Skip to content

72 Comments

  1. Jonte
    Jan 10, 2010 @ 17:40

    HP1030…är väl en sådan båt som beskrivs ovan.
    Tyvärr blev den väl kraftigt sågad här som jag uppfattade det.
    Finns nog mycket att ta lärdom från det projektet. De båtar som kategoriseras som sweeta har inte sitt ursprung från Sverige…

    Reply

  2. Ola
    Jan 10, 2010 @ 18:48

    Det låter som du vill förlänga en Bull 7000 med ett par meter. Då är det nog inte så svårt att få in lite mer inredning för familjeseglandet.

    Reply

  3. Martin
    Jan 10, 2010 @ 18:58

    Jag har saknat en modern variant på Albin Express.
    Storlek 8-9m
    Allround i seglingsegenskaper, bra både på kryss och undanvind.
    Stabilare än Expressen med djup bulbköl.
    Enkel rigg, gärna med självslående fock och genacker på peke.
    Elinombordare.
    Samma komfortstandard som expressen.
    Och framförallt Billig men bra, max en halv miljon kr.

    Är det överhuvud taget mojligt att få fram en sån båt???

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 10, 2010 @ 19:28

      Den finns – J/92S. Kan fås beg från ca 600-tusen SEK.

      Reply

  4. Robert Eriksson
    Jan 10, 2010 @ 19:14

    Bull finns även i 9000 samt 12000. 7000 modellen mäter numera 7,5m och har 4 kojplatser.

    Reply

  5. Johan O
    Jan 10, 2010 @ 19:42

    Max 350´
    Max 1800kg
    4 kojplatser
    Enkelt kök
    Trailerbar
    Allround med bra kryssegenskaper.
    Stor sittbrunn.

    Reply

    • Kenneth Höglund
      Jan 15, 2010 @ 23:30

      Z21 kanske får en storasyster på runt 25 fot som kommer liggger nära din spec. Hans Backman skissar på en sådan båt. Vi får se om den blir verklighet…

      /) Kenneth på Z-Boats

      Reply

  6. Tomas
    Jan 10, 2010 @ 19:54

    Södergrens nya Tarac passar väl rätt bra in på beskrivningen? Visserligen är prislappen rätt saftig men båten har härliga seglingsegenskaper och kan enkelt seglas single handed.

    Reply

  7. Erik Barkefors
    Jan 10, 2010 @ 20:20

    Svår balansgång…
    Vill man klara sig på 350´ så blir det en ruffad båt från 1970-1980 eller en nyare övernattningsbar typ J/80 med spartansk ruff eller en helt ny typ CB66 men då utan ruff.
    T-boats har många roliga båtar varav t ex T7 fabrikstillverkas. Jämfört med ett fjälltält eller en CB666 så är den rymlig – annars inte. T30 är rymlig men då blir prislappen något helt annat.
    http://www.tboat.com/T30_nz/T30_nz.html
    http://www.tboat.com/T7/T7.html

    Reply

    • Leino
      Jan 11, 2010 @ 00:12

      T-boats verkar ha pigga båtar i alla storlekar. De flesta modeller verkar dock inte serietillverkas.
      T30 ser riktigt nice ut, älskar inredningen!!! Kunde såklart varit bara stålrör eller plast till trappan oxå ; )

      Reply

  8. MagnusE
    Jan 10, 2010 @ 20:32

    Jag gillar J-Boats stilen. men vill och så ha lite mer komfort, dubbla akter kojer, enkelt kök, toalett fram, förpik för två vuxna. Salongen behöver inte vara så står.
    Utombordare tycker jag är helt okej och billigt. Man ska inte behöva allt fläsk i lovart.

    Reply

  9. ErikG
    Jan 10, 2010 @ 20:52

    A30 (Anapolis 30) är precis vad jag har önskat mig ett tag, jag har även önskat mig en fet-vinst på Lotto, inget av dessa önskningar har uppfyllts.

    Tyvär verkar projektet gått i stå för andra gången. Konceptet är i mitt tycke kanon.
    Kass webbsida dock:
    http://www.annapolisperformanceyachts.com/
    Senaste nytt från jan -09…

    Reply

    • David
      Jan 14, 2010 @ 12:10

      Jag vill dra mig till minnes att det för 15 år sedan fanns ett svenskt svar på ungefär den specen i form av Mani Ultra. Googlade just efter info eller bilder, men fann inget annat än att Mani 32 är sprungen ur den modellen.

      Jag skulle tro att den med en lite modernare rigg och köl skulle leva väl upp till dagens krav.

      Har någon månne en bild att dela med sig av eller ytterligare info om vad som hände med modellen?

      /David

      Reply

  10. Samuel
    Jan 11, 2010 @ 00:00

    Låter som ett väldigt intressant projekt, det är något i den stilen jag vill hålla på med i framtiden. Så jag undrar vad är det du studerar och var?

    Tacksam för svar!

    Reply

    • Sörvik
      Jan 11, 2010 @ 19:26

      Det är en KY utbildning i båtkonstrution, som utförs av vuxenutbildningen i kungälv

      Reply

  11. Anders B
    Jan 11, 2010 @ 05:54

    Precis samma frågor ställde jag mig för några år sen (efter att ha seglat en för lätt och bred båt några år med fru och två grabbar i 6 – 8 års åldern). En styv båt, som kan luta utan att det bromsar för mycket, men ändå lätt. Man ska inte behöva sitta 7 man på railen för att det ska gå fort! Under 10 meter lång, ca 3 ton. Hamnade i en 9,6 m lång, 2,8 m bred båt, blybulbköl, kolfiberrigg, dessutom kanske det blir dynex 75 vant. Vacuuminjicerad för att få hög hållfasthet med åtminstone ganska låg vikt. Kolla startnummer 49 i bohusracet så får ni se vad det blev.

    Reply

  12. Stefan Peterson
    Jan 11, 2010 @ 07:38

    Hej
    Kul med nya projekt och det behövs nya idéer med lite mindre båtar så vi får en återväxt i seglar världen. Generellt tycker jag att inredningar i båtar har dragit iväg så en återgåpng till mer basic vore bra. När det gäller seglingen så är Sveriges kust lång skall båten segla i Östersjön eller västerhavet det påverkar. Om en så stor båt skall bli en kappseglare måste hänsyn tas till respitregler som iof ändras. Lycka till.// Stefan

    Reply

  13. Peter S
    Jan 11, 2010 @ 07:47

    Här är några båtar som kanske kan inspirera…

    Svenska Z31 har funnits ett tag men har fortfarande några nytänkande lösningar som andra båtar saknar. Rymlig inredning givet storleken, kombinerad peke och stävstege, ny lösning på rorkulten, självslående fock m.m.
    http://www.zboats.se/Z31sportsboat.html

    J/boats har en ny modell som heter J/95 med grundgående fast köl (0,9 m) och ett sticksvärd som fälls ned, totaldjup 1,6 m. Genom detta blir båten styvare än en båt med vanligt centerbord eftersom 41% av vikten ligger i kölen och centerbordet. Dubbla roder, rattstyrning och spartansk inredning med 4 kojer och toa. Utvecklad för shorthanded segling.
    http://www.jboats.com/j95/

    Italienska Sula 27 är kanske vad en modern folkbåt skulle vara. Moderat bredd, smal akter och inredning med 4 kojer, salong, pentry och toa. Allt på bara 27 fot. Coolt med flushdäck på en så liten båt.
    http://www.sulayachts.it/index.html

    Lycka till! Publicera gärna dina tankar och idéer på BLUR
    /Peter

    Reply

  14. Markus
    Jan 11, 2010 @ 10:04

    Jeg hadde gleden av å seile Pogo 10.50 en ukes tid sist høsten -08. Dette er en meget bred båt (3,90) som er 10,50 meter lang. Jeg jeg hadde forventet at hun kun skulle seile bra på unnavind, men det viste seg å ikke stemme. På vei ut fra Brest seilte vi mot en First 36.7. Det var skarp kryss og vi hadde ikke menn nok til å sitte på ripa, det hadde de. Det blåste 9-10 m/s og vi er IKKE regattaseiler. Vi seilte raskere og like høyt som dem. Dette er selvsagt ikke et bevis på at brede franske båter er bedre enn de smalere, men for meg ser det ut til at de nye brede båtene seiler kryss svært bra, i tillegg til at de seiler fra alt annet med vinden akten om tvers.

    Selv eier jeg en RM1350 og hun er 4,5 bred. Hun seiler rått på kryss, også i mye vind og bølger. Med andre ord tror jeg ikke det er rett å gå for en smalere båt, det er viktigere å få noen som kan tegne raske brede båter til å lage et forslag.

    Reply

    • Leino
      Jan 11, 2010 @ 23:13

      Helt enig ; )

      Reply

      • Mr W
        Jan 12, 2010 @ 21:34

        Hmm.. kan ha något att göra med att Pogon sticker typ 14 meter djupt ;)

        Reply

  15. Björn N
    Jan 11, 2010 @ 14:43

    Gillade personligen ErikG:s förslag på Annapolis 30. Den hade jag inte sett innan. Gav mig ett visst habegär. Annars är det väl J/97 som står högst på min önskelista, frånsett mitt eget förslag då… Vision 9×3

    J/97:an är dock på tok för dyr för mig och kanske lite för mycket trä i inredningen, om man ska vara petig.

    Reply

  16. Anders B
    Jan 11, 2010 @ 16:47

    Finns det någon bred båt som inte är triangelformad? Och som kan segla med så liten avdrift att skrovmotståndet inte blir orimligt högt (pga att skrovet i princip släpas snett framåt istället för rakt framåt)? Med daggerboards och canting keel (finns det några bra svenska ord?) kan man ha hur triangelformad båt som helst (Volvobåtarna) men med fast köl blir det problem. Skrovet måste släpas snett åt sidan för att det ska kunna bli lyftkraft på kölen. Dessutom innebär de moderna smala kölarna med minimal area (för att få litet motstånd vid undanvindssegling) att avdriften blir ännu större. Har utvecklingen mot breda triangelformade båtar med små kölareor inneburit att vi fått bra båtar eller bara kul båtar att köra undanvind med (det är kanske det som är bra båt)? Det är ingen tvekan om att breda båtar ser häftigare ut, är rymligare och härliga inombords, men när det gäller seglingsprestanda? Min tanke med en relativt smal båt och rejäl blybulb är att båten ska kunna kryssas i ganska hårt väder med besättningen (familjen) kvar i sittbrunnen. Skrovformen ska tillåta att båten lutar utan att den bromsas särskilt mycket så att man kan ta ut stor kraft från seglet.

    Reply

    • Leino
      Jan 11, 2010 @ 18:42

      Om båten är triangelformad med skarpa slag så hindrar skrovsidan avdriften när båten kränger lagom, tack vare triangelformen ger det bra lyft trots bara ett smalt blad som bulben hänger i

      Reply

      • Anders B
        Jan 11, 2010 @ 18:48

        Sidkraft genom att skrovet släpas snett innebär alltid mycket större bromskraft än vad en väl utformad kölprofil ger. Dessutom blir ju kölanströmningen från fel håll! Canting keel/daggerboard båtarna seglar på sitt slag med ungefär samma skrovlinjer som en AC (inte flerskrovsvarianterna)

        Reply

        • Leino
          Jan 11, 2010 @ 19:31

          Alltså all anledning att ha smalt kölblad ;)
          Gör man det sen djupt nog o hänger på en rejäl blyklump så får man de egenskaper du efterfrågar på kryssen. Blir det för mycket tryck så bromsar skrovet, men då är det bara att ta ett rev så kommer man snart upp i rätt fart igen.
          Precis som du säger så lyfter det mesta av skrovet ur vattnet o det som är kvar blir mer som ett traditionellt skrov fast med kölen ur spår liksom.

          Reply

          • Anders B
            Jan 11, 2010 @ 20:13

            Alltså – skämtar du?

        • Jimmy
          Jan 12, 2010 @ 10:32

          Skön ironi i tråden! ;)
          Anledningen till att tex Open 60 båtarna är så extremt breda är för att regeln säger att båten inte får kränga mer än 10 grader med all barlast (svängköl plus eventuell vattenbarlast) på ena sidan. Går man till ytterligheter så förlitar sig ett brett skrov på formstabilitet medans ett smalt på tyngdstabilitet. Det går att segla en Open 60 som tappat kölen, det har ju bevisats mer än en gång, tacka formstabilitet (och vattenbarlast) för det. Dock skulle de inte komma långt utan centerbord som förhindrar avdriften förutsatt att de inte länsar. De har alldeles för grunda skrov för att dessa skall kunna generera något effektivt lyft.
          Slag (chines) bromsar mer i detta avseende än att de genererar lyft. Det är alltid en avvägning för konstruktören hur skarpa och långa slag man ska ha, de bromsar på kryss men ger bättre släpp på öppna bogar, typiskt sett.

          Akterns bredd och utformning står i relation till hur asymmetrisk undervattenskroppen blir vid krängning. Desto bredare aktern är och desto mer krängning båten har under gång desto större asymmetri. Eftersom båten går i kölens riktning plus x-antal grader i avdrift (kölen måste ha avdrift för att kunna generera lyft) så kommer skrovets våta yta, längdledes, att gå mer och mer på tvären genom vattnet desto mer båten kränger. Vid stora krängningsvinklar kommer detta innebära stort motstånd och båten går långsammare vilket i sin tur gör att kölen genererar mindre lyft och då ökar avdriften, båten kryssar sämre helt enkelt. Hur mycket båten kan kränga innan motståndet blir påtagligt beror på konstruktionen, det är lättare att konstruera ett skrov som tål stora krängningar om det inte har en extrem bredd i aktern. Min Elvström 717 som är 7,17×3,23m och med mycket bred akter är ett typexempel. Henne måste man segla plant, aldrig över 15 graders krängning. Jämför jag men min Mamba som fortfarande är bred (på mitten) men smal i aktern så seglar hon fortfarande bra vid 30 graders krängning, sedan uppstår problemet att kölen tappar lyft snarare än att skrovet blir extremt ineffektivt. Konstruktionen av 717 har snart 30 år på nacken och som tur är så går utvecklingen framåt. Dagens moderna båtar med bred akter är mer förlåtande och kan seglas med mer krängning, dock återstår problemet med våt yta i lättvind…

          Reply

          • Silver Surfer
            Jan 12, 2010 @ 18:28

            Jimmy,

            Er snittene i skroget i plan parallelt med vandlinien ikke ganske gunstige når et skrog med bred agter krænger ? Snittene peger jo mod luv og ikke læ. Det svarer vel i princip til det som sker for kølen når den udsættes for afdrift. (Og hvis skroget ikke ikke har nogen positiv effekt for afdriften hvis skroget er grundt, så er den negative effekt vel heller ikke så stor, hvis der er nogen ?). Det går vel at konstruere skrog, som har en bred agter, som ikke bliver så assymetriske under krængning, men selvfølgelig bliver vinklen mellem linien trukket fra forrest til agterst gennem vandlinieplanerne og centerlinien større jo bredere agteren bliver.
            Er problemet ikke mere at en bred agter ofte får båden til at gå på næsen og at kølen derved får en dårligere angrebsvinkel end hvis båden ikke går på næsen ved krængning (smal, mere symmetrisk båd)? Burde det ikke tilsige at en køl for en båd med bred agter skulle have en større tykkelse (være mere tolerant) fordi den skal arbejde under en større angrebsvinkel med sejlretningen (for en given stor krængning)?
            Spændende diskussion – jeg kender ikke svarene……

            Peter – hvornår kan man uploade skitser/3D modeller ? :-)

          • Jimmy
            Jan 13, 2010 @ 10:52

            Silver Surfer,

            Det är en utmaning att konstruera ett effektivt skrov. Olika skrovtyper har olika utmaningar. Att en konstruktion med bred akter gärna ”går på näsan” är en av dem. Men om vi för tillfället nöjer oss att titta på vad som händer med ett extremt triangelformat skrov när den börjar kränga. Nedanstående exempel är mycket förenklat men det beskriver ganska bra vad som händer i praktiken.

            Om vi tänker oss en båt som är 7,17×3,23m och med största bredden längst bak (triangelform), den är lätt så att botten är i det närmaste platt. Kölen behöver en avdrift på 4grader för att balansera krafterna från segelplanet på kryss. När båten sedan kränger så blir undervattenskroppen i princip en linjen mellan fören och ett av hörnen i aktern. Cotangens för 161,5/717=12,7grader, dvs vid krängning går skrovet med en vinkel på 12,7grader genom vattnet, plus avdriften på 4grader=16,7grader. Även fast båten är lätt och har ett grunt skrov så är det inte hydrodynamiskt effektivt att släpa det genom vattnet med en vinkel på 16,7grader, vågmotståndet ökar drastiskt av detta.

            Anledningen till att ha en bred akter är att man får en hög ”prismatisk koefficient” och vitsen med detta är att det minskar vågmotståndet när farten ökar, dvs det hjälper båten att nå farter högre än skrovfart. Men när vår extrema båt börjar kränga så blir effekten den motsatta och vågmotståndet ökar. Det är anledningen till att den måste seglas plant. (Detta gäller dock inte i lättvind då farten är låg och vågmotståndet litet, då dominerar friktionsmotståndet och det bestäms av den våta ytan).

      • Jimmy
        Jan 11, 2010 @ 20:39

        Jag är tveksam till att triangelformen är rätt väg att gå på typen av båt som efterfrågas här. En ACC båt kryssar ganska lätt ifrån en V.0.70, trots 10ton större depl, “Different Horses for different Courses”.

        Kanske dax att designa ett ny Scow!

        Reply

  17. Anders B
    Jan 11, 2010 @ 20:58

    Reply

    • Leino
      Jan 12, 2010 @ 00:14

      Pogo 10.50 har fällköl inte centerbord. Triangelform ger ju lyft (istället för som denna bara hindra avdrift) då den skrovform som blir kvar i vattnet pekar klart åt lovart.
      Har seglat smala, djupa, lätta båtar o de om några behöver folk på railen för att gå max på kryss. Är man däremot inte ute efter att segla absolut max, såsom på shorthandedrace eller familjesegling, så seglar de hyfsat fort o behagligt om man bara revar i tid.
      Hoppas verkligen du ska trivas med din Hansson31, det är verkligen en pigg o rolig båt.

      Reply

      • Anders B
        Jan 12, 2010 @ 05:08

        Här har man seglat i alla år med centerbordet nere på kryssen. Åsså visar det sig att det är bättre att segla utan centerbord. Avdriften ökar, men snedanströmningen mot skrovet ger den nödvändiga sidkraften för att balansera segelkrafterna! Det kan tom vara OK att vinkla centerbordet åt fel håll så att det blir kraft åt lä istället för åt lovart, det gör inte så mycket. I stridens hetta, när man glömde att fälla centerbordet vid rundningen till kryssen fick jag intrycket av att det inte var nåt vidare att lita till sidkrafterna på skrovet, men jag missuppfattade kanske hela situationen. Var det viljan som saknades?

        Reply

        • Christopher
          Jan 12, 2010 @ 07:29

          Leino menar såklart att fällkölen ska vara nerfälld på kryss. Märkligt hur någon kan tro något annat.

          Reply

          • Leino
            Jan 12, 2010 @ 17:42

            Just det ; )

  18. Peter Gustafsson
    Jan 12, 2010 @ 07:49

    Personligen är jag mer oroligt för lätta vindar, när hela den härliga aktern kommer ner i vattnet. Och att luta båten åt lä för att få seglen att stå går inte heller.

    Alla båtar av Open-typ lider av detta precis som en del moderna IRC-racers.

    Reply

    • Richard D.
      Jan 12, 2010 @ 09:57

      De breda båtarna har ju jämfört med smala båtar ett större överhäng i sidled. Alltså blöta ytan är ju förhållandevis smalare vs totalbredd jämfört med en båt som är hälften så bred. Min erfarenhet är därför att det går ganska lätt att få till det lilla lutet åt lä för att få trasorna att hänga rätt. Skulle vara på single- eller shorthanded som det är svårt men det blir ju samma för smala skrov.
      Aktern upp ur vattnet är ju en lite värre puck..

      Reply

    • Leino
      Jan 12, 2010 @ 17:31

      Klart är det så Peter. Jobbigt att få lälut på större båt av denna modell (funkar kanske med bra överhäng i sidled men då blir skrovet dåligt stöd mot avdrift) o aktern klibbar fast totalt i lättvind.

      Reply

  19. Stefan G
    Jan 12, 2010 @ 11:00

    Lite off topic kanske, men apropå problemet med triangelformade båtar så tycker jag att scows är lite intressanta. De kan ju lyfta upp en stor del av skrovet i luften utan att stå på näsan. Den efterfrågade båten var ju en 10 meters nordisk shorthandedbåt, och den funktionen fixar man nog inte med en scow som helst fräser fram på små platta insjöar. Däremot är ju inte steget från scow till flerskrov så långt, rent principiellt…

    Reply

  20. Clifford
    Jan 12, 2010 @ 19:29

    För att gå tillbaka till ämnet….
    jag skulle vilja se en modern variant av LA-kryssaren/Maxi 77 mixat med IOM. Dvs Ganska långsmalt, relativt tung med mycket bly i bulben. Arvet från LA-kryssaren är enkelheten i konstruktionen, säker sittbrunn, litet doghouse men ändå luftig inombords, långa linjer. Utmaningen är att få det snyggt. Det skall bli en “funkisbåt”av det hela.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 12, 2010 @ 21:08

      Dehler 29:an är ganska snäll att segla och fungerar bra att köra även utan 6 personer på railen. Prissänkt till i år genom enklare produktion även om jag tycker att den gamla var mycket mysigare i ruffen.

      Reply

  21. Per
    Jan 13, 2010 @ 16:14

    BB10m är ju en båt som borde nämnas här. Den passar in på ovanstående beskrivning. Snabb och enkel att hantera shorthanded. Den är ju inte direkt ny men den skulle vara kul att utveckla vidare på. Göra den lite lättare kan ju inte bli fel och det borde vara ganska lätt att minska den våta ytan med en modernare köl. http://www.bb10m.dk/Fotogalleri/target102.html

    Reply

    • Jonte
      Jan 14, 2010 @ 09:50

      Hur är det med självläns?

      Reply

      • Mattias
        Jan 14, 2010 @ 10:48

        Precis som på en jolle (470). På den jag seglat med så var det två nedfällbara självläns luckor placerade på var sin sida av sittbrunnen.

        Min invändning till denna typ av båt är att man sitter helt oskyddad. Dvs helt exponerad för vind och väder. Ytterliggare så har man inget att luta sig mot så när man håller på att somna faller man bakåt. Oftast hinner man vakna innan det är för sent.
        Seglade ett Fyn runt i en BB10 för några år sedan och var själv på väg i flera gånger under natten.

        Reply

        • Jonte
          Jan 14, 2010 @ 12:03

          Precis, inget för havskappsegling….eller?!

          Reply

          • Mattias
            Jan 15, 2010 @ 10:54

            Är en ganska aktiv klass i Danmark. Man ser den på alla stor seglingar där den får vara med. (På några av seglingarna passerar den inte mini måtten)
            Men som sagt – smal båt utan mantåg är inget man vill fram på fördäcket på i grov sjö.

  22. Leino
    Jan 13, 2010 @ 19:03

    Melges 32 kan göra sig bra både med o utan besättning. De flesta J-båtar funkar säkert jättebra. Flying Tiger 10 funkar nog också bra – Om man verkligen vill segla fort på alla bogar o inte är rädd för att reva eller broacha en o annan gång. Kryssa shorthanded när det blåser bra lär vara en balansgång även med rev om det ska gå undan, dock ingen omöjlighet.
    Vill man ha behaglig kryss med bra fart är det båtar som BB10, Rhapsody34, Smaragd m.fl. man ska ha, inte såå kul på undanvind o sällan över 1,50 “ståhöjd”
    Vill man ha enkel segling o bra boende så är det Hanse, Bavaria m.fl. med allt på rulle som gäller.
    Såvitt jag förstår så är alla ute efter något slags hybrid som har alla de goda sidorna från de båtar jag nämnt, tyvärr brukar de hybrider som byggs snarare få alla de dåliga sidorna. Säg t.ex. att vi bygger en BB10 med ståhöjd, minskar våta ytan och lättar den så gott det går – vi lär få en vekare båt som man måste jobba med att balansera på kryssen fast utan några hisnande upplevelser på undanvind.

    Reply

    • Clifford
      Jan 13, 2010 @ 20:17

      Du har inte helt rätt om undanvindsseglingen med smala båtar typ BB10. Jag har seglat en hel del med en Molich X * påminner om BB10 fast 2,5m längre. Vi hade en hisnande läns mellan Skagens pir och Trubaduren, 3 tim o 10 minuter !

      Reply

    • Patrick L
      Jan 15, 2010 @ 08:58

      Leino, på vad grundar du slutsatsen att Melges 32 och FT10 klarar sig bättre än andra båtar shorthanded?

      Reply

      • Leino
        Jan 15, 2010 @ 18:38

        D va inte så jag skrev. Mena att de likväl som de andra kan seglas både shorthanded o med full crew, bara att de är lämpliga till de som vill ha fart o adrenalin, Farr 30 platsar också i den kategorin.
        De två andra kategorierna var : – behagliga kryssbåtar
        – lätthanterliga o bekväma

        Reply

  23. silverminken
    Jan 13, 2010 @ 19:56

    Hva med et relativt bredt skrog akter, men litt rundere i kroppen rundt kjølen for å løfte hekken ut i lite vind? Chines for å slippe vannet litt lettere ved mye krenging, og kanskje en roterende kjøl? En litt mindre variant av:

    http://www.rodgermartindesign.com/portfolio.php?item=27

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 13, 2010 @ 20:24

      Kul båt med roterande köl för att slippa felvinklad vid krängning av “trekantig” båt. Kul också med inställningen:
      FUN – No rules. This is a ‘One Design’ or PHRF speed machine for racing in protected waters.
      När kommer den första svenska LYS/SRS fart maskinen? ;-)))

      Reply

  24. Lars
    Jan 13, 2010 @ 21:07

    Jag sökte ha en snabb båt med shorthand-förmåga och frugvänlig inredning, efter mycket funderande fastnade jag för en Arcona 340 med peke för gennacker och en Code 0 halsad på nosen. Rullar och strumpor på allt. Båten är relativt bred i aktern vilket säkert bidrar till styvheten men även till en stor volym i akterhytten. Återstår att se hur hon fungerar på vattnet.

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Jan 15, 2010 @ 09:09

    Några av de båtar som nämns här är helt enkelt inte lämpliga att ta ut på havet. Inte så att det skall vara en showstopper, men om man får för sig att segla Skagerrak TwoStar så vill man ha en båt som pallar det.

    Reply

  26. silverminken
    Jan 15, 2010 @ 09:25

    Det varierer ekstremt fra utenbordsmotor og under 2 tonn, offshore regatta shorthanded, etc. På tide med en slags spikret kravliste?

    Reply

  27. LarsS
    Jan 15, 2010 @ 09:25

    ”De båtar som kategoriseras som sweeta har inte sitt ursprung från Sverige… ”

    Enligt min mening finns det några sådana och ovan nämns en som kan kategoriseras just så, HP 1030 och om man nu är inne på HP så kommer så småningom HP 850 också.
    Varför är dessa satta på ”undantag” och får en massa skit?
    Varför slutade svenska varv bygga framgångsrika kappseglare? Kan Lyskommittén ha ett finger med i spelet? Varför straffas nydanande båtar ut av dem?
    Visst, Lys kan diskuteras men faktum är att ett för högt Lys-tal är ett effektivt sätt att ta död på intresset för en ”sweet” båt som det aldrig går att vinna med och det är ju ingen nyhet.

    Jag har följt utvecklingen av HP 1030 lite från sidan och hoppats att det ska bli något riktigt häftigt av det hela och jag vill nog påstå att det ser mycket lovande ut.
    Jag har seglat prototypen vilken inte hade den bästa finishen, men den var helt fantastisk seglingsmässigt och den var så lätthanterad att man fick lite jollekänsla i positiv bemärkelse.

    Jag har även varit och tittat på en nybyggd båt och det var en helt annan finish så de som hade problem med prototypen borde titta en gång till och provsegla båten, det är väl ändå det som är avgörande.
    Vi ska väl inte jämföra äpplen och päron? Köper man en Malö, CR eller andra båtar med ”Orust-kvalitét” så bör man ställa högsta krav på inredning etc. med allt vad det innebär med hög vikt och högt pris.
    Dessa två faktorer är inte positiva i den kategori av båtar som vi diskuterar i detta inlägget.

    Jag antar att många inte vet bakgrunden till ”undantagstillståndet” för HP 1030, det är inte designen eller konstruktionen som sådan, eller är det någon som vill hävda det?

    Är det den svenska avundsjukan som gör att HP 1030 inte ska få den chans den förtjänar?
    Varför inte ge båten en chans att visa sin potential och vara positiva till att någon verkligen satsar allt för sin övertygelse innan man sågar den?

    Kan man rekommendera någon att göra nya försök att ta fram en båt i denna kategori med dessa saker i minnet?

    Danskarna är lite mer positiva :-)
    http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=110&cid=10711

    Reply

    • Jonte
      Jan 15, 2010 @ 15:26

      Glad attt denna kommentar kom.
      Hoppas att de flesta uppfattade min ironi när jag skrev enligt citatet ovan.
      Jag är full av beundran för det entreprenörsskap som ligger bakom HP1030.
      Att man bara vågar ge sig in i en så svår branch som segelbåtar, finns ju lika många åsikter som det finns seglare, att där göra en bråkdel tillags är ju en utopi.
      Har ingen erfarenheter av båten men tanken bakom den är väl helrätt.
      Verkar vara en båt som funkar på alla bogar, gjord för svensk segling.
      Generellt tror jag att vi svenskar är väldigt trångsynta och skeptiska till nyheter om det inte är från USA, Australien eller Frankrike…..

      Reply

  28. Martin
    Jan 15, 2010 @ 09:27

    Arne Mårtensson, fd chef för handelsbanken, som seglat jorden runt i en HR 62 skriver om valet av båt ungefär såhär: Man kan utforma en båt med utgångspunkt från 3 kriterier. Prestanda, komfort och ekonomi. Man kan bygga utifrån en av dessa kriterier eller kombinera två av dessa men aldrig få med alla tre.

    Jag tror det stämmer väldigt väl. Man kan få en båt som är väldigt snabb och väldigt bra att bo i, men då blir den snuskigt dyr. Jag tror att de flästa som läser Blur.se väljer bort komforten och satsar på prestandan. Sen är väl de flesta så lagda att de vill lägga så lite pengar som möjligt till så mycket segling som möjligt.

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Jan 15, 2010 @ 09:48

    Det finns massor av svenska, finska, danska och norska båtar som är sweet http://www.blur.se/tag/sweet

    Sedan kanske man är bättre på välseglande racers i Danmark eller stora kolfiberracers i Finland, men det är små skillnader.

    Vi skall inte göra detta till ännu en tråd om HP1030. Men båten och konceptet är definitivt sweet… Att den får kritik eller kan tyckas vara på “undantag” beror på helt andra saker. Marknadsföringshype och bullshit är sådant som både jag och många av mina läsare genomskådar direkt!

    Tipset till HP-gänget är att leverera 3-4 båtar och visa vad den går för på kappseglingsbanorna. Då skall den få den uppmärksamhet den förtjänar. Och skicka inte ut pressreleaser där ni skriver att ni är snabbare än BLUR på Tjörn Runt, när vi de facto seglade er under horisonten. Det går inte hem :-)

    Reply

    • LarsS
      Jan 15, 2010 @ 10:42

      Jag tillhör inte något HP-gäng, jag är bara imponerad av båten och tycker att den är värd en chans.
      Jag kollade resultatlistan och såg att BLUR med en samtrimmad besättning hade 11 minuter kortare seglad tid jämfört med en allt för tung och otrimmad prototyp, det kan väl inte betraktas som så dåligt?

      Reply

    • F424
      Jan 15, 2010 @ 11:04

      Någon mer än jag som ser fram mot HP-gängets revansch-chans på Bohusracet? Jag skall, från vår framskjutna position, försöka bedömma vem av er som ligger närmast bakom! Hoppas den nya videokameran har bra skärpa även på långt håll;)
      //Niklas S
      Startnummer19 http://www.bohusracet.se

      Reply

  30. Kenneth Höglund
    Jan 15, 2010 @ 11:03

    Hej,

    Z-Boats jobbar just nu med att ta fram Z31 i en mk2 i två versioner. Vi delar uppfattningen vad många skriver i debatten att det behövs en modern 30-32 fotare framtagen för nordiska förhållanden.

    Vi har därför funderat på följande;
    1) Z31 framtagen som kustkryssare, dvs. med fällköl samt mycket enkel att segla för 1-2 personer. Det innebär en utveckling av den nuvarande Z31. Lite högre stabiltet mm.
    2) En modern sportbåtkappseglare. Kanske anpassad för IRC regeln och kustnära havskappseglingar som Gotland Runt. Vi funderar på att utgå ifrån Z31 skrovet men ha en djup bulbköl, enklare inredning, peke för gennaker & code zero, kappseglingssittbrunn, enklare inredning men med sjökojer så folk kan sova & burka samtidigt (vem vill pröjsa 3000 kr för att tillbringa 3 dygn på railen??), lättare skrov än IRC regeln premierar vill vi egentligen ha…

    Följ gärna utvecklingen på vår hemsida http://www.zboats.se och kom gärna med dina önskemål och synpunkter. Vår ambition är att ta fram två alternativ för nordiska seglare!!

    Seglarhälsningar,
    Kenneth Höglund

    Z-Boats
    0707-189 842

    Reply

  31. SWE
    Jan 15, 2010 @ 12:34

    Hej Peter,

    Jag var en av de “du seglade under horisonten” på TR 2009.
    För halva besättningen var första gången vi var på en HP1030 ca 1.5 timme före start. Seglen var helt nya och hissades för första gången. Vi klantade oss och missade starten med 30-50 sekunder och var i stort sett sist över startlinjen. Det tog nästan upp till Wallhamn innan vi började få fart på kärran. Med detta som bakgrund är jag förvånad att ni endast var 11 minuter före oss i mål med er fina segling och samtrimmade gäng. Givetvis skall man ej köra ett race på det sättet vi gjorde, men pga ett antal anledningar hanns ingen träning med innan start. Är dock MYCKET positiv till seglingsegenskaperna på HP1030 och iinget skall skyllas på båten för seglad tid och resultat, det låg helt på förberedelse och besättning.
    Håller dock med att fakta skall vara riktiga.
    mvh SWE

    Reply

    • PelleL
      Jan 15, 2010 @ 12:48

      Den här beskrivningen är precis ett exempel på varför många är kritiska/skeptiska till HP1030. Ur marknadsföringsynpunkt måste det vara urdumt att dyka upp med en inte samtränad besättning och segel man aldrig sett. Varför ser man inte till att en riktigt vass besättning får tid att träna och ställa in båten så att man kan göra den rättvisa?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 15, 2010 @ 13:22

        +1

        Detta var nästan exakt ett år efter att båten provseglades av folk som skrev nedanstående:

        Den dybe optimale køl og gode skrogstabilitet gjorde at man ikke oplevede båden som “over-powered”, men er under perfekt kontrol i alle situationer.

        Jag var ute och provseglade HP 1030 i fredags vinden var uppskattningsvis 10-12 m/s. Mina förväntningar på seglingen var stora dels har jag seglat cb66:an relativt mycket och det som vi kanske framförallt har slagits av med den är att den så pass enkel att segla i riktigt mycket vind

        lättseglad i hård vind

        Efter ett år av finjustering och träning kan man plötsligt inte segla med stora gennakern i 10 m/s?

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Jan 15, 2010 @ 19:15

          Blir också rätt trött på massa reklamklyschor t.ex. “med elmotor och med ett skrov som planar vid 8 m/s”. Och kölbåtar som ska kunna plana på kryss i 7 m/s osv. Se´n när man får ett SRS-LYS då snackar man ner Lyset allt vad man kan…? Det hela blir rätt patetiskt.
          När man sedan möter dom här båtarna på race så är det alltid massa bortförklaringar, antingen så är det för lite vind eller också så är det för mycket vind eller helt fel bogar. Segling består ju inte bara av 135 gradersbogar i 12 m/s hela vägen till mål. Det är ju också en del branta bogar o kryss.
          Obegripligt att man inte ser till att vara väl förberedd på marknadsföringsmässigt viktiga race som t.ex. TR. Detta gäller f.ö. inte bara HP1030 eller TR.
          Jag saknar faktiskt Båtnytts “One of a Kind”. Det vore skitskoj att se hur båtarna går med toppade besättningar o intrimmade båtar i en serie seglingar. Curt Gelin kanske kunde fixa nå´t Da capo?
          Tänk ett serie race med alla 33-35 fotare!
          +2 StefanK

          Reply

  32. Lars karlsson
    Jan 15, 2010 @ 17:40

    Jag har en sån där triangelformad båt,som jag klistrade på en melgesköl.
    Men jag flyttade bak kölen 8cm och fick en helt annan vattenlinje.
    utan att tappa höjd eller fart.
    så jag säger bara kör på

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Jan 15, 2010 @ 19:23

    StefanK,

    träffade faktiskt Curre här om dagen för att prata båttest. Låter ju lite som man skulle se till att få till nåt med Arcona 340, Dehler 35, First 35, HP1030, J/109, X-34 och ytterligare någon båt?

    Reply

    • Dehlerdoris
      Jan 16, 2010 @ 12:21

      Det vore riktigt skoj att se hur nya stanradbåtar seglar. Intressant också om man då också bjuder in inte bara sprillans nya båtar utan även typ 34.7, Dehler 34, X-332, B-Match 35 samt även 80/90-talare typ X-99, X-102, 3/4 ton, Banner 33, Diva 35, Arcona 355 o varför inte Smaragd m.fl. Det har ju hänt en del med skrov o nytänk sedan 70/80 talets IOR-era.
      Kul också med en jämförelse med vad som händer med olika koncept med 2-handed crew gentemot 7-man på railen.
      Peter, lobba lite med Curre, det här skulle kunna bli årets grej!
      StefanK

      Reply

      • Kenneth
        Jan 16, 2010 @ 15:40

        Det har efterlyst länge! Kom igen Segling, Båtnytt…

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Jan 16, 2010 @ 16:47

          Ursäkta mitt tyrkfel “Standardbåtar” ska det förståss vara. Folk genomskådar o det blir “prov utan värde” om man ställer upp med special-pimpade båtar oaktat segelmtrl. förståss.
          Precis som Kenneth skrev “kom igen Segling, Båtnytt”.
          Kul också om man kunde jämföra resultat scratch och beräknade tider i SRS, Orci, IRC och DH.
          Peter nu inte bara årets Eldsjäl 2009 utan nu också utsedd till Årets 1OAK Lobbyist 2010!
          StefanK

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.