Såpoperan America’s Cup rullar igen
Äntligen ljusnar det i såpoperan America’s Cup. Efter över två års juridiskt krångel, med feta arvoden för amerikanska toppjurister, har domaren Shirley Kornreich vid staten New Yorks hovrätt kungjort de nödvändiga besluten i New York. Den officiella inbjudningen till kappseglingen har publicerats. Det är klart för drabbning om ärorika America’s Cup, världens äldsta sporttrofé.
Datum är 8-12 februari 2010, inte länge tills dess. Det blev bråttom, då regattan måste hållas inom 6 månader från godkänd utmaning. Inte ideal seglingstid på norra halvklotet precis.
Platsen är Valencia, samma som senast, i 2007. Försvararens förslag Ras-al-Khaimah i Arabemiraten spolades av Kornreichs visa rådgivare. RAK hade ingen infrastruktur, ingen seglingstradition, ingen vind, och var för nära den krigiska iranska gränsen. Likaså ströks tropiska Airlie Beach vid Barriärrevet i australiska Queensland. Kvar blev Valencia, som båda parter lovat acceptera.
Försvarare av pokalen är förstås vinnaren från 2007, Societe Nautique de Geneve, en välrenommerad segelförening för finansmatadorer vid Genevesjöns strand. Klubben representeras av biotech-magnaten Ernesto Bertarellis framgångsrika syndikat Alinghi.
Utmanare till pokalen är Golden Gate Yacht Club, en bryggklubb i San Francisco, som dansar till mjukvarumiljardären Larry Ellisons pipa. Bertarellis förslag till utmanare, en okänd spansk förening, ansågs av Kornreich inte fylla Cupstadgarnas krav på segelförening. Den hade nämligen inga båtar, och hade aldrig ordnat någon öppen kappsegling.
Ellisons syndikat BMW Oracle Inc. ställer upp med en ny båt med kodnamn BOR90, föga originellt döpt till USA. Inga andra utmanare tillåts. Tillbaka till 1800-talet igen, alltså. Troligen ville Larry undvika debaclen från de två senaste Cuparna, då hans team eliminerades redan i uttagningsronderna. Tråkigt för staden Valencia. Det blir inget klirr i kassan som i 2006-7 då dussinet utmanare drev sina depåer och logerade sina besättningar kring den uppsnyggade hamnbassängen.
Hur blir det med vinden i Valenciabukten i februari? Två alternativ: ingen vind, eller litet vind. Vilket lär passa försvararens klena ”snörlåda” till farkost, mer om det nedan.
Tävlingsformatet är minimalt. Den som först tar två segrar tar hem pokalen. Rena 1800-talet. Kanske försvararens flytetyg inte är tänkt att håller ihop längre än så?
Båtklassen blev ingen alls, eller snarare vad som helst. Allt som ryms inom stadgade största längden 90 fot är tillåtet. Utmanaren ställer upp med en trimaran, försvararen kontrar med en katamaran. Det är alltså lätta flerskrovsbåtar som gäller i America’s Cup, vars profil uppfattas som traditionell. Medan katamaranen Tornado har slängts ut ur de Olympiska seglingarna, vars profil uppfattas som modern. Paradoxalt…
Därmed har ett hundratal exemplar av den fina America’s Cup klassen slängts på historiens sophög. Att de nyss seglat om Louis Vuitton Cup i Nice är en klen tröst. Surast är engelska Team Origin, som byggde en ny båt efter seglingarna 2007, för en cup som aldrig blev av för ACC-klassen.
I de följande avsnitten kommer vi att se närmare på båtarna, besättningarna, reglerna och skådeplatsen för den 33dje regattan om America’s Cup.
Dec 13, 2009 @ 23:53
Tycker det är kul och lovande att du kommer bevaka Americas Cup Henry!
Ett par fakta fel i din krönika men det är kanske mest för en paragrafryttare att yttra sig om :) Jag struntar i det och håller tummarna för fler AC rapporter!
Dec 14, 2009 @ 01:13
Det ska bli riktigt kul att följa rapporteringen av America’s Cup! Något som jag skulle vilja se rapporter om är spekulationerna om nästa America’s Cup, va händer om allighi vinner? Vad händer om Oracel vinner? Vilka båtar blir det? Blir det fortsatt flerskrov eller går man tillbaka till planerna på en AC90? Blir det en utmanar serie? Kommer Sverige ha en båt? Har Torbjörn någon större plan med sin LV Trophy satsning?
Frågorna är givetvis många och svaren är få, om de ens finns. Men det skulle vara kul att höra om vad du och vi (läsarna) tror kommer att hända och hur nästa America’s Cup kommer se ut. För 33rd America’s Cup är egentligen ganska ointressant om man jämför med förra America’s Cup.
Jag hoppas verkligen jag har fel, för jag tror att båda parter kommer att återvända till domstolen fort båtarna har gått i mål. Tyvärr.
Dec 14, 2009 @ 08:20
För mig och säkert fler världen över som kollade webben under seglingarna i LV cup för några veckor sedan är detta ett spektakel som man gäspar sig igenom. Om sedan något nytt uppstår eller om den nykorade segraren har förnuft nog för att leda tillbaka Ac till en tät position inom segling eller om Ac fortsätter och vara paradnummret för segelsportens belackare återstår att se.
Dec 14, 2009 @ 08:28
Precis som påpekats så innehåller artikeln flertalet faktafel och genomgående kryddad mer personliga värderingar utan saklig grund. Att Alinghi försökt mygla och fuska sönder denna tävling från dag ett verkar ha gått artikelförfattaren förbi, märkligt med tanke på att personen som skrivit den skall vara erkänd AC kännare.
Larry Ellison må ha misslyckats bigtime tidigare men ingen annan stod upp mot Ernesto Bertarellis kapningsförsök att göra America’s Cup till Alinghi Cup, jag är iaf tacksam för att han gjort vad han gjort, oavsätt motiv. Men alla verkar ju tycka att AC33 är mest för fjollor med för stora plånböker. Vi andra lutar oss tillbaks och njuter av ett arms race utan dess like.
Dec 14, 2009 @ 09:58
Fabian, det du beskriver som faktafel är ju bara dina åsikter. Snacka om att krydda med egna värderingar. Var har du din källa till sakförhållanden? Sailing Anarchy?
Dec 14, 2009 @ 10:20
Richard, klargör gärna vad du åsyftar mer konkret, tomt inlägg annars.
Dec 14, 2009 @ 11:14
Boys (and girls),
vad är det för faktafel??
Förklara gärna för oss som kollar på bilderna på dom coola farkosterna MEN som slutat bry oss om resten…
Förstå mig rätt; detta kan bli hur ballt som helst i Valencia men vägen dit har varit en ren fars!!
Dec 14, 2009 @ 12:13
Hej, tack för snabb respons med pigga kommentarer. Jag har försökt skriva ihop en neutral story, som en kvadratrot av massor av partiska inlagor från de tävlandes hemsidor, fanklubbar med mera. om ni hittar något sakfel som går att belägga så tar jag gärna in en korrigering. personligen är jag inte en fan av någondera campen. jag hurrade för nzl emirates senast. – heffe
Dec 14, 2009 @ 12:10
Cupen är död, mycket tack vare barnrumpan Ellison.
Tyvärr känns det helt ointressant.
Sportslighet verkar inte komma högt på listan längre.
Dec 14, 2009 @ 16:01
Vettigt inlägg, om nu AC32 vart så fantatiskt framgångsrikt varför skulle Alinghi då helt plötsligt göra de mest radikala ändringarna i upplägget AC sätt på länge?
Dec 14, 2009 @ 12:36
Det blir en tung sportfebruari, den 12 startar OS…..
Dec 14, 2009 @ 12:45
Faktum är att den här upplagan av America’s Cup är mest likt det ursprungliga upplägget, där rika män och klubbar utmanar varandra i otroliga farkoster. Och även när det seglats i R12 eller IACC så har Cupen lika ofta avgjorts på land som på havet.
Så egentligen borde vi inte vara särkilt förvånade över det som sker. Eller att det delar seglarvärlden i två läger (eller tre, om man skall räkna de som inte bryr sig).
Sedan är det svårt att skilja fakta från PR från respektive team. Man kan diskutera vems fel det är, vad som borde göras och hur cupen borde förvaltas framöver. Och det är väl egentligen den senare frågan som blir allt intressantare, och där säger Larry Ellison:
Ernesto Bertarelli verkar vara lite sugen på att fortsätta segla flerskrov, men har egentligen inte sakt så mycket?
Paul Cayard verkar också ha syltat in sig, för att styra upp nästa America’s Cup redan innan vinnaren blir klar i februari…
Hur kommer det att gå i februari? Ni har röstat två gånger:
– Juli 2009: Alinghi 64% vs BMW Oracle 36%
– November 2009: Alinghi 55% vs BMW Oracle 45%
– Januari 2010: ??
Dec 14, 2009 @ 14:21
Att de kör flerskrov i DoG matchen behöver väl inte betyda att de inte går tillbaka till IACC-klassen senare?
Dec 14, 2009 @ 15:59
Helt rätt Patrick, detta betyder inte att AC34 och frammåt kommer seglas i flerskrov. Allt pekar som sagt på en ny enskrovsklass liknande den AC90 och senare AC33 som Alinghi föreslagigt. Men vi får se. Nu väntar iaf jag på ett tokigt coolt race där det egentligen inte spelar så stor roll vem som vinner.
Dec 14, 2009 @ 15:07
Tycker det skall forsätta med DOG race.
Vilka exterma båtar som skulle utvecklas :-)
Helt klart den mest intresanta AC hittils.
Dec 14, 2009 @ 21:31
Fakta fel i artikeln är att Team Origin inte har byggt någon ny båt, dom köpte bla en av Alighis ACC version 5 båtar efter 32:a AC
Dec 14, 2009 @ 21:42
Det blev väl en snackis i sig, eftersom man sålde en båt som man visste att det inte skulle seglas något mer i. Det var ksnke därför engelsmännen var sura ett tag?
Dec 14, 2009 @ 22:17
Jag gillar BLUR.
Interesting comments as always.
Team GBR purchased Alinghi 75 that never sailed the Cup in Auckland. They used 64 there. i sailed the boat in a slowed down mode at LVT in Nice and she is fast enough to beat newer boats.
The outcome of the 33 Cup is extremely important for the future. If the 34th cup is in big multihull it will be very hard for the smaller teams to catch up. We could off course argue that the sport need only the best teams. Most importantly. We need a steady Cup. And preferably in Europe. Better for me anyway.
ML.
Dec 14, 2009 @ 23:55
Kul med engagemanget och kul att detta tas upp på blur! Den svenska rapporteringen av denna fantastiska händelse har hittills varit minst sagt påver.
Kul också med en artikel som faktiskt är neutral, inte lätt att hitta annars med de fanatiska BOR anhängarna på Sailing Anarchy på ena sidan och Alinghi PR på andra.
Ang. faktafel, det finns väl nästan ingen utanför teamen som har full koll på vad som händer och vad som gäller men såhär tror jag att det ligger till:
Platsen är ej 100% konfirmerad. Alinghi gick precis idag ut och sa att de inte vill tävla i Valencia men inser att de kanske måste och därför håller möten med BOR om detta.
Det var inte (rätta mig om jag har fel här) Kornreich som dömde ut den spanska utmanarklubben utan justice Cahn i tidigare rättegångar.
Tävligsformatet är ännu inte helt bestämt, det sägs att båda parter nu vill ha bäst av 5 eller 7 race.
Begränsningen för båtar är för flerskrov 90 fot men för enskrov är det längre än så (12x fot?)