ORCi & IRC splittras i Finland
Finland har ju framhållits som ett bra exempel på att man faktiskt kan driva både ORCi- och IRC-frågor i ett gemensamt förbund. Nu verkar det dock vara slut på det. På gårdagens möte på Havskappseglarna (Avomeripurjehtijat Ry) beslutade man att det är ORCi, ORC Club och LYS som gäller. Ett separat förbund, FINIRC, kommer att driva de IRC-relaterade frågorna. Vi väntar på officiell info.
Det verkar vara krångliga saker det här. Det har varit stökigt i både Tyskland, Sverige och Finland som alla nu fått separata förbund för att driva IRC. I Danmark verkar det lättare då man inte seglar ORCi. Och i Norge har just debatten blossat upp…
Dec 1, 2009 @ 11:30
Otroligt tråkigt att kappseglare bråkar sins emellan, det borde kunna gå att hålla ihop även om man inte seglar efter samma mätregel. En splittring försvagar seglarnas trovärdighet gentemot andra parter; Sv Seglarförbundet, arrangörer, sponsorer och klubbarna. Jag håller tummarna att Havskappseglingsförbundet i Sverige kan hålla ihop de olika intresse och samtidigt ge respektive klass/mätregel utrymme att utvecklas inom ramen under förbundets paraply.
Mätregler och klasser kommer och går men önskan att kappsegla och seglarna består och därför borde försöka hålla ihop oavsett klass eller mätregel. Själv har jag under snart 30 år gått från Optimist till X-35 via LYS, X-99, IMS, ORCi och LYS igen men det är till stor del samma ansikten man möter på banan under årens lopp men båtarna skiftar. Vilket får mig att tro att det finns möjligheter att hålla sams, iallafall här i Stockholm och förhoppningsvis i hela Sverige.
Dec 1, 2009 @ 11:34
Är inte hela debatten ganska larvig? Lys, ORCi, IRC eller vilket system det är gäller, sak samma! Det drabbar bara sporten att det bråkas.
Dec 1, 2009 @ 12:01
Jag tror att det är i grunden en hälsosam utveckling att man har ett förbund som representerar en regel. Man kan inte komma ifrån att blir en konkurens men som i allt annat är det “survival of the fittest”. RORC och UNCL har varit mycket skickliga på att marknadsföra och förvalta IRC genom “upplyst diktatur” medan ORC som är en demokratisk organisation som nog har en potentiellt bättre produkt har varit betydligt segare och ofta fastnat i “demokratiskt käbbel” vilket inte gynnat utvecklingen.
Dec 1, 2009 @ 13:30
Perfekt nu är det snart samma struktur i Östersjön. Hoppas Danmark och övriga länder följer efter.
Fokus kan nu läggas på att utveckla de olika reglerna och jobba för att arrangemangen blir så bra som möjligt. Skapa guidelines till arrangörerna så tex klassindelningar styrs upp.
Kommunikationen mellan länderna underlättas också då man kan ha samma mål med regeln och det ramverk som bildas.
Äntligen kan vi köra vilken regel som passar oss utan att bli påhoppade om att den är orättvis för andra. Skönt att slippa argumentera för varför vi tycker det är kul att kappsegla.
Gå med i förbunden nu och gör en insats så respitkappseglingen med de olika reglerna utvecklas och att vi får göra det som vi tycker är det bästa. Nämligen att kappsegla.
Dec 1, 2009 @ 18:11
Bra att de bråkar lite, så att det blir färre som seglar… det är ju så trångt på banan och man vill ju gärna ha lite mer plats för sig själv….he he.
Var på mötet som Arrangerades på mässan i Stockholm.
Hetaste frågan var mätregel. Och de flesta som var där verkade vara av uppfattningen att LYS ska bort. Vilket är perfekt för då blir det ännu mer plats på banan.
Mer bråk om regler så blir vi färre. Vilket ökar mina chanser att vinna……
God Jul
Dec 1, 2009 @ 18:36
Och minskar risken att ramma någon stackars finne…. ;)
Dec 1, 2009 @ 19:09
Det var inge synd om den finnen….lite otur har alla ibland