Stormfock på extra stag?
Framförallt vid shorthandedsegling är det meckigt att få på en stormfock på ett vettigt sätt. Helst vill man ju bara rulla in den vanliga focken och få på stormfocken på ett kutterstag, men hur många moderna cruiser/racers har sådant? Här har man dock löst det på en J/109 (bättre beskrivning här).
Det finns många andra bra tips på Practically Sailing.
En annan variant är att sätta ett rev i sin fock. Nedan praktiserat under årets Sydney Hobart:
Jan 10, 2010 @ 17:56
Verkar som Att det är ett extra fall som fungerar som kutterstag, eller att fallet är fast i det som ska vara ett extra förstag.
Min erfarenhet, efter Att ha testat för Ett antal år sedan var Ett Det var Svårt att
Få det så hårt sträckt som det krävs. Lyckas man Inte Få det Tillräckligt Strack så blir det för mycket buk och effekten blir tvärtemot.e
Jan 10, 2010 @ 18:21
Hej
Jag har skaffat en stormfock att sätta utanpå inrullat försegel. Har inte testat ännu så det återstår att se om det funkar eller ej. Tilläggas bör väl också att jag har en lånkölad båt som inte kappseglas.
http://www.ljungstedt.nu/fock.jpg
mvh
Stefan
Jan 10, 2010 @ 18:39
Här finns en bra bild på ett liknande arrangemang ;-)
Rulle på focken och en hissbar rulle för stomfocken!
http://www.blur.se/images/claesson_04.jpg
Jan 10, 2010 @ 18:44
Man kan också få problem med falltrissorna som inte är gjorda för att sträcka upp ett “stag”…
Stafan, problemen är likartade oavsett om man kappseglar eller ej. Att spendera tid på fördäck brottandes med segel i hårda förhållanden skall man undvika oavsett hur/vad man seglar :-)
Jan 10, 2010 @ 18:58
Det går att montera ett fäste på utsidan av masten och köra 2:1-fall med ett singelblock i fallhornet. Då reduceras kraften på trissan till hälften.
Jan 10, 2010 @ 19:19
Japp tid på fördäck skall undvikas och det var därför som Fredrik Ljungström uppfann Ljungströmsriggen.
Jan 10, 2010 @ 19:05
Stefan, jag vill inte vara negativ men kommer det inte bli svårt att hissa upp den där när det brallar, jag tror det blir mycket friktion mellan “överdraget” och det inrullade seglet… Får man bara upp det så tror jag det fungerar riktigt bra.
Jan 10, 2010 @ 19:14
Ja, det är väl det man får se. Jag har ännu ingen egen erfarenhet som sagt utan lät mig övertygas av segelmakarn som påstod att detta system är en vettig och fungerande lösning om man vill ha kvar genuan på rullen.
Stefan
Jan 10, 2010 @ 19:10
Samma lösning har Kent Wretman på Gransegel använt sig av på sin Omega 36:a, Kritvit, under en längre tid. Dock sitter förtaget ”insytt” i focken så att han även kan rulla det på ett effektivt sätt med ett ändlöst rullsystem som är praxis för Code Zeros i dag. På mitt missfoster till Mamba kommer jag till våren ha samma system med skillnaden att jag flyttat bak kutterstaget ca en meter och det går bara upp till övre spridaren (där också storen sitter fullt revad). Hårdvindsfockens akterlik hamnar då på samma ställe som det på den ordinarie focken vilket innebär att spalten mellan hårdvindsfock och stor bibehålls. Rätt eller fel, det får framtiden utvisa…
//JIMMY :)
Jan 10, 2010 @ 20:40
Har “kulingfock” på rulle, stormfock utan rulle på vår Arcona. Seglen hissas “flying” från ett förstärkt halshornfäste en bit in på däck. Fallbeslaget sitter en knapp meter under ord genuafallbox. Fallet är tvåväxlat och kulingfockens förlik består av dynemalina. Om den nya fallboxen ligger inom 6 % av masthöjden från den ordinarie förstagsinfästningen, krävs inte backstag el dyl enl Selden.
En fördel är att man jobbar en bit in på däck, känns tryggare.
Henrik Ottoson har stått för det segelsömnad.
Har någon bild om någon är intresserad och berättar hur man bifogar dylik.
Jan 10, 2010 @ 21:06
Jag har testat en variant av dubbelvikkt segel som hissas utanpå det ihoprullade seglet. Det seglet som vi testade på min Dufour 40 kom från Hamel sails. Testen gjordes i samband med Byxelkroken 2008 och det finns beskrivet i Segling nr 3. 2009. Lundh sail har liknade variant med sin Storm Bag.
Jan 10, 2010 @ 22:13
När vi seglade över Atlanten hade vi ett extra fall ungefär i höjd med övre spridaren. I ändan av fallet satt ett block så vi fick lite utväxling. Stormfocken hade sen en hyggligt tjock dynamee-lina i framkant som fungerade som ett inre förstag och hissades i en punkt 50 cm akter om förstaget. För att hålla masten på plats hade vi backstag. Tyvärr fick vi möjlighet att testa det hela vid två-tre tillfällen och det funkade toppen. Nu var båten en j80 och stormfocken löjligt liten så hade jag haft en större båt skulle jag nog litsat focken med garntrådar innan jag försökte hissa den.
Lösningen med att hissa en stormfock runt en inrullad fock kanske funkar fint hemma i hamnen men i riktigt dåligt väder kan man glömma det.
Jan 10, 2010 @ 22:31
Tjenare Jens, inga nya äventyr på gång?
Allra snyggast hade ju varit ett fallås i masten som man kunde hissa en rullad storfock (eller stag) till. Då skulle man inte få de stora belastningarna som man får med ett vanligt fall. Att köra 2:1 är ju ett annat sätt, även om det blir massa lina i masten… och en snygg sträckare under däck… fast då börjar det låta VO70 eller IMOCA :-)
Jan 11, 2010 @ 08:54
På en lite större båt kan nog ett fallås vara en bra idé. På J80:n är allt litet och då funkade det fint att ha 2:1 utväxling på fallet och sen bara hänga sig i fallet vid masten när man hissade. Däremot gjorde det en otrolig skillnad i stabilitet i masten att sätta fallet i höjd med översta spridaren och sätta backstag på båten. Om jag skulle segla långt med en lite större båt hade jag nog gjort likadant faktiskt.
Vad det gäller nya äventyr håller vi på och planerar långturer med kite utan assistans i Stockholms skärgård. Inte riktigt lika extremt som att segla över Atlanten men väldigt fysiskt utmanande. Sen är det jäkligt skönt att kunna göra något som inte kräver ett års förberedelser… :-)
Jan 11, 2010 @ 09:28
Har många ggr tänkt göra något liknande med Formula men aldrig fått tummen ur, försökte istället segla GR på bräda utan förberedelser… Hur ser planen ut, hur långa etapper osv?
//JIMMY :)
Jan 11, 2010 @ 09:46
I höstas körde vi Nynäshamn – Ingarö som ett test. Det gick bra (iaf andra försöket) så nu är målet Landsort – Sandhamn. Troligen skulle man kunna klara av uppemot 70 sjömil på en dag. Största problemet är att det sällan blåser tillräckligt…
Jan 11, 2010 @ 11:24
Seglade ungefär den distansen, Sandhamn (Alma) – Landsort och det var grymt tungt, fast då var det kryss och stökig havssjö. Det var klart mycket lättare att segla Gålö – Grinda, inomskärs och undanvind. Havsvågor is a bitch!
Hur mycket vind är lagom för Kite och vilken bog är bäst?
(Ledsen Peter att detta blev lite OT…)
Jan 11, 2010 @ 12:56
Du behöver runt 6-7 m/s med kite. Problemet är att om det slutar blåsa blir du liggande i vattnet så ska man ha lite marginal för långtur är nog en 10 m/s lagom. Slör och undanvind är bäst om man ska åka långt.
Jan 10, 2010 @ 23:22
För den intresserade hade PBO ett ganska vettigt test av ett dussintal stormfockar i december eller om det var novembernumret 2009. Inga totalsågningar men fritt ur minnet var inte juryns verdict överdrivet positivt vad gäller “exotiska” varianter typ dubbelvikt segel eller “hylsa” som träs över förstagsrulle.
Jan 11, 2010 @ 06:30
kul att detta uppmärksammas och konstigt att det inte fokuserats mer på denna utmaning för inte minst cruisinigseglare – sedan rullens monopol på fördäck blev verklighet har ju “att sätta stormfock” blivit en utrotningshotad företeelse.
Jan 11, 2010 @ 14:30
Det är väl så att nästan alla långtradare har ett kutterstag strax akter om förstaget (ofta så nära att man måste rulla in genuan när man slår). Kutterstaget kan ha kryssfock på rulle eller bara litsad. Nackdelen är som sagts svårighet att sträcka båda stagen, men fördelarna överväger (tycker jag). Stormfocken bör ha en tamp i halsen så att den kan sättas utan att slå ifrån focken.
Jan 11, 2010 @ 08:54
Det kanske inte är så dumt med Tuff-Luff eller pistolhakar ;-) Alla lösningar verkar kräva kräva fördäcksjobb och en bra AP. Tveksam till hur det funkar att sätta en stormfock flying. En intressant lösning vore med bindrev, men det verkar inte praktiseras så mycket nu för tiden av nån anledning, på min första båt med segel från -73 så fanns det :-)
Jan 11, 2010 @ 11:09
En KFL1 kanske skulle vara något för stormseglet.
http://www.karver-systems.com/karver_us_news/catalog2010GB.pdf Sid 8.
Så får man lite Volvo ocean race även på sin egen båt.
Jan 11, 2010 @ 16:37
Smart med ett tunt fall och en “mottagare/lås” däruppe. Då får Peter sin avlastning! Och 1,5 tons last på 265 gram låter bra jobbat…
Jan 12, 2010 @ 21:32
Då min FC10:a utrustats för Transquadra solo hade den redan lösning med inre förstag/kutterstag/solent. Systemet består av wire samt vantskruv med hantag och pelikanhake. Två kraftiga öglor 1m akter om förstaget samt gedigna förstärkningar under däck behövs också.
Denna enkla och traditionella lösning är jag mycket nöjd med trots givna nackdelar som att “förvara” det extra förstaget vid vant (några varv runt) och därmed lite extra vikt (försumbart?). Födelarna är enkelt, tåligt och tillförlitligt.
Det går snabbt att lossa förstaget från vantet, krypa fram till öglorna, fästa pelikanhaken och spänna upp med vantskruvens hantag. Hårdvindsfock (nytt Ottosson) eller stormfock sätts sedan på vanligt sätt med hakar och hissas.
Den stor vinsten med denna lösning är att jag slipper ta ned 110% focken. Den sitter kvar inrullad.
För lättvind har jag sytt om genoan så den har eget förstag i dyneema och sätts strax (5cm) bakom förstaget med inrullad fock. Detta är inte optimalt men är en kompromiss som jag kan leva med då jag slipper ta ned rullfocken. Här finns plats för förbättring i ovanstående exempel. (Svårt med tillräcklig spänning i dyneema “förstaget”)
Inte lätt att beskriva utan bilder men hoppas det gick att förstå.
Jan 12, 2010 @ 22:02
Hittade bild på genoan.
http://www.flickr.com/photos/fc10/2881190849/
Jan 12, 2010 @ 23:29
Efter mkt funderande och diskussioner med segelmakare/riggare seglare som varit med. Blev lösningen Kutterstag/inre förstag i fiber klätt med plast för stormfock med hakar alternativt hårdvindsfock 80% med band. Samma HV fock kan även listas på rullförstaget. Det går då att kombinera lite olika segelsättningar på de båda förstagen, samt även segla med båda förseglen om det lättar ut. Naturligtvis bra om kan slippa att trava omkring på fördäck.
Valde att sätta kutter staget strax ovan för tredje spridaren, nackdel, kräver då separat checkstag. Vilket jag tycker de nya 9/10 riggarna behöver ändå. Förövrigt har jag redan check stag mitt på masten vilket är mkt bra på kryss samt om det är grov sjö.
Många aspekter måste vävas in samt storlek på båt/rigg och segel har betydelse. Men att segla en välbalanserad båt i hårdvind med segel ytan centrerad är en njutning.
Det är viktigt att komma ner i yta snabbt och att de nya båtarna behöver förvånansvärt liten segel yta i brall