Skip to content

6 Comments

  1. Gert F
    Jan 9, 2010 @ 22:05

    Vilken är halaste bottenfärgen? Man vill ju glida av grundet “obemärkt”.
    Finns det självläkande bly?
    Vilka master låter minst vid impacten? Fogskum i aluminiummaster kanske.
    Är det möjligt att hoppa i med en levang och skrubba bort beviset på stenen?
    Kort sagt: Hur mörkar man bäst en rejäl grundsmäll?

    Reply

  2. Den Store Dansken
    Jan 10, 2010 @ 11:17

    Seglade i Värnen för några år sedan och skulle lägga till i naturhamn på Djurö.
    Lite svår sikt och ett grund mitt i viken som vi kände till. Men ändy “lyckas” vi…
    När jag sedan snorklar ner för inspektion ser jag att grundet både är blått, vitt, svart, rött och t.o.m grönt! Vem har grön borrenfärg???

    Reply

  3. Öresund Regatta, AN
    Jan 10, 2010 @ 12:23

    Jag tror det är bättre att skicka gastarna på en navigationskurs – förebyggande.
    Vi fastnade en gång på Själland Runt med en båt i 36 fotsklassen som gick 2.20m djupt. Navigatören var så uppskruvad av att vi lyckades köra om Kracer 30 så han glömde att hålla koll.
    Vi skulle “bara klippa en Banner 23” också, som startat i tidigare start och kanske går 1.50 djupt?. Jag fick “skulden” för jag styrde. Tur det var en grushög och inga sten.
    Vad gäller för att komma loss från ett grund utan att bli diskade? Får man peta loss sig med en spinnakerbom? Det är väl otillåtet framdrivningssätt, även om man går bakåt?

    Reply

    • Andrej
      Jan 10, 2010 @ 19:06

      Regel 42 säger att du får göra i princip vad du vill, utom att använda motorn. Om det är svårt att få bort båten från grundet kanske man kan testa att göra tvärtom, ta bort grundet från båten?

      Reply

  4. Patrik
    Jan 10, 2010 @ 13:13

    Det var en skoj kurs, med rätt dryck till fikat kan det bli helskoj..

    Reply

  5. skipper Worse
    Jan 10, 2010 @ 13:20

    Senare på kvällen erbjuds fortsättningskursen “Säker navigering vid dubbelseende” följt av kappseglingsavsnittet morgonen därpå “Bästa taktiken vid kraftig bakfylla”. Givetvis finns möjlighet till provtagning för varje kurs, tag med intyg om förarbevis och sjöpraktik.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.