IRC om det är där de flesta duktiga seglarna kör.

      Reply

      • /HenrikB
        Nov 18, 2009 @ 22:27

        Är du helt tappad bakom vagnen eller?? Kolla vilka båtar som vunnit LYS…
        Hur tokoptimeras det inte i ORCi, regeln som ändrar sig var annat år?

        Reply

        • CB
          Nov 18, 2009 @ 23:45

          Japp rätt uppfattat, regeln ändras med jämna mellanrum för att bemöta just för agressiva optimeringsförsök. Till skillnad från LYS som lämnar väldigt mycket prestandahöjande optimeringar utan ändrat mätetal.

          Och visst optimeras det inom ORCi. Inom de ramar regeln tillåter och med förändrade mätetal som följd. ORCi är den regel som har flest mätpunkter av samtliga!

          Tappad bakom en vagn tycker jag inte jag är. Men visst har jag trillat av en båt några gånger :-) Du då?

          Reply

          • MiniMe
            Nov 18, 2009 @ 23:53

            man får inte glömma bort att en hel del prestanda höjande optimeringar är rent av fusk.

        • MiniMe
          Nov 18, 2009 @ 23:50

          det borde inte ser ut som det gör. En del besättningar fegade väl ur och valde SRS före ORC I.

          SRS är en regel för breddseglingen och inget annat.

          Reply

      • Leif E.
        Nov 18, 2009 @ 22:43

        CB Du missförstår mig. Mitt förslag bygger på att alla klasser skall SRS beräknas vid sidan av den ord. klassen alltså inte bara SRS klasserna som enligt dig har sämre konkurrens. Om man nu skall ha en total som i en så lång segling som G.R där total rättvisa mellan klasserna (även inom samma regel) är i det närmaste omöjlig så är det här enligt min mening enda möjligheten att få med alla i en total. Vi är helt överens om att ORCi är mest rättvis men tyvärr är den klassen i minoritet och på nedgång. Optimering förekommer i alla klasser och både IRC och SRS har time on time beräkning så sportslig rättvisa begränsas till den egna klassen och förutsätter avstånden i mättal inte är för stor. Under mina 27 G.R. har jag seglat enligt de flesta regler: Scandicap, IOR, IMS, IRC o.SRS. o.s.v. Våra resultat har varit likvärdiga i de olika klasserna och konkurrensen har enligt min mening varit ganska likartad. I en så lång havskappsegling som G.R minskar betydelsen av exakthet i respitberäkningen. Så länge inte alla seglar IRC är SRS den enda möjligheten att göra en totalberäkning för alla, om man nu önskar det. Skall det bli total rättvisa så måste nog alla segla i samma entypsklass…

        Reply

        • MiniMe
          Nov 18, 2009 @ 23:43

          en del utländska besättningar i IRC- och ORC I-klassen kommer troligen saknar SRS-mätbrev och därmed respittal. Som jippo tror jag dock att det med totalseger skulle kunna fungera… Det kommer dock säkerligen en del reaktioner när t.ex. klassvinnaren hamna efter tvåan i klassen i total-listan.

          Reply

          • Leif E.
            Nov 19, 2009 @ 01:04

            Mini Me, jippo har det varit tidigare också och de som vill tävla om totalen får väl ansöka om SRS brev. Den stora skillnaden är dock att istället för att endast en klass (som dessutom är i minoritet) kan tävla om “totalsegern” så kan alla klasser tävla om totalen. Det finns ju toppseglare även i entypsklasserna (t.ex X-35) som gärna vill mäta sig i totallistan. Sportsligt sett så är ju klassegern fortfarande det som gäller. “Line honours” har ju också blivit populärt i G.R, snacka om jippo…

        • P
          Nov 19, 2009 @ 00:59

          Håller helt med om att kravet på exakthet i handikappsystemet sjunker när seglingen blir längre. När benen blir längre börjar vägval och vindskiften dominera över eventuella fel i handikapp. Jag förundras över tron på mattematiska handikapp med avancerade modeller för respitberäkning med många timmar mellan första och sista båt på vattnet.
          För rättvisa på GR tror jag en flytt av målet längre ut från Sandhamn och slopad rundning i Visby skulle ge större effekter än byte av regel. Vid Visby är det vanligt med olika landeffekter med tidscykler olyckligt nära typiska tidskillnader mellan båtar. För målgången finns en landberoende dygnsvariation, sjöbris, som kan “stänga dörren” på kvällen.
          Skulle det bli en rättvisare segling om de delarna undveks? Sannolikt. Men jag är ändå stark emot en sådan ändring, det är just de här delarna som för mig gör havskappsegling intressant.

          Reply

      • MiniMe
        Nov 18, 2009 @ 23:36

        …undra vilka båttyper du tänker på som skulle vara SRS-optimerade. Det finns dock många seglare som glömmer bort att en hel del ändringar medför att en standardbåt förlorar status som standardbåt mao skulle vara i behov av mätbrev. Ett sådant saknas dock alldeles för ofta. Jag tror många är inte medvetna om regel C.1 c).

        så står det i SRS-regeln:
        C.1 Allmänt
        En standardbåt ska överensstämma med
        a) SRS-reglerna,
        b) uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse,
        c) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
        förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse, samt med
        d) dess anmälan.

        Reply

        • MiniMe
          Nov 18, 2009 @ 23:44

          …inlägg var ett svar på CB’s inlägg…

          Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Nov 19, 2009 @ 00:00

          Om man betraktar SRS som en så seriös regel som ni förespråkare gör gällande att den är så får man nog börja ställa krav på att arrangörerna gör stickprov på båtarna också.
          Ska det seglas efter SRS på icke klubbseglingar så borde båten vara godkänd av mätman och seglen stämplade av mätman.

          Reply

          • Leif E.
            Nov 19, 2009 @ 00:52

            AN Håller fullständigt med dig. Här borde arrangörerna skärpa sig i mindre seglingar men diskussionen gäller ju G.R. och här gör K.S.S.S stickprovskontroller i alla klasser även direkt efter målgång så denna kritik gäller ej dem. Jag vet dock ej omfattningen av ev. avvikelser. Likadant i Watski2Star Baltic där gör man också kontroller och i stor omfattning. Stickprovs kontroller behövs ju i alla regler och är ju inget speciellt för SRS. Hur gör ni i Malmö där du är kappseglingsansvarig och hur fungrar det i Danmark när man kör D.H?

          • Öresund Regatta, AN
            Nov 19, 2009 @ 08:48

            Jag känner inte till hur om de andra klubbarna verkligen genomför stickprovskontroller. Vi har själva aldrig varit ute för någon kontroll på 8 säsonger i kölbåt. DH2009 kräver ju inmätta båtar och stämplade segel så där är det ju betydligt tydligare om du bryter mot en regel. Att den levererade båten inte stämmer med Båtdatabladet är ju inte lika uppenbart för båtägarna. Jag kollade min First 31.7 mot Båtdatabrevet och då stod det att båten hade blyköl vilket den aldrig var levererad som. Jag frågade då om jag skulle ha ett lägre SWELYS-tal med järnkölen men fick ett nekande svar.
            Sen jag tog på mig ordförandeskapet i Kölbåtskommittén så har vi i SRS-seglingar inte genomfört stickprovskontroller. Vi lägger vår krut på att klassbåtsracen sköts mot de inmätningskrav som förbunden har på oss.
            När vi bjuder in till Öresunds Cup 2010 ska frågan diskuteras så vi får ordning på materielet på ett liknande sätt på de olika regattorna. Jag kan tänka mig att vi kan få problem med att få fram kunniga mätansvariga i SRS regeln och då får vi ju skippa momentet. Meningarna är säkert också delade om hur seriöst man kan ta på en SRS-segling. Frågan om hur mycket det ska vara folkfest eller kappsegling.

          • MiniMe
            Nov 19, 2009 @ 10:33

            AN troligen var/är det fel i båtdatabladet. Enligt Beneteau ska 31.7:an har en järnköl. Det kan förekomma fel i tabelluppgifterna och då borde man väl ta kontakt med SRS-organisationen och upplysa om det så att det rättas till. Det kan aldrig vara frågan om en säkning av SRS-talet. däremot Skulle det krävas ett mätbrev om båten avviker på så sätt. En del båtar förekommer i en uppsjö av variationer. I tabellen finns dock bara de varianter som är mest vanliga i Sverige .

          • Öresund Regatta, AN
            Nov 19, 2009 @ 13:07

            Om du har en båt typ First 31.7 med hög rigg och vill köra med bara fock och begär ett mätbrev. Varför skulle du inte få ett sänkt SRS-tal då?
            Lägre än tabellvärdet för First 31.7 HR som är 1.19. Låg rigg med genua är 1.18.
            Varför får en båt med mer segel automatiskt högre SRS-tal? Det är ju bara i lätt väder som en båt med mer segel går fortare. I hårt väder gör den inte det utan tvärtom.
            Skulle inte nya SRS spegla båtens potential?

  14. Mr H
    Nov 19, 2009 @ 00:53

    Efter att läst era kommentarer synpunkter om regler och totalsegrare infinner sig en hel del funderingar.
    Ett är det möjligt att rättvist utse en total segrare för GR med så olika båtar, regler och banor och möjliga väderförhållande. Svaret är Nej.
    Två Finns det någon regel som är rättvis. Svaret är Nej
    Vad är viktigt för oss seglare? Jag tycker att det är viktigt att vi får ut så många som möjligt att segla och att vi breddar sporten.
    Personligen tycker jag att det skall finnas en mängd priser i GR men anser att SRS ska ligga till grund för total segern.
    Hur utses den bäste seglaren jo genom att delta i flera seglingar och nå topp placeringar i skilda förhållande. Hanse baltic Cup är ett bra initiativ ska bli kul och se vem som vinner denna.
    När det gäller val av båt så är det upp till oss skeppare att välja och stå för vårt val. Själv har jag valt lättvind vilket jag vet straffar sig i vissa seglingar men lönar sig andra.
    När det gäller regler så anser jag att det finns för många. Vi seglare behöver samordna oss och minska floran. Vi skall ställa krav på våra nationella förbund att samordna sig. Förnärvarande så medger SRS regeln idag enda möjligheten att hålla bredden vid liv genom “Standardbåt” vilket vitalt för utveckling av bredden och Clubb kappsegling. Detta medges ej i ORC eller IRC.
    Således för de seglare som vill tävla och mäta sig med de bästa verka för att exempelvis hanse baltic Cup blir prestige att vinna. För att locka många att segla låt SRS ligga till grund för totalsegern i GR. Tänk om en semester seglare vinner över de bästa i GR va kul det är det som breddar vår sport.

    Reply

  15. SOFIA
    Nov 19, 2009 @ 08:54

    Heja HenrikB.
    Tokoptimering i LYS…! Vilka regler tokoptimeras inte – CB?Förstår inte riktigt vad man menar med öppet spår? Till prispallen, eller? Visa det då – annars är det bara en massa ord utn handling.

    Reply

    • Joakim
      Nov 19, 2009 @ 09:27

      Jag skulle också vilja veta hur man tokoptimerar sin båt i LYS. Har jag tokoptimerat min 80-tals familjebåt när jag profilerat köl och roder, köpt nya segel och fall och sett till att båten är i gott sjömannsmässigt skick genom att byta ut gamla wirevant mot dyform?
      Det är väl i stort sett det du kan göra, större ingrepp lär väl leda till att man får ansöka om cert.
      Jag tror att de flesta som SEGLAR med sina båtar vill ha bra grejer, det borde väl även LYS-seglare ha rätt till?
      Mvh Joakim

      Reply

    • CB
      Nov 19, 2009 @ 13:06

      Med öppet spår menar jag en tävlingsform där det viktigaste är att komma runt, där det är det roliga med att delta som är primärt och placering inte är lika viktigt. Den andemening som jag anser bör råda inom LYS för GR.

      När ambitionerna blir för höga och elitliknande satsningar ställer upp i samma klass då försvinner kompisgängen, familjeseglarna och “provapåarna”. Det har vi sett förut väldigt tydligt och jag tror vi skulle se samma sak igen i GR om alla båtar körde LYS. Man vill mäta sig mot andra med någorlunda samma ambitioner.

      De bästa besättningarna/båtarna i GR 09 “på papperet”, “på vattnet” eller hur man nu ser det återfinns i stort sett i ORCi eller IRC. Sen finns det några båtar som har valt att starta i LYS trots att deras ambitioner och möjligheter mycket mer stämmer överens med de i ORCi/IRC. Varför de har gjort så och vill mäta sig mot kompisgäng och familjeseglare och inte mot de bästa vet bara dom själva. Men jag har ju mina misstankar om att man tror sig ha större möjligheter till framskjutna placeringar om konkurrensen är mindre…

      Som bevis för tesen om att de bästa båtarna kör ORCi/IRC så kan ju alla som gillar att räkna kolla vilken båt som vinner “hela klabbet” om du räknar GR09 seglad tid enligt LYS i alla klasser… Inte blir det en båt som startat i LYS klassen i varje fall…

      Reply

  16. larsa
    Nov 19, 2009 @ 09:44

    Vem kommer fa den vina gamla silverkannan tro, nar den ej langre delas ut till totalvinnaren?
    Kanske IRC…
    Lite trist att inte totalvinnare utses da man har fatt smaka pa den vinnarsotman :)

    Hlsn fran Langkawi

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Nov 19, 2009 @ 10:01

    Är det så att totalsegrare infördes 2004?

    Med Gant som ny huvudsponsor startade 250 båtar på den 364M långa banan. Nytt för detta år var att KSSS beslutat att snabbaste IMS-båt blir totalsegrare i Gotland Runt.

    Sedan dess har IMS/ORCi haft en stadigt nedåtgående trend från 95 till 50 båtar, så att fajtas om totalsegern verkar snarare avskräcka än att locka fler båtar :-) På samma tid har ORC Club fått från att vara största klass till att inte ens finnas med. Så även historiskt har svängningarna varit stora…

    Reply

    • PM
      Nov 19, 2009 @ 11:28

      Jag var med och vann totalsegern 91 när IOR fanns… Så priset har varit med längre än 2004.

      IOR var ju ännu orättvisare regel… men lockade ändå 485 båtar till start det året… Det kanske inte är regeln som är det stora bekymret, utan snarare inställningen till GR. Jag har en känsla av att GR har blivit för “seriöst” för familjeseglarna men att trenden har vänd med SRS. Jag tror på “öppet spår” tanken med SRS för att locka bredden. Det finns risk för motsatsen om SRS blir alternativet för totalsegern att eliten väljer den klassen och därmed “skrämmer” bort bredden.

      Reply

  18. Micke
    Nov 19, 2009 @ 10:22

    Really very simple. How can you have a winner with how many (???) classes and measurement systems.
    Get real and use IRC and possibly one more for the cruisers.
    Sydney Hobart has one winner on corrected time.
    It’s time tha Sweden stops living in the past and trying to adjust so that everybody can win.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 19, 2009 @ 10:46

      Håller fullständigt med! Bort med alla onödiga mätregler och kör LYS/SRS för alla. De som kommer utifrån har alla ORCi eller IRC-mätbrev och är enkla/snabba att sätta ett LYS/SRS-tal på ;-)
      Totalen är enkel att utse genom att räkna fram beräknad snittfart på alla båtar – den med högst beräknad snittfart vinner!

      Reply

  19. Patrick L
    Nov 19, 2009 @ 11:29

    När IRC-gänget en gång krävde att få IRC-klass så var det för att “alla skall få segla vilken regel de vill, åtminstone när de har ISAF-status”. Nu är det annat ljud i skällan.

    Reply

  20. Calle P
    Nov 19, 2009 @ 11:43

    Hur kan ett handikappsystem få ISAF status?
    Hur noga man än sätter ett handikapptal på en båt så kan det aldrig kompensera för de växlingar i väder som sker som slår olika på båtar med olika egenskaper och storlek.
    Jag tycker det är jätteskoj att segla handikapp men det är och förblir “öppet spår” status oavsett vilken regel som används.

    Skall det seglas och vara rättvist så gäller entyp eller boxrule. Men alltid att försat båt i mål vinner.

    Reply

  21. Öresund Regatta, AN
    Nov 19, 2009 @ 13:18

    Det verkar som det bara hjälper med en rejäl koddaspark i ämnet. :-)

    http://www.affarsvarlden.se/hem/graddfilen/article673176.ece

    Reply

  22. Stefan Peterson
    Nov 19, 2009 @ 16:05

    Jag hade tänkt mig att ge mig in i smeten även om den stundtals håller nivåer som är lägre än Glocal net men koddasparken fick mig att leende avstå. Tack för den. // Stefan

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 19, 2009 @ 16:44

      Det var inte meningen att få dig att avstå.
      Jag tycker i ärlighetens namn att ORCi/IRC frågan är ett problem i Stockholmsregionen. Tänker man regionalt så finns knappt ORCi i övriga regioner.
      Gotland Runt har bara oturen att finnas i Stockholmsregionen och det sorgliga är att den är Sveriges sista havskappseglingsarrangemang med ett hyfsat deltagararrangemang. KSSS har lyckats få racet på banan igen och steget de tar nu är absolut i rätt riktning eftersom hela den här tråden då blir överflödig.

      Reply

  23. SOFIA
    Nov 19, 2009 @ 16:46

    Håller med Stefan Petersson.
    Till CB kan jag säga att jag är inte helt säker på att du har rätt om totalvinnaren för GR09.
    Är lite osäker på Data C´s ( årets totalvinnare )LYS men om det var 1,40 så vann LYS C-vinnaren totalen med 3 tim och 36 min.
    Om Data C. hade 1,39 så blev LYS C vinnaren också före henne med 26 minuter.
    Hade Data C. 1,38 i LYS så vann hon över Lys C vinnaren.
    Som du märker så försöker jag försvara Lys C vinnaren.
    Nog om det – där var konkurrens överallt.

    Totalvinnare kan man väl bara bli om alla seglat samma bana och det räknas ut på ett eller annat handicapsystem som är identiskt för alla.
    Annars får man väl ha totalvinnare per bana och utgå ifrån att alla har samma handicapsystem så det blir jämförbart.
    Är inte helt säker på att alla har Lys-tal – många “racing-båtar” behöver ju mäbrev för Lys och har det nog inte hela bandet.

    Reply

    • PelleL
      Nov 19, 2009 @ 17:08

      Reply

    • Kalle
      Nov 19, 2009 @ 17:36

      Sofia:
      Men LYS C seglar väl inte samma bana som stora ORCi klassen? Och eftersom SRS beräknas på time on time så är det ju omönligt att jämföra dom två!?
      Kortare korrigerad tid är ju givet då sträckan är bra mycket kortare!

      Time on distance är dock skillnad då tiden ju divideras med sträckan.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 19, 2009 @ 21:50

      Du vet den seglade tiden och LYS/SRS-talet. Då får du en beräknad tid som via banlängden ger en beräknad snittfart. Enda skillnaden är att de stora båtarna måste hålla snittfarten uppe fler timmar men det har vi ju läst här att det är de som är duktiga (konkurrens) så det bör väl inte vara något problem ;-)

      Högst beräknad snittfart är vinnare! Enkelt i Excel och enkelt att lägga in de fem första från varje bana och se vad som händer. IRC “vet” vi ju att man multiplicerar med 1,25 för att få LYS/SRS…

      Reply

      • MiniMe
        Nov 20, 2009 @ 00:51

        räkna om IRC till SRS??? faktor 1,25 ger kanske en fingervisning men det går knappast att räkna om. t.ex. X-99 hamnar på 1,22-1,23 och Express så högt som 1,08… ;-)

        Reply

        • Erik Barkefors
          Nov 20, 2009 @ 08:02

          Det var därför det var citattecken runt “vet” och en smiley som avslutning på första stycket ;-)

          En totallista på en sådan tävling som Gotland Runt kan ge många roliga bryggdiskussioner och även lite info om vilken bana som haft skarpast konkurrens och bäst “tur” med vindar.

          Jag har seglat Gotland Runt en gång. Då på “långa banan” upp till Svenska Björn och LYS/SRS var inte aktuellt på den tävlingen. Redan 1986 var diskussionerna om olika banor lika igång som nu.

          Reply

        • Joakim
          Nov 20, 2009 @ 09:32

          OD X-99 har nog IRC mycket nära 1 och hamnar på 1,25. De X-99 som har IRC~0,98 kör med 90% fock och/eller något annat klart mindre segel än OD.

          Reply

          • PelleL
            Nov 20, 2009 @ 10:39

            Det är nog riktigt, en X-99 OD mäter ~0.990 i IRC och för att komma ner till 0.98 så behövs nog både fock och liten spinnaker.
            Vad som är lite kul i IRC är att X-99 OD mäter marginellt långsammare än en x-332 som brukar ligga på ~0.992 i SRS/LYS skiljer det ju 0.01 men åt andra hållet och i ORCi skall X-99 vara ca. 20 sekunder snabbare än 332:an…:-/

            Vad som är ännu konstigare är att engelsmännen tycker att 332:an är bra IRC-båt men X-99:an är rätt tveksam.

          • Joakim
            Nov 20, 2009 @ 12:10

            Jag trodde, att X-99 OD skulle vara ~0.996 men det är nog mycket svårt att veta eftersom segelmått ät “hemliga” i IRC.

            Det låter mycket kosnstigt om någon tycket att X-332 är en bra IRC båt. X-34 är nog mycket snabbare med nästan samma mätetal. Många X-332 verkar vara dock IRC-optimerade till ~0.98, som kanske ger bättre chans om det blåser.

            Men X-332 är ganska lätt att segla. För inte så duktiga är den kanske klart bättre IRC båt än X-99 (om det blåser) eller även om X-34.

          • Mats V
            Nov 20, 2009 @ 14:10

            Pelle L,
            Kan tänka mig att engelsmännen tycker så pga att det lite oftare blåser på mer hos dem på öppna vatten i deras IRC-race. Då är 332:an lättare att krama max ur än dito i X-99:an.
            Lättar vinden är 99:an snabbare, brallar det är det mer jämnt (beroende på besättning som som sagt…) och i vissa lägen tom fördel 332. Med Sport-varianten skall vi hålla undan för bägge… ;-)

          • PelleL
            Nov 20, 2009 @ 16:15

            Visst är det så att 332:an är mycket lättare att segla än 99:an. Ni seglar ju er sport riktigt bra och det känns kärvt att slå er på banrace men på havet tycker jag det känns som den vanliga 332:an har lite mer edge jämfört med sitt mätetal (i ORCi då)

          • Mats V
            Nov 21, 2009 @ 00:19

            Det beror naturligtvis på vindarna. Mkt öppna bogar så har vi inte så stor nytta av den djupare kölen. Blir det däremot mkt kryss kan vi pipa iväg. Nature rules!

  24. SOFIA
    Nov 19, 2009 @ 17:44

    Felräkning tidigare.
    Med 1,39 vann Sinergian över LYS C. vinnaren som dock vann över King 40 – Irc C
    vinnaren, som var i mål 6 min före men mäter högre.
    Där är de tre första på den och samma bana.

    Reply

  25. Per Weiskvist
    Nov 19, 2009 @ 18:09

    Gotland Runt, has just given the final “go”, and joined in on the new Baltic IRC Open circuit, and this is absolutely “breaking news” :-)
    I hope that many Boats from the east side of Sweden, will visit the website http://www.baltic-irc.org, and join in on at least two regattas in the circuit, to make a final overall score.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 19, 2009 @ 18:43

      Great News Per, and some decent yachts coming to Gotland Runt (below).

      Camilla, Cookson 50, NOR-12811
      KNS, Ole Martin Vordahl

      Essex Girl, One-Off 47, DEN4321
      KDY, XTRM Sailors

      Yeoman XXXII, Rogers 46, GBR124, 1.278
      Royal Ocean Racing Club, David Aisher

      Guts’n’Glory, Rogers 46, GER6004
      NRV, Christopher Wuttke

      Wraith, Schock 40, GER5741, 1,259
      Weser Yacht Club Bremerhaven, Gerhard Figge

      Also 8 yachts already committed to Göteborg Offshore Race 13-14 august 2010:

      Camilla, Cookson 50, NOR12811
      KNS, Ole Martin Vordahl

      Yeoman XXXII, Rogers 46, GBR124, 1.278
      Royal Ocean Racing Club, David Aisher

      Essex Girl, One-Off 47, DEN4321
      KDY, XTRM Sailors

      Visione 3, J/V 41 R, DEN19294
      Kerteminde Sejlklub, Per Weiskvist

      Inschallah VI, JV 41, 1,155, GER5370
      NRV/RORC, Volker Andreae

      Krackemut, Kracer 40r, SWE9139
      Malmö Segelsällskap, Anders Hansen

      HAN SEN, X37, DEN68
      RDY, Michael Mollmann

      Blur, J/109, 1.039, SWE326
      GKSS, Peter Gustafsson

      We’re aiming for Big Boat Challenge, Faerder, Göteborg Offshore Race and KDY Autumn Regatta. Plus Gotland Runt on a another J/109… have to negotiate to see if we can get that score counted in the total circuit :-)

      Reply

      • Nobbe
        Nov 19, 2009 @ 18:51

        Ingår seglingarna i LYS-Cupen? ;-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 19, 2009 @ 18:56

        Nej, tyvärr är det en helt annan uppsättning race.

        Men det är så klart mer prestige att vinna den lokala West Side Cup (St Oset + Pater Noster + Hermanö Runt + Tjörn Runt + Sista Chansen) :-)

        Reply

      • Aasmund
        Nov 20, 2009 @ 13:34

        Kan også føye til Magic på listen over deltakere i GR. Vi har også planer om å delta i disse regattaene i Baltic IRC; HH Skagen Race, Big Boat Challenge, Færdern, Baltic Sea Challenge, Sandhamn Race Week (som ikke inngår – hvorfor?), Gøteborg Offshore Race og kanskje Flensburger Förderwoche.
        Uten å gå nærmere inn på diskusjonen om IRC versus ORC/Lys så ser vi med glede frem til å kunne seile mer IRC-regattaer i Norden! :-)
        Ikke minst gleder vi oss sykt til å komme tilbake til Sandhamn, SRW og GR med “forsvarerstempelet” klistret på båten! :-)

        Mvh
        Aasmund
        Team-Magic

        Reply

  26. Claes Redin
    Nov 19, 2009 @ 19:00

    Öppet spår – Bra liknelse
    Även om många vill (även jag), så är vi inte elitseglare allihopa. Att ha ett enkelt respitsystem som LYS/SRS gör att vi får stora startfält med bla. såna som mig som vill tävla och utvecklas, även om det är på en blygsam nivå.

    Att LYS/SRS inte är helt rättvist är helt ok, då nivån av optimering inom reglerna skiljer sig markant åt. De som är seriösa har nya segel, tömmer båten, tvättar botten etc. andra gör inget. Jag ser inte detta som något problem om du inte tillhör toppskiktet. (och då har vi redan rett ut att andra regelverk kan vara bättre lämpade)

    Precis som på vasaloppet är det knappast öppet spår som har mediafokus och det ska vi inte kräva av GR heller. Ge media det jippo media vill ha och som är bäst för GR och Svensk segling.

    Reply

  27. SOFIA
    Nov 19, 2009 @ 22:57

    Kalle;
    Jo man seglade samma bana. Vi hade sällskap med Datacom och King 40, Magic – i princip från Hoburgen.

    Reply

    • mattias allroth
      Nov 20, 2009 @ 00:02

      Vi var väl rätt nära varandra redan ifrån nynäs Sofia ;)
      Segla vi inte samma bana hela varvet ?

      // mattias på magic :)

      Reply

  28. SOFIA
    Nov 20, 2009 @ 14:45

    Mattias;
    Vet inte exakt var vi strålade samman men vi var definitivt ihop från Hoburgen.
    Ser nu i listan att ni rundade Nynäs 1 min före oss så det kan man ju kalla nära.

    Reply

  29. Gotland Runt | inför 2011 | BLUR
    Oct 13, 2010 @ 08:09

    […] röstade om detta förra året och då såg det ut så […]

    Reply

  30. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Jan 2, 2014 @ 15:01

    […] Totalen på Gotland Runt borta (78) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.