Skip to content

19 Comments

  1. fills
    Dec 13, 2009 @ 23:53

    Tycker det är kul och lovande att du kommer bevaka Americas Cup Henry!
    Ett par fakta fel i din krönika men det är kanske mest för en paragrafryttare att yttra sig om :) Jag struntar i det och håller tummarna för fler AC rapporter!

    Reply

  2. MC
    Dec 14, 2009 @ 01:13

    Det ska bli riktigt kul att följa rapporteringen av America’s Cup! Något som jag skulle vilja se rapporter om är spekulationerna om nästa America’s Cup, va händer om allighi vinner? Vad händer om Oracel vinner? Vilka båtar blir det? Blir det fortsatt flerskrov eller går man tillbaka till planerna på en AC90? Blir det en utmanar serie? Kommer Sverige ha en båt? Har Torbjörn någon större plan med sin LV Trophy satsning?
    Frågorna är givetvis många och svaren är få, om de ens finns. Men det skulle vara kul att höra om vad du och vi (läsarna) tror kommer att hända och hur nästa America’s Cup kommer se ut. För 33rd America’s Cup är egentligen ganska ointressant om man jämför med förra America’s Cup.
    Jag hoppas verkligen jag har fel, för jag tror att båda parter kommer att återvända till domstolen fort båtarna har gått i mål. Tyvärr.

    Reply

  3. Stefan Peterson
    Dec 14, 2009 @ 08:20

    För mig och säkert fler världen över som kollade webben under seglingarna i LV cup för några veckor sedan är detta ett spektakel som man gäspar sig igenom. Om sedan något nytt uppstår eller om den nykorade segraren har förnuft nog för att leda tillbaka Ac till en tät position inom segling eller om Ac fortsätter och vara paradnummret för segelsportens belackare återstår att se.

    Reply

  4. Fabian
    Dec 14, 2009 @ 08:28

    Precis som påpekats så innehåller artikeln flertalet faktafel och genomgående kryddad mer personliga värderingar utan saklig grund. Att Alinghi försökt mygla och fuska sönder denna tävling från dag ett verkar ha gått artikelförfattaren förbi, märkligt med tanke på att personen som skrivit den skall vara erkänd AC kännare.

    Larry Ellison må ha misslyckats bigtime tidigare men ingen annan stod upp mot Ernesto Bertarellis kapningsförsök att göra America’s Cup till Alinghi Cup, jag är iaf tacksam för att han gjort vad han gjort, oavsätt motiv. Men alla verkar ju tycka att AC33 är mest för fjollor med för stora plånböker. Vi andra lutar oss tillbaks och njuter av ett arms race utan dess like.

    Reply

  5. Richard
    Dec 14, 2009 @ 09:58

    Fabian, det du beskriver som faktafel är ju bara dina åsikter. Snacka om att krydda med egna värderingar. Var har du din källa till sakförhållanden? Sailing Anarchy?

    Reply

  6. Fabian
    Dec 14, 2009 @ 10:20

    Richard, klargör gärna vad du åsyftar mer konkret, tomt inlägg annars.

    Reply

  7. Pelle P
    Dec 14, 2009 @ 11:14

    Boys (and girls),

    vad är det för faktafel??
    Förklara gärna för oss som kollar på bilderna på dom coola farkosterna MEN som slutat bry oss om resten…
    Förstå mig rätt; detta kan bli hur ballt som helst i Valencia men vägen dit har varit en ren fars!!

    Reply

    • Heffe
      Dec 14, 2009 @ 12:13

      Hej, tack för snabb respons med pigga kommentarer. Jag har försökt skriva ihop en neutral story, som en kvadratrot av massor av partiska inlagor från de tävlandes hemsidor, fanklubbar med mera. om ni hittar något sakfel som går att belägga så tar jag gärna in en korrigering. personligen är jag inte en fan av någondera campen. jag hurrade för nzl emirates senast. – heffe

      Reply

  8. Sillstryparn
    Dec 14, 2009 @ 12:10

    Cupen är död, mycket tack vare barnrumpan Ellison.
    Tyvärr känns det helt ointressant.
    Sportslighet verkar inte komma högt på listan längre.

    Reply

    • Fabian
      Dec 14, 2009 @ 16:01

      Vettigt inlägg, om nu AC32 vart så fantatiskt framgångsrikt varför skulle Alinghi då helt plötsligt göra de mest radikala ändringarna i upplägget AC sätt på länge?

      Reply

  9. Team Styrbord
    Dec 14, 2009 @ 12:36

    Det blir en tung sportfebruari, den 12 startar OS…..

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Dec 14, 2009 @ 12:45

    Faktum är att den här upplagan av America’s Cup är mest likt det ursprungliga upplägget, där rika män och klubbar utmanar varandra i otroliga farkoster. Och även när det seglats i R12 eller IACC så har Cupen lika ofta avgjorts på land som på havet.

    Så egentligen borde vi inte vara särkilt förvånade över det som sker. Eller att det delar seglarvärlden i två läger (eller tre, om man skall räkna de som inte bryr sig).

    Sedan är det svårt att skilja fakta från PR från respektive team. Man kan diskutera vems fel det är, vad som borde göras och hur cupen borde förvaltas framöver. Och det är väl egentligen den senare frågan som blir allt intressantare, och där säger Larry Ellison:

    If we win the 33rd America’s Cup, we are going to race these America’s Cup boats not once every four years, we are going to race these America’s Cup boats a half a dozen times a year. We will have a race in Newport, we will have a race in Italy, we will have a race in France. The America’s Cup class of racing will go on year round, and some of those races will certainly be in the United States, I think both Newport, Rhode Island and also maybe San Francisco.

    Ernesto Bertarelli verkar vara lite sugen på att fortsätta segla flerskrov, men har egentligen inte sakt så mycket?

    he would push for Ras al Khaimah to host the 34th staging of the America’s Cup if they defend their title next year…. it will have brought the idea of staging the America’s Cup here, this has further consolidated our belief that this is a great place for racing, especially in this kind of boat.

    Paul Cayard verkar också ha syltat in sig, för att styra upp nästa America’s Cup redan innan vinnaren blir klar i februari…

    Monte Carlo – Just leaving Monaco this morning following two days here for the World Yacht Racing Forum.

    Now in its second year, the Forum is really growing into quite an event. There were two parts this year: a commercial, sports side and in another hall, running contemporaneously, a technical forum with subects ranging from composite rigging to standards for construction of racing yachts.

    It is kind of a collection of who’s who in yacht racing from the designers like Juan K and Vincent Prevost to the sailors like Brad Butterworth, Russell Coutts and Michele Desjoyeaux. I participated with Russell and Brad in the forum on the America’s Cup. The tone was very friendly and there was a demontrative expression from both of the teams to get out on the water and have their race ASAP. Each team showed a very high energy video/slideshow of their extremely impressive sailing machines. The fact is that after all the frustration and ugliness of the past two years, the race between the two giant multihulls will be a special moment in our sports history and something to see.

    In the midst of the Forum, a light bulb went off in my head; we may have missed a great opportunity in the past two years. Rather than just sitting around and waiting in frustration, we, the Challengers, should have taken the initiative to put forward a Protocol to resolve a lot of the problems plaguing the current match. We have a unique opportunity right now; neither Alinghi and BMW Oracle knows who will be holding the cards for the 34th America’s Cup. So this is a time where each may be more willing to agree to a “fair and independant” event managment structure. Either could find themselves on the Challenger side for 34th America’s Cup and that party would certainly want a modern and objective event organization.

    So after I mentioned this idea, many people came to me and said, “Hey, that’s a great idea. Its not too late. Get to work!”

    Hur kommer det att gå i februari? Ni har röstat två gånger:

    – Juli 2009: Alinghi 64% vs BMW Oracle 36%
    – November 2009: Alinghi 55% vs BMW Oracle 45%
    – Januari 2010: ??

    Reply

  11. Patrick L
    Dec 14, 2009 @ 14:21

    Att de kör flerskrov i DoG matchen behöver väl inte betyda att de inte går tillbaka till IACC-klassen senare?

    Reply

    • Fabian
      Dec 14, 2009 @ 15:59

      Helt rätt Patrick, detta betyder inte att AC34 och frammåt kommer seglas i flerskrov. Allt pekar som sagt på en ny enskrovsklass liknande den AC90 och senare AC33 som Alinghi föreslagigt. Men vi får se. Nu väntar iaf jag på ett tokigt coolt race där det egentligen inte spelar så stor roll vem som vinner.

      Reply

  12. Calle P
    Dec 14, 2009 @ 15:07

    Tycker det skall forsätta med DOG race.
    Vilka exterma båtar som skulle utvecklas :-)
    Helt klart den mest intresanta AC hittils.

    Reply

  13. Per
    Dec 14, 2009 @ 21:31

    Fakta fel i artikeln är att Team Origin inte har byggt någon ny båt, dom köpte bla en av Alighis ACC version 5 båtar efter 32:a AC

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 14, 2009 @ 21:42

      Det blev väl en snackis i sig, eftersom man sålde en båt som man visste att det inte skulle seglas något mer i. Det var ksnke därför engelsmännen var sura ett tag?

      Reply

  14. Micke
    Dec 14, 2009 @ 22:17

    Jag gillar BLUR.
    Interesting comments as always.
    Team GBR purchased Alinghi 75 that never sailed the Cup in Auckland. They used 64 there. i sailed the boat in a slowed down mode at LVT in Nice and she is fast enough to beat newer boats.
    The outcome of the 33 Cup is extremely important for the future. If the 34th cup is in big multihull it will be very hard for the smaller teams to catch up. We could off course argue that the sport need only the best teams. Most importantly. We need a steady Cup. And preferably in Europe. Better for me anyway.

    ML.

    Reply

  15. Kristian
    Dec 14, 2009 @ 23:55

    Kul med engagemanget och kul att detta tas upp på blur! Den svenska rapporteringen av denna fantastiska händelse har hittills varit minst sagt påver.

    Kul också med en artikel som faktiskt är neutral, inte lätt att hitta annars med de fanatiska BOR anhängarna på Sailing Anarchy på ena sidan och Alinghi PR på andra.

    Ang. faktafel, det finns väl nästan ingen utanför teamen som har full koll på vad som händer och vad som gäller men såhär tror jag att det ligger till:

    Platsen är ej 100% konfirmerad. Alinghi gick precis idag ut och sa att de inte vill tävla i Valencia men inser att de kanske måste och därför håller möten med BOR om detta.

    Det var inte (rätta mig om jag har fel här) Kornreich som dömde ut den spanska utmanarklubben utan justice Cahn i tidigare rättegångar.

    Tävligsformatet är ännu inte helt bestämt, det sägs att båda parter nu vill ha bäst av 5 eller 7 race.

    Begränsningen för båtar är för flerskrov 90 fot men för enskrov är det längre än så (12x fot?)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.